Welke samples/loops zijn echt goed en professioneel?

Eugeneji

Ingeburgerd
Lid sinds
20 februari 2008
Berichten
44
Waar kan ik samplers/Loops vinden die echt proffisioneel zijn. Wil ze namelijk gebruiken in Logic studio.
 
Waar kan ik samplers/Loops vinden die echt proffisioneel zijn. Wil ze namelijk gebruiken in Logic studio.
Professioneel betekent dat mensen er hun dagelijks brood mee verdienen.
Samplers zijn er legio, maar er zijn 2 groepen: software en hardware.
Als ik je andere post zie, kun je de software samplers in Logic gebruiken. Die worden door professionals ook al gebruikt. Andere software samplers die populair zijn:
- Native Instruments Kontakt
- IK Multimedia Sample Tank

Er zijn nog legio andere van Steinberg, Spectrasonics, Fxpansion, Emu en noem maar op. Je hebt zelfs speciale drumsamplers zoals Gur van Fxpansion, Battery van Native Instruments. Het is maar wat je wilt en wat je wilt betalen. Zoek zelf via Google wat het beste bij je past qua werkwijze en budget.

Wat hardware betreft: kijk naar de Akai samplers(hmm, zijn er nog andere hardware samplers overgebleven?). In de tweede hands markt kun je nog Emu's, Ensoniq's, Yamaha's, Roland's en ook Akai's vinden.
Mooie goede samplers zijn de Akai's uit de Z serie. Hier is het maar wat je ook wilt; ik hou zelf van het oude geluid van sampler uit de jaren 90 zoals de Emu's en Ensoniq's.

Over loops: zoek bij Spectrasonics naar CD's zou ik zeggen. Of sterker nog: maak je eigen loops als je ESX in Logic hebt. Kijk of je niet een loop library met Logic Studio niet krijgt.

Tot binnenkort.
 
De beste samples zijn zelfgemaakt :dj:
 
Ik ben opzoek naar samples... ik zal jullie effe zeggen wat ik eigenlijk bedoel...

Kijk bij logic heb je genoeg instrumenten die je via je keyboard kan bespelen en genoeg loops, maar wat ik nodig heb is dat bijvoorbeel de Sitar instrument die je kan bespelen of de India fluit die klinkt niet als de echte Sitar of Fluit... ik wil graag het professionele geluid wat door de muziekanten gespeeld wordt zodat ik me eigen mix strax kan maken.

Nu weet ik niet waar ik die loops of samples kan vinden met de juiste geluid waarmee ik een mix kan maken ik wil namelijk house muziek maken met een oosterse tint.

Ik hoop dat ik nu wat duidelijker ben geweest...?
 
Kijk bij logic heb je genoeg instrumenten die je via je keyboard kan bespelen en genoeg loops, maar wat ik nodig heb is dat bijvoorbeel de Sitar instrument die je kan bespelen of de India fluit die klinkt niet als de echte Sitar of Fluit... ik wil graag het professionele geluid wat door de muziekanten gespeeld wordt zodat ik me eigen mix strax kan maken.

Nu weet ik niet waar ik die loops of samples kan vinden met de juiste geluid waarmee ik een mix kan maken ik wil namelijk house muziek maken met een oosterse tint.

Ik hoop dat ik nu wat duidelijker ben geweest...?
Oeps, :o:.
Ja, zoek dan op sample cds op Google.
 
bijvoorbeel de Sitar instrument die je kan bespelen of de India fluit die klinkt niet als de echte Sitar of Fluit...
Nee, want een hoop van het karakter van dat geluid zit 'm ook in de bespeling. Bij een fluit kun je blazen zo hard of zacht je wilt; als je dat met samples wil doen moet je van elk stapje samples nemen. Vaak is dat vrijwel niet te doen of vreet het geheugen, dus worden er minder samples gebruikt.

Dan zit je nog met het feit dat je een fluit op een heel andere manier bespeelt - en van al die overgangen moet je dan -weer- samples maken. Dat probleem heb je in feite met elk instrument dat niet met toetsen te bespelen is, en dat is ook niet zomaar op te lossen, hoe professioneel of groot of geweldig die sample-library ook is - als je het instrument bespeelt als synthesizer/keyboard terwijl het niet op die manier bedient wordt verliest het aan realisme. Denk bijvoorbeeld aan gitaarsnaren; terwijl je de toetsen op een piano allemaal tegelijk kunt aanslaan heb je dat bij een gitaar niet (je hand slaat alle snaren net achter elkaar aan, ook al ga je heel snel). Speel je dus gitaarsamples op een synthesizer, dan moet je daar rekening mee houden. Als je dat niet doet klinkt het niet realistisch.

Verder hoor je als er van akkoord wordt gewisseld een "zwiep"-geluid; dat gebeurt er als je met je vingertoppen over de (geribbelde) snaren gaat. Dat probeert een beetje gitarist te vermijden, maar dat gaat niet altijd, dus moet je dat geluidje ook op de juiste plaats toevoegen.

Zo'n fluit of sitar klinkt ook nooit twee keer hetzelfde; als je dus een melodie herhaalt, kopieer het dan niet maar speel het twee keer achter elkaar in. Dat je net niet precies op tijd op hetzelfde volume speelt is juist wat menselijkheid er aan toevoegt.

Ik hoop dat ik nu wat duidelijker ben geweest...?
Als je dus naar "ethnic" of "Asian" sample CDs zoekt vind je het, maar houd het bovenstaande over realisme in het achterhoofd. Soms is het gewoon beter om een sessiemuzikant uit te nodigen om het in te spelen.
 
Misschien is het iets om op zoek te gaan naar een rompler. Die hebben vaak een redelijk verzameling geluiden aan boord. Bijv. een Roland JV-2080.
 
2 Yoozer
Dat zijn altijd de voor de hand liggende argumenten over het verschil tussen real-time akoestische instrumenten en het gebruik van samples.
Maar dit hangt ook af van het doel. Wil je klakkeloos imiteren, dan verlies je het altijd van de realiteit.
(Veel elementen zijn trouwens ook intussen prima te realiseren door een zorgvuldig digitaal programmeren.
Zoals onregelmatigheden, en bijgeluiden. Het is maar net hoeveel moeite je er in wil steken).
En electronisch komt er nog een aspect bij : Dan kun je dingen doen, die akoestisch en/of fysiek niet mogelijk zijn.
85 noten per seconde, of 12 toetsen tegelijk. Of portamento op een piano.

Ik beschouw 'professioneel' als een intussen bijna uitgeholde term, dus ik kijk liever naar de technische kwaliteit van samples.
Op veel commerciele sample-packs op CD is dat erbarmelijk. Onnodige stiltes, slecht afgekapt, etc.
Is het dus professioneel, omdat er geld mee verdiend wordt?
Ik zal wel een opa zijn, maar ik link 'professioneel' nog steeds met 'vakmanschap'.

En, zoals turtel terecht opmerkt : "De beste samples zijn zelfgemaakt".
Dat wil zeggen, dat je er werk in moet steken. Wat basis voorwaarden voor een correcte sample :
1) De eerste en laatste byte van een sample moet de waarde nul hebben.
2) De hoogste piekwaarde qua volume moet dicht tegen de 100 % (0dB) zitten.
3) Eventuele achtergrond-noise moet verwijderd zijn.
4) Bij verschillende loops van een zelfde structuur, bv. een maat met drums en bas, moeten de loop-bestanden dan ook
exact dezelfde lengte hebben (qua bytes, niet qua tijd, want dat is te grof weergegeven).

En ik heb toevallig nog 'n verzameling in de aanbieding met chinese instrumenten.

Wat free loops betreft zijn er veel tracks beschikbaar in het .CEL formaat (Cool Edit), met redelijke kwaliteit.
 
2 Yoozer
Dat zijn altijd de voor de hand liggende argumenten over het verschil tussen real-time akoestische instrumenten en het gebruik van samples.
Ja, maar dat zijn wel dingen die een hoop mensen overslaan omdat ze verwachten dat de software dat wel voor hun doet - als het ware interpreteren wat ze willen gaan spelen ;).

Het geldt, vind ik ook, voor reguliere synthesizer-geluiden; een goed voorbeeld is het contrast tussen hoe bijv. Carlos en Tomita op een modular spelen en het synth-werk dat je normaal hoort. Dat laatste, daar wordt vrijwel geen modulatie of expressie toegepast, velocity staat altijd op 127, en een beetje aan de cutoff knop draaien, dan houdt 't op (en in de 80's was dat dat al helemaal not-done).

Het is maar net hoeveel moeite je er in wil steken.
Precies. En daar zit 't 'm nou vaak het probleem :P.

En electronisch komt er nog een aspect bij : Dan kun je dingen doen, die akoestisch en/of fysiek niet mogelijk zijn.
Klopt, maar dan vind ik physical modeling (Yamaha VL-serie, bepaalde modules op de Nord G2 weer veel interessanter omdat je dan het voordeel van beide werelden hebt. Bij samples houdt 't vrij snel op.
 
Niet als je bv. samples gebruikt in een tracker module. Daarmee kan de expressie zeer precies zijn.
 
Heeej naamgenoot!
Zoek je "sample libraries"?
Dus bv. de 9DVD-set Ultimate Raw drumkit from hell oid?
Niks raw aan. Het zijn de samplers en effecten en filters die het geluid bepalen. Daar wordt zoveel over geschreven (of over gezwegen) ;)

[edit] je wilt akoestische instrumenten zo goed en natuurgetrouw bespelen via je keyboard? Ja daar gaat heel veel tijd in zitten. Kan wel. Heb welles electrische gitaar
gespeeld bij iemand die dat helemaal heeft zitten uitdokteren voor zn keyboard. Klonk geweldig goed toen. Naja, wat jij wilt, daar huren mensen met genoeg geld gewoon muzkanten voor in.
 
email send to starter of the thread.

There is no question about quality of samples, especially not ethnic.

Looking for real :
===========

www. soundsonline.com for east west libraries

RA or Goliath former Colossus.

www.beladmedia.com also for quality libraries, mostly not found in the netherlands.

Look at Beladmedia Spirit of winds

These are one of the few real conducted and played sample libraries by original people from the land off origin.

Recorded in studios with more microphone's emulating the real effect of these instruments.

I have most of the libraries for fun in terms of sound design from these two companies.

NI kompakt with kore is for kids, only bad quality emulation .
Did buy it never used it. ( shame ).
 
Een quote;

on another note, here is how to get some free samples
so let's say you need some snares. type in the following:
?intitle:index.of? wav snare
and you have 5 pages of open directories full of snares. change snare to whatever kind of sample you are looking for and it will most likley show up on there.
Dit kan met elke willekeurige zoekmachine bijv google.
 
Back
Top