Stilte, samples en meer van dat

Alle samples stilte zijn gelijk, maar sommige samples stilte zijn meer gelijk dan anderen. Al naargelang de DC offset. (Orwell, 1945)
 
Je kan ook de stille sample 60 dB omhoog gooien en het gebruiken als white noise. Vandaaruit is in principe alles weer mogelijk natuurlijk.

Trouwens, ik gebruik stille samples ook wel eens in m'n daw om notities te maken of om een filter of envelope te triggeren zonder geluid.
 
Ik kan zo al twee manieren noemen hoe je met een getal een geluid kan produceren:
1- Schrijf een getal binair uit (enen en nullen), stuur dat in een versterker en je hebt een golfvorm (mits het niet louter uit 1-ben of 0-len bestaan.
2- stuur een getal (of een aantal getallen) in een DAC (Digitaal Analoog Converter) en je hebt een puls.

Met manier 1. kun je ook een "Cage-synth" met twee draaiknoppen en een toetsenbord maken. Laat C de duur van John Cage's 4'33" zijn. Dan kun je daar een dimensieloos getal van maken door C door een tijdseenheid m te delen. Hierin kan m bijvoorbeeld 1 sec, 1 minuut, of een willekeurige andere (al dan niet gekke) tijdsmaat zijn. Bijvoorbeeld: [imath] m = \pi \, \mathrm{s} [/imath]. Dat is de eerste parameter van onze Cage-synth, en die parameter wordt ingesteld met de eerste draaiknop. Het dimensieloze getal C/m wordt vervolgens omgezet in een tweetallig schrijfwijze, een drietallige schrijfwijze, een viertallige schrijfwijze, enz. Bij het indrukken van toets 2 van het toetsenbord wordt de tweetallige schrijfwijze afgespeeld; bij het indrukken van toets 3 wordt de drietallige schrijfwijze afgespeeld; bij het indrukken van toets 4 wordt de viertallige schrijfwijze afgespeeld; etc. De nulde en eerste toets bestaan niet bij de Cage-synth. Nu heb je nog een parameter nodig om de snelheid v (in cijfers per seconde) waarmee de schrijfwijzen worden afgespeeld in te stellen, en dat doe je met de tweede draaiknop. :eureka:
 
Laat C de duur van John Cage's 4'33" zijn. Dan kun je daar een dimensieloos getal van maken door C door een tijdseenheid m te delen. Hierin kan m bijvoorbeeld 1 sec, 1 minuut, of een willekeurige andere (al dan niet gekke) tijdsmaat zijn. Bijvoorbeeld: m=π s m = \pi \, \mathrm{s} m=πs. Dat is de eerste parameter van onze Cage-synth, en die parameter wordt ingesteld met de eerste draaiknop.
Ik moet je eerlijk zeggen dat als ik met muziek bezig ben dat ik niet echt aan dimensieloze getallen denk maar noem 'ns een dimensieloos getal?
Elk getal heeft toch een zekere waarde op de getallenlijn, het klinkt voor mij meer als abstracte wiskunde dan muziek moet ik eerlijk zeggen.
Het klinkt voor mij net zo vaag en abstract als een vierkant in een zesdimensionale ruimte of zoiets, wat doe je ermee in de reëele wereld en hoe gebruik je het in muiek, kan je een nummer van een artiest noemen die een track maakte van een dimensieloos getal?
 
@ krautrock1958

Ik schrijf geen onzin, wel zoek ik graag de grenzen op van wat nog logisch te verantwoorden is. Een dimensieloos getal is een getal zonder eenheid, een getal tezamen met een eenheid heet een grootheid. Bijvoorbeeld is "1 sec" of kortweg "1 s" een grootheid, maar het getal 1 (zonder bijgevoegde eenheid van tijd) is een dimensieloos getal. Je kunt een tijdsduur d tot een dimensieloos getal terugbrengen door die tijdsduur door een tijdsmaat m (bijvoorbeeld 1 sec, 1 minuut, anderhalf jaar, of wat voor gekke tijdsmaat je ook maar wilt bedenken) te delen. Deel je een tijdsduur d van "7 s" door de tijdsmaat m van een halve seconde, dan krijg je het dimensieloze getal d/m = 14. Dat is elementaire natuurkunde.

Ook levert mijn beschrijving van de Cage-synth voldoende informatie om zo'n synth ook daadwerkelijk te bouwen. Ik ben zelf op het moment te druk met andere zaken, maar het lijkt me een heel interessant project voor wie graag met experimentele muziekinstrumenten bezig is. Dat ik zo gauw geen artiest weet te noemen die een Cage-synth heeft gebruikt is voor mij juist een pluspunt, als het ding al lang en breed bestond zou ik er heel wat minder belangstelling voor hebben.
 
Ik schrijf geen onzin
Ik zeg ook niet dat je onzin vertelt maar het doet voor mij nogal abstract aan en kan er in het dagelijks leven met muziek niet veel mee terwijl ik heel graag buiten de lijntjes kleur.
Een dimensieloos getal is een getal zonder eenheid, een getal tezamen met een eenheid heet een grootheid. Bijvoorbeeld is "1 sec" of kortweg "1 s" een grootheid, maar het getal 1 (zonder bijgevoegde eenheid van tijd) is een dimensieloos getal. Je kunt een tijdsduur d tot een dimensieloos getal terugbrengen door die tijdsduur door een tijdsmaat m (bijvoorbeeld 1 sec, 1 minuut, anderhalf jaar, of wat voor gekke tijdsmaat je ook maar wilt bedenken) te delen. Deel je een tijdsduur d van "7 s" door de tijdsmaat m van een halve seconde, dan krijg je het dimensieloze getal d/m = 14. Dat is elementaire natuurkunde.
Dank voor je uitleg zover.
Het getal 1 is 1 niet meer dan dat maar zal je in de muziek er iets mee willen met welk getal dan ook dan zal je er een eenheid aan moeten geven want muziek in een eenheid van 1 schoen bijv daar kan je niets mee,of die schoen tapt een ritme dan weer wel natuurlijk. :D
Het krijgt voor mij pas een praktische invulling als ik er een dimensie bij zie bijv 1 sec of 1 maat, dan kan ik er iets mee.
Maar wellicht dat ik in deze iets praktischer ingesteld ben, dat kan.
 
Stel dat al dit getheoretiseer uiteindelijk een leuke synth oplevert die je in de meer experimentele muziek kunt gebruiken, dan is dat toch ook praktisch?
 
Stel dat al dit getheoretiseer uiteindelijk een leuke synth oplevert die je in de meer experimentele muziek kunt gebruiken, dan is dat toch ook praktisch?
Da's waar maar ik kan me geen voorstelling maken van zo'n soort synth.
 
Da's waar maar ik kan me geen voorstelling maken van zo'n soort synth.

Ik ook niet! Maar dat is nu juist het leuke of avontuurlijke van buiten de paadjes lopen. Het bouwen van een synth die een geluid geeft dat van bestaande synth's allang bekend is kan zinnig zijn als vingeroefening maar spreekt mij verder niet bijzonder aan.
 
Da's waar maar ik kan me geen voorstelling maken van zo'n soort synth.

In het algemeen zullen heel veel plugins die je gebruikt in je DAW een grondslag hebben in theorie, waar een programmeur vervolgens een praktische toepassing voor schrijft.
 
Back
Top