Stilte, samples en meer van dat

Lid sinds
12 oktober 2016
Berichten
6.342
Afsplitsing van dit draadje.

@ProgHead zei: Is het ook mogelijk een muziekstukje door het modificeren van een sample met enkel stilte te maken? Je zou kunnen beginnen met het toevoegen van een DC offset. Dan heb je een sample van een enkele losse blok-puls. Die kun je dan gaan modificeren...

@Disharmonic zei: @ProgHead : Hmm, ik krijg hier een wat vaag, unheimisch gevoel bij, al is het wellicht slechts in filosofische zin. :D Bij stilte denk ik aan het totaal ontbreken van geluid, het sonische niets. Weliswaar is het niet echt geluid (nou ja, het kan een plopgeluid geven op je speakers), maar neem je een DC-offset als uitgangspunt, dan begin je toch met iets en niet met niets.

@ProgHead zei:
Het is de vraag welke bewerkingen op een sample je toestaat. Stel je hebt een sample x = s(t) voor 0 < t < T. Dan kun je daar een muziekstuk y = m(t) voor 0 < t < T van maken door bij de sample het verschilsignaal v(t) = m(t) - s(t) voor 0 < t < T op te tellen. Maar dat zou flauw zijn, er moeten dus zekere beperkingen worden opgelegd aan het type bewerkingen dat op een gegeven sample mag worden toegepast.
Iedere sample s heeft een bijbehorend domein Ds (de tijdspanne waarop het signaal gedefinieerd is), en een verloop x = s(t) gedurende die tijdspanne. Voor stilte is het verloop eenvoudig: er gebeurt dan namelijk niets en s(t)= 0 voor alle t binnen Ds. Hoe lang of kort een sample stilte ook duurt steeds geldt s(t) = 0 voor alle t binnen het betreffende domein Ds van die sample. Aan informatie kun je daar enkel het getal 0 uit peuren. Maar daarmee is nog niet alles gezegd: een sample s heeft namelijk ook steeds een duur aangegeven door het bijbehorende domein Ds van die sample. Bijgevolg zijn niet alle samples stilte gelijk, er zijn zelfs overaftelbaar oneindig veel verschillende samples stilte! Een sample stilte bevat dus wel degelijk informatie (namelijk de duur van die sample), en daarmee kun je aan de slag. Bijvoorbeeld door daar een enkele blok-puls van gelijke duur mee te generen.
[Maar wellicht kunnen we deze discussie beter niet in dit Tracks-topic voeren...]
 
Wat betreft het laatste, daarom even een afsplitsing. :)

Bijgevolg zijn niet alle samples stilte gelijk, er zijn zelfs overaftelbaar oneindig veel verschillende samples stilte! Een sample stilte bevat dus wel degelijk informatie (namelijk de duur van die sample), en daarmee kun je aan de slag.

Je kunt wel een verschillende lengte hebben van het totaal aan individuele samples, maar die samples zelf zijn wel allemaal gelijk, toch?
 
'k Kan volgen wat je zegt. Qua wat er uiteindelijk uit de luidspreker komt (=niets) zijn er dan inderdaad meerdere methoden / bouwstenen om tot datzelfde 'resultaat' te komen, bijv 1 heel lang sample stilte, of meerdere losse.


Terzijde:

Een tante had toen ik een klein jongetje was ooit een keer een mockup van een 7" single voor me gemaakt. Een van de nummers die erop stonden was:
"Oorverdovende stilte" .... of zoiets als "Het daverende niets".

Mocht ik het nog tegenkomen zal ik het samplen.
 
de duur van de stilte.... oftewel de dreiging.... negative space....

"Het woord stilte (...), de stilte is in het woord direct al de opheffing van het geluid dat het woord is; van alle woorden is dit het meest perverse of het meest poëtische: het is zelf blijk van zijn dood." george bataille, de innerlijke ervaring, blz. 40.

de cesuur... (een beetje mijn paradepaardje, van de velen, haha, goed, VINK™ blijft achterwege, Aleph, klankloze aanstoot van de klank, etc. etc. etc. etc. etc.)
 
Het woord "sample" heeft meerdere verschillende betekenissen. Hier bedoel ik een opgenomen geluidsfragment zoals dat in de elektronische en digitale muziekproductie gebruikt wordt.

Iedere sample heeft een bepaalde duur, en dat geldt ook nog wanneer het opgenomen geluid stilte is. Het maakt een groot verschil hoe lang een stilte in een muziekstuk duurt. De duur van een sample stilte is dan ook een relevante eigenschap van die sample. In sommige uitzonderlijke gevallen maakt het niet uit hoe lang een sample stilte duurt, bijvoorbeeld wanneer de stilte binnen een stilte valt. Maar datzelfde heb je ook wanneer je een stukje geluid door een sample van datzelfde geluid vervangt. Zulke uitzonderingen doen de relevantie van de duur van een sample niet teniet.
 
Indien je (zelfs maar twee) verschillende lengtes van samples binnen het experiment accepteert heb je een binair stelsel om alle mogelijke informatie die binair kan worden gecodeerd uit te drukken.
Lekker knipperen met (twee) verschillende lengtes stilte en je kunt alles :dj:
 
Iedere sample heeft een bepaalde duur, en dat geldt ook nog wanneer het opgenomen geluid stilte is. Het maakt een groot verschil hoe lang een stilte in een muziekstuk duurt. De duur van een sample stilte is dan ook een relevante eigenschap van die sample. In sommige uitzonderlijke gevallen maakt het niet uit hoe lang een sample stilte duurt, bijvoorbeeld wanneer de stilte binnen een stilte valt. Maar datzelfde heb je ook wanneer je een stukje geluid door een sample van datzelfde geluid vervangt. Zulke uitzonderingen doen de relevantie van de duur van een sample niet teniet.
Je zit een beetje slap te kletsen vind ik.
Stilte kan wel betekenis of funktie hebben als duur van de stilte tussen twee momenten dat je een golf hebt, welke golfvorm dat ook mag zijn.
Hierdoor ontstaat bijv ritme of frasering, de manier waarop geluidsgolven elkaar opvolgen waardoor er voor ons mensen een gevoel ontstaat en daardoor betekenis krijgt als muziek.
Als er geen golfvorm voor en na de stilte is vervalt de betekenis van stilte en is er geen muziek, stilte zonder muziek is geen muziek net als muziek zonder stilte geen muziek is maar een continue aanneenschakeling van geluidgolven die te snel gaan om nog stiltes ertussen waar te nemen, dan krijg je een piep of een zoem of wat dan ook maar in ieder geval een geluid.
Een sample stilte op zichzelf heeft geen betekenis verder en John Cage met z'n 4.33 nam gewoon de boel in de zeik, dat heeft niets met muziek te maken.
Slim was ie wel want door niets te doen kreeg ie betaald. :eureka:

bijvoorbeeld wanneer de stilte binnen een stilte valt.
Leg ons nou 'ns uit wat een stilte in een stilte is. :?
Er is geen verschil.
 
Cage is hier wel relevant: hij heeft begrepen dat je zelfs bij een muziekstuk bestaande uit stilte moet vermelden hoe lang die stilte duurt. En daarmee heb je ook meteen de enige twee informatieve elementen van zijn muziekstuk te pakken te weten 'maak geen geluid' en de aangegeven duur daarvan. Met 'geen geluid' kun je niet veel, maar die duur van het stuk bevat informatie die je verder kunt bewerken tot een ander muziekstuk dat wel geluiden bevat. Bijvoorbeeld door die duur als een decimaal getal uit te schrijven en de cijfers te gebruiken om diverse modules aan te sturen.

Dat een stilte binnen een stilte hetzelfde is als de oorspronkelijk stilte dat klopt, dat heb je goed begrepen. :okdan:
 
maar die duur van het stuk bevat informatie die je verder kunt bewerken tot een ander muziekstuk dat wel geluiden bevat.
Nou, ik kan je vertellen dat ik mijn stiltes in de muziek ook regelmatig sample want mijn stilte samples zijn toch wat creatiever dan die van de meeste anderen.....:P
Nou nog samples met stilte uitgeven.:D
 
Graag vernemen we de duur van jouw stiltes zodat we daar te zijner tijd ook fraaie beluisterbare nummers van kunnen maken. Ik ben zelf op het moment helaas nog te druk met het oefenen van de Pink Panther (er vallen nog te veel onbedoelde stiltes), want anders zou ik hier nu zelf wel mee aan de slag gaan...
 
zijspoor: tijdens die loudness-wars van afgelopen jaren waarin de dynamiek steeds meer werd platgedrukt, heb ik me weleens afgevraagd of er een punt zou komen waarop de muziek als het waren zou omdraaien. Dat we een bak 100% herrie als uitgangspunt nemen en daar stiltes in gaan kerven voor een nieuwe ervaring.
 
dat geldt ook nog wanneer het opgenomen geluid stilte is.
Zijspoor 2: Kan dat technisch gezien wel, stilte samplen? In de echte wereld is er altijd geluid, hoe zacht dan ook. Dus als je iets opneemt uit de echte wereld kun je dat altijd weer versterken en is het geen stilte. Je kunt hooguit stilte (digitaal) genereren, door alle bitjes op 0 te zetten zogezegd. Maar als je stilte wilt samplen moet je dus eigenlijk al een grenswaarde bepalen hoeveel dB die relatieve stilte is. Zelfs als je een compleet stille kamer hebt introduceer je geluid door de opnameapperatuur er in te zetten. Minimaal weliswaar, maar het verandert de omgeving wel. Een soort quantummechanica-achtig dilemma voor audio?
 
Haha.. ik herinner me nog dat copyright infringement dingetje toen iemand een 'remix' had gemaakt van John Cage zijn 4'33 had gemaakt.. 4:33 stilte werd herkend en verwijderd..

Detweiler-Soundcloud-Infringement.png
 
Zijspoor 2: Kan dat technisch gezien wel, stilte samplen? In de echte wereld is er altijd geluid, hoe zacht dan ook. Dus als je iets opneemt uit de echte wereld kun je dat altijd weer versterken en is het geen stilte. Je kunt hooguit stilte (digitaal) genereren, door alle bitjes op 0 te zetten zogezegd. Maar als je stilte wilt samplen moet je dus eigenlijk al een grenswaarde bepalen hoeveel dB die relatieve stilte is. Zelfs als je een compleet stille kamer hebt introduceer je geluid door de opnameapperatuur er in te zetten. Minimaal weliswaar, maar het verandert de omgeving wel. Een soort quantummechanica-achtig dilemma voor audio?

Inderdaad - van een sample onvolkomen stilte kun je door voldoende versterking vermoedelijk altijd weer een signaal maken waar je dan door toepassing van allerhande bewerkingen met een stevige dosis creativiteit en inzet weer een heel nummer van kunt bouwen. De vraag blijft dan hoe het met een sample volkomen stilte zit die niet als een praktische stilte is opgenomen maar (als een reeks nulletjes) zo is geprogrammeerd. Het lijkt mij dat de enige bruikbare informatie die je uit een dergelijke sample volkomen stilte kunt halen de duur van die sample is. De waarde van die duur kun je gebruiken om parameters van modules aan te sturen om daarmee een hoorbaar begingeluid te maken. Vanuit dat begingeluid kun je dan door verder bewerkingen weer een heel nummer maken. - Althans theoretisch gezien; de vraag is of dat in de praktijk ook zo is...
 
Je vraagt dus eigenlijk of een getal een module van genoeg informatie kan voorzien om een geluid te produceren? Dat lijkt me onmogelijk, tenzij het getal wordt gebruikt om een MIDI-noot (toonhoogte, lengte, velocity) te maken?

(edit) er is ook nog zoiets als "random seed"; je kunt dus in principe een getal gebruiken om de instellingen van een synth te randomizen.

Het kan ook makkelijker, áls je de aanwezigheid van een geluidsbron naast die stille sample toelaat in je voorwaarden. Dan wordt mijn gekke theorie van "geïnverteerde" muziek ineens minder gek. Stel, je speelt een constante noot. Dan wordt de "sample" afgespeeld en die drukt het geluid weg. Maar hoe het geluid verdwijnt en terugkomt, kan gekoppeld zijn aan envelopes. Die kunnen ook filters en andere effecten aansturen en zo zijn de mogelijkheden ineens weer eindeloos.
 
Je vraagt dus eigenlijk of een getal een module van genoeg informatie kan voorzien om een geluid te produceren? Dat lijkt me onmogelijk, tenzij het getal wordt gebruikt om een MIDI-noot (toonhoogte, lengte, velocity) te maken?
Ik kan zo al twee manieren noemen hoe je met een getal een geluid kan produceren:
1- Schrijf een getal binair uit (enen en nullen), stuur dat in een versterker en je hebt een golfvorm (mits het niet louter uit 1-ben of 0-len bestaan.
2- stuur een getal (of een aantal getallen) in een DAC (Digitaal Analoog Converter) en je hebt een puls.
 
Back
Top