One sample / Whole song (Fantasia 3204)

Lid sinds
11 januari 2021
Berichten
987
Locatie
Landgraaf
Fantasia 3204

In 1857 vond Édouard-Léon Scott de Martinville de fonautograaf uit, het eerste apparaat dat geluidsgolven kon opnemen terwijl ze door de lucht gingen. Het was alleen bedoeld voor visuele studie van de opname en kon het geluid niet afspelen. Het opnamemedium was een vel roetpapier gewikkeld rond een roterende cilinder die op een draadstang werd gedragen. Een stylus, bevestigd aan een diafragma door een reeks hendels, trok een lijn door het roet, waardoor een grafisch record werd gemaakt van de bewegingen van het diafragma terwijl het minutieus heen en weer werd gedreven door de audiofrequentievariaties in luchtdruk.
In 1860 maakte Scott een eerste korte (9 seconden) opname van een Frans liedje. Scott was daarmee 17 jaar eerder dan Edison (die echter wel met de eer als uitvinder ging strijken).

De track is volledig gemaakt in Bitwig Studio (Sampler) met Scott's opname die je in het begin van het nummer hoort. Kleine delen van de Sample zijn hevig behandelde filters, modulators en effecten

Het idee is om de originele sample 162 jaar later te recyclen tot een totaal andere geluidsopname. Mijn andere doel was om een compleet nummer te produceren met zo min mogelijk gereedschap. Ook wil ik Scott als uitvinder van opname apparatuur toch even in het zonnetje zetten want niet iedereen kent hem.

Gebruik een hoofdtelefoon voor de beste prestaties.





Ik hoop dat je het leuk vindt :-)
 
Ha, daar is ie weer; ons SF lid die van (bijna) niets altijd iets maakt!
Het idee is om de originele sample 162 jaar later te recyclen tot een totaal andere geluidsopname. Mijn andere doel was om een compleet nummer te produceren met zo min mogelijk gereedschap.
Een geweldig idee en je hebt er weer een prachtige soundjourney van gemaakt, m'n complimenten! :halleluja

Ook wil ik Scott als uitvinder van opname apparatuur toch even in het zonnetje zetten want niet iedereen kent hem.
Een prachtig eerbetoon hoor, ik zit te denken; zou het een idee zijn om de familie te benaderen en deze compositie naar hun op te sturen?
Of is er ergens een museum waar de originle opname te beluisteren is en dan deze aan te bieden om zo te laten zien waar we na 160 jaar aan ontwikkeling aangekomen zijn?
 
Dag Incognito,

Helemaal geslaagd hoor:okdan:
Ik vraag mij ook wel eens af wat de vroegere componisten hadden gedaan met de techniek van nu:D
Dus een mooie prestatie van je,

Groeten van Andreos:)
 
fantastisch, ik heb er geen andere woorden voor !
 
We vragen ons hier geregeld af wat een nieuwe muziekstroming zou kunnen worden. Ik denk dat dit wel een kans maakt: muziek gemaakt vanuit slechts één enkele sample.

Belangrijk voor de doorbraak van deze muziek is dat het beestje een naam krijgt en dat een belangrijke figuur in de muziekwereld het oppakt...
 
Blijft een boeiend concep het gebruik van één sample om tot een hele compositie te komen. Gaaf idee om juist die sample te gebruiken en hele mooie uitwerking!
 
Het doet je afvragen waarom je allerlei synths enzo, of een harde schijf vol met plugins, nodig hebt als blijkt dat één stukje software en één sample genoeg is om een mooie, boeiende track te maken. :)
 
Een geweldig idee en je hebt er weer een prachtige soundjourney van gemaakt, m'n complimenten
Dank je wel Krautrock,
Een prachtig eerbetoon hoor, ik zit te denken; zou het een idee zijn om de familie te benaderen en deze compositie naar hun op te sturen?
Of is er ergens een museum waar de originle opname te beluisteren is en dan deze aan te bieden om zo te laten zien waar we na 160 jaar aan ontwikkeling aangekomen zijn?
Ach hul me liever in de anonimiteit (vandaar ook mijn naam :D). Mocht iemand de behoefte hebben om het aan te bieden aan familie/museum etc dan heeft hij/zij mijn zegen.
 
Helemaal geslaagd hoor:okdan:
Ik vraag mij ook wel eens af wat de vroegere componisten hadden gedaan met de techniek van nu:D
Dus een mooie prestatie van je,
Dank je wel Andreos.
Als ware meesters als Bach/Mozart/Bartok etc de techniek van nu hadden dan waren er inspirerende muziekstijlen ontstaan waar we nu alleen nog maar van kunnen dromen en dat in een fractie van de tijd. Ik voel me er zelf heel nederig bij.
 
Blijft een boeiend concep het gebruik van één sample om tot een hele compositie te komen. Gaaf idee om juist die sample te gebruiken en hele mooie uitwerking!
Eenvoud en beperkingen maken vaak creatief. Voor mij was het ook een uitdaging want je weet maar niet waar het precies eindigt. Inmiddels een aantal tracks op deze wijze geproduceerd en ik moet zeggen dat het me steeds makkelijker afgaat.
 
Het doet je afvragen waarom je allerlei synths enzo, of een harde schijf vol met plugins, nodig hebt als blijkt dat één stukje software en één sample genoeg is om een mooie, boeiende track te maken. :)
Die vraag stel ik me ook voortdurend. Heb ook allerlei spullen maar die staan staat op deze manier wel te verstoffen. Soms een lekker potje jammen helpt dan wel. :)
 
Sfeervolle track. En inderdaad leuk (of nuttig) om jezelf eens wat vaker te beperken, in plaats van het steeds weer in meer te zoeken. Een soort muzikale chemie op atomair niveau: eerst iets tot de kern uitkleden en dan weer langzaam opbouwen.
Dank je wel Stupide. Dat is inderdaad precies wat ik doe.
 
Niet alleen mooie track, de beelden die je hebt gebruikt zijn ook prachtig en een mooie aanvulling op wat je hier hebt neergezet.
Dank je wel Metatron. Super dat je hem leuk vind. 👍

Echt weer heel mooi, een kunstwerkje, en een heel gaaf concept. Jij toont aan dat het de mens is en niet de spullen die de muziek maken
Dank voor de bloemen Niconoise . Het zijn inderdaad niet de instrumenten die de muziek maken.
Oei.... mijn synths kijken me nu heel link aan 👀
 
Hij is heel erg mooi hoor, maar voor mij persoonlijk te lang, ik kan mijn aandacht niet erbij houden. Maar wat ik gehoords heb : probz hoor! ;)
 
Back
Top