- Lid sinds
- 12 oktober 2016
- Berichten
- 6.400
Afsplitsing van dit draadje.
@ProgHead zei: Is het ook mogelijk een muziekstukje door het modificeren van een sample met enkel stilte te maken? Je zou kunnen beginnen met het toevoegen van een DC offset. Dan heb je een sample van een enkele losse blok-puls. Die kun je dan gaan modificeren...
@Disharmonic zei: @ProgHead : Hmm, ik krijg hier een wat vaag, unheimisch gevoel bij, al is het wellicht slechts in filosofische zin. Bij stilte denk ik aan het totaal ontbreken van geluid, het sonische niets. Weliswaar is het niet echt geluid (nou ja, het kan een plopgeluid geven op je speakers), maar neem je een DC-offset als uitgangspunt, dan begin je toch met iets en niet met niets.
@ProgHead zei:
Het is de vraag welke bewerkingen op een sample je toestaat. Stel je hebt een sample x = s(t) voor 0 < t < T. Dan kun je daar een muziekstuk y = m(t) voor 0 < t < T van maken door bij de sample het verschilsignaal v(t) = m(t) - s(t) voor 0 < t < T op te tellen. Maar dat zou flauw zijn, er moeten dus zekere beperkingen worden opgelegd aan het type bewerkingen dat op een gegeven sample mag worden toegepast.
Iedere sample s heeft een bijbehorend domein Ds (de tijdspanne waarop het signaal gedefinieerd is), en een verloop x = s(t) gedurende die tijdspanne. Voor stilte is het verloop eenvoudig: er gebeurt dan namelijk niets en s(t)= 0 voor alle t binnen Ds. Hoe lang of kort een sample stilte ook duurt steeds geldt s(t) = 0 voor alle t binnen het betreffende domein Ds van die sample. Aan informatie kun je daar enkel het getal 0 uit peuren. Maar daarmee is nog niet alles gezegd: een sample s heeft namelijk ook steeds een duur aangegeven door het bijbehorende domein Ds van die sample. Bijgevolg zijn niet alle samples stilte gelijk, er zijn zelfs overaftelbaar oneindig veel verschillende samples stilte! Een sample stilte bevat dus wel degelijk informatie (namelijk de duur van die sample), en daarmee kun je aan de slag. Bijvoorbeeld door daar een enkele blok-puls van gelijke duur mee te generen.
[Maar wellicht kunnen we deze discussie beter niet in dit Tracks-topic voeren...]
@ProgHead zei: Is het ook mogelijk een muziekstukje door het modificeren van een sample met enkel stilte te maken? Je zou kunnen beginnen met het toevoegen van een DC offset. Dan heb je een sample van een enkele losse blok-puls. Die kun je dan gaan modificeren...
@Disharmonic zei: @ProgHead : Hmm, ik krijg hier een wat vaag, unheimisch gevoel bij, al is het wellicht slechts in filosofische zin. Bij stilte denk ik aan het totaal ontbreken van geluid, het sonische niets. Weliswaar is het niet echt geluid (nou ja, het kan een plopgeluid geven op je speakers), maar neem je een DC-offset als uitgangspunt, dan begin je toch met iets en niet met niets.
@ProgHead zei:
Het is de vraag welke bewerkingen op een sample je toestaat. Stel je hebt een sample x = s(t) voor 0 < t < T. Dan kun je daar een muziekstuk y = m(t) voor 0 < t < T van maken door bij de sample het verschilsignaal v(t) = m(t) - s(t) voor 0 < t < T op te tellen. Maar dat zou flauw zijn, er moeten dus zekere beperkingen worden opgelegd aan het type bewerkingen dat op een gegeven sample mag worden toegepast.
Iedere sample s heeft een bijbehorend domein Ds (de tijdspanne waarop het signaal gedefinieerd is), en een verloop x = s(t) gedurende die tijdspanne. Voor stilte is het verloop eenvoudig: er gebeurt dan namelijk niets en s(t)= 0 voor alle t binnen Ds. Hoe lang of kort een sample stilte ook duurt steeds geldt s(t) = 0 voor alle t binnen het betreffende domein Ds van die sample. Aan informatie kun je daar enkel het getal 0 uit peuren. Maar daarmee is nog niet alles gezegd: een sample s heeft namelijk ook steeds een duur aangegeven door het bijbehorende domein Ds van die sample. Bijgevolg zijn niet alle samples stilte gelijk, er zijn zelfs overaftelbaar oneindig veel verschillende samples stilte! Een sample stilte bevat dus wel degelijk informatie (namelijk de duur van die sample), en daarmee kun je aan de slag. Bijvoorbeeld door daar een enkele blok-puls van gelijke duur mee te generen.
[Maar wellicht kunnen we deze discussie beter niet in dit Tracks-topic voeren...]