Compacte set-up advies

DJ Jarno

Ingeburgerd
Lid sinds
29 september 2010
Berichten
57
Als gepassioneerd muzikant ga ik mijn huidige studio set up verplaatsen naar mijn geïsoleerde garage. In de garage kan ik herrie maken terwijl niemand er last van heeft (mijn focus ligt daarom ook op de akoestiek en niet op isolatie). Ik gebruik de ruimte semiprofessioneel.

Omschrijving ruimte:
Geïsoleerde garage met daarin een tussenwand van ytong 70mm.
Afwerking stucwerk, aan linkerzijde 2 hardhouten deuren. Vloer, cementdekvloer (ben ik van plan af te werken met coating en daaroverheen een tapijt). Plafons hoogte 260 cm.
Zie de foto voor verdere toelichting en afmeting.

ZbZeZX.jpg


Akoestiek
Ik ben in het bezit van de volgende Auralex panelen. Daar wil ik een start mee maken om de akoestiek van de ruimte te verbeteren:

  • - 5 panelen (100x50) - ieder paneel heeft 2 wedgies 2” (50x50), zie foto
    - 4 panelen (100x50) - ieder paneel heeft 6x type DST 114 foam panelen kleur burgundi en 2x Diffusors type Sound Tile Reflector DSTR, zie foto
    - 2 Basstraps ( 100x40x40) MegaLenRD
    - 1 Basstrap van SoundAccoustics (100x40x40)

    WoXMdw.jpg


    9edilk.jpg



    Op welke locatie (zijwanden, wand achter monitor speakers, plafond) adviseren jullie de verschillende panelen en in welke hoeken de bass traps?
    (Ik zat zelf te denken aan de panelen met wedgies aan de zijkanten, de overige panelen 2 achter monitors en 2 aan plafond, de basstrap in de hoeken achter de luisterposities)

    Monitor
    Ik ben in het bezit van een set KRK’s RP8 maar die gaan vanavond de deur uit. Ik zoek een beter set compacte monitor speakers die ik dicht bij de muur kan plaatsen en geschikt zijn voor deze kleine ruimte. Stijl muziek die ik produceer Deep house/ Indie (er moet dus wel wat laag inzitten ;-)). Welke types hebben jullie positieve ervaring mee binnen zo’n compacte ruimte?

    Alvast bedankt voor jullie adviezen
 
Als je het goed wil aanpakken zou ik Auralex niet gebruiken (misschien kun je er de flutter echo mee wegwerken maar dat is een mindere zorg voor later), maar zelf breedband basstraps en panelen maken (steenwol tussen de 45‑75kg/m3). Elke hoek van de ruimte zou moeten worden weggewerkt met minimaal 2 laags basstraps, inclusief de hoeken tussen muur & plafond. En voor & achter op je luisterpositie ook pane(e)l(en) plaatsen.

De 'first reflection' panelen moeten tussen de luisterpositie en de monitoren tegen de muren geplaatst worden (met ongeveer 10 cm ruimte tussen paneel en muur). Met behulp van spiegel kan je de stand van de panelen meten, inclusief overige plekken zoals plafond (cloud) etc.

O ja, altijd in de lengte van de ruime werken. Maw plaats je desk in de lange gedeelte van je ruimte (is nu niet het geval op je tekening) en de ruimte links en rechts tussen desk en muren moeten evenwijdig zijn. En plaats jezelf niet in het midden van de ruimte, al zal het wel een probleem zijn aangezien je ruimte bijna 4 gelijke zijden heeft (scheelt 30 cm).

Hiermee heb je een goed basis.


Betreft monitoren:

Kleine ruimtes hebben kleinte monitoren nodig. Ga dus geen midfields monitoren aanschaffen :P Voor de rest zoek ze uit die beetje ver gaan in het laag. Als er staat 37 hz betekent dit niet dat het daadwerkelijk voluit vanaf 37 Hz begint, maar dat het vanaf daar oploopt, zeg maar. Zie grafiek.

mackie_hr824_dist.gif
 
Last edited by a moderator:
thanks voor je reactie Urbanized. Ik lees inderdaad niet veel positiefs over de Auralex panelen, meerdere mensen dezelfde ervaring?

De positie van de desk kan ik niet veranderen ivm de deuren. Maar als ik met 10 cm ruimte tussen de panelen en muur ga werken dan zit ik alsnog in de lengte ;-).

Qua monitors zat ik aan de focals CMS50 incl Sub te denken.
 
Hier nog een negatieve ervaring met Auralex. Ze zijn best goed voor in het mid/hoog maar ik heb van die driehoek
schuim dingen die ze "bass traps" noemen, en die werken voor geen meter. Dus ja, ik kan wel meegaan met de tips die Urbanized noemt..
 
Thanks Arv. Mmmm dus niet veel meer dan een mooi Marketing verhaal. Heb je ze vervangen, door wat?
 
Nee, nog niet. Ik weet nog niet of ik ze zelf ga maken, maar dat zou ik wel doen. Dus met een goed ontwerp
en een beetje huisvlijt..
 
Kleine ruimtes hebben kleinte monitoren nodig. Ga dus geen midfields monitoren aanschaffen :P Voor de rest zoek ze uit die beetje ver gaan in het laag. Als er staat 37 hz betekent dit niet dat het daadwerkelijk voluit vanaf 37 Hz begint, maar dat het vanaf daar oploopt, zeg maar. Zie grafiek.

Ik heb een hele andere conclusie.
 
Zou fijn zijn geweest als je je conclusie met ons deelt.

Mijn conclusie is niet die van jouw of iemand anders. iedereen heeft weer een andere omgeving en bass traps waardoor de situatie anders is, ik kan gewoon 10 inch boxen neerzetten zonder enige probleem en 20 hz voelen/ horen. wat je hoort of voelt heeft alleen maar met je omgeving te maken. zelfs mijn "grotboxen" hoor ik op 45 hz.
 
Mijn conclusie is niet die van jouw of iemand anders. iedereen heeft weer een andere omgeving en bass traps waardoor de situatie anders is, ik kan gewoon 10 inch boxen neerzetten zonder enige probleem en 20 hz voelen/ horen. wat je hoort of voelt heeft alleen maar met je omgeving te maken. zelfs mijn "grotboxen" hoor ik op 45 hz.

Hoi Dre,

10 inch monitoren in de ruimte plaatsen van Jarno is vragen om lage frequentie problemen. Ja, zelfs met bass trapping...:D
 
10 inch monitoren in de ruimte plaatsen van Jarno is vragen om lage frequentie problemen. Ja, zelfs met bass trapping...:D


Het is een misverstand dat een speaker met een groot frequentiebereik (in het laag) niet zou kunnen in een kleine(re) ruimte, of extra problematisch zou zijn.
De fysieke omvang van een speaker maakt wel uit, omdat de adquate luisterafstand tot die grote speakers zo groot moet zijn dat je luisterpositie haast buiten zo'n kleine ruimte zich moest bevinden.

De main monitors die echt laag kunnen gaan, hebben, door hun grootte en het feit dat ze 3-weg zijn, een luisterafstand van 3mtr of meer en zijn hierdoor dus tè groot voor een kleine ruimte (in een 3mtr lange ruimte zit je dan met je rug tegen de achtermuur geplakt).
Hier is dus dat misverstand ontstaan; heeft dus niets met het frequentiebereik te maken, maar met de afmetingen van de speaker.
 
Het is een misverstand dat een speaker met een groot frequentiebereik (in het laag) niet zou kunnen in een kleine(re) ruimte, of extra problematisch zou zijn.
De fysieke omvang van een speaker maakt wel uit, omdat de adquate luisterafstand tot die grote speakers zo groot moet zijn dat je luisterpositie haast buiten zo'n kleine ruimte zich moest bevinden.

De main monitors die echt laag kunnen gaan, hebben, door hun grootte en het feit dat ze 3-weg zijn, een luisterafstand van 3mtr of meer en zijn hierdoor dus tè groot voor een kleine ruimte (in een 3mtr lange ruimte zit je dan met je rug tegen de achtermuur geplakt).
Hier is dus dat misverstand ontstaan; heeft dus niets met het frequentiebereik te maken, maar met de afmetingen van de speaker.

ligt er ook maar weer net aan of je een goede afgesloten ruimte hebt..


Hoi Dre,

10 inch monitoren in de ruimte plaatsen van Jarno is vragen om lage frequentie problemen. Ja, zelfs met bass trapping...:D
dit bedoel ik nou. hadd ik het over de room van Jarno .. nee. daarom was mijn conclusie niet die van jouw of een ander. maar mijn conclusie.
 
Laatst gewijzigd:
Jompo,

Ik heb het niet over de frequentie van een monitor. Sterker nog, ik raadde Arv monitors te nemen die tot 37 Hz in het laag kunnen;)

Kleine actieve studio monitors hebben meestal een lager vermogen dan grote studio monitors. Zodoende vullen kleine speakers grote ruimtes onvoldoende met geluid en zijn grote monitor speakers overkill in kleine ruimtes.

Voor kleine ruimtes is het 4, 5, of 6inch formaat het meest geschikt. Heb je een grotere, semiprofessionele studio? Ga dan voor 6-, 8, of 10inch monitoren.

Meeste studio's hebben 2 weg monitors en is voor mixen voldoende. 3 weg monitoren geven meer details voor bijvoorbeeld filmmuziek etc. Vaak zie je ook dat er gebruik word gemaakt van een losse subwoofer. Voor gewoon mixen is dat vaak ook overbodig, mits je monitors ver genoeg in het laag gaan.
 
Last edited by a moderator:
Size matters: Are your speakers too big or too small for your room?

At the time one of my audio buddies bought a pair of Snell Type A speakers, he had a large, by New York standards, studio apartment. Those 4-foot (1.2 meter)-tall speakers sounded great; they produced tight, well-defined bass, natural midrange and a sweet treble. A few years later he moved to a one-bedroom apartment, with a living room about half the size of his studio space, and the speakers' sound suffered. The bass was boomy and thick, and the stereo soundstage was closed-in and cramped by comparison with what he had before. In short, the speakers sounded completely different.
It wasn't just the new room's size that messed up the sound -- the old room had wood over beam floors and sheetrock walls, while the new room had a poured concrete floor and cinderblock walls, which adversely affected the room's acoustics.


We knew what the Type As were capable of, so we experimented with different speaker placement strategies, but never did manage to get the Snell Type As to sound as good as they did in the larger room. After a few years he gave up and bought a much smaller pair of speakers (Symdex Sigmas), and they produced much better sound than the Type As in that room.
The lesson here is that speakers only achieve their full potential in rooms with acoustics that complement the speakers. It's something of an oversimplification, but big speakers usually only sound best in large rooms, and small speakers in tiny rooms.
So if you're lucky enough to have a large house or apartment, don't skimp on speakers: look for large towers, with 8-inch (203mm) or larger woofers. Take the opposite course with small rooms, and go for bookshelf or tower speakers with 5-inch (127mm) or smaller woofers. For home theater applications, scale your subwoofer size to the room, and for huge rooms, or if you crave very loud, feel-the-room shake bass, use two or more subwoofers.
 
Size matters: Are your speakers too big or too small for your room?

At the time one of my audio buddies bought a pair of Snell Type A speakers, he had a large, by New York standards, studio apartment. Those 4-foot (1.2 meter)-tall speakers sounded great; they produced tight, well-defined bass, natural midrange and a sweet treble. A few years later he moved to a one-bedroom apartment, with a living room about half the size of his studio space, and the speakers' sound suffered. The bass was boomy and thick, and the stereo soundstage was closed-in and cramped by comparison with what he had before. In short, the speakers sounded completely different.
It wasn't just the new room's size that messed up the sound -- the old room had wood over beam floors and sheetrock walls, while the new room had a poured concrete floor and cinderblock walls, which adversely affected the room's acoustics.


We knew what the Type As were capable of, so we experimented with different speaker placement strategies, but never did manage to get the Snell Type As to sound as good as they did in the larger room. After a few years he gave up and bought a much smaller pair of speakers (Symdex Sigmas), and they produced much better sound than the Type As in that room.
The lesson here is that speakers only achieve their full potential in rooms with acoustics that complement the speakers. It's something of an oversimplification, but big speakers usually only sound best in large rooms, and small speakers in tiny rooms.
So if you're lucky enough to have a large house or apartment, don't skimp on speakers: look for large towers, with 8-inch (203mm) or larger woofers. Take the opposite course with small rooms, and go for bookshelf or tower speakers with 5-inch (127mm) or smaller woofers. For home theater applications, scale your subwoofer size to the room, and for huge rooms, or if you crave very loud, feel-the-room shake bass, use two or more subwoofers.

er staat niets van bij wat voor meting hij heeft gedaan voor en na of de spieker(tjes) tegen de wand stonden. wat de rt-60 meting is en was. wel een sappig verhaal om te lezen. maar als je luistert naar 5 inch spiekers klinken ze meestal als kartonnen boxen die de lage freq helemaal niet aan kan. ik zeg niet dat het niet waar is in iemand anders bedsize studio maar ik heb er geen last van. ik heb een garage van 12 m2 maar wel 50 cm 221 isolatie bass traps . en een rt-60 reverb van 0.025 tot 0.10 gemiddeld.
 
er staat niets van bij wat voor meting hij heeft gedaan voor en na of de spieker(tjes) tegen de wand stonden. wat de rt-60 meting is en was. wel een sappig verhaal om te lezen. maar als je luistert naar 5 inch spiekers klinken ze meestal als kartonnen boxen die de lage freq helemaal niet aan kan. ik zeg niet dat het niet waar is in iemand anders bedsize studio maar ik heb er geen last van. ik heb een garage van 12 m2 maar wel 50 cm 221 isolatie bass traps . en een rt-60 reverb van 0.025 tot 0.10 gemiddeld.

Uit het hele verhaal kan je toch concluderen dat het geen goed idee is om monitoren met een groot vermogen in een kleine ruime te plaatsen. Ik weet nu niet hoe groot de ruimte van Jarno is (behalve de hoogte), maar het lijkt me onlogisch om mid-field monitoren en groter in een ruimte van bijvoorbeeld 2 meter bij 2 meter te plaatsen.

Maar goed, als jij het beter weet...
 
Back
Top