Werkkamer / studio combineren

Ik weet niet hoe ver je ondertussen bent met je combi, maar ik werk (ook sinds corona) regelmatig thuis en heb een gecombineerde werk / hobby / opslag / ketelruimte (aka de oude berging) opgeknapt hiervoor.
Ik houd werk en hobby letterlijk zoveel mogelijk gescheiden, dus heb de muziekspullen 'naast' m'n bureau staan.
De ruimte is 5x2.5, maar ik ben dus behoorlijk wat kwijt aan de andere functies van deze kamer.

Schermafbeelding 2022-10-10 091739.jpg


Ik heb een grote, smalle eettafel ingepikt van 200x80. Aan de achterkant heb ik een verhoger gemaakt met een plank over de hele breedte. Hierop staan 2 speakers en 2x24" monitoren. Dat past precies.
Eronder zit ruimte voor stekkerdozen en m'n interface (XR18).
De laptop staat rechts op het bureau op een laptopstand (ook op hoogte) en verder is de bureauruimte vrij voor 'rommel'.
(op de één of andere manier heb ik altijd wel wat losse rommel liggen.....)
Ik wil nog een keer kijken naar een lade voor een toetsenbord onder m'n tafel, maar de constructie laat dat niet toe zonder hem te mollen (en hij moet nog een x naar m'n zusje die hem graag wil hebben)
Dit is dus m'n werkplek en redelijk 'los' van de hobby.

IMG-4167 (2).jpg

(laptop stond hier even op een oude laptop, omdat ik net 'in between laptops' was)

Links daarvan staat m'n dawless setup.

Dit is eigenlijk een 2 niveau keyboardstand met een plank op het bovenste niveau en een plank aan de muur.
Met daarnaast een losse laptopstand (staand) waar m'n 707 en baspod op staan.

IMG-3306.jpg


En toen was de ruimte vol.

Ooit komt er een kozijn met ramen ipv de oude openslaande garagedeuren aan de 'achterkant' van de kamer en dan wil ik m'n bureau een kwartslag draaien.
Dan is er 'nog' meer ruimte voor spullen :)

Maar, rekening houdend met de ruimte, werkt dit best redelijk.
Ik heb het nu 1,5 jaar zo staan en schuif soms een beetje, maar dit is hem wel voor nu.

Nu moet ik zeggen dat het mijn derde globale opstelling is, maar bij de vorige had ik veel minder ruimte ter beschikking, alleen ik had dus al wel geprobeerd met 'wat wel en niet werkte' voor mij .
Met wat simpele diy kom je een heel eind en Marktplaats heeft veel mooie meubels die je goed kunt verbouwen.

Wat ik tot dusver heb geleerd:
- Je blijft schuiven. Houd daar dus rekening mee met je meubels (dat je ze kunt verstellen / verplaatsen).
- Werk met niveaus. Liefst d.m.v. losstaande statieven, maar aan de muur kan natuurlijk ook.
- Ik houd zelf van een groot bureau met veel open ruimte. Ik heb vaak dingen 'los' die ik even kwijt moet en dan is het fijn om ruimte te hebben om dat weg te leggen.
- Ik werk tijdens het muziek 'maken' bijna altijd onder de koptelefoon. Enkel bij het mixen staan de monitoren aan. Ik heb zelf niks (weinig) aan akoestische behandeling gedaan, maar de stelling achter mijn rug is open en haalt veel van de reflecties weg en er liggen 2 kleden op de grond. Bas is wel een probleem in zo'n kleine kamer, maar wil je dat oplossen, ben je zoveel ruimte kwijt in hoeken enzo, dat ik me daar nog niet aan heb gewaagd.
(voor mij is het hobby, dus het hoeft niet perfect afgeleverd te worden)
 
Bedankt voor de uitgebreide reactie Montfrooij! Helemaal tof om t als plattegrond te zien en ook de foto's uit de praktijk. En leuk om zo'n pc gemaakte plattegrond te zien, geen idee hoe ik dat zou moeten maken, dus ik ben zelf maae oldskool gaan fröbelen met een oud wiskundeschrift van de havo, een schaar en de kleurpotloden van m'n dochter. :)

Ik ben nog niet begonnen met alles weer op zijn plek te zetten (verbouwing is nog niet af). Maar heb al wel een redelijk idee hoe en wat. Gister nog even bij de Ikea geweest om het bureau en die verhoogde Kallax uit die nieuwe Obegränsad collectie te bekijken en op te meten en denk dat ik die toch wel ga halen.

Sinds de verbouwing (dat wil zeggen, het na beneden halen van de hele zooi) staat m'n MPC One op zo'n laptop stand boven m'n dj-set en dat staand werken bevalt me eigenlijk heel goed! Het plan nu is dus langs de lange muur een 4x4 Kallax met daarnaast die Obegränsad 'Kallax'. Daarop dan één SL1200, djmixer, MPC en beide MicroKorgs, waarvan een opgehoogd op laptopstand. Kan m'n mixer in één van die vierkante kallaxvakken en m'n rackgear in die langwerpige (zie: OBEGRÄNSAD Open kast, zwart, 147x96 cm - IKEA). En daar haaks op langs de korte muur het bureau.

Voordeel daarvan zou zijn dat m'n bureau redelijk leeg is als ik werk, alles ook redelijk uit het zicht is en als ik wat wil pakken voor op m'n bureau het ook allemaal dichtbij staat.
 
Bedankt voor de uitgebreide reactie Montfrooij! Helemaal tof om t als plattegrond te zien en ook de foto's uit de praktijk. En leuk om zo'n pc gemaakte plattegrond te zien, geen idee hoe ik dat zou moeten maken, dus ik ben zelf maae oldskool gaan fröbelen met een oud wiskundeschrift van de havo, een schaar en de kleurpotloden van m'n dochter. :)
Excel werkt prima daarvoor :)
Maar potlood en papier natuurlijk ook!

Ik ben nog niet begonnen met alles weer op zijn plek te zetten (verbouwing is nog niet af). Maar heb al wel een redelijk idee hoe en wat. Gister nog even bij de Ikea geweest om het bureau en die verhoogde Kallax uit die nieuwe Obegränsad collectie te bekijken en op te meten en denk dat ik die toch wel ga halen.

Sinds de verbouwing (dat wil zeggen, het na beneden halen van de hele zooi) staat m'n MPC One op zo'n laptop stand boven m'n dj-set en dat staand werken bevalt me eigenlijk heel goed! Het plan nu is dus langs de lange muur een 4x4 Kallax met daarnaast die Obegränsad 'Kallax'. Daarop dan één SL1200, djmixer, MPC en beide MicroKorgs, waarvan een opgehoogd op laptopstand. Kan m'n mixer in één van die vierkante kallaxvakken en m'n rackgear in die langwerpige (zie: OBEGRÄNSAD Open kast, zwart, 147x96 cm - IKEA). En daar haaks op langs de korte muur het bureau.

Voordeel daarvan zou zijn dat m'n bureau redelijk leeg is als ik werk, alles ook redelijk uit het zicht is en als ik wat wil pakken voor op m'n bureau het ook allemaal dichtbij staat.
Dan ga je dus niks aangesloten laten en steeds pakken wat je nodig hebt?
Ik merk zelf dat het wel een drempel was als het niet aangesloten stond.
Dus mijn doel was om alles op te stellen en dan nog werkruimte over te houden.
Dus echt 2 aparte plekken creëren. 1 voor werk en 1 voor hobby.
Natuurlijk is de hobby ook wel achter de PC, maar de hardware staat dus elders.
Als je een iets diepere plank op de Kallax zou schroeven of lijmen, heb je direct een beter werkblad waar je meer op kwijt kunt.
En dan nog een plank erboven maken aan de muur (ook die verkoopt IKEA) en je hebt nog wat extra werkruimte om muziekspul kwijt te kunnen.

Hoe minder drempels om te creëren, hoe vaker je creatief bezig gaat zijn.
Ten minste, dat is mijn ervaring.
 
Excel werkt prima daarvoor :)
Maar potlood en papier natuurlijk ook!


Dan ga je dus niks aangesloten laten en steeds pakken wat je nodig hebt?
Ik merk zelf dat het wel een drempel was als het niet aangesloten stond.
Dus mijn doel was om alles op te stellen en dan nog werkruimte over te houden.
Dus echt 2 aparte plekken creëren. 1 voor werk en 1 voor hobby.
Natuurlijk is de hobby ook wel achter de PC, maar de hardware staat dus elders.
Als je een iets diepere plank op de Kallax zou schroeven of lijmen, heb je direct een beter werkblad waar je meer op kwijt kunt.
En dan nog een plank erboven maken aan de muur (ook die verkoopt IKEA) en je hebt nog wat extra werkruimte om muziekspul kwijt te kunnen.

Hoe minder drempels om te creëren, hoe vaker je creatief bezig gaat zijn.
Ten minste, dat is mijn ervaring.
Oh nee ik wil t zeker wel aan gaan sluiten! Ik dacht zelf eraan om een stel extra adapters te halen zodat m'n MPC en Korgs ook op mn bureau kunnen staan zonder dat ik achter kasten hoef te klimmen enzo, zodat als ik achter het bureau wil werken dat zo gedaan is.
 
Oh nee ik wil t zeker wel aan gaan sluiten! Ik dacht zelf eraan om een stel extra adapters te halen zodat m'n MPC en Korgs ook op mn bureau kunnen staan zonder dat ik achter kasten hoef te klimmen enzo, zodat als ik achter het bureau wil werken dat zo gedaan is.
Ja idd.
Ieder zijn eigen manieren natuurlijk, maar als je het 'ready' klaar kunt hebben staan, vind ik dat wel heel fijn.
Ik heb alleen behoorlijk wat lange kabels gekocht omdat die paar meter tussen 'spullen' en interface / PC wel overbrugd moeten worden.
Midi, audio en USB. Allemaal 3-5 meter en audio vaak stereo en ook verloopkabels (2x XLR naar stereo grote jack etc. etc.)

Nog één tip : koop niet o.b.v. 'dat lijkt me handig', maar wacht totdat je weet dat het handig is.
Dat had mij veel rommel bespaard (spullen waarvan ik dacht dat het handig zou zijn, maar die ik in de praktijk nooit gebruik).
Eerst de basis opstelling goed hebben, dat je lekker kunt werken, even een paar projecten doen om jezelf de nieuwe houdingen aan te leren en dan pas bijkopen / aanpassen.

Ik heb m'n spullen eerst op een aantal manieren neergezet, zonder ze aan te sluiten en dan even droog gespeeld. Gewoon om even te voelen hoe het werkte.
 
Ja idd.
Ieder zijn eigen manieren natuurlijk, maar als je het 'ready' klaar kunt hebben staan, vind ik dat wel heel fijn.
Ik heb alleen behoorlijk wat lange kabels gekocht omdat die paar meter tussen 'spullen' en interface / PC wel overbrugd moeten worden.
Midi, audio en USB. Allemaal 3-5 meter en audio vaak stereo en ook verloopkabels (2x XLR naar stereo grote jack etc. etc.)

Nog één tip : koop niet o.b.v. 'dat lijkt me handig', maar wacht totdat je weet dat het handig is.
Dat had mij veel rommel bespaard (spullen waarvan ik dacht dat het handig zou zijn, maar die ik in de praktijk nooit gebruik).
Eerst de basis opstelling goed hebben, dat je lekker kunt werken, even een paar projecten doen om jezelf de nieuwe houdingen aan te leren en dan pas bijkopen / aanpassen.

Ik heb m'n spullen eerst op een aantal manieren neergezet, zonder ze aan te sluiten en dan even droog gespeeld. Gewoon om even te voelen hoe het werkte.
Goeie tip dat laatste. Herkenbaar wel.
 
HcGAo37.jpg


Voor de geinteresseerden, dit is het geworden. Beide korgjes en mpc zijn makkelijk aan rand van het bureau te schuiven - korgjes nog op elkaar ook nog door een laptop stand - en moet zeggen, het werkt prima. Nu nog kijken of het qua muziek maken ook werkt.
 
Voor de geinteresseerden, dit is het geworden. Beide korgjes en mpc zijn makkelijk aan rand van het bureau te schuiven - korgjes nog op elkaar ook nog door een laptop stand - en moet zeggen, het werkt prima. Nu nog kijken of het qua muziek maken ook werkt.
Wat ziet het er netjes en opgeruimd uit bij je, je bent goed bezig in ieder geval!
 
Wat ziet het er netjes en opgeruimd uit bij je, je bent goed bezig in ieder geval!
Thanx! Ja na tweeenhalfjaar krap gezeten te hebben tussen andere gezinsleden dr rotzooi is dit een absolute verademing. Hopelijk houd k t vol ol langere termijn. :)
 
HcGAo37.jpg


Voor de geinteresseerden, dit is het geworden. Beide korgjes en mpc zijn makkelijk aan rand van het bureau te schuiven - korgjes nog op elkaar ook nog door een laptop stand - en moet zeggen, het werkt prima. Nu nog kijken of het qua muziek maken ook werkt.
Netjes!
Leuk om te zien ook. Wat het geworden is.
Nu nog wat muziek horen die de nieuwe inspiratie gaat brengen :)
Gebruik je de MPC vst in Reaper?
 
Netjes!
Leuk om te zien ook. Wat het geworden is.
Nu nog wat muziek horen die de nieuwe inspiratie gaat brengen :)
Gebruik je de MPC vst in Reaper?

Die hele MPC Beats software heb ik nog niet gebruikt, maar kreeg ik laatst gratis met wat vsts bij een MPK Mini mk3, dus die heb ik maar even opgestart voor de vorm. Want m'n bureaublad is een foto van m'n dochter en die hoeft niet op internet. :)
 
Die hele MPC Beats software heb ik nog niet gebruikt, maar kreeg ik laatst gratis met wat vsts bij een MPK Mini mk3, dus die heb ik maar even opgestart voor de vorm. Want m'n bureaublad is een foto van m'n dochter en die hoeft niet op internet. :)

Misschien maar eens wat posten ja hier, benieuwd naar de reacties.
 
Back
Top