Wat maakt een geluidskaart een 'beginnerskaart"

supersonic

Stamgast
Lid sinds
28 september 2009
Berichten
201
Ik lees af en toe dat de Audiophile 2496 een prima 'beginnerskaart' zou zijn. Ik vraag me af waar dat hem nu precies in zit. In de DAC of I/O's misschien.
Wat ik me in dit kader dan ook afvraag is of er duidelijke geluidsverschillen bestaan tussen een Audiophile 2496 en bijvoorbeeld een RME Fireface 400.


Als deze vraag al eens beantwoord is zou ik een linkje zeker waarderen. Bedankt jongens.
 
Laatst gewijzigd:
Ik kan het verschil tussen 'n M-Audio en 'n Motu wel horen..
 
redelijk goede kwaliteit, als in klank en drivers / stabiliteit. vaak ook twee in / twee uit en eventueel een mic ingang en of een enkele midi in /uit -
en dat alles voor een redelijk laag bedrag - denk aan de 100 - 200 euro range.

op deze manier is het voor iemand die wilt beginnen met opnames etc. prima te betalen. gewoon een prima basis interface voor niet te veel geld.
 
Ik heb een Audiophile 2496 en voor dat geld is het een prima
kaartje , verder kun je ook kijken naar de Emu 1212.
Rme en Motu zijn natuurlijk ook prima maar dan zit je meteen wat betreft
prijs een stuk hoger.
 
Laat ik het anders vragen. Als een audiophile 2496 500 euro zou kosten. Waarom zou je afgezien van de verschillen in i/o's dan liever voor een motu of rme kiezen?
 
Buiten de functionaliteit (aantal ingangen, effecten, meerdere sporen ter gelijke tijd opnemen), zit vaak het verschil ook in de A/D convertors en dit hoor je dan ook echt. Zeker tussen (zeer) goedkope kaaarten en de duurdere kaarten. Hoe getrainder je oor hoe meer je het gaat horen. Al ben ik zeer blij met mijn EMU 1212m, maar daar zitten dan ook goede convertors in. Dezelfde als in (gebruikt in Digidesign's Pro Tools HD 192 I/O interface).
 
ja functionaliteit hou je natuurlijk gewoon. maar echte kwaliteitsverschillen meten schijnt best lastig te zijn. heftige discussies over soundblaster kaarten die de vergelijking met andere kaarten goed kunnen doorstaan enz. veel is toch marketingpraat, en verkopers willen geld verdienen dus duur is altijd beter. zoek maar wat rond hier. als je weinig geld hebt zou ik eerder geld in monitoren stoppen dan in een dure geluidskaart.
 
Buiten de functionaliteit (aantal ingangen, effecten, meerdere sporen ter gelijke tijd opnemen), zit vaak het verschil ook in de A/D convertors en dit hoor je dan ook echt. Zeker tussen (zeer) goedkope kaaarten en de duurdere kaarten. Hoe getrainder je oor hoe meer je het gaat horen. Al ben ik zeer blij met mijn EMU 1212m, maar daar zitten dan ook goede convertors in. Dezelfde als in (gebruikt in Digidesign's Pro Tools HD 192 I/O interface).

Weet niet zeker, maar is het niet dat naast de converters, ook de mic pre amps nogal verschillen in kwaliteit?
Die van de FF 400 zijn stukken beter dan die van de Audiophile?
Lijkt me dat je met mic opnamen / synth recording hier een pluspunt hebt.
Nog iets anders waarover ik veel lees, is dat de routing bij de FF 400 erg goed schijnt te zijn.
 
pre-amps zijn belangrijk verschil

dacht ook hoe goed ze presteren onder druk? dacht (is nu tijdje geleden dus in herinnering zo-) dat ik veel meer latency had op mijn audiophile dan op mijn fireface..
 
routing op ff400 is geweldig met die matrix en submixers, maar voor geluidskwaliteit was voor mij doorslaggevend
 
ik vraag mij wel eens af

als ik nu een nummer export met een goede interface wordie dan al kwa kwaliteit beter geexporteerd

of ist geoon dat je het zelf beter hoort en daarom beter heb afgemixt?
 
ik vraag mij wel eens af

als ik nu een nummer export met een goede interface wordie dan al kwa kwaliteit beter geexporteerd

of ist geoon dat je het zelf beter hoort en daarom beter heb afgemixt?

Dat laatste. Als je exporteert blijft je digitale signaal digitaal. 0'en en 1'en worden niet ineens 1'en en 0'en zeg maar.
 
Erg belangrijk,. RME,.. Super convertors,.. ultra low latency en,...0 (zero!)% CPU load when using ALL 36 channels!!! Doe je gewoon niet na met een audiophile,..
Verder niks te klagen over audiophile,.. heb er intussen twee in gebruik gehad en werkt op zich ook prima.
Maar RME is gewoon een dikke step up naar pro!
 
tascam bevalt me trouwens goed hij is wel groot maar goed geluid
ik had hiervoor een maudio fastrack (een echte beginners musikmaker kaart bij prducers ) op andere forums
mischien iets doffer in geluid, maar die trok wel heel veel energie meer als de tascam

nu heb ik de nieuwe fl en daarbij maakt het niet zoveel meer uit je kunt namelijk iets van je cpu instellein in de settings dtz.

Zelf denk ik dat boxen ook wel heel belangrijk zijn ent moet samen mooi klinken.
 
@Supersonic: als je alleen synths gebruik, waarom neem je dan een kaart met preamps ?
Die zorgen alleen maar voor een hogere prijs...
 
Ik heb zelf o.a. ook een konnekt 24d.

Kon je nu goedkoop kopen btw ;-) Ik had hem voor 280 bij thoman. Omdat er een nieuw model is nu bij tc. De impact twin.

Super kwaliteit voor weinig geld.
 
Het verschil tussend een audiophile 2496 en de tc konnekt hoor ik echt wel. 24d all the way.
 
Back
Top