hoe en wat opstelling en akoestiek

fox ti2

Stamgast
Lid sinds
15 juli 2012
Berichten
152
Locatie
zuid holland
Ik ga in een andere woning en heb daar een kamer van 2,7m bij 4,3m. Lijkt mij best een mooie ruimte voor homestudio :).

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-LLLZQSO6.jpg

In de lengte opstellen maar wat is beter?
1. Opstelling achter de deur tegen de dichte wand, of
2. er tegenover tegen het raam?
Bij het laatste kan ik waarschijnlijk amper me raam meer open doen, maar buiten dat wat voor invloed heeft het akoestisch gezien? Ik heb speakers met bassport aan de achterkant. Maakt dat nog verschil?

Verder hoeft er niet geisoleerd te worden, dus ga alleen wat met rockwool knutselen. Wil basstraps maken in de hoeken en wat absorbers tegen de muren naast me, boven me tegen plafond en de muur achter me plaatsen.
Rockwool 221 is het beste dacht ik. Ook hier nog wat vragen over:
- Basstraps in alle 4 de hoeken?
- Welke dikte absorbers en waar?

P.s. heb een sub (bm6a mk1/bx30 set)

Verder heb ik nog wat van die pyramide schuimplaten. Kan ik die ook gebruiken ergens voor? Als ''afwerking'' van rockwool paneel ofzo?

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen :)

Grt, Ronnie
 
ik heb ondertussen niet stil gezeten ondanks de vele reacties hier... :P. heb een pakketje rockwool 221 absorber panelen en een meet mic gekocht. 2 hoeken vol gestopt met rockwool driehoeken. zit nu met het volgende; heb de opstelling in de lengte geplaatst en ook in de breedte.

- in de lengte; hol geluid, vooral in het laag en geen goed laag (voor zover dat er dus is). ik moet 2 meter naar achter dus op 3/2 tot 3/4 gaan zitten, dan gaat het beter klinken. droger, minder hol.

- als ik het in de breedte plaats (tegen betonnen wand, naar gips wand toe); speakers tegen de muur en heb ik beter laag en stuk minder hol.

nu vraag ik mij af wat dan het beste is. meestal is in de lengte beter maar zo op het gehoor lijkt dat dus niet. moet ik het wel in de lengte zetten en aanpassingen doen? of gewoon op gevoel en gehoor af gaan en in de breedte gaan zitten?

ik heb een mic gekocht nu (behringer 8000 nog iets) dus ga het wel meten denken ik om is te kijken wat het op papier voor verschil op leverd.
wat denken jullie?
 
goed bedacht dat je gaat meten .. meet wel om meerdere plekken meestal zijn er wel pieken en dalen in je meting maar dat kan zo weer een cm verder helemaal anders zijn. ik heb ook 221 rw en dat werkt uitstekend ..
 
thanx voor je reactie. maar zou ik op basis van wat ik nu voor verschil hoor kwa opstelling daar al een conclusie kunnen trekken welke opstelling beter zou moeten werken?
 
ligt er aan wat jij helemaal wilt .. meer een nearfield monitor op stelling of een mid field opstelling. nearfield is dat je oren op 20 cm van de spieker zit en mid field is meer dat je room meer de sound bepaalt wat je hoort. ik heb een beetje de zelfde ruimte ..iets meer vierkant . maar ga geen vergelijkingen maken.. bind je niet vast aan wat andere zeggen over 3/4 of dat soort regels , die doen er niet toe. je moet zelf de juiste plaats bepalen. kijk vooral naar harmonies zijn belangrijk voor de betrouwbaarheid van je sound. de rt60 revb .. bij rew kan je gemakkelijk je room in toetsen en dan de 221 isolatie inmeten. je ziet dan precies waar die grootste dilemma's zitten. de verticale strepen zijn je hinderpalen. die zijn bepaalt door de ruimte lengte en breedte hoogte
 

Attachments

  • rewroomak.jpg
    rewroomak.jpg
    44,9 KB · Bekeken: 110
Laatst gewijzigd:
ok, ik heb de nearfields staan op 1.20m. volgens de handleiding kun je ze het beste tussen 1m en 1.50m zetten. je bedoelt die eq software? die heb ik al gedownload, maar heb nog geen internet in me woning, dus kan niet ter plekke online checken hoe en wat. ik ga maar is asap meten dan :).
 
Back
Top