Advies nodig zolder studio

Bonnefooi

Ouwe rot
Lid sinds
31 mei 2005
Berichten
3.792
Locatie
Amersfoort
Beste leden,

Deze week heb ik een huis gekocht (uit 1985), uiteraard ben ik daar erg blij mee.
Nu is het zo dat er een zolder verdieping op het huis zit, jullie raden al wat ik op die zolder wil gaan maken. Juist.. , mijn homestudio!

Nu ben ik bewust van het feit dat het niet de ideale afmetingen bezit, en onder andere schuine daken (positief of negatief??). Uiteraard ben ik aan het lezen geslagen en aardig wat artikelen naar binnen gewerkt op o.a. gearslutz en hier. Nu is het me in grote lijnen enigsinds duidelijk hoe ik een kamer moet behandelen die rechte muren en een vlak plafond heeft. Echter hoopte ik op advies wat ik met deze zolder kamer aan moet. Ik wil deze ruimte dus voornamelijk akoestisch gezien behandelen/verbeteren

Ik heb even, excuus voor de simpele tekening, een situatieschets gemaakt met wat maten zodat jullie kunnen zien wat de situatie is.

Ik wil voornamelijk:
- Lekker tracks bouwen met mijn samplers en synths
- Mijn eigen tracks mixen
- Sporadisch vocals opnemen
- Sporadisch instrumenten opnemen (viool, gitaar, fluit)

Nu is het zo dat er nogal wat bergruimte in de kamer zit, ik had in gedachten om deze weg te halen en in de schuine hoeken basstraps te plaatsen, zoals jullie kunnen zien zitten er wat balken tegen het schuine dak aan, wellicht is het nodig om basstraps tussen de balken in de plaatsen? Dan is het overigens ook nog de vraag of ik onder het raam ga zitten of aan de andere kant..

Het is overigens niet persé nodig om het geluid te isoleren richting de buren. Een box in box constructie ga ik me niet aan wagen, teveel moeite en dan houd ik te weinig effectieve ruimte over. (Wellicht zou ik wel tegen de kant van de muur die grenst aan de buren geluidsdempend materiaal oid kunnen plaatsen zodat het geluid enigsinds dempt, iemand daar een idee over?) Echter heb ik het idee dat het dak het geluid toch wel doordraagt.
Er slaapt een tiener aan de andere kant van de muur in de studio. Aan de andere kant van waar de deur zit, zit de CV installatie, die muur zou eventueel nog iets verplaatst kunnen worden om meer ruimte te winnen voor de studio.

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is, als jullie meer informatie nodig hebben dan wil ik die graag leveren. Ik hoop op een paar minuten van jullie tijd. Ik ben vrij handig qua bouwen enkel mist de ervaring en deskundigheid op het gebied van akoestiek.
 

Attachments

  • zolder.JPG
    zolder.JPG
    46 KB · Bekeken: 495
  • 128_groot.jpg
    128_groot.jpg
    25,8 KB · Bekeken: 279
  • 131_groot.jpg
    131_groot.jpg
    32,6 KB · Bekeken: 242
  • S8003441.JPG
    S8003441.JPG
    89,1 KB · Bekeken: 211
  • S8003440.JPG
    S8003440.JPG
    89,8 KB · Bekeken: 210
Kwa akoustiek is een schuin dak helemaal niet verkeerd. Het is alleen wel weer zo dat met die schuine daken akoustisch materiaal aanbrengen weer wat lastiger is. Het heeft dus voors en tegens. Je moet alleen wel even kijken hoe je je meubel gaat plaatsen kwa akoustiek (dat kan nogal wat verschil maken).

Om geluid richting je buren te dempen zou ik een voorzetmuur gebruiken. Dat is eigenlijk het enige wat een beetje zin heeft zonder de volledige kamer aan te pakken.
 
Gefeliciteerd Boelie!

Ik heb geen enkel verstand van het inrichten van een dergelijke ruimte.. Maar veel succes met de opbouw!
 
Kwa akoustiek is een schuin dak helemaal niet verkeerd. Het is alleen wel weer zo dat met die schuine daken akoustisch materiaal aanbrengen weer wat lastiger is. Het heeft dus voors en tegens. Je moet alleen wel even kijken hoe je je meubel gaat plaatsen kwa akoustiek (dat kan nogal wat verschil maken).

Om geluid richting je buren te dempen zou ik een voorzetmuur gebruiken. Dat is eigenlijk het enige wat een beetje zin heeft zonder de volledige kamer aan te pakken.


Wat ik in gedachten had is, een zelfgemaakt meubel plaatsen recht tegenover het velux dakraam, dit is immers de langste kant van de kamer. Onder het dakraam een zachte sofa plaatsen.

Montage van dergelijk materiaal moet geen problemen opleveren, ik heb toegang tot gereedschap en materialen. Nog even wat ideën die ik wil posten:

Foto 1:
Basstraps plaatsen tussen de balken die je ziet lopen onder het velux dakraam. Uiteraard gaan alle spullen die je ziet uit de kamer. Indien noodzakelijk kan ik in de onderste hoeken en soort van driehoekige superchunks plaatsen om van de hoek af te komen en effectief de bass te absorberen. Overigens wil ik dus een zachte sofa in het midden van de kamer gaan plaatsen onder het dakraam

Foto 2:
Boekenkast weg, radiator weg en deze verplaatsen of afsluiten. klimaat beheersing zal dan op een andere manier moeten plaatsvinden. Geen issue.
Wat ik zelf dacht is een basstrap plaatsen in het midden van de kamer, althans, op de pleek waar deze het gunstigste is ivm de plaatsing van mijn monitoren. Ik wil namelijk een studio meubel gaan bouwen aan de rechter kant van deze foto (tegenover het velux dakraam dus).

Foto 3:
Zoals je ziet aan het rode kruis wil ik de bergruimte gaan benutten, deze zal dus weg gehaald worden waarna ik een basstrap wil plaatsen tussen de balken, zie gele vlak. Hier zou ik eventueel, als de berging weg is, ook driehoekige superchunks in de hoek kunnen plaatsen over de gehele breedte om de bass te absorberen

Foto 4:
Eigenlijk de andere kant van foto 3, aan de rechterzijde nog meer berging die ik wil weghalen. Wellicht kan ik daar een kast oid construeren waar mijn computer in komt te staan. Eventueel wat racks waar mijn rackspul in kan komen te hangen

foto 5:
Zoals je ziet is de kamer voorzien van een schuin dak. Ik wil een basstrap ophangen over de gehele breedte van de kamer.


De muur naar de buren zou eventueel behandeld kunnen worden met de plaasting van een houten framepje waartegen aan gipsenplaten geschroefd zijn. Of dat gaat helpen?
Om heel eerlijk te zijn heb ik geen idee om deze kamer effectief akoestisch te behandelen, dit omdat de schuine daken eigenlijk niet echt genoemd worden in de theorie dat ik doorgelezen heb.

Vandaar mijn vraag of iemand mij advies kan geven om deze kamer toch een wat aangenamere akoestiek mee te geven. Het probleem dat ik verwacht is voornamelijk bass frequenties die gaan rondzoeven..
 

Attachments

  • 1.jpg
    1.jpg
    26,7 KB · Bekeken: 205
  • 2.jpg
    2.jpg
    29,8 KB · Bekeken: 195
  • 3.JPG
    3.JPG
    102,4 KB · Bekeken: 351
  • 4.JPG
    4.JPG
    107,9 KB · Bekeken: 197
  • 5.JPG
    5.JPG
    77,2 KB · Bekeken: 203
Gast! mooie ruimte.. hier ben ik echt vet jalours op hoor!!
Ik denk eerlijk gezegd niet dat een plaatselijke isolatie aan de buurkant muur niet zal helpen.
Het ligt een beetje aan je budget maar een zwefend hok zal toch het beste zijn als je je buren niet wil laten meegenieten! Er zijn trouwens best veel treads hier te vinden met tips..
 
heb 2 maal zolderstudio gebouwd:
1 nearfields
2 vloerisolatie in laagjes, hardplaat voor effening, daarop groene geluidisolatie, daarop wolvloerbedekkeng. ook handig ter voorkoming van teveel reflexies.
3 symmetrie tav plek boxplaatsing. voorkeur waarschijnlijk voor lange ipv brede "geluidsbaan, dus kiezen voor studiomeubel aan de korte kant te zetten
4daarna rest akoestiek aanpakken door bv meubels en boekenrekken
zoiets?
 
Laatst gewijzigd:
Gast! mooie ruimte.. hier ben ik echt vet jalours op hoor!!
Ik denk eerlijk gezegd niet dat een plaatselijke isolatie aan de buurkant muur niet zal helpen.
Het ligt een beetje aan je budget maar een zwefend hok zal toch het beste zijn als je je buren niet wil laten meegenieten! Er zijn trouwens best veel treads hier te vinden met tips..

Door de schuine daken denk ik dat ik niet zo'n super groot hok ga overhouden als ik hierin een box in box ga maken. De buren vrees ik trouwens niet zo voor. Ik ben niet een ontzettende herriemaker. Bovendien vind ik het niet erg om mijn 701's snachts op te doen mocht het ervan komen.
Budget, sja , ik ben zelf handig zat en heb toegang tot gereedschap en materialen, dus dat komt wel goed.

heb 2 maal zolderstudio gebouwd:
1 nearfields
2 vloerisolatie in laagjes, hardplaat voor effening, daarop groene geluidisolatie, daarop wolvloerbedekkeng. ook handig ter voorkoming van teveel reflexies.
3 symmetire tav plek boxplaatsing. voorkeur waarschijnlijk voor lange ipv brede "geluidsbaan, dus kiezen voor studiomeubel aan de korte kant te zetten
4daarna rest akoestiek aanpakken door bv meubels en boekenrekken
zoiets?


1. Mijn krk rp8s gaan plaatsmaken voor een kleiner type, die 8 inch woofer beukt denk ik iets te hard voor die ruimte. Wellicht een type monitor met een 5 of 6 inch woofer (bm5a, focal cms50/65, oid)

2. Goed idee

3. Meubel ga ik maken aan de korte kant tegenover het dakraam

4. komt een sofa in de ruimte, heb nog wat boeken staan dus wellicht dat ik die kwijt kan in een kasje oid.. Eerst maar eens de basis van de kamer in orde maken door het plaatsen van basstraps e.d. daarna metingen uitvoeren en verbeteren..
 
zou dan eerder voor de bm6a gaan
als je onvoldoende lange geluidsbaan hebt werkt dat negatief door op weergave. lage tonen hebben een lange ( tot meters) golflengte. als de wand waar de geluidsgolf op botst te dichtbij is krijg je geen volledige golf =geen goede basweergave
eerst alles klaar speakers erin en uitproberen/meten, daarna pas aanvullende akoestische maatregelen zonodig, niet andersom.

ps dat rondzoefen kan alleen bij staande golven die reflecteren. door de vloerisolatie en de tegenovergestelde wand met boeken, zal je dat al gedeeltelijk voorkomen. is de vraag , ook gezien de afmetingen van de ruimte of bastrap ( flinke rol steenwol in vuilniszak?) nodig is.
frequentiegebied laagmid/mid lijkt me ook lastig , zeker als de speakers onvoldoende gelijk zijn opgesteld en er veel directereflexie van de wanden komt( zit er isolatie achter de gipsplaten?)
 
Al aan een dakkapel gedacht? Scheelt een hoop ruimte. Als je het nu doet hoef je later niet je hele studio af te breken (breek me de bek niet open). Voorzetwanden kosten niet veel ruimte en dempen goed. Betonnen vloer?
 
Er ws al iemand die had ze studio toch in zo'n zolder met schuin dak gemaakt toch? :)

Die met al dat schuim :)
 
Mijn eerste Studio was in een slaapkamer, Na de geboorte van ons 3de spruitje naar de zolder verhuist.

Acoustic is op zolder veel beter (naar mijn smaak) door die schuine kanten en zo, houten vloer
Het maakt wel uit waar je monitors op gericht zijn, een schuine wand of de rechte.
Wat beter is moet je uitproberen

Ik zou helemaal niets doen en eerst eens uitproberen, best kans dat je al gelukkig bend met de vormen van nu.

Mijn buren hebben geen last, ik zit hoog genoeg :)
 
begin eens met een versterker +1box.
zet die op verschillende plaatsen in de (zolder) ruimte en ga LUISTEREN.
heb je de plek gevonden waar het het beste klinkt, bouw dan de rest eromheen.
je kunt beter niet eerst alles bedenken, inclusief de akoestische adaptaties , die misschien wel het geluid helemal niet verbeteren maar verslechteren.
of je moet natuurlijk erg natuurkundig geschoold zijn, in dat geval heb ik niets gezegd
ps heb 3 keer studio op scheve zolder voor mezelf gebouwd, zit nu weer op zolder schuur ( rechte muur, lange ruimte, scheef dak in 1 richting , tot vrijwel de vloer.)
 
Ik weet niet of dit allemaal is gezegd want ik heb nog niet de hele draad gelezen. maar die boekenkast is een mooie diffuser. Die zou ik proberen te behouden en tegen de achterwand neerzetten, dus waar je monitors naar toe kijken. De kruipruimte/lage kasten aan de zijkant kunnen nog weleens als klankkast gaan spelen dus of goed opvullen met oude zooi/matrassen of iets zwaars ervoor zetten, helemaal weghalen zou ik niet doen. Het is kostbare bergruimte die altijd handig kan zijn in de nabije toekomst. Ik weet niet precies wat die balken doen kwa akoestiek maar ik zou ze zelf denk ik aftimmeren en opvullen met isolatie zodat je met een rechte/gladde wand komt te zitten. Beter met zomertemperaturen , beter voor de buren en waarschijnlijk ook nog eens ten gunste van de akoestiek. Tevens zou ik het plafond iets verlagen zodat je daar ook 2 stompe hoeken krijg ipv 1 scherpe, scherpe hoeken zijn naar mijn weten nooit goed voor de akoestiek. Maar mooie ruimte heb je daar ouwe :okdan:. Als je een keer in het weekend een handje nodig heb weet je mij te bereiken yo.
 
Heb je al foto's van het uiteindelijke resultaat?
Ik ben heel benieuwd hoe het geworden is op je zolder.
Zelf ben ik ook aan een projectje begonnen op zolder en heb inmiddels een basetrap achter de knieschotten van het schuine gedeelte gemaakt.
Ik ben nog niet klaar maar natuurlijk wel benieuwd hoe het gaat klinken.

hierbij alvast wat foto's
 

Attachments

  • IMAG0393.jpg
    IMAG0393.jpg
    309 KB · Bekeken: 214
  • IMAG0369.jpg
    IMAG0369.jpg
    60,2 KB · Bekeken: 253
  • IMAG0384.jpg
    IMAG0384.jpg
    284,5 KB · Bekeken: 239
  • IMAG0395.jpg
    IMAG0395.jpg
    335,5 KB · Bekeken: 625
Eigenlijk om verder te borduren op dit topic. Ikke ook huisje gekocht, dan uit 1983. Die huizen zijn allemaal een beetje hetzelfde. Je komt met een vaste trap op zolder, waar dan aan 2 kanten een schuin dak is.

Omdat het een tussenwoning is, en zelf ook een baby in huis is, wil ik de zolder zo goed mogelijk geisoleerd hebben.

Daarnaast moet de akkoestiek ook een beetje kloppen. Hoe ga ik te werk om dit te bereiken? Daarnaast wil ik natuurlijk ook frisse lucht, dus hoe doe ik dat als ik alles wil isoleren?
 
Eigenlijk om verder te borduren op dit topic. Ikke ook huisje gekocht, dan uit 1983. Die huizen zijn allemaal een beetje hetzelfde. Je komt met een vaste trap op zolder, waar dan aan 2 kanten een schuin dak is.

Ja klopt, heb ook zo'n huis gekocht en ben wel blij met de schuine dakplaten :) Voor de akoestiek werkt dat super! Want zit al wat jaren met mn home studio'tje boven de garage van mn ouders waar ook schuine dakplaten zitten en heb daar vrijwel nooit geen last van reflecties en dergelijke gehad. Er staan wel 2 bankstellen, tafel tv kast. bed enz. in deze ruimte wat natuurlijk ook mee helpt.

Ik wil dus ook in mn eigen huisie op zolder m'n studio'tje gaan maken. Maar ben best wel bang dat de buren het zouden kunnen horen als ze gaan slapen en ik nog ff een paar uurtjes met mn dance plaatjes bezig wil... :erm:

Hoe goed moet deze ruimte worden geïsoleerd en is het überhaupt wel mogelijk om het voor de buren onhoorbaar te maken?
 
Back
Top