Hulp bij studio bouwen.

DeejayCervantes

Nieuwkomer
Lid sinds
26 Maart 2016
Berichten
3
Gooeiemorgen allemaal,

Zoals jullie kunnen zien ben ik nieuw op dit forum maar zit ik hier al een tijdje wat informatie vandaan te halen voor veel dingen dus bij deze...

Bedank voor al jullie input! Heb er echt veel aan gehad tot nu toe!

Nu heb ik jullie hulp nodig. Ik woon sinds kort op mezelf en ben in de extra kamer me eigen studio aan het inrichten. Hier zit ook gelijk het probleem. Kijk even mee.

Boven_view_studio.jpg


Zij_view_studio.jpg


Dit is de kamer en zoals je kunt zien zit er iets in de weg. Het is de CV ketel helaas dus die is niet even 1 2 3 weg te halen. Daarnaast zit een muurtje die eventueel wel weggehaald kan worden maar daar later wat meer over.

Het probleem.
Het is een kleine kamer en de symetrie zit ook niet mee. Ik twijfel nu wat akoestish de best keus is.
Op dit moment heb ik het namelijk zo staan

voor_view_met_tafel_1_studio.jpg


Ik wil me eigen basstraps gaan maken (waar ik ook nog een vraag over heb) maar door de CV ketel en het muurtje wat erbij staat weet ik niet hoe ik ze moet plaatsen. Het liefst laat ik me tafel zo staan en zet bij me raam nog een extra tafel voor me dj set. Nu heb ik gelezen op meerdere sites dat het belangerijker is dat de muren naast je belangerijk zijn dat die symetrisch zijn en dat kan dus niet met de opstelling hoe ik het wil.

Duss, dit is het idee,

Of ik zet me tafel zo...
top_view_met_tafel_1_studio.jpg


Of ik zet hem zo...
top_view_met_tafel_2_studio.jpg


Wie o wie kan mij hierbij helpen. Ik sta open voor betere ideeen natuurlijk.

Dan nog even over de basstraps. Ik zie namelijk vaak voorbij komen dat Rockwool 221 het beste schijnt te zijn maar lees ook vaak dat je beter glaswol kan gebruiken dan steenwol. Ik wil zelf namelijk een paar pakken van dit halen maar kan nergens achterhalen wat de densiteit nou is.

https://www.karwei.nl/assortiment/isover-isolatieplaat-glaswol-120-x-60-cm-dikte-8-cm/p/B424423?q=fh_location%3d%2f%2fcatalog01%2fnl_NL%2f%24s%3disover%2ffh_item_type%3E%7bproduct%7d%26fh_lister_pos%3d5%26fh_view_size%3d20%26fh_start_index%3d0%26fh_refview%3dsearch%26date_time%3d20160326T115042%26fh_modification%3d%26fh_sort%3d-_match_rate%252C-%2524rc_with_promotion%26fh_secondid%3db_product_b021424423

Heeft iemand tips hierover voor me?

Alvast heel erg bedankt en hoop zo volledig mogelijk te zijn geweest kwa info!
:doei:
 
glaswol… Mmmm ik ben er allergisch voor: heerlijke jeukende blaasjes op je handen die weken jeuken. Wees gewaarschuwd :)
 
Als je die extra kamer nu optimaal inricht voor berging heb je vast ruimte genoeg in de grotere kamer voor een bedroomstudiotje.

Een studio in een kamer van 2,00 bij 2,70 met een cv erin, moet er echt niet aan denken :r

Als het perse moet is het denk ik wel handig de speakers richting de tussenwand te plaatsen ipv richting de draagmuur, maar misschien dat iemand met meer expertise in akoestiek daar anders over denkt.

wat is je gearlist trouwens?
 
Nee ik wil echt de ruimte als studio gebruiken.

Momenteel gebruik ik nog hele oude stereobox speakers die ik al echt iets van 15 jaar heb. Ben de focal alpha 65 aan het afbetalen en kan ze hopelijk in de loop van volgende maand ophalen. Daarnaast heb ik nog een focusrite scarlett 6i6 geluidskaart en een axiom 25 midi keyboard. Het is niet spectaculair wat er allemaal in moet maar voorlopig is het voldoende voor wat ik wil doen.

EDIT: Ik overweeg trouwens ook om de muur bij de cv ketel helemaal dicht te maken met een schuifdeur voor als ik bij de cv ketel moet zijn.
 
hmmm. ik weet niet wat dat geeft op akoestisch vlak? ruimte is wel heel erg klein..
 
Mooiste zou natuurlijk zijn als je de kamer een kwartslag kunt draaien, zodat je het muurtje als werkblad kunt gebruiken. Voeten lekker warm bij de CV ketel. ;-)

Als je toch aan het verbouwen gaat zou ik de deur die de kamer in draait naar buiten laten draaien of vervangen door een schuifdeur. Ipv huidige bureau een plank aan de muur (als in eerste plaatje) en luidsprekers aan de muur op plafond hangen. Houd je tenminste nog wat ruimte over. Muur tussen ketel en plank zoveel mogelijk inkorten om reflexies te voorkomen; kun je het beste even uittekenen.

Of met koptelefoon gaan werken.
 
Hoi DeejayCervantes,

Rockwool [lees:steenwol] van de Gamma is 46kg/m³! Die hebben wij ook gebruikt voor basstrap en panelen.

Ik zou de lange zijde van de kamer nemen als luisterpositie. Dat is tegenover het raam. Daar begin je met het plaatsen van je luisterpostitie. Houdt rekening met dat de 38% regel. Dit betekent niet dat het ook precies 38% moet zijn. Het beste is om rond dat getal de monitoren te verplaatsen, totdat je een sweet spot treft. Zie voorbeeld hieronder.

art_room-setup1.gif

Houdt ook in de gaten dat alles evenredig met elkaar moet staan! Je bureau en monitoren moeten dus evenwijdig van beide muren af staan. Je kunt eventueel ook de 38% regel in de hoogte gebruiken.

Hierna kun je beginnen met de 'eerste weerkaatsing' panelen plaatsen. Dat kun je slim aanpakken door gebruik te maken van een spiegeltje van bijvoorbeeld 10 cm. Je gaat op je luisterpositie zitten, zoals je normaal zit bij bijvoorbeeld afmixen. Daarna laat je iemand met het spiegeltje vlak tegen de muur, op monitorhoogte, de spiegel langs de linkermuur glijden. Zodra je de tweeter centraal in het spiegeltje zit, markeer je dat punt. Daar komt de eerste paneel! Dit doe je ook bij de rechtermuur, de muur achter je en de plafond ongeveer boven je bureau.

bass-traps-room-layout-3-corner-wall-mount.jpg


Uiteraard moeten de basstrap ook geplaatst worden. Dit doe je door alle hoeken zo dik mogelijk weg te werken. Eventueel kan dit ook gedaan worden bij de gedeeltes waar de plafond en zijmuren in elkaar overgaan.

Dit is een goed begin, maar ik raad je aan eerst een acoustic meting te doen zodat je weet waar de schoen wringt in de frequenties.
 
Back
Top