Weer 'ns een zolder studio

Chinetti

Fortune favors the bold
Lid sinds
31 december 2002
Berichten
3.235
Ja, daar gaan we weer... Verhuisd, zolder is onhandigste maar grootste ruimte, dus daar moet koste wat het kost (liefst zo min mogelijk) een studiootje in. Het is een nieuwbouw woning, goed geïsoleerd, qua geluid naar de buren en qua temperaturen. Dus ja. Prima plek, zeker beter dan de vorige.

Maar wat te doen met die schuine daken? Vooral, waar zet je liefst de mixer en monitors? Welke problemen kan ik verwachten en best nu al oplossen? Ik zet liefst alles direct op de plek waar het de komende 10 jaar kan blijven staan :D
Owja, vloer ligt er al, is een zwevend gelegde laminaat vloer. Daar kan natuurlijk altijd nog een kleedje over of zo.

Ideeën, tips, suggesties, waarschuwingen?
 

Attachments

  • zolder_tekeningen.jpg
    zolder_tekeningen.jpg
    52,9 KB · Bekeken: 229
Ik zit in een soortgelijke situatie en heb de monitors + computer tegen de muur staan. Ik heb ook een verlaagd plafond gemaakt (gewoon houten balkjes op de dakbalken) voor zaken zoals dekens/kussens/slaapzakken en ander lichtgewicht spul op te slaan.

De voornaamste reden voor mij was dat er altijd iemand wel in die muurkastjes moet neuzen, dus dat je daar continu met apparatuur blijft schuiven.

Dit even terzijde van de akoestiek, maar volgens mij helpt de hoek in de nok van het dak akoestisch ook niet mee.
 
Iedere ruimte is, door bouwmaterialen, omvang, etc., anders, maar puur voor de akoestiek is een positie met de schuine wanden aan weerszijden de meest logische, omdat:
1. Betere L/R symmetrie.
2. De lengte zorgt dat de staande golven op lagere frequenties zich manifesteren en niet in kritieke frequentiegebied.
3. Door die lengte heb je meer ruimte om de beste uitgangs speaker/luisterpositie te zoeken.
4. Betere mogelijkheid om de achterwand te basstrappen.
5. De schuine zijwanden zijn voor de mogelijke reflection points makkelijk te behandelen.

Het allereerste wat je moet doen (en je hebt de perfecte gelegenheid voor nu) is:
1. REW (gratis) downloaden.
2. M.b.v. de specs van jouw speakers, de aanbevolen luisterafstand en dus jouw luisterdriehoek bepalen.
3. Met deze vaste driehoekopstelling, rekening houdend met de L/R symmetrie, beginnend met de speakers tegen de voorwand en telkens zo'n 20cm de hele opstelling naar achteren schuiven, bij elke positie met REW metingen verrichten.
Je doet telkens drie metingen (linkerspeaker, rechterspeaker en allebei samen), goed de meting èn positie documenteren en opslaan.

Hiermee vind je de beste UITGANGSSITUATIE en kun je pas gaan basstrappen, absorptiepanelen plaatsen.

Als het mogelijk is en je het echt goed wilt doen, doe je dit experiment vanaf beide zijden; je zult zien dat dat veel ka uitmaken.
Voor de volledigheid zou ik zelfs de positie met de schuine wanden voor en achter meten.
Bij dit laatste moet je echt nauwkeurig letten op de L/R symmetrie; verschil in afstand tussen de speaker en zijwand, zullen in dit geval door de grotere afstand leiden tot een grote low frequency response verschil van de speakers.
Zelfs al zou deze positie een betere uitgangspositie opleveren met minder problemen, kunnen deze hardnekkiger en moeilijker op te lossen zijn, door het gebrek aan ruimte achter om te basstrappen.

Hopelijk kun je hier wat mee en was het niet 'too much infofmation'.

Succes.
 
Ik zit monde het schuine dak met de mixer, en de speakers. Niet ideaal, maar zo heb ik het meeste ruimte over achter me. Mixer is een meter diep, en je moet er nog achter kunnen. Als ik hem tegen de muur zet rol ik zo achter me met stoel en al de trap af :D

Geluidstechnisch is het butje.. maar ja, ik breng hier geen platen uit, nergens nie.. dus voor de hobby vind ik het prima te doen. Ik weet ook hoe het klinkt met muziek die wel al gemaakt is.. scheelt ook, goede referentie houden zo nu en dan. Nu ik verder naar achter kan met de stoel ga ik wel vaak achterover zitten om effe te luisteren, en met huiskamer speakers is dat toch de bedoeling dat je er niet met je bakkes maar 70 cm vanaf zit.
 
Verhip, nu pas valt mij de tekening van TS op :stupid
Ik stelde mij de ruimte langwerpiger voor.
In ieder geval is optie B de beste.
Teveel schuiven zal ook niet echt gaan, zonder van de trap af te donderen zoals Vcovca terecht opmerkt. :D

De wand achter en naast de trap is waar je moet gaan basstrappen; dan zou je wel de afschotting moeten weghalen of deze afschotting van akoestisch transparant materiaal te maken, zodat de muur achter de 'boundary' is voor de geluidsgolven en uitgangspunt voor absorptie.

Anders moet je de afschotting van zwaar hout/materiaal moeten uitvoeren en hierop gaan basstrappen (dan wordt de ruimte akoestisch gezien wel kleiner, wat weer minder ideaal is).
 
Inderdaad, belangrijkste is symmetrie. Dus opstelling B.
Op zich is het echter wel beter om de opstelling van de kamer in de diepte te houden in plaats van de breedte, dus opstelling A, maar dan zou ik ervoor kiezen om het trapgat dicht te maken met een wandje plus deur.

Misschien kan je de nok wat opvullen, soort van verlaagd plafond maken, misschien zelfs nog wat extra bergruimte ervan maken. Je kan het altijd hoog als een grote basstrap behandelen.
Zelfde met de eventuele hoeken tussen vloer en randen dak waar je inderdaad handige kasten kunt maken, of opvullen met geluid isolatie. Die dingen waar nu 1000 mm bij staat, of zitten die er al in?

Als je er de ruimte voor hebt, zou ik kiezen om het mengpaneel plus speakers wat naar voren te halen. Dus de speakers niet strak op de muur tenzij dat nadrukkelijk het advies is van de fabrikant (bijv Klein + Hummel).
Dit vanwege ongewenste frequentie respons (boemerig geluid) door bas reflex poorten.
 
Laatst gewijzigd:
Op zich is het echter wel beter om de opstelling van de kamer in de diepte te houden in plaats van de breedte, dus opstelling A, maar dan zou ik ervoor kiezen om het trapgat dicht te maken met een wandje plus deur.


Ik snap jouw punt, maar het probleem dat je daarmee dan wel krijgt, is L/R asymmetrie qua materialen; aan de ene zijde een harde/massieve muur en aan de andere zijde dunner hout/gipsplaat wand plus deur.
Voor optie A zou hij die afschottingen naast het trappengat helemaal moeten weghalen en de mixer/opstelling meer naar rechts in het midden te te plaatsen.

Met de rest van jouw adviezen ben ik het helemaal eens. :okdan:

Trouwens, TS schittert zelf in afwezigheid, dus mijn laatste post in dit topic.
 
Ik zou het opstellen als in B ja.

Maar eh, ik zou de bouwvakkers wel je dak dicht laten maken, zo open als nu lijkt me zo nat in de regen. :D
 
..TS schittert zelf in afwezigheid, dus mijn laatste post in dit topic.

:erm: topic is 2 dagen oud en hij is (net) verhuisd + het is weekend. . . Nee, 't is een SCHANDE dat ie niet meteen reageert!!! 8o)
 
Lijken mij allemaal prima suggesties :) Van optie B vreesde ik al dat dat in eerste instantie de beste keus is, helaas maar waar dus. A had me beter uitgekomen, je hebt al zo weinig muren in zo'n ruimte, en ik kan wel wat muur gebruiken :D

A zou dus kunnen, mits ik geen kasten aan weerszijde van het trapgat plaats? Zou het dan nog helpen als ik de knieschotten, daie nu ieder 1000mm hoog zijn, verder de ruimte in laat komen zodat ze 1500mm hoog zijn? Zou het dan nog uitmaken of dat houten platen zijn, of is (dik) gordijnstof een optie?

En idd, sorry voor de stilte, weekenden zijn bij mij vaak wat trager als het gaat om computergebruik, zeker nu :)
 
Even een pleidooi voor optie A :-)
Ik heb zelf een soortgelijke zolder, waar ik dus als afbeelding A de mixer en de ruimte heb ingedeeld.
Het geluid is erg prettig op mijn zolder, mede dankzij de schuine plafonds.
In de lengte richting is dus goed te doen, mits je de zijwanden gelijkwaardig maakt.
Het trapgat zou je dus ook moeten dichten, dat trapgat werkt trouwens in optie B erg nadelig voor het geluid.
In optie B heb je ook echt wel basstraps nodig tegen de rechte wanden/ in de hoeken..
Ik denk dat het schuine plafond een soort natuurlijke demping geeft door het gebrek aan staande golven..
 
ik zou het iig zo plaatsen zoals in het 2e plaatje. of je moet er een plafond in maken zodat het een rechthoekige word en je het in de lengte richting kan plaatsen zoals op het 1e plaatje.. dat kun je dan weer ''normaal'' aanpassen. dus 1,5 meter vanuit de nok omlaag ofzo en daar plafond maken. hou je nog steeds schuine kanten maar wel minder.. misschien werkt dat juist wel goed, geen idee.

ik heb zelf een lager puntdak maar de acoustiek is echt niet slecht voor een niet aangepaste ruimte.
 
Back
Top