Nieuwe studioruimte

Subatomic

Stamgast
Lid sinds
7 april 2004
Berichten
451
Locatie
Wapenveld
Komende maart ga ik verhuizen en wil dan de 'lege' kamer aangrijpen om wat meer aan akoestiek te doen. Daarbij wil ik niet over de top gaan, maar een euro of 1500/2000 ( excl. vloer) heb ik wel tot mijn beschikking.

Ik heb een beetje zitten kijken naar allerlei setjes Auralex-spul, verhalen over room-modes, zwevende vloeren, muren etc. Het is nog best lastig om daar soep van te maken. Je leest ook veel conflicterende berichten. :erm:

Veel benieuwder ben ik naar ervaringen hier met het werken met geprepareerde kamers, zelfbouw etc. Ikzelf heb twee linkerhanden, maar ik kan mensen vragen iets te doen.
:D

Wat je met een kamer gaat doen is natuurlijk afhankelijk van waarvoor je de kamer wilt gaan gebruiken. Ik wil de kamer gebruiken als luisterkamer. Ik maak electronische muziek, dus hoef geen gitaren/drums etc op te nemen, hoogstens eens een vocaal. De truuk is met name in de kamer een eerlijk geluid voor elkaar te krijgen. Isolatie voor buren is een bijzaak, maar kan wel meegenomen worden.

In het kort zoals de kamer er nu voorstaat:

  • Lichte binnendeur
  • 1 groot vierkant kantelraam
  • Geen vloer
  • Vrij normale gipsen muren ( Huis is uit jaren 70, dus ze zijn wel wat dikker dan in nieuwbouw)

Hieronder heb ik een kleine bouwtekening gemaakt van de kamer. De kamer is 2.45 hoog. De meest ideale positie om te zitten met workstation lijkt me voor het raam, al heeft dit ook weer zo zijn nadelen. Ik heb echter vrije keuze waar te zitten. Gezien de breedte en de diepte van het workstation kan ik overal ( behalve natuurlijk voor de deur) gaan zitten.

Als iemand me verder op weg zou kunnen helpen graag. Belangrijke vragen:

- Wat leg ik op de (onder)vloer? Ik heb eventueel stevig laminaat voorradig.
- Wat doe ik met de muren?
- Zet ik nog bass traps in de hoeken?
- Wat kan ik het beste kopen voor set? Ik heb nu Project 2 op het oog van Auralex...
 

Attachments

  • Kamer maart 2010.jpg
    Kamer maart 2010.jpg
    21,5 KB · Bekeken: 143
Als ik jou was, zou ik het volgende doen:

1. Vloerbedeking op je vloer! Dit weerkaatst geluidsgolven minder, waardoor je minder reflectie hebt, wat je akoestiek ten goede komt
2. Ga zo in je ruimte zitten, dat het zoveel mogelijk symetrisch is. Dus als je aan twee kanten van de ruimte ramen hebt, probeer dan bijvoorbeeld zo te gaan zitten, dat je links en rechts die ramen hebt.
3. Gebruik basstraps als ze nodig zijn! Als je dat vooraf niet weet, schaf ze dan nog niet aan! Ga dus een opstelling in de ruimte maken, en ga dan optimaliseren.
4. zie 3

Zorg verder dat je je speakers liefst niet direct tegen de muren plaatst, en ga in een exacte driehoek opstelling tov je speakers zitten. (in tekst uitgelegd: meet de afstand tussen je twee speakers (x). neem het fictieve middelpunt tussen je speakers (0,5x), en meet vanaf (0,5x) in een hoek van 90 graden (x) af. Dit is je ideale luisterpositie!)
 
. Vloerbedeking op je vloer! Dit weerkaatst geluidsgolven minder, waardoor je minder reflectie hebt, wat je akoestiek ten goede komt

Toch valt het mij op dat er wel heel veel studio's (afluisterruimtes) zijn met een harde vloer (laminaat o.i.d.). Lijkt mij toch een bewuste keuze?
 
Koop ook ff de SoundOnSound van december. Daar staat een aardig artikel in over room treatment.
 
Ik ben geabonneerd op de SoS.
Ik ben benieuwd, nog geen tijd gehad om alles te lezen.

Iemand ervaring met harde vloeren? Ik zat zelf te denken aan een ondervloer van isolatiespul ( akoestiekwinkel) en een stevige laminaatvloer. Ik las ergens dat vloerbedekking vooral de hoog en middenfrequencies vervormd en weinig doet aan het laag en dat laminaat geen slechte keuze hoeft te zijn.

Ik was al bang dat Morel wat duurder uit zou vallen dan 2000. Weet iemand misschien een bedrijf meer in de buurt? Amsterdam ligt toch vrij centraal.
 
@ VASC: Als een ruimte inderdaad helemaal bemeten is, en akoestisch helemaal 100% is, zal het ongetwijfeld in t voordeel werken. Maar we hebben t hier over een thuis situatie, waarbij nog niets gedaan is, en dan is demping in eerste instantie het meest van belang. Reflectie kun je namelijk altijd nog maken!
 
Als ik jou was, zou ik het volgende doen:

1. Vloerbedekking op je vloer! Dit weerkaatst geluidsgolven minder, waardoor je minder reflectie hebt, wat je akoestiek ten goede komt. Maakt het nog uit wat voor vloerbedekking? Hoogpolig/laagpolig?Dik/dun? Nadeel van vloerbedekking is wel dat het erg snel stoffig wordt
2. Ga zo in je ruimte zitten, dat het zoveel mogelijk symetrisch is. Dus als je aan twee kanten van de ruimte ramen hebt, probeer dan bijvoorbeeld zo te gaan zitten, dat je links en rechts die ramen hebt. Zoals je op de foto ziet heb ik 1 raam aan 1 van de korte kant. Het meest voor de hand liggende is toch daarvoor gaan zitten. Ik denk erover dikke gordijnen voor het raam te hangen.
3. Gebruik basstraps als ze nodig zijn! Als je dat vooraf niet weet, schaf ze dan nog niet aan! Ga dus een opstelling in de ruimte maken, en ga dan optimaliseren. Thanx. Dat is een handzame tip!
QUOTE]
 
hoe hoogpoliger en dikker je tapijt, hoe meer de demping. Ik heb hier in de studio van dat "normale tapijt liggen, wat je ook altijd op trappen in oudere huizen ziet enzo, werkt perfect!

Als je dikke gordijnen gaat hangen, hang ze dan wel symetrisch, dan klopt je geluidsbeeld weer enigsinds.

Verder nog een tip voor reflectie: haal je vrouw/vriendin of een vriend tevoorschijn, en laat hem of haar langs je wand lopen met een spiegel. Ga zitten op je luister positie, en kijk wanneer je in de spiegel je speakers kunt zien. Dit is een punt waarop je REFLECTIE aan kunt brengen, wat je geluidsbeeld altijd ten goede zal komen!

Ow, en ga maar gerust naar je raam toe zitten, dan heb je 2 symetrische wanden, en het meeste diepte om je laag tot zn recht te laten komen!
 
Extra reflecterende materialen aanbrengen? Meen je dat? Hoe werkt dat dan?
 
Het maakt niet uit of je vloerbedekking op de grond hebt of laminaat/hout. Wat belangrijker is is hoe de ruimte nu al klinkt. Vanuit daar ga je werken. Je kunt een gratis programma downloaden van: http://www.hometheatershack.com/roomeq/
Hiermee kun je kijken wat en waar je wat moet doen in de ruimte om iets te corrigeren (of niet). Een houten vloer kun je bv compenseren dmv een diffuser aan het plafond te hangen. Deze kun je makkelijk en goedkoop zelf bouwen. Ook absorbers kun je makkelijk zelf bouwen. Op YouTube staan voorbeelden hoe je dit kunt doen.
Zelf ben ik nu bezig mijn nieuwe studio in Amsterdam te voorzien van akoestische correcties. Erg leuk om te doen.

BTW Gordijnen zullen maar een heel klein beetje van het hoog wegnemen maar doen vrij weinig met de akoestiek. Ook dat noppenspul bij de bouwmarkt heeft weinig effect. Alleen in het hoog dempt het iets maar veel te weinig voor een normale ruimte. Wat wel werkt zijn platen Rockwool (weet even het type niet meer). Deze dempen over een groot frequentiebereik.

Dit is ook een interessant filmpje:

 
Dat noppen spul van de bouwmarkt, als je daar je hele ruimte mee doet slaat je ruimte dood :-) En is het erg irritant voor je oren als je in de ruimte zit.

Toch kun je wel deels dat spul gebruiken. Baffels zijn eigenlijk de beste oplossing.
Staat ook al in een ander topic beschreven :-)
 
@Fourier. Heel interessant filmpje. Ik ga de rest ook even bekijken.

Wilde achterin de kamer gebruik maken van een combi van basstraps voor de hoeken en twee boekenkasten. Twijfel daar nu over door dit filmpje. Ik vind de bookcases behoorlijk 'kleuren' in het lage midden. De QRD diffusors klinken veel fijner.

De ruimte klinkt nu sja.. lichte flutterecho is er wel.

Ik heb voornamelijk het idee dat ik eerst gewoon een vloer moet leggen ( hetzij laminaat, hetzij een goed stevig tapijtje), een stevige deur achter me moet fixen en wat gordijnen aan moet schaffen. Vanuit daar wordt het rekenen en spiegelen.
 
Back
Top