Studio bouwen in schuurtje

Subgroover

Zweet spot
Lid sinds
6 mei 2004
Berichten
2.685
Locatie
Klopt
Ola,

Afgelopen weekend was het zover: eindelijk begonnen de buren te klagen over mijn muziekbezigheden. Na 3 jaar mag dat ook wel. Ik vind dat ze het nog best lang hebben volgehouden.

Momenteel heb ik een slaapkamer in gebruik als studiootje. Dit in een normaal rijtjeshuis. Als de buren weg zijn kan ik zelf prima doorwerken. Maar als de buren thuis zijn kan ik me voorstellen dat ze op den duur wel gek worden van het gebonk.

Uiteraard ben ik de beroerdste niet en wil ik best schikken naar hun wensen, want het laatste waar je op zit te wachten is een burenruzie natuurlijk.

Uiteraard zijn er diverse oplossingen, maar...
Met hoofdtelefoon gaan werken is geen optie. Op zachter volume gaan werken ook niet.
Natuurlijk wil ik best wel rekening houden met mijn volume, maar bij het maken van een harde beukplaat ontkom je er gewoon niet aan om je volume af en toe even open te slingeren.
Nu zijn deze huizen zodanig slecht geïsoleerd dat je bijna letterlijk elke zucht van de buren kunt horen. De bovenverdiepingen zitten allemaal aan elkaar vast en hebben houten vloeren. De bouw van deze huisjes is omstreeks 1930.

Wat zouden dan wel oplossingen zijn?
- Afspraken maken dat als het geluid volopen gaat, het gegarandeerd na een half uur weer zachtjes gaat en dat maximaal 2x per dag.
- Vaste tijden afspreken dat er gewerkt kan worden in de studio.
- Studio verplaatsen.

De eerste 2 halfbakken afspraken staan mij absoluut niet aan. Grotendeels vanwege het feit dat tijdens het muziek maken (dat toch een creatief proces is dat op gang moet komen) het constant in mijn hoofd blijft rondspoken dat de buren zitten mee te luisteren / zich zitten te ergeren en dat als ik eenmaal lekker in de flow zit, ik weet dat het geluid binnen een half uurtje weer zachter moet. Dat gaat gewoon niet werken op deze manier.
Vaste tijden afspreken heeft ook geen zin, want soms heb je van die dagen dat je weinig productief bent en dan komt de inspiratie pas op het eind van de middag. Dan onstaat er een tijdsdruk en verlies je alsnog dat beetje creativiteit.

Enfin, de studio verplaatsen dan maar?
Waar naartoe? Een bedrijfspandje? Zou natuurlijk geweldig zijn, maar iets betaalbaars waar je ook nog eens ongestoord je gang kunt gaan is natuurlijk een leuke droom, maar niet erg realistisch.

Oplossing? Studiootje verplaatsen naar mijn schuurtje achter in de tuin.
Geweldig idee, maar dit zal wel een smak geld kosten om te isoleren, plus ik zal tegen best wat problemen aanlopen.

Dit is mijn schuurtje:
attachment.php


Schitterend natuurlijk, maar wel wat aan de kleine kant.
Binnenmaten: 2,30m x 3,00m.

Waar ik zelf aan zat te denken is als volgt:
- Een stukje aanbouwen van 1 of 2 meter.
- Dak eraf en nieuw dak erop.
- Spouwmuur aan de binnenkant er tegenaan incl. isolatie.
- Hier nog een gipswandje tegenaan evt. extra isolatie.
- Plafond uiteraard ook isoleren.
- Extra deur, zodat je twee deuren moet openen om naar binnen te gaan.
- Vloerisolatie kan, maar weet niet of het nodig is.
- Elektriciteit ligt er al.
- Radiator hangen en op CV van het huis aansluiten (+/- 15 meter leiding door de tuin).
- Of een elektrische kachel (evt. olie gevuld) i.p.v. radiator op de CV.
- Evt. airco, maar dat lijkt me niet een hoofdnoodzaak.

Dan zijn we er wel denk ik...?

Goed, ik hoop dat dit draadje een bouwverslag wordt. In eerste instantie zal ik onderzoek moeten gaan doen wat dit hele zaakje gaat kosten.
Uiteraard laat ik dit niet door een aannemer doen, want dan is mijn portemonnaie al snel 10k lichter.
Dit moet zelf te doen zijn, vooral met de deskundige hulp van kennissen en vrienden...

Wat is jullie ervaring hiermee?
Zie ik iets over het hoofd?
Voor welke oplossing van het probleem zouden jullie kiezen?
 

Attachments

  • schuurtje.jpg
    schuurtje.jpg
    62,7 KB · Bekeken: 174
Als je aan de binnenkant wil isoleren moet je rekening houden met ongeveer 13 cm ruimteverlies aan alle kanten.
Namelijk: 2 cm lucht voor vochtventilatie, 7,5cm rockwool, 2 cm latten waar je gipsplaten op moeten, 1,5 gipsplaat. = 13 cm.
Dus dan worden de binnenmaten: 2,04m x 2,74m.
Wellicht handig om te weten.
 
Als je aan de binnenkant wil isoleren moet je rekening houden met ongeveer 13 cm ruimteverlies aan alle kanten.
Namelijk: 2 cm lucht voor vochtventilatie, 7,5cm rockwool, 2 cm latten waar je gipsplaten op moeten, 1,5 gipsplaat. = 13 cm.
Dus dan worden de binnenmaten: 2,04m x 2,74m.
Wellicht handig om te weten.

Had ik uiteraard al rekening mee gehouden, daarom wil ik er ook 1 of 2 meter aanbouwen.
Anders wordt het echt te klein.

Ik zou ook een goed alarmsysteem installeren ;)

Is ook geen gek idee inderdaad! :)
 
Denk aan ventilatie. Frisse lucht is al snel een probleem in zo een ruimte, zeker als je dusdanig gaat isoleren.

Heb ik ook al aan gedacht. Een goed luchtventilatiesysteem, welke ook nog eens geluidsdicht is, is redelijk prijzig. Daarom had ik de eenvoudige oplossing bedacht om gewoon heel simpel af en toe de deur open te zetten.

Het is een project dat eigenlijk niks mag kosten, het is immers een huurhuis, dus het is geen investering in het huis, maar het moet allemaal wel goed zijn.
Ergens zit die middenweg...
 
Als je CV van het woonhuis af wilt pakken dan wil je die ook los van je huis kunnen regelen met een thermostaat.
Dit gaat je een bak geld kosten om het voor elkaar te krijgen (zonnekleppen, losse thermostaat, terreinleiding aanvoer en retour, radiator, aansluitmaterialen)

Wat dat betreft kan je beter een olieradiator neerzetten, tenzij je wilt investeren in goede regelbare verwarming in je studiotje, imo kan je dat geld beter in isolatie steken

Edit,

ik lees dat het een huurhuis is, imo zonde van je investering (tenzij je zeker weet dat je er nog een hele tijd gaat zitten)
 
VERHUIZEN,

serieus, dat hok is niks, en je gaat er ook geen 10K aan verbouwing en materiaal in investeren, moet met huur ook nog weer terug in orginele staat.

dus kamer in kamer in je huidige kamer, of meest cost effectief afspraken maken en kijken voor een koopwoning.
 
Ja, dromen kunnen we allemaal, maar op 2m2 kan niemand werken.
op 4m2 is sowieso ook nog krap, al je spul moet er ook in.
Enig idee wat (als de woningbouw al toestemming geeft) het vergroten van zo'n schuurtje kost?!? dat is niet 500 euro bij de gamma :D

dus zoek het in de kamer of in afspraken. of koop een tuinhuis van 3*4m en zet dat er naast wel in 25mm natuurlijk (zal +/- 2500 euro zijn) dan nog zo'n 1000 euro kan raggel, gips en rockwool werk
vloerdelen, electra, fundering..

zal ook minimaal 5 a 6k euro zijn bij elkaar. denken dat je voor sub1000 in dit hok gaat spelen is een droom
 
Als je CV van het woonhuis af wilt pakken dan wil je die ook los van je huis kunnen regelen met een thermostaat.
Dit gaat je een bak geld kosten om het voor elkaar te krijgen (zonnekleppen, losse thermostaat, terreinleiding aanvoer en retour, radiator, aansluitmaterialen)

Wat dat betreft kan je beter een olieradiator neerzetten, tenzij je wilt investeren in goede regelbare verwarming in je studiotje, imo kan je dat geld beter in isolatie steken

Edit,

ik lees dat het een huurhuis is, imo zonde van je investering (tenzij je zeker weet dat je er nog een hele tijd gaat zitten)

Losse thermostaat is allemaal mooi en prachtig, maar wat niet nodig is, hoeft niet. Ik wil best even naar m'n huis toe lopen om daar aan het thermostaatknopje te draaien, of als het te warm wordt even de radiator dicht te draaien.

Het is een huurhuis, ik wil er ook zeker geen 10k in investeren. Ik zat zelf te denken dat het voor een 3000 euro wel moet lukken... hopelijk... zo niet, dan niet.
Ik weet zeker dat als ik er finincieel voor blijf staan zoals het nu is, dat ik hier nog wel een tijdje zit.
Het is ook geen hobby-hok (alhoewel ook weer wel), maar ik doe ik dagelijks opdrachtjes en die moeten gewoon goed gemixt en netjes afgeleverd worden.

Maar je wilt ook een dubbele deur toch?
In mijn tuinhuis dat ik naast studio ook als studeerruimte gebruik heb ik twee redelijk grote ventilatiegaten gemaakt die eigenlijk weinig zoden aan de dijk zetten omdat de lucht niet in beweging gezet wordt. Een deur 5 minuten open zetten werkt dus niet en langer open zetten maakt alle andere isolatie inspanningen overbodig. Een lastige kwestie waar je nu al goed over na moet denken, in zo een kleine ruimte ben je zo door de lucht heen geademd :D

Ja, dat is lastig, maargoed, een fatsoenlijk ventilatiesysteem is niet te betalen, dus dat ga ik niet doen. De deur open, ventilator aan, weet ik veel, dat soort dingen, moet voldoende zijn!

VERHUIZEN,

serieus, dat hok is niks, en je gaat er ook geen 10K aan verbouwing en materiaal in investeren, moet met huur ook nog weer terug in orginele staat.

dus kamer in kamer in je huidige kamer, of meest cost effectief afspraken maken en kijken voor een koopwoning.

10k dus niet, maar binnen de 3000 euro zou ik het dus wel gaan overwegen.
Dat hok is ook niks, maar kan met wat uitbreiding wel wat worden.
Met de huur terug in originele staat lijkt me niet nodig, aangezien dit toch een verbetering is, dan zullen ze heus niet vragen of ik de spouwmuur en isolatie even wil gaan verwijderen.

Kamer in kamer in mijn huidige kamer kan niet, dat past gewoon niet.

Huisje kopen? Was het maar waar. Er zijn maar weinig mensen die van de muziek kunnen leven en dan ook nog eens een huisje kunnen kopen...


Ik zie zelf het grote voordeel in van de schuur: Het staat compleet vrij (op een eigen fundering). Aan alle kanten is grond en de woonhuizen liggen gemiddeld op zo'n 15 meter afstand!
 
(tijdelijk) daytime job zoeken? en muziek on the side?

3K zal krap worden, fundering moet ook groter, wat denk je dat een graafmachine voor een dag alleen al kost? huur ocntainer
afvoer grond en afval
 
(tijdelijk) daytime job zoeken? en muziek on the side?

3K zal krap worden, fundering moet ook groter, wat denk je dat een graafmachine voor een dag alleen al kost? huur ocntainer
afvoer grond en afval

Ik heb een parttime job erbij voor 12 uur in de week. Daar heb ik een vast contract, muziek on the side is geen optie, ik ben dit bedrijfje in 2006 begonnen, het draait erg goed, doe heel veel leuke opdrachten, opnames, mixjes, masteringklusjes, het is alleen geen vetpot.

Op zich een normale boterham, alleen een huis er van kopen lukt niet.

Nee, omdat de buren last hebben van mij (wat op zich logisch is), ga ik niet stoppen met wat ik doe.

Fundering moet inderdaad groter, graafmachine is daar niet voor nodig. Gewoon een zooi vrienden optrommelen, een middagje met z'n allen graven en daarna belonen met een kratje bier... :)

Kijk, het hoeft allemaal niet geweldig te worden, als ik maar een plekje heb waar ik gewoon ongestoord muziek kan maken. Daar gaat het mij om, verder ben ik al heel snel tevreden.
 
Ik hoop voor je dat het werkt, maar als ik je huidige foto's zie en hoe groot je wil gaan en wat er al weer af gaat aan isolatie, zal het erg krap worden qua ruimte.
 
Ik hoop voor je dat het werkt, maar als ik je huidige foto's zie en hoe groot je wil gaan en wat er al weer af gaat aan isolatie, zal het erg krap worden qua ruimte.

Ik zit nu op een kamertje van een krappe 3x3m. Als ik dat evenaar of het zelfs iets groter wordt ben ik blij.
 
Allemaal mooi, maar alles wat je investeert in een huurwoning is in feite weggegooid geld. Met wat pech mag je alles op een keer ook gaan herstellen naar de originele staat wanneer je er eens uit gaat/moet.
 
Allemaal mooi, maar alles wat je investeert in een huurwoning is in feite weggegooid geld. Met wat pech mag je alles op een keer ook gaan herstellen naar de originele staat wanneer je er eens uit gaat/moet.

Klopt, het geld zul je niet terug zien. Het is ook geen investering in het huis, maar wel een investering in m'n bedrijfje. Zie het als een computer, die heb je ook nodig en daar heb je ook een hoop jaren plezier van.

Blijven zitten waar ik nu zit is gewoon niet te doen qua afspraken.

Een bedrijfspandje huren is ook weggegooid geld als je het zo bekijkt. Huren op zich is gewoon weggegooid geld, maarja, kopen zal niet gaan...

Heel misschien krijg ik nog iets van de woningstichting terug als ik er uit ga, maar dat verwacht ik niet, want het is niet een directe verbetering aan de woning zelf.
 
ik denk dat je tuinhuis de beste optie is, piekuren in een studio met keiharde beats in een rijtjeshuis zonder geluidsisolatie is natuurlijk niet echt echt een sociaal goeie oplossing. Dus ben ik het wel met je eens dat die schuur een betere optie is, overigens zou ik hem niet vergroten, 6 vierkante meter zou tegenwoordig best voldoende moeten zijn met een computer based studio setup.

Dingen waar je met name aan moet denken is:
- isolatie met name de wanden, plafond en deur (zou een zanddeur nemen in dit geval)
- Luchtverversing in de vorm van een airco (ook ivm vocht beheersing en gezond luchtklimaat wat erg belangrijk is als je er lang zit)
- grond isolatie lijkt me niet echt nodig
- Alarminstallatie
- Dak zou ik intakt laten en aan de binnenkant aftimmeren met een geisoleerd plafond.
- Elektriciteit zou ik goed na laten kijken of je voldoende stroom in je studio hebt. In mijn studio klapt soms de stroom eruit als ik alles in 1 keer aanschakel (tegenwoordig doe ik het in groepen).

Volgens mij ben je dan redelijk goedkoop klaar en is het werkbaar gezien de limieten die je zelf hebt gesteld.
 
Back
Top