Studio bouwen op zolder [Nieuwbouw hoekwoning]

SerumAssasin

Ingeburgerd
Lid sinds
20 december 2018
Berichten
28
Locatie
Groningen
Hi iedereen,

Begin volgend jaar ga ik verhuizen naar een nieuwbouwwoning en wil ik op zolder graag (binnen de mogelijkheden die er zijn) een studio bouwen. Ik produceer al jarenlang, maar van een dergelijke roomtreatment voor de studio ben ik echt nog een nieuwkomer, dus ik laat me graag inspireren door jullie. Met de komst van een nieuwbouwwoning grijp ik graag de kans aan om goed te investeren in de studio.

Het betreft een (nog te bouwen) hoekwoning (met zadeldak) met aan de rechterkant buren. De ruimte ga ik delen met mijn vrouw die er ook creatief bezig gaat (in Adobe). Zij heeft een plek voor een laptop en Wacom tablet nodig. Er komt ook een wasmachine en droger op zolder (rechtsonderin).

Zelf zat ik aan het volgende te denken:

In het midden een extra muur bouwen en mijn setup linksbovenin (vrije zijde). Rondom in die ruimte zou ik dan akkoestische panelen willen (die wellicht ook deels schuin moeten wegens het zadeldak). Tegenover mijn speakers zat ik te denken aan een diffuser (deels op de deur). In elke hoek zou ik een basstrap willen plaatsen. Gezien het zadeldak zat ik ook te denken aan enkele panelen tegen het plafond.
Een doos-in-doos constructie bouwen wordt 'm niet. Wel wil ik proberen om het geluid richting onze buren zoveel mogelijk te beperken.

Is dit een goede ruwe schets waar ik verder mee kan, of zit ik totaal verkeerd? Graag vraag ik jullie expertise en ervaring.
Alvast bedankt! :)


Situatie zolder.png


Idee zolder.jpg
 
ik dacht te hebben gelezen dat je beter in de langsrichting speelt dan dwars. Als dat klopt, speel je dus beter met je neus naar t gele links onder of boven dan rug naar je deur. Je gaat je ook telkens doodschrikken als je bezig bent en er komt iemand binnen.
Ik zou ook die muur uit 't midden zetten, dat stuk zolder met trap heb je weinig aan. Die droger en was combi kunnen misschien op elkaar staan. Is het een vloer van hout qua constructie of beton?
Misschien kan het lage deel vd trap een plank hebben op hoogte zodat je daarop wasmand enz kwijt kan. Denk ook aan ventilatie... verlichting... internet... en een hoop stekkers (nooit genoeg als je klinkske heet)
 
Als je toch een tussenmuurtje plaatst zou je kunnen overwegen deze niet parallel aan de buitenmuur te laten lopen. Geen porum misschien maar kan wel staande golven voorkomen.
 
Je gaat je ook telkens doodschrikken als je bezig bent en er komt iemand binnen.

Regelmatig gehad. Werd er gek van. We hebben toen een voordeurbel op zolder gemaakt, schrok ik ook weer van. Toen een bel met een lamp, maar die zag ik vaak niet. Nu hebben we een brievenbus aan de deur op zolder. Weken later vind ik weleens een briefje van m'n vrouw dat het eten klaar is.
 
Ik heb ook m'n studiotje op zolder. Had eerst m'n speakers in de lengte richting staan (akoestiek beter) maar paar weken geleden toch alles in de lange breedte opgesteld. Akoestiek merk ik niet super veel verschil moet ik zeggen en ben toch bijna altijd met koptelefoon aan t werk ivm slapende gezinsleden en buren etc.
Moet zeggen dat het voor de fung shwai (of hoe schrijf je dat) ook wel fijn is om dingen lekker ruim te plaatsen en voldoende ruimte te houden om te kunnen bewegen of een plantje neer te zetten ofzo.

En ik heb me er bij neergelegd om de zoveel tijd de setup weer te willen veranderen. Dus waarschijnlijk over een paar jaar weer wat anders. :)
 
Regelmatig gehad. Werd er gek van. We hebben toen een voordeurbel op zolder gemaakt, schrok ik ook weer van. Toen een bel met een lamp, maar die zag ik vaak niet. Nu hebben we een brievenbus aan de deur op zolder. Weken later vind ik weleens een briefje van m'n vrouw dat het eten klaar is.
Ik heb een deurbel in de kelder, draadloos. Schrik ik niet van. Werkt goed. Enkel denkt men natuurlijk dat als ze bellen, je er een minuut later bént. Voor t zelfde geld zin je wel in n mix, opname of whatever… en stel dat je alles moet uitzetten en dustcovers over alles moet hangen, dan is de rest al aan t dessert voor ik er ben :)
 
Ik heb mijn studio tot vorig jaar ook op een zolder gehad. Het enige wat ik in het oog heb gehouden:
  • De monitors onder het schuine dak geplaatst zodat de reflecties naar beneden zijn gericht en niet naar oorhoogte.
  • Aan de linkerkant een siermuur van een piepschuim steenmotief geplakt zodat ook daar de reflectie diffuus worden.
  • Aan de "achterkant" van de studio stond onder het schuine dak nog een stoffen sofa en op de vloer lag er een hoogpolig tapijt.
Andere akoestische behandelingen waren er niet. De geluidskwaliteit was best OK. Waarschijnlijk kan het met absorptie- en extra diffusiepanelen nog beter worden maar je kan daar misschien een startsituatie mee starten.
Guy-Lian01.JPG
Guy-Lian05.JPG


:doei:
 
In een dergelijke "kleine" ruimte heeft diffusie weinig zin. Beter besteed je het geld en de oppervlakte aan (nog) meer absorptie.

Over het algemeen is een luisterpositie "in de lengte" beter dan "in de breedte" maar meten is weten (Room EQ Wizard). Maar je kunt ook gewoon doen waar je je in eerste instantie het prettigst bij voelt qua opstelling en er dan het beste van maken.

Qua basstraps en andere absorbers ben ik een groot fan van zelf maken. Als je een beetje handig bent doet het uiterlijk van zelfbouw niet onder voor de commerciële producten, de kosten zijn een factor 10 lager en je hebt veel meer vrijheid om de producten aan te passen naar wat past in je ruimte. Vergeet ook bijvoorbeeld niet om een "cloud" mee te nemen in je ontwerp. Die kun je ook nog eens aan de voorkant iets lager hangen dan de achterkant, waardoor je geen parallel oppervlak creëert. Die binnenmuur schuin zetten zou ik dan weer niet doen, je ruimte moet je wel zo veel mogelijk symmetrisch houden i.v.m. stereoveld.
 
Je kan toch ook gewoon een tijd afspreken dat je gaat eten en de klok een beetje in de gaten houden?

Dat werkt bij ons niet. M'n vrouw kan niet koken (zelfs de thee laat ze aanbranden), dus ze heeft vaak een paar pogingen nodig op een avond. Bv vannacht hebben we om 00:12 uiteindelijk maar een bakje vla gegeten.

(Totaal off-topic, zal er nu mee ophouden)
 
Om even in te haken op het zelf maken van basstraps en absorbers, ik ben volgens mij niet geheel onhandig maar ik heb toch besloten om te bestellen. Ik had een tip gekregen om eens bij Bluetone Acoustics in Polen te kijken, de site dan toch... Eén en ander besteld en binnen twee weken was het binnen. (op een paar panelen na maar dat had met kleurkeuze te maken)

Volgens een kenner hebben hun panelen goed waardes en zijn ze relatief goedkoop. Meeste panelen zaten op 65 euro inc BTW. Er zijn zeven grote dozen hierheen verzonden en dat kostte slechts 56 euro aan verzendkosten. Had mij binnen NL niet eens voor dat geld gelukt. (dozen zijn 100x50x40)

Wat ik probeer aan te geven is dat ik met het uitzoeken van één en ander, welk hout, vulling, doek etc, en vervolgens de aanschaf van materiaal en tijd om het te maken, ik waarschijnlijk niet veel goedkoper was uit geweest. Nu ze binnen zijn, kan ik ook zeggen dat ik het er strak uit vind zien. Zo mooi had ik het niet gemaakt.
 
Dat werkt bij ons niet. M'n vrouw kan niet koken (zelfs de thee laat ze aanbranden), dus ze heeft vaak een paar pogingen nodig op een avond. Bv vannacht hebben we om 00:12 uiteindelijk maar een bakje vla gegeten.

(Totaal off-topic, zal er nu mee ophouden)
Yo man. Ik denk dat je, als je meer van dit soort humor uit je mouw schudt, ik je wil zien op n podium als stand up comedian. Vergeet je synths niet ;)
 
Back
Top