Tips voor bouwen nieuwe studio

Muzikofiel

Ingeburgerd
Lid sinds
23 september 2008
Berichten
78
Ik ga over een aantal weekjes verhuizen en ga dus ook een nieuwe studio bouwen. Ik vind het niet nodig om me ruimte voor een paar duizend euro akoestisch te laten behandelen. Voor zang gebruik ik een reflexion filter wat in een beetje goede ruimte al voortreffelijk werk levert. En gitaar neem ik direct in preamp op, de rest zijn vst's.

Wat zijn nou goedkope manieren om toch je akoestiek redelijk te krijgen zonder daar duizenden euro's aan te vertimmeren. En dan dus vooral voor het afluisteren. Waar moet ik aan denken, wat moet ik niet doen, wat moet ik vooral wel doen.

Ook wil ik graag weten hoe ik de boel goed isoleer voor de buren, wat voor materiaal gebruik ik daar het beste voor?

Het gaat om een vierkante ruimte, geen ramen, alleen 1 deur. Dus kom maar op met de tips en truucs, alles is welkom!

Ik wil er overigens best wel wat geld in steken, maar ik vind iets van rond de 800/1000euro wel meer dan genoeg want het gaat immers niet om pro tracks, die neem ik wel op in een pro-multimillion-studio.
 
Afhankelijk van de grote van de ruimte zou ik voor dat geld een hok in dat hok bouwen. Verder is isoleren met (hangende) dikke zware vloerbedekking (koopjeshoek bv ?) een goedkope manier om veel te dempen voor weinig geld. Hetzelfde geldt voor vloerbedekking op de binnen en buitenkant van je deur.

Ik heb mijn studio van 4 x 6 meter voor ongeveer 320 euro van een verlaagd plafond voorzien, als schatting van de bouwkosten.
Dat is inclusief houtwerk, schroeven, balkendragers, 3 lagen verf en afwerkmateriaal (plint). Ben er part time 2 weken mee bezig geweest.
 
Afhankelijk van de grote van de ruimte zou ik voor dat geld een hok in dat hok bouwen. Verder is isoleren met (hangende) dikke zware vloerbedekking (koopjeshoek bv ?) een goedkope manier om veel te dempen voor weinig geld. Hetzelfde geldt voor vloerbedekking op de binnen en buitenkant van je deur.

Ik heb mijn studio van 4 x 6 meter voor ongeveer 320 euro van een verlaagd plafond voorzien, als schatting van de bouwkosten.
Dat is inclusief houtwerk, schroeven, balkendragers, 3 lagen verf en afwerkmateriaal (plint). Ben er part time 2 weken mee bezig geweest.
Lijkt mij niet echt iets voor iemand met 2 linkerhanden om dat zwevend plafond zelf gaan te maken:P Dus dan word het automatisch een stuk duurder vermoed ik. Goede dikke vloerbedekking vind ik een goed plan die schrijf ik op me lijstje erbij.
 
Afhankelijk van de grote van de ruimte zou ik voor dat geld een hok in dat hok bouwen. Verder is isoleren met (hangende) dikke zware vloerbedekking (koopjeshoek bv ?) een goedkope manier om veel te dempen voor weinig geld. Hetzelfde geldt voor vloerbedekking op de binnen en buitenkant van je deur.

Ik heb mijn studio van 4 x 6 meter voor ongeveer 320 euro van een verlaagd plafond voorzien, als schatting van de bouwkosten.
Dat is inclusief houtwerk, schroeven, balkendragers, 3 lagen verf en afwerkmateriaal (plint). Ben er part time 2 weken mee bezig geweest.
Ik zit zelf ook te spelen met de gedachten om een studio te bouwen zodra ik verhuist ben... dikke gordijnstof ala theater (die stof die ze tussen de coullisen hebben) is zelfs nog mooier maar natuurlijk ook weer duurder.

Zat zelf ook te spelen met de gedachten een box in een box te maken, maar hoe goed is dat te doen? want ik kan wel enigzins knutselen maar ben er nou ook weer geen ster in.

Een zwevende vloer is ook een idee i.s.m. zwevend plafond en die gordijnen/vloerbedekking, het is denk maar net hoeveel tijd en geld je hebt of het betaalbaar is of niet.
 
Heb zelf ook met de gedachten gespeeld om een hok in een hok principe toe te gaan passen.
Ik had voor een hok van 4 X 2,5 M enkel aan isolatiemateriaal al 800 Euro te investeren.
Dan begint t pas. Denk aan je dubbelle deuren, zwevende vloer plafond wanden etc.
Ben bang dat je dan rond de 1500 A 2000 euries gaat uitkomen. Dan moet je ook nog es aan akoestiek gaan denken. Basstraps (zelfbouw) gaan ook al snel naar de 150 euries p.s.
Om deze reden heb ik alleen wat aan de akoestiek gedaan. Heb je iets wat de moeite waard is kan je altijd nog een echte studio induiken.
Ben nu bezig met studiomeubel zelf te bouwen. Gaat ook al 500 euries alleen al voor het ijzer in zitten. 100 euries houtwerk verfje erop enz enz.
Dure hobby alles bij elkaar. :D
 
Back
Top