Soundbooth op zolder

Jouw tekening toont dat het plafond "in" de muren ligt.
Dit is minder aan te bevelen daar de geluidsresonantie/lekkage moeilijker te bedwingen is door de niveauverschillen aan de bovenzijde van de wanden.
Ze wanden dienen hier dan op 2 niveaus gedicht te worden wat ook moeilijker is.
Ik bedoelde een balkje van 3x5 (5cm zijde tegen de wand) rondom de wanden binnenin waarop het plafond ligt.

Cheers,
Exo. :mega:
Aaah, op die manier. Dus eigenlijk verleng je de dikte van de muur met dat balkje (Zie bijlage of ik je goed snap). En dat balkje zet je dan vast met schroeven of beter met deuvels?
 

Attachments

  • IMG_1834.jpeg
    IMG_1834.jpeg
    79,4 KB · Bekeken: 23
Bingo 👍

Cheers,
Exo. :mega:
Yeaaah!! 🤭. Maar klopt het dat ik geen 200 mm rockfon kan vinden?

Nu komen we aan bij de deur (ik denk dat ik er geen raam in plaats). En dit vind ik een lastige. Hoe bouw ik die deur op? Hetzelfde als de muur? 2x gipsplaat, raamwerk met 200 mm rockwool en weer 2 lagen gipsplaat? Want de deur is een onderdeel wat je hele constructie kan verkloten. Of gaan voor 2 deuren met 50 mm rockwool met 100 mm ‘luchtspouw’?
 
Inderdaad, Rockfon van 200mm bestaat niet maar je kan gerust meerdere lagen tegen elkaar plaatsen.

Cheers,
Exo. :mega:
De deur is de zwakste schakel.
Ik geef de voorkeur aan 2 deuren met inderdaad ruimte tussen en 2 verschillende draairichtingen èn de scharnieren in diagonaal ten opzichte van elkaar.
Een deur die linksbinnen draait en een die rechtsbuiten draait.
Beide deuren kan je aan de binnenzijde nog eens bekleden met tapijt voor extra demping.

Cheers,
Exo. :mega:
 
De deur is de zwakste schakel.
Ik geef de voorkeur aan 2 deuren met inderdaad ruimte tussen en 2 verschillende draairichtingen èn de scharnieren in diagonaal ten opzichte van elkaar.
Een deur die linksbinnen draait en een die rechtsbuiten draait.
Beide deuren kan je aan de binnenzijde nog eens bekleden met tapijt voor extra demping.

Cheers,
Exo. :mega:
Thanks voor de tips! Die had ik nog niet bedacht.

Nu heb ik de deuren zo bedacht (heb 2 tekeningen toegevoegd):

- Dikte van de muur van de booth wordt 250mm dik. Ik wil de deuren 100 mm dik maken, en een spouw van 100 mm. Dat betekent dat die dikte in totaal op 300 mm uitkomt (want ik heb 2 deuren). Ik denk dat het qua isolatie niet veel uitmaakt dat de deuren 25 mm buiten de wand uitsteken? Of zie ik dat verkeerd? [[FOTO 2 en 3]]

- In het gebied van de spouw maak ik een kozijn, bekleed met ontkoppelingsband, om deze luchtdicht te maken als de deur wordt gesloten en daardoor zo weinig mogelijk geluid door laat. De contactpunten van het kozijn met de muur, vloer en plafond, worden ook ontkoppeld. [[FOTO 1]]

Gaat dit een goed resultaat geven op deze manier?

PS: De tekeningen zullen niet geheel in goed perspectief staan.
 

Attachments

  • IMG_1842.jpg
    IMG_1842.jpg
    125,9 KB · Bekeken: 33
  • IMG_1841.jpg
    IMG_1841.jpg
    111,1 KB · Bekeken: 28
  • IMG_1839.jpg
    IMG_1839.jpg
    148,3 KB · Bekeken: 28
Ziet er goed uit. Ik zou de ruimte tussen de 2 deuren op ca. 6cm houden, zo zitten beide deuren nog iets meer in de booth ingewerkt.
Het deurkozijn goed verbinden en verlijmen zodat er geen resonantie kan ontstaan.
De booth binnenin bekleden met vilt-achtig textiel en geluidsbrekend EN brandvrij materiaal. (noppen, piramides...)
Ook evt. de hoeken breken met schuine stukken, zowel verticaal als horizontaal.
Waarschijnlijk zullen er 3 scharnieren per deur nodig zijn.

Cheers,
Exo. :mega:
 
Laatst gewijzigd:
Duidelijk! Ik denk dat het zeker wel effectief is als ik het hele kozijn (dus rondom) bekleed met onkoppelingsband?

- Het oppervlak van het kozijn wat tegen de kopse kant van de muur komt, om trillingen naar de muur te verkleinen;
- Het oppervlak waar de deur tegenaan komt (wanneer deze dicht is) om alles goed luchtdicht te maken en eventuele trillingen te verkleinen;
- Het oppervlak waar de luchtspouw aan grenst: om eventuele trillingen te verkleinen.

Ik denk dat ik het kozijn gewoon in de muur van de booth kan schroeven? De koppen van de schroeven komen dan in de ontkoppelingsband (oppervlak waar de luchtspouw aan grenst). Of ben ik nu weer onnodig aan het mieren wat betreft de schroeven?

Ik zal hierna trouwens nog wat afbeeldingen plaatsen van de situatie op zolder, waar mijn booth in komt te staan. Ik besefte me dat ik dit nog helemaal niet had gedeeld.
 
De foto is wat vertekend omdat ik een groothoek heb gebruikt, maar ik denk dat je wel in kan schatten hoe het er ongeveer uit komt te zien.
 

Attachments

  • Zijaanzicht situatie zolder.png
    Zijaanzicht situatie zolder.png
    160,1 KB · Bekeken: 44
  • Situatie zolderkamer_Plattegrond.png
    Situatie zolderkamer_Plattegrond.png
    251,2 KB · Bekeken: 42
  • situatie zolder met kooi.png
    situatie zolder met kooi.png
    742,2 KB · Bekeken: 42
De ontkoppelingsband kan je zeker gebruiken voor de punten die je aanhaalt.
Het kozijn kan je inderdaad gewoon inschroeven, dat zal op zich niet zo veel uitmaken.
Te zien op de foto, ik vermoed dat je toch nog met enig materiaal langs zal kunnen?

Cheers,
Exo. :mega:
Die laatste zin moet je even uitleggen 😉🤭
 
Grote werken in het vooruitzicht 8D

Cheers,
Exo. :mega:
Dat zeker, maar wel heel leuk!!

We zijn al een heel eind! Nu moet ik nog elektriciteit in de booth krijgen, en een snake om m’n mickabels in te prikken. M’n controleroom is buiten de booth. Ik kan me voorstellen dat kabels die door de booth moeten ook een groot lek kunnen zijn. Op het stopcontactblok wordt m’n elektrische drums, en gitaarversterker en een tv komen. Niet heel spannend dus. De kabel van het stopcontactblok zal dus niet heel warm worden. Kan die dan door de isolatie heen zonder gevaar voor brand? En hoe kan ik deze kabels het beste door de booth maken zonder een geluidslek te creëren?
 
Voor de cablage maak je een gat, net groot genoeg voor de kabels, in de bodem.
Kleine opening, daarna bij voorkeur dichtschuimen.
Er is ook nog... zuurstof... 8D

Cheers,
Exo. :mega:
Ok, dus eigenlijk gewoon door de vloer boren en dan aan de zijkant eruit laten komen? Boven de accorub dus. En dicht schuimen doe je met…?

Jij doelt op een susbox qua zuurstof? Had ik ook al over nagedacht alleen wilde dat hierna gaan benoemen. Maar nu je het er dan toch over hebt… 😉. Ik maak een box met kamers erin, bekleed met isolatiemateriaal (rockwool lijkt me niet wenselijk ivm loskomend materiaal wat men inademt?). Moet even nog nakijken welk isolatiemateriaal het beste is hiervoor.

Aan de buitenkant van de susbox een ventilator, en aan de andere kant van de booth een afvoer. Die moet denk ik ook door middel van een susbox? En daar hoeft denk ik geen omgekeerde ventilator aan, want ik denk dat door de druk de lucht er gewoon uitgeperst wordt? En qua plaatsing denk ik dat de aanvoer van lucht bovenin moet? En de afvoer aan de wand er tegenover en dan onderin?
 
Doorvoeren kan je hiermee dichten:


Susbox is een mogelijkheid.
Aanvoer steeds bovenaan en afvoer onderaan maar...
Gebruik voor de aan en afvoer geribbelde luchtslangen zodat het geluid dat lekt en ook het geluid van de luchtverplaatsing teweeg gebracht door de ventilator ook gebroken wordt.
Leg de slangen ook in bochten, breekt nog beter.
Je kan ook een afvoerende ventilator gebruiken, deze zal de aanvoerende alleen maar helpen.

Cheers,
Exo. :mega:
 
Doorvoeren kan je hiermee dichten:


Susbox is een mogelijkheid.
Aanvoer steeds bovenaan en afvoer onderaan maar...
Gebruik voor de aan en afvoer geribbelde luchtslangen zodat het geluid dat lekt en ook het geluid van de luchtverplaatsing teweeg gebracht door de ventilator ook gebroken wordt.
Leg de slangen ook in bochten, breekt nog beter.
Je kan ook een afvoerende ventilator gebruiken, deze zal de aanvoerende alleen maar helpen.

Cheers,
Exo. :mega:
Er zijn elke keer weer fantastische tips die je toevoegt, thnx! En die slangen zijn de slangen die van de susbox door de muur van de booth gaan? Want de ventilator kan ik rechtstreeks op de susbox plaatsen toch? Of geeft dat ook weer resonanties door die niet wenselijk zijn?

Opbouw susbox (buitenkant) had ik in gedachten: ontkoppelingsband, rondom 2 lagen gipsplaat, susbox van MDF. Of is hierbij de gipsplaat overkill? Ik zit nu te denken: misschien is het nog beter om de susbox los te houden van de booth?
 
Zakken met grind zijn vrijwel het goedkoopste en die houden ook lage tonen tegen door hun gewicht.
En anders gratis autobanden gevuld met zand.
Het enigste probleem is dat je daar de ruimte voor moet hebben anders moet je er nooit aan beginnen in een tuin of zo.
Deze heb ik zelf gekocht. En gevuld met twee grote aanhangwagens met grind. Gevuld wegen ze twintig kilo dus gemakkelijk op te tillen.
 
Laatst gewijzigd:
Zakken met grind zijn vrijwel het goedkoopste en die houden ook lage tonen tegen door hun gewicht.
En anders gratis autobanden gevuld met zand.
Het enigste probleem is dat je daar de ruimte voor moet hebben anders moet je er nooit aan beginnen in een tuin of zo.
Deze tip kan ik gelijk onderuit halen (niet persoonlijk bedoeld), dus laat je je daardoor niet misleiden. Die autobanden doen nagenoeg niks (ik spreek uit ervaring van jaren geleden). En qua ruimte valt dat best mee. Je moet alleen 30 cm de lucht in kunnen. En dat gaat best, want ik heb nu ook een zwevende vloer van 30 cm.
 
Back
Top