Soundbooth op zolder

Er zijn elke keer weer fantastische tips die je toevoegt, thnx! En die slangen zijn de slangen die van de susbox door de muur van de booth gaan? Want de ventilator kan ik rechtstreeks op de susbox plaatsen toch? Of geeft dat ook weer resonanties door die niet wenselijk zijn?

Opbouw susbox (buitenkant) had ik in gedachten: ontkoppelingsband, rondom 2 lagen gipsplaat, susbox van MDF. Of is hierbij de gipsplaat overkill? Ik zit nu te denken: misschien is het nog beter om de susbox los te houden van de booth?
Inderdaad, dat zijn de slangen die door de muur van de booth gaan.
Neem een traagdraaiende ventilator, op die manier heb je een minimum aan motorgeluid en heb je ook veel minder geluid van luchtverplaatsing (niet onbelangrijk).
Het komt er enkel op neer dat je zuurstof binnen krijgt, niet dat je een haardroger-effect nastreeft.
Hou de susbox los van de booth m.a.w., niet erop vastgeschroefd of wat dan ook.
Wanneer je de susbox op de booth plaatst is het goed om deze op enkele resten van accorub te plaatsen, zo voorkom je trillingen.
Hang de slangen in een lange bocht, dat breekt het geluid.
Je kan bv. de susbox op het dak zetten, slang hangend naar beneden en dan terug naar boven met opnieuw een bochtje naar beneden (S-vorm dus).
Op die manier vang je geen vallend stof op wanneer de ventilator niet in werking is.
De uitgaande lucht komt onderaan de booth aan de wand tegenover de ingang, slang aan de buitenkant naar boven met een bocht naar beneden voor ongeveer 50 cm.
Zo wordt het uitgaande geluid naar buiten toe gebroken.
Je kan ook meerdere kleine uitgaande slangen gebruiken (beter zelfs), dat zorgt er voor dat enkel kleinere golven door de slang gaan en geen grotere.
Kleinere golven zijn op hun beurt weer makkelijk te breken en te dempen en dragen op zich al minder ver.
Hou de wanden op 20 cm dik, dunner geeft minder demping.

Cheers,
Exo. :mega:
 
Ik ben juist van plan mijn vloer weer te verwijderen na 15 jaar, is ook rubber stuts met balken, gevuld met rockwool 2x osb en dan folie met laminaat
krijg dan 2m3 ruimte terug en ga keramische tegels laten leggen. Tevens gaat de geluidsdichte deur eruit voor glazen deur en raam in zwart stalen frame.
wordt het e.e.a weer een stuk ruimer en lichter. Draai de laatste jaren toch niet meer zo hard en heb ook vaak de koptelefoon op.
grote bass cubes van rockwool gaan er ook uit, sheelt nog eens 2.5m3
grote diffusors en gik traps aan de wanden blijven wel. Wil de ruimte weer meer een beetje live.
 
Inderdaad, dat zijn de slangen die door de muur van de booth gaan.
Neem een traagdraaiende ventilator, op die manier heb je een minimum aan motorgeluid en heb je ook veel minder geluid van luchtverplaatsing (niet onbelangrijk).
Het komt er enkel op neer dat je zuurstof binnen krijgt, niet dat je een haardroger-effect nastreeft.
Hou de susbox los van de booth m.a.w., niet erop vastgeschroefd of wat dan ook.
Wanneer je de susbox op de booth plaatst is het goed om deze op enkele resten van accorub te plaatsen, zo voorkom je trillingen.
Hang de slangen in een lange bocht, dat breekt het geluid.
Je kan bv. de susbox op het dak zetten, slang hangend naar beneden en dan terug naar boven met opnieuw een bochtje naar beneden (S-vorm dus).
Op die manier vang je geen vallend stof op wanneer de ventilator niet in werking is.
De uitgaande lucht komt onderaan de booth aan de wand tegenover de ingang, slang aan de buitenkant naar boven met een bocht naar beneden voor ongeveer 50 cm.
Zo wordt het uitgaande geluid naar buiten toe gebroken.
Je kan ook meerdere kleine uitgaande slangen gebruiken (beter zelfs), dat zorgt er voor dat enkel kleinere golven door de slang gaan en geen grotere.
Kleinere golven zijn op hun beurt weer makkelijk te breken en te dempen en dragen op zich al minder ver.
Hou de wanden op 20 cm dik, dunner geeft minder demping.

Cheers,
Exo. :mega:
Wederom duidelijk verhaal! Ik heb even een schets toegevoegd zoals ik denk dat je het bedoelt. Ik denk dat het niet veel uitmaakt of ik het gat in m’n muur maakt, of in het plafond? En het gat in de wand boren en daar direct de slang doorheen? Mijn gevoel zegt om aan de buitenkant van de slang ook wat ontkoppelingsband te plaatsen om geen trillingen door te geven aan de wand? Want er komen natuurlijk wel directe trillingen (lees: geluid) direct op dat gat terecht. Het voelt voor mij echt als een dik lek in het systeem…
 

Attachments

  • IMG_1882.jpeg
    IMG_1882.jpeg
    48,7 KB · Bekeken: 26
Ik ben juist van plan mijn vloer weer te verwijderen na 15 jaar, is ook rubber stuts met balken, gevuld met rockwool 2x osb en dan folie met laminaat
krijg dan 2m3 ruimte terug en ga keramische tegels laten leggen. Tevens gaat de geluidsdichte deur eruit voor glazen deur en raam in zwart stalen frame.
wordt het e.e.a weer een stuk ruimer en lichter. Draai de laatste jaren toch niet meer zo hard en heb ook vaak de koptelefoon op.
grote bass cubes van rockwool gaan er ook uit, sheelt nog eens 2.5m3
grote diffusors en gik traps aan de wanden blijven wel. Wil de ruimte weer meer een beetje live.
Jij hebt ook een soundbooth? Het is voor mij voornamelijk dat ik aan de gang kan wanneer ik wil. Ik ben nu zo beperkt in het kunnen spelen (drums). Daarbij wil ik opnemen wanneer ik wil en geen invloeden van buitenaf (is nu gewoon op de zolderkamer en hoor duidelijk auto’s voorbij komen en regen op het zolderraam) en heb twee kleine kindjes 🤭. Ik offer dolgraag 13m2 voor op 😉
 
Wederom duidelijk verhaal! Ik heb even een schets toegevoegd zoals ik denk dat je het bedoelt. Ik denk dat het niet veel uitmaakt of ik het gat in m’n muur maakt, of in het plafond? En het gat in de wand boren en daar direct de slang doorheen? Mijn gevoel zegt om aan de buitenkant van de slang ook wat ontkoppelingsband te plaatsen om geen trillingen door te geven aan de wand? Want er komen natuurlijk wel directe trillingen (lees: geluid) direct op dat gat terecht. Het voelt voor mij echt als een dik lek in het systeem…
Ow wacht, jij bedoelt de s vorm van slangen IN de susbox…
 
Wat dacht je van een omgekeerde opstelling?
Loshangende slang aanvoer gaat in de susbox en de uitgang van de susbox recht (gat op gat) in de booth.
Op die manier kan de susbox dus op het dak staan en is er enkel ontkoppelingsband tussen susbox en dak nodig.
Op die manier werk je ook het lek tegen waarvoor je vreest ;)

Cheers,
Exo. :mega:
 
Wat dacht je van een omgekeerde opstelling?
Loshangende slang aanvoer gaat in de susbox en de uitgang van de susbox recht (gat op gat) in de booth.
Op die manier kan de susbox dus op het dak staan en is er enkel ontkoppelingsband tussen susbox en dak nodig.
Op die manier werk je ook het lek tegen waarvoor je vreest ;)

Cheers,
Exo. :mega:
Ik realiseerde me het inderdaad wat later. Nog net op tijd 🤭. Is het een rare gedachte als ik door die susbox en slangen mijn kabels (van m’n snake en stekkerblok) doe? Dan hoef ik ook geen gat te maken in m’n booth.
 
En maakt het nog uit hoeveel cm ik laat tussen de bestaande muren van m’n zolder en mijn booth? Twee wanden zijn gipswanden van 10 cm dik met isolatie, en 1 wand is van het dak (schuin). Wand 4 staat gewoon in de vrije lucht.
 
Neen, dat maakt weinig tot niks uit.
Zolang ze maar niet verbonden zijn met de booth 🙂.

Cheers,
Exo. :mega:
Helder. Nu rest mij nog 1 vraag, en dan kan het boodschappenlijstje worden ingediend bij de baas (lees vrouw :D):Kan ik voor de muren het beste balken van 200 mm dik pakken en daar een raamwerk van maken (en daarop de gipsplaten), of is het beter om een skelet te maken van balkjes van bijv. 50x30mm (en daarop de gipsplaten)? Mijn gevoel zegt balken van 200 mm dik, want dat is ook weer extra massa, wat dus ook weer beter isoleert.. Maar ik zit er vaker naast met mijn gevoel :bekdicht:
 
Giplsplaat Diamond AK = OK
Ontkoppelingsband = OK
Raamwerk = OK met gebruik van balkjes 5cm x 3cm. 20cm Balken maakt het een zware, logge structuur.
Vol hout transporteert geluid makkelijk in de langsrichting van de nerven. Balken zijn echter meestal zo gezaagd.
Balken die schuin uit de stam gezaagd zijn (kwartiers) geven veel minder uitzetting en geluidstransport maar is veel duurder daar er veel meer verlies is.
De wijze van opbouw van de muren zoals door jou beschreven is ok.

Cheers,
Exo. :mega:
Was al eens eerder aan bod gekomen 😉

En, we kennen allemaal het gezegde: "Happy wife, happy life" :D

Cheers,
Exo. :mega:
 
Back
Top