Soundbooth op zolder

reinossh

Ingeburgerd
Lid sinds
12 januari 2024
Berichten
32
Locatie
Leerdam
Ik was jaren geleden van plan om mijn zolder zo te isoleren dat ik โ€˜m kon gebruiken als studio (ook het opnemen van alles) en dat mijn buren, mijn huisgenoten en de buurt er geen last van hadden. Op aanraden van Bert (Exo weet wel wie ๐Ÿ˜‰) heb ik dat niet gedaan. Nu wil ik een soundbooth gaan bouwen 2500x2200x2200 ongeveer. Nu heb ik best wat kennis vergaard, alleen ik wil weten of ik dit kan bouwen, en dat mijn vrouw en kinderen mij niet horen. Bedoeling is dat ik alles op ga nemen (gitaar, bas, zang, elektrische drums). als ik zit te drummen op mโ€™n elektrische drums, horen ze beneden het gebonk en getik. De vloer op zolder is van beton. Nu ben ik een beetje kwijt welke rockwool dat ik het beste kan gebruiken in de wanden, de vloer en het plafond van de booth. Wie kan mij adviseren? En graag van de mensen die er echt zeker van zijn. Daar heb ik het meeste aan.
 
Zoals je waarschijnlijk wel weet is een zwevende opstelling van groot belang doch helemaal geluiddicht bestaat niet in jouw opstelling
(of je zou enorme dikke muren nodig hebben zoals in de Galaxy studios).
John Brandt is een autoriteit als het op akoestiek aankomt.
Hier een voorbeeld:



Cheers,
Exo. :mega:
 
Is een gebruikte drumcabine misschien een idee? Vaak demontabel en hoef je de materialen niet uit te zoeken. Voordeel is ook dat je het misschien nog kunt uitproberen bij verkoper.
Deze bijvoorbeeld;

Vind ik altijd lastig, want hun situatie is altijd anders. Ik heb een betonnen vloer van ** dik, is dat bij hun ook zo? Ik heb een hoge punt in mโ€™n dak, hebben zij waarschijnlijk niet. En ik wil er best een paar duizend euro tegenaan gooien, maar dan moet het wel goed zijn.
 
Zoals je waarschijnlijk wel weet is een zwevende opstelling van groot belang doch helemaal geluiddicht bestaat niet in jouw opstelling
(of je zou enorme dikke muren nodig hebben zoals in de Galaxy studios).
John Brandt is een autoriteit als het op akoestiek aankomt.
Hier een voorbeeld:



Cheers,
Exo. :mega:

Wat is de definitie van โ€˜zwevendโ€™? Want ik kan de hele booth op isolatieblokken zetten en mijn vloer dmv ontkoppelingsband van 2cm dik bevestigen aan de muren van de booth. Dat is in principe voldoende toch? En de hele booth staat los van de muren op mijn zolder.
 
Zwevend in de bedoeling van niet rakende hard/hard materialen.
Dus, op je uitgevlakte betonvloer kan je de oppervlakte die je voorziet te gebruiken, beleggen met bv. accorub. 2 lagen van 3 cm en daar de bodemplaat waar je constructie op komt.
Deze plaat zorgt voor drukverdeling op de accorub zodat je geen puntlasten erop krijgt die de dikte tussen de 2 harde materialen zou verkleinen.
Op deze manier wordt verhinderd dat er rechtstreeks trillingen van binnenin de ruimte via de wanden en vloer naar de onderliggende betonplaat gaan.
Dat is alvast een manier om trillingen een stuk minder door te geven via contact.
Dan is er ook nog geluids/trillingslekkage m.a.w. je geluid dat door de wanden heen gaat en zo je medebewoners/buren bereikt.
Dus, het is ook zaak om de wanden van je constructie goed te dempen en ook nog eens de wanden van de ruimte waarin de constructie staat zodat wat er nog uit de booth komt geabsorbeerd wordt in de ruimte en haast niet naar buiten kan.
Weet wel, je moet ook zuurstof toelaten in je booth want anders blijft het niet lang duren... :D
Wel wat werk aan maar het is de moeite waard.

Cheers,
Exo. :mega:
 
Ik wil er zeeeeeker heel veel moeite in steken! En stiekem vind ik het ook wel leuk ๐Ÿ˜Š. Ik heb een bijlage toegevoegd zoals ik het bedacht heb. Zou je daar eens naar willen kijken?
 

Attachments

  • IMG_1823.jpeg
    IMG_1823.jpeg
    113,4 KB · Bekeken: 45
Zwevend in de bedoeling van niet rakende hard/hard materialen.
Dus, op je uitgevlakte betonvloer kan je de oppervlakte die je voorziet te gebruiken, beleggen met bv. accorub. 2 lagen van 3 cm en daar de bodemplaat waar je constructie op komt.
Deze plaat zorgt voor drukverdeling op de accorub zodat je geen puntlasten erop krijgt die de dikte tussen de 2 harde materialen zou verkleinen.
Op deze manier wordt verhinderd dat er rechtstreeks trillingen van binnenin de ruimte via de wanden en vloer naar de onderliggende betonplaat gaan.
Dat is alvast een manier om trillingen een stuk minder door te geven via contact.
Dan is er ook nog geluids/trillingslekkage m.a.w. je geluid dat door de wanden heen gaat en zo je medebewoners/buren bereikt.
Dus, het is ook zaak om de wanden van je constructie goed te dempen en ook nog eens de wanden van de ruimte waarin de constructie staat zodat wat er nog uit de booth komt geabsorbeerd wordt in de ruimte en haast niet naar buiten kan.
Weet wel, je moet ook zuurstof toelaten in je booth want anders blijft het niet lang duren... :D
Wel wat werk aan maar het is de moeite waard.

Cheers,
Exo. :mega:
en ik had me ook al verdiept in de susbox.
 
Als ik je tekening goed begrijp, wil je 20 cm rockwool op de vloer. Ik heb zelf platen van Polypress gebruikt omdat deze een hogere dichtheid hebben.

Mijn vloer is 15 cm opgehoogd. Bovenste laag is 3 x 18mm OSB. Daaronder zitten platen polypress van 200kg/m3. Ik heb daar 3 lagen matten van 3cm dik voor gebruikt. Ik had ook voor matten van 4cm kunnen gaan maar dan had ik op 8 of 12 cm uitgekomen voor totale mathoogte maar ik wilde totale vloer op 15cm dus zodoende. Dak en binnenwanden heb ik ook met polypress en dubbel gips gedaan.

Nu zit ik in een oud huis met veel hout, geen beton dus het geheel houdt een hoop geluid tegen maar de 909 kik en het sublaag zijn beneden wel hoorbaar. Al met al ben ik niet ontevreden. Het blijft een oud huis en ik heb er nu al veel tijd (en geld) inzitten. Er had vast nog meer uit gehaald kunnen worden maar je moet ergens vanuit gaan bij je plan. Ik kan dan ook het volume nog wat terugdraaien indien nodig.

Hier link naar polypress
 
Zwevend in de bedoeling van niet rakende hard/hard materialen.
Dus, op je uitgevlakte betonvloer kan je de oppervlakte die je voorziet te gebruiken, beleggen met bv. accorub. 2 lagen van 3 cm en daar de bodemplaat waar je constructie op komt.
Deze plaat zorgt voor drukverdeling op de accorub zodat je geen puntlasten erop krijgt die de dikte tussen de 2 harde materialen zou verkleinen.
Op deze manier wordt verhinderd dat er rechtstreeks trillingen van binnenin de ruimte via de wanden en vloer naar de onderliggende betonplaat gaan.
Dat is alvast een manier om trillingen een stuk minder door te geven via contact.
Dan is er ook nog geluids/trillingslekkage m.a.w. je geluid dat door de wanden heen gaat en zo je medebewoners/buren bereikt.
Dus, het is ook zaak om de wanden van je constructie goed te dempen en ook nog eens de wanden van de ruimte waarin de constructie staat zodat wat er nog uit de booth komt geabsorbeerd wordt in de ruimte en haast niet naar buiten kan.
Weet wel, je moet ook zuurstof toelaten in je booth want anders blijft het niet lang duren... :D
Wel wat werk aan maar het is de moeite waard.

Cheers,
Exo. :mega:
Ok, dus de volgende situatie voor de vloer(vanaf de grond naar boven opgesomd:

- Betonvloer (bestaande vloer van de woning)
- Laminaatvloer met isolatiemateriaal eronder (lag al in de woning)
- 2x laag van 3 cm accorub o.i.d., dus 6 cm in totaal (ik kan hier gewoon blokken van maken neem ik aan, ipv de hele vloer bedekken? Geeft hetzelfde resultaat toch?)
- 2x laag OSB plaat van 9 mm per plaat, dus 18 mm in totaal
- 1x laag ontkoppelingsband (is deze echt nodig? Zo ja, hoe dik is het beste? En kan ik deze vastschroeven in het raamwerk wat erboven komt? Geven die schroeven dan geen trillingen door?)
- 1x Raamwerk van 20 cm hoog, met daarin Rockwool o.i.d platen van 20 cm dik. Welke Rockwool kan ik daarvoor het beste gebruiken? En is 20 cm dik echt nodig of kan het minder dik?)
- 1x laag ontkoppelingsband
- 2x laag OSB plaat van 9 mm per plaat, dus 18 mm in totaal

Volgens mij lees ik dit zo goed, dat je zo met een goede vloer begint?

PS: Alvast bedankt voor de tijd die jullie hierin willen investeren!
 
Ok, dus de volgende situatie voor de vloer(vanaf de grond naar boven opgesomd:

- Betonvloer (bestaande vloer van de woning)
- Laminaatvloer met isolatiemateriaal eronder (lag al in de woning)
- 2x laag van 3 cm accorub o.i.d., dus 6 cm in totaal (ik kan hier gewoon blokken van maken neem ik aan, ipv de hele vloer bedekken? Geeft hetzelfde resultaat toch?)
Neem de volledige oppervlakte van jouw booth, anders creรซer je puntlasten en een holte waarbinnen trillingen zich vrij kunnen bewegen.

- 2x laag OSB plaat van 9 mm per plaat, dus 18 mm in totaal
- 1x laag ontkoppelingsband (is deze echt nodig? Zo ja, hoe dik is het beste? En kan ik deze vastschroeven in het raamwerk wat erboven komt? Geven die schroeven dan geen trillingen door?)

Ontkoppelingsband heeft hier echter wel een dichtende functie tussen plaat en raamwerk zodat er geen geluidslekken ontstaan.
Je kan vastschroeven. De kleine trillingen die de schroeven doorgeven worden lager door de accorub gestopt.
De band hoeft niet superdik te zijn, gewoon dat ie de oneffenheden tussen de materialen opvangt.
- 1x Raamwerk van 20 cm hoog, met daarin Rockwool o.i.d platen van 20 cm dik. Welke Rockwool kan ik daarvoor het beste gebruiken? En is 20 cm dik echt nodig of kan het minder dik?)
20cm houden is ok.
- 1x laag ontkoppelingsband
Opnieuw zorgen dat er geen hard/hard contact is dus.
- 2x laag OSB plaat van 9 mm per plaat, dus 18 mm in totaal

Volgens mij lees ik dit zo goed, dat je zo met een goede vloer begint?
Is ok zo.
De muren die er bovenop komen eerst ook ontkoppelingsband onder of een laagje accorub.
PS: Alvast bedankt voor de tijd die jullie hierin willen investeren!
Even geantwoord in het bericht zelf ๐Ÿ˜‰

Cheers,
Exo. :mega:
 
Is ok zo.
De muren die er bovenop komen eerst ook ontkoppelingsband onder of een laagje accorub.

Aah, kijk, dit is een interessant punt. Jij geeft aan โ€˜muren op de vloerโ€™. In mijn tekening zie je dat ik de vloer tussen de muren hebt bedacht. Om die twee te ontkoppelen, heb ik aan de zijkant van de zwevende vloer een onkoppelingsstrip bedacht, over de hele omtrek van de vloer. De muren komen dan ook op de Accorub ondergrond te staan

Geven beiden opties (van jou en die van mij) hetzelfde effect qua Db vermindering, of is die van mij zwakker/sterker?
 
Aah, kijk, dit is een interessant punt. Jij geeft aan โ€˜muren op de vloerโ€™. In mijn tekening zie je dat ik de vloer tussen de muren hebt bedacht. Om die twee te ontkoppelen, heb ik aan de zijkant van de zwevende vloer een onkoppelingsstrip bedacht, over de hele omtrek van de vloer. De muren komen dan ook op de Accorub ondergrond te staan

Geven beiden opties (van jou en die van mij) hetzelfde effect qua Db vermindering, of is die van mij zwakker/sterker?
Bekijk de vloer van jouw booth als een schip op het water (water is de Accorub).
Als je de muren recht op de Accorub zet heb je 4 vlakken die verticaal trillingen naar beneden sturen.
De Accorub moet dan alles verwerken.
Met de muren op de vloer worden de trillingen eerst door de platen en andere materialen verspreid en gedempt en komen uiteindelijk zwakker in de Accorub terecht.

Cheers,
Exo. :mega:
 
Bekijk de vloer van jouw booth als een schip op het water (water is de Accorub).
Als je de muren recht op de Accorub zet heb je 4 vlakken die verticaal trillingen naar beneden sturen.
De Accorub moet dan alles verwerken.
Met de muren op de vloer worden de trillingen eerst door de platen en andere materialen verspreid en gedempt en komen uiteindelijk zwakker in de Accorub terecht.

Cheers,
Exo. :mega:
Ik ben sowieso een beelddenker en deze vergelijking helpt mij heel goed! Dank!

Wat betreft de muren, die had ik zo bedacht (van links naar rechts):

- 2x Knauf Diamond AK gipsplaat
- ontkoppelingsband
- raamwerk 20cm dik (raamwerk word gebouwd met balkjes van 5x3cm, of is het verstandiger om gelijk 20cm balken te pakken, ivm massa?)
- in het raamwerk ook 20cm dik rockwool (welke wordt geadviseerd? Kan deze door de hele booth heen, dus ook in de vloer en plafond?)
- ontkoppelingsband
- 2x Knauf Diamond AK gipsplaat

Dan is het verstandig dat ik het plafond er los opleg, net zoals de muren op de vloer staan? Of is beter om het plafond gelijk mee te nemen in het skelet van de muren?
 
Giplsplaat Diamond AK = OK
Ontkoppelingsband = OK
Raamwerk = OK met gebruik van balkjes 5cm x 3cm. 20cm Balken maakt het een zware, logge structuur.
Vol hout transporteert geluid makkelijk in de langsrichting van de nerven. Balken zijn echter meestal zo gezaagd.
Balken die schuin uit de stam gezaagd zijn (kwartiers) geven veel minder uitzetting en geluidstransport maar is veel duurder daar er veel meer verlies is.
De wijze van opbouw van de muren zoals door jou beschreven is ok.
De vulling van wanden, vloer en plafond kan d.m.v. Rockfon. Er is Rockfon voor verschillende frequenties, interessant dus.
Het plafond ligt bovenop de muren en kan vastgemaakt worden d.m.v. deuvels in de wanden doch, ik zou het eerder in de kooi zetten (vastmaken) i.p.v. erop.
Je maakt een raam 20 cm lager dan de bovenrand in de booth waarop het plafond, gescheiden d.m.v. ontkoppelingsband zowel op het liggende deel als het raakvlak met de muren, ligt.
Op die manier vermijd je meer resonantie van de plafondplaten.
Uiteraard dient het plafond quasi gespannen tussen de wanden te liggen om lekkage te voorkomen.
Ik zou zo veel mogelijk verbindingen maken d.m.v. deuvels en PU-lijm maar dit is geen licht werkje, je moet spanning behouden bij het maken van de verbindingen.

Cheers,
Exo. :mega:
 
Moby gebruikte een heleboel zand. Maar dan is de vraag of de constructie sterk is
 
Giplsplaat Diamond AK = OK
Ontkoppelingsband = OK
Raamwerk = OK met gebruik van balkjes 5cm x 3cm. 20cm Balken maakt het een zware, logge structuur.
Vol hout transporteert geluid makkelijk in de langsrichting van de nerven. Balken zijn echter meestal zo gezaagd.
Balken die schuin uit de stam gezaagd zijn (kwartiers) geven veel minder uitzetting en geluidstransport maar is veel duurder daar er veel meer verlies is.
De wijze van opbouw van de muren zoals door jou beschreven is ok.
De vulling van wanden, vloer en plafond kan d.m.v. Rockfon. Er is Rockfon voor verschillende frequenties, interessant dus.
Het plafond ligt bovenop de muren en kan vastgemaakt worden d.m.v. deuvels in de wanden doch, ik zou het eerder in de kooi zetten (vastmaken) i.p.v. erop.
Je maakt een raam 20 cm lager dan de bovenrand in de booth waarop het plafond, gescheiden d.m.v. ontkoppelingsband zowel op het liggende deel als het raakvlak met de muren, ligt.
Op die manier vermijd je meer resonantie van de plafondplaten.
Uiteraard dient het plafond quasi gespannen tussen de wanden te liggen om lekkage te voorkomen.
Ik zou zo veel mogelijk verbindingen maken d.m.v. deuvels en PU-lijm maar dit is geen licht werkje, je moet spanning behouden bij het maken van de verbindingen.

Cheers,
Exo. :mega:
Duidelijk! Ik heb even een bijlage toegevoegd. Bedoel je het bevestigen van het plafond op deze manier?

Ps: ik kan geen platen van Rockfon van 200 mm vinden. Kan dat kloppen?
 

Attachments

  • IMG_1832.jpeg
    IMG_1832.jpeg
    96,3 KB · Bekeken: 25
Jouw tekening toont dat het plafond "in" de muren ligt.
Dit is minder aan te bevelen daar de geluidsresonantie/lekkage moeilijker te bedwingen is door de niveauverschillen aan de bovenzijde van de wanden.
Ze wanden dienen hier dan op 2 niveaus gedicht te worden wat ook moeilijker is.
Ik bedoelde een balkje van 3x5 (5cm zijde tegen de wand) rondom de wanden binnenin waarop het plafond ligt.
Inderdaad, Rockfon van 200mm bestaat niet maar je kan gerust meerdere lagen tegen elkaar plaatsen.

Cheers,
Exo. :mega:
 
Back
Top