Nieuwe studio in schuur

hajohoek

No techno in this room
Lid sinds
28 februari 2010
Berichten
158
Locatie
Rotterdam
Best mede forumleden. sinds kort hebben we een nieuw huis met een houten schuurtje in de tuin van 180x280 met een bitumen schuin dak. Het leek me ideaal om daar een studiootje in te bouwen. Wie heeft hier ervaring mee? Een aantal dingen zie ik al zelf bedacht had te doen:

- isoleren en afgipsen wanden, vloer en plafond
- aanleggen extra stopcontacten (nu maar een stroompunt)
- plaatsen extra laag plexiglas voor raam
- plaatsen deurrubbers + isoleren deur
- plaatsen laminaatvloer

Iemand nog tips mbt:

- verwarming (nodig in de winter/avond)?
- vocht?
- tegengaan schimmel/ ongedierte
- koeling in zomer
- plaatsing extra stroompunten
- verzekering (bij diefstal)
- praktijk ervaring gebruik

Mijn setup is redelijk basic. Computer wat rack appratuur en dj gear. Moet allemaal wel passen denk ik. Geen zware mengtafels, microfoons of keys.

Alvast bedankt en alle tips zijn welkom.
 
Ik zou om te beginnen eens nadenken hoe je gaat voorkomen dat je schuur niet leeg geroofd wordt. Ondanks dat je zegt dat het basic is, is een schuur wel een hele makkelijke prooi en inbrekers worden al blij van basic spullen. Een schuurtje was wel het laatste waar ik mijn spulletjes in ging zetten. Wat de verzekering daar mee doet weet ik niet.

Tegengaan van schimmel en vocht, zorgen voor goede ventilatie, en temperatuur proberen constant te houden!

En juist die temperatuur constant houden in een schuurtje is nou net heel erg moeilijk vanwege de geringe isolatie en massa, je mag flink gaan isoleren en denken aan lucht verversing, verwarming en eventueel airco wil je dit gaan voorkomen tenzij je schuur vast aan het huis zit en warmte mee pakt van de aanbouw, maar dan is het ook geen schuurtje meer. Ik neem aan dat het hier gaat om een houten tuinhuisje. Als je weinig aan isolatie doet en lucht verversing dan de eerste de beste koude zomernacht koelt je apparatuur af en gaat s'ochtends lekker vocht aan trekken zodra het opwarmt. Laat dat een paar jaar zo doorgaan en de oxidatie vernield de hele boel.

Dan de zomer, zonnetje op het dak, geïsoleerd of niet. Zo'n schuurtje heeft zo weinig massa en schommelt vrolijk mee met de buiten temperaturen. Als je zin hebt om in een zwembroek in je schuurtje te zitten en het zweet van je af te vegen met een handdoek moet je dat vooral doen. Ga je dan je spulletjes nog aanzetten komen er nog een paar graadjes bij. Een airco is dan geen luxe, en dan niet een airco met de m3 inhoud van je schuur maar eentje die flink overbemeten is.

Voor je aan dit begint zou ik even goed nadenken en het goed aanpakken.
 
Als je even laat weten wat er in staat, waar het gelegen is en wanneer je niet thuis bent zorgen we er wel voor dat je spulletjes niet kunnen oxideren en dat je er volgende zomer niet in je zwembroek moet zitten...

Je kan er natuurlijk ook je grasmachine en BBQ in opslaan... :D
 
Ik heb ± 6 jaar geleden een professionele studio in mijn tuin gebouwd van hout. En eigelijk alle punten die je aanstipt zijn bij mij ook de revue gepasseerd. Ik heb geen kant-en-klaare schuur gekocht maar samen met een timmerman het geheel gebouwd.

Er zijn veel misvattingen over houtbouw maar wat veel mensen niet weten is dat 80% van de huizen in Noord Amerika en Scandinavië van hout zijn gebouwd en dit dus een zeer duurzame manier van bouwen is.

Maar een schuurtje van de Gamma is nog geen studio. Vaak is dit van slecht en vaak dun vurenhout gemaakt waardoor vocht idd een probleem kan worden. Ik zelf heb kunstmatig verouderd vurenhout gebruikt wat verwarmt is tot ±250graden waardoor alle suikers in het hout verdampen. Hierdoor krijgt het de zelfde eigenschappen als hardhout wbt vocht & verrotting. Vocht heeft dus geen invloed meer op het hout en rot dus niet. Als je dus echt in je schuur je studio wilt gaan zetten dan zou ik kijken van wat voor hout is het gemaakt en kan ik het verbeteren.

De muren zijn daarna aan de binnenkant voorzien van een vochtwerende folie, een spouw, daarna 10cm steenwol en dan nog eens 22mm hout. Ik heb continue een hygrometer in de studio voor de luchtvochtigheid en die is ontzettend stabiel. Ik heb veel vintage gear en dat werkt allemaal nog prima.

Het geheel staat op een betonnen vloer van 20cm dik waardoor er geen contactgeluid is. Ideaal voor opnames dus. Al het glaswerk is overigens dubbelglas.

Omdat het zo goed geïsoleerd is en ik erg veel apparatuur heb heb ik er wel een airco in laten plaatsen omdat het op warme dagen niet te werken viel en klanten dat niet erg prettig vonden. Ook zit er CV in.

Wbt verzekering...het is erg moeilijk om hier in te breken maar heb wel een alarminstallatie. Ik ben overigens meer bang voor brand dus heb een erg goede dekking. Ik heb al mijn apparatuur laten taxeren en de studio an-sich ook en daarvoor is het dan ook verzekerd. Dus geen dagwaarde. En ik betaal geen hoge premie.
 
Fourier, hoe heb je je vloer / fundering aangepakt? Je schrijft over 20 cm dik beton, waarop, wat zit er onder? Heb je ook een indicatie van de verwarmingskosten die je studio op jaarbasis kwijt bent?
 
Ik heb een bak gegraven en daar een mal ingemaakt waarna een betonbedrijf langs kwam en het vol heeft gestort. De betonplaat ligt gewoon op de bestaande grond. Ik heb er wel bewapening in geplaatst. Hij ligt nog steeds waterpas.

Wbt verwarmingskosten....zoals gezegd...ik heb veel vintage gear en dat zijn stuk voor stuk kachels dus verwarming staat alleen 's ochtends aan om het op temperatuur te krijgen en daarna gaat ie uit. Dus het valt extreem mee. Kan je helaas geen bedragen noemen.
 
Dank je! Duidelijk verhaal, tot de vaste grond graven en dan betonbekisting er op de bovenkant waterpas opzetten, met een hoogte van zo'n 25/30 cm.

Als je er niet aan t werk bent, staat je vintage gear dan in de (vries)kou, de winternachten??
 
Dank allen. Ben me ook bewust dat er nogal wat gedaan moet worden. De schuur staat op beton, dus niet op balken of aarde/ zand oid. Verwarming zal van een straalkacheltje oid moeten komen. Vloerverwarming of cv aanleggen is me te kostbaar en ook onhaalbaar. Idem airco. Misschien een mobiele voor echt warme dagen. Vloer wilde ik isoleren met fermacell platen. Fourier waarmee heb jij de muren geisoleerd? Die vochtwerende folie had ik nog niet aan gedacht. Zal even de verzekering bellen. Ws valt het onder de inboedelverzekering. Schuur is ws van de bouwmarkt en ws van vurenhout.
 
Een goede split-unit airco is niet veel duurder dan zo'n mobiele variant. Probleem is plaatsing....daar slaan die bedrijven een sla'tje uit.Ze rekenen daar soms meer dan €1000,- voor. En in de zomer moet je ze niet vragen want is het nog duurder.

Ik heb iemand op werkspot gevonden die gecertificeerd een airco kon plaatsen voor een zeer redelijk bedrag. Voordeel van zo'n split-unit airco is dat het veel minder ruimte inneemt. Nu heb ik best veel ruimte in de studio maar te veel gear :D dus dit was de enige oplossing.

Wbt de muren...daar zit 10cm Rockwool in. Weet niet meer elk type.
 
Back
Top