Tips ivm routing nieuwe "studio"

Freakydile

I used to be a snaredrum
Lid sinds
6 november 2003
Berichten
1.233
Locatie
Zolder B
Hoi SFers...

"Vraagje"...

Ik wil graag enkele synths aansluiten op mijn "DAW"... Wat is de bedoeling?

Ik werk eigenlijk al zo een 15 jaar dawless... En neem op op een Tascam 4 sporen.

Omdat ik een nieuwe studio, beter gezegd: eindelijk een studio, aan het bouwen ben voor de hardware die ik heb, wil ik ook een DAW integreren om op te nemen.

Ik ga Ableton gebruiken.

De situatie is als volgt.

Synths:

JX3P, JP4, JP6, Akai X7000, en enkele drum modules...

SoundcarD: Motu 828 MK3

Hardware recorder: 8 sporen Tascam Model 80.

Ik heb ook een Beringher mixer 8 kanaals...

Hoe zouden jullie "te werk" gaan?

Eerst naar de Motu 828 binnenleiden, de uitgangen naar de 8 kanaals mixer en dan naar de Tascam?

Ik wil nog een patchbay kopen, de Ableton gaat eerder licht dienen als digitale recorder, of klein beetje arrangement.

Als enige effect gebruik ik enkel een space echo RE-201. Zou ik daarom eerst de Motu in de chain zetten om de space echo ook digitaal als FX send te kunnen gebruiken en daarna de opnames te maken in Ableton?

Ben zeer ervaren op dat gebied.

Dus:

Synths, drumCPU's, mixer, Motu, Tascam, space echo...

In welke volgorde zouden jullie chainrn, waarom, en tips?

Thx,

Freakydile.
 
Wil je je synths eerst bewerken in Abelton en dan vervolgens naar je taperecorder sturen? Die space echo zou je dan als aux op je behringer mixer kunnen plaatsen.
Dus synths -> Motu -> mixer (met space echo aan aux) -> tascam --> ( eventueel weer terug naar ableton via motu)
 
Ik route alles via patchbays naar de mixer en heb de direct outs naar 3 audiointerfaces. Als ik de daw terug naar de mixer wil koppel ik de audio-interface outs aan naar de mixer. Wat gedoe maar werkt. Gebruik zeker gekleurde kabels dan. Liefst multi met 8 kleuren…
 
Voegt de mixer echt iets toe in je setup?
Ik zou gaan voor synths/drums-->Motu-->tascam. De space echo via een out van de Motu aansluiten en op een in weer terug laten komen.
Mix voordat je naar de tascam gaat doe je dan op de computer, in Ableton of de software van Motu.

Kom je inputs tekort, dan kun je een patchbay toevoegen, maar als je aan 8 extra kanalen genoeg hebt kan een adat interface zoals de Behringer ada8200 ook een uitkomst zijn.
 
Voordeel van mixer gebruiken en Space Echo naar soundcard is dat je geen latency problemen gaat krijgen. Als je een signaal eerst je computer in stuurt, dan terug er uit naar je Echo en dan weer terug je geluidskaart in heb je best wat latency verwacht ik. Voor echo/delays niet zo handig. Mixer er bij maakt dingen dan toch wat simpeler denk ik.
 
Wil je je synths eerst bewerken in Abelton en dan vervolgens naar je taperecorder sturen? Die space echo zou je dan als aux op je behringer mixer kunnen plaatsen.
Dus synths -> Motu -> mixer (met space echo aan aux) -> tascam --> ( eventueel weer terug naar ableton via motu)
Dankjewel voor het antwoord... Ben niet van plan veel op de PC te bewerken, enkel midi wat, en de sporen op te nemen .....
 
Ik route alles via patchbays naar de mixer en heb de direct outs naar 3 audiointerfaces. Als ik de daw terug naar de mixer wil koppel ik de audio-interface outs aan naar de mixer. Wat gedoe maar werkt. Gebruik zeker gekleurde kabels dan. Liefst multi met 8 kleuren…
Voor een patchbay ben ik ah kijken... Is niet zo duur, maar wil eerst kijken of ik een patchbay ga gebruiken... En hoe te routen.....
 
Ik zou graag idd latency zo klein mogelijk houden... Het is zo een Beringher 19inch mixertje, eens kijken of daar een auxje op zit...

Maakt mijn autocorrectie er toch "ervaren" van "onervaren"... Wat een pretentie moeten jullie gedacht hebben 🤣🤣🤣

Ik denk dat ik idd de mixer met send voor de geluidskaart ga zetten... Ben nog ah denken hoe ik een patchbay moet gebruiken als ik dan van de outputs van de geluidskaart doorheen de tascam weer de geluidskaart in ga kunnen om de tape op te nemen... Daar ga ik toch een patchbay moeten gebruiken...

Ook daar is deze 4-track meneer zeer ONervaren in lol... Maar ben er al over ah lezen en ah denken ...

Merci voor de respons alvast!!!
 
Voor een patchbay ben ik ah kijken... Is niet zo duur, maar wil eerst kijken of ik een patchbay ga gebruiken... En hoe te routen.....
Patchbay kost relatief niks. Maar 96 kabels wel…
 
Ik denk dat ik idd de mixer met send voor de geluidskaart ga zetten... Ben nog ah denken hoe ik een patchbay moet gebruiken als ik dan van de outputs van de geluidskaart doorheen de tascam weer de geluidskaart in ga kunnen om de tape op te nemen... Daar ga ik toch een patchbay moeten gebruiken...
De 19" Behringer mixer die ik ken heeft een links, rechts en monitor output. Die laatste kun je als send gebruiken. Return doe je dan op een van de kanalen. Werkt prima, wel oppassen voor een onbedoelde feedback loop.
Doordat je maar twee outputs hebt verder, blijft er van multitracken weinig over.
Met een patchbay ertussen bepaal je makkelijker wat er naar de mixer gaat en wat direct naar je motu. Dan kun je wel weer multitracken en neem je het wet en het dry signaal los van elkaar op. Laat je de mixer weg en heb je alleen een patchbay dan kan dat ook, maar dan kan er in principe maar één apparaat tegelijk aan de space echo worden verbonden. Het is maar net wat bij je past.

Tascam terug naar de Motu kan via een patchbays, of je voegt via adat extra inputs aan je Motu toe en sluit de tascam daar op aan. Scheelt je weer patchen.
 
Voordeel van mixer gebruiken en Space Echo naar soundcard is dat je geen latency problemen gaat krijgen. Als je een signaal eerst je computer in stuurt, dan terug er uit naar je Echo en dan weer terug je geluidskaart in heb je best wat latency verwacht ik. Voor echo/delays niet zo handig. Mixer er bij maakt dingen dan toch wat simpeler denk ik.
Goed punt, dank je.

Als ik me niet vergis kun je bij Motu via de interne mixer aux bussen maken die je aan outputs toewijst. Signaal wordt dan zonder tussenkomst van de computer doorgezet, waardoor je geen latency hebt. Of het in de praktijk goed werkt, weet ik niet. Iemand anders wel?
 
Ik ben ondertussen aan het bekabelen en routen in mijn nieuwe studio. Zo ver ik zien kan zal ik het volgende schema moeten aanhouden denk ik...

Graag had ik jullie gedacht of advies hier in gehoord, aangezien ik zo slim niet ben, of niet zo slim ben, dat laat ik in het midden...

Ik denk dat het zo moet kunnen...

Het is een hele boterham......

signaal 1: Synth 1 out --> patchbay in --> split --> signaal naar line in 1 van de motu --> line out 1 van de motu naar de mixer --> send FX naar de space echo --> space echo out naar kanaal 8 motu return
--> signaal naar line in 1 van analoge de 8-track recorder --> line out 1 van de analoge 8-track recorder naar patchbay --> maar hoe nu de mogelijkheid om hem naar de line in van de MOTU te krijgen wanneer gewenst?

Wat ik wil is dit: alle synths (6 stuks) naar de motu in krijgen, de mogelijkheid hebben elk signaal naar de space echo als fx send te krijgen en op een kanaal in te mixen (bv 8), en ook de mogelijkheid om het signaal naar de bandrecorder te kunnen krijgen, en weer terug naar de geluidskaart...

Wie weet raad of heet tante Kaat? Als dit uberhaupt al lukken kan, of denk ik te ver???
 
Goed punt, dank je.

Als ik me niet vergis kun je bij Motu via de interne mixer aux bussen maken die je aan outputs toewijst. Signaal wordt dan zonder tussenkomst van de computer doorgezet, waardoor je geen latency hebt. Of het in de praktijk goed werkt, weet ik niet. Iemand anders wel?
Dit heb ik bekeken, en zo ver ik, voor nu althans zie, is dit enkel op de mic 1 en 2 te gebruiken... Maar ik kan mis zijn...
 
De 19" Behringer mixer die ik ken heeft een links, rechts en monitor output. Die laatste kun je als send gebruiken. Return doe je dan op een van de kanalen. Werkt prima, wel oppassen voor een onbedoelde feedback loop.
Doordat je maar twee outputs hebt verder, blijft er van multitracken weinig over.
Met een patchbay ertussen bepaal je makkelijker wat er naar de mixer gaat en wat direct naar je motu. Dan kun je wel weer multitracken en neem je het wet en het dry signaal los van elkaar op. Laat je de mixer weg en heb je alleen een patchbay dan kan dat ook, maar dan kan er in principe maar één apparaat tegelijk aan de space echo worden verbonden. Het is maar net wat bij je past.

Tascam terug naar de Motu kan via een patchbays, of je voegt via adat extra inputs aan je Motu toe en sluit de tascam daar op aan. Scheelt je weer patchen.
Ik zou graag de mixer gebruiken omdat ik idd meerdere instrumenten wil kunnen echoën zonder al te veel hassle...

Het is inderdaad die mixer die je bedoelt... Is een RX1602
 
Mackie onyx 1220i is t antwoord denk ik… 2e hands voor minder dan 200 euro. 12 kanalen. Hop naar je mac.

Firewire lust die mac vast en 2 sends. En dan heb je een paar kanalen voor de drums extra, eventueel de huidige mixer als sub voor de drums… maar dat was je vraag niet zeker :)
 
Mackie onyx 1220i is t antwoord denk ik… 2e hands voor minder dan 200 euro. 12 kanalen. Hop naar je mac.

Firewire lust die mac vast en 2 sends. En dan heb je een paar kanalen voor de drums extra, eventueel de huidige mixer als sub voor de drums… maar dat was je vraag niet zeker :)
Haha... Nee, maar heb net een schema opgesteld en heb denk ik een mogelijke routing gevonden...

Het is dat ik nogal flexibel wil zijn met de vaste instrumenten die ik ga gebruiken... Van een mac blijf ik weg... Het zijn SUPER goede toestellen, zeker voor muziek, ik twijfel er geen seconde aan, maar als ik in een auto stap waar ik op het rempedaal moet drukken om gas te geven, naar links moet sturen om rechts te gaan, en nog achteruitrij bovendien, dan heb ik zo ongeveer hetzelfde gevoel als dat ik op een Mac werk... Dat ga ik niet doen...

Ik heb een schemaatje uitgetekend dat denk ik, met de twee patchbays en de Motu mogelijk zijn moet... Ik post het even... I know, ik ben eigenwijs...
 
Ik denk zo, zo latencyvrij mogelijk te werken, of ben ik mis?

20220824_000736.jpg
 
Ben zelf een ramp in routing maar zorg dat je een feedback lus kan maken met de 201, dat is net geweldig, mits gedoseerd over de fader vd mixer…
ivm de mac, ik dacht er een gezien te hebben op een foto van je, daarom schreef ik dat


ik doe eerder zoiets, maar de 8 track is de mac. En die krijgt 24 tracks. https://midimagic.sgc-hosting.com/mixsetup.gif
 
Laatst gewijzigd:
Heb de ingangen van de motu (de synths dus) met een bus naar de space echo kunnen leiden, en inderdaad zoals je het zegt,
het signaal van de space echo kan zachtjes naar zichzelf geloopt worden, heerlijk etherische feedback loop... Damnnnnnnnn...
Het voegt een extra dimensie toe... Als je dan de Reverb opendraait is het net of je een oude schuurpoort die nooit gesmeerd is
opent... Zalig...

Nog een aantal triggertjes aansluiten aan de patchbay zodat dat een beetje te routen valt... Jammer dat je een triggerkabel ofwel in,
ofwel uit trekken moet, en dat er niet een soort schakelaar bestaat die dit voor je regelt.....

Vanavond een eerste jam gedaan, ik was haast vergeten hoe tribaal de toms, danwel conga's van een 808 klinken kunnen, een vierkantsgolf
arpeggio gesynced en ik ben in walhalla.....

daarna nog de midi routing uitvogelen... Had misschien met 1 patchbay toegekomen, maar plannen, is nu eenmaal niet mijn sterkste troef...
Maar dat is omdat ik de digitale materie niet goed ken...

@klinkske het is een HP, maar idd wel wit als een iMac... Zalige PC
 
komt er nog n update? Wil de kabels wel eens zien (of net niet zien) :)
 
Back
Top