Vraag over: DAWless setup - (kleine) 'automated' mixer opties voor return signaal van externe synths

Ferric

Housekabouter represents
Lid sinds
25 mei 2002
Berichten
669
Locatie
Den Haag, mèn dorrup!
Ben langzaamaan een dawless setup op aan het bouwen, want voor mijn werk zit ik al meer dan genoeg achter een scherm.
Ik heb nu een MPC en twee hardware synths, en dat zouden er nog wel wat meer kunnen worden.

Nu begin ik toch behoefte te krijgen aan het automatiseren van het volume van de externe synths, maar die reageren wat dat betreft enkel op velocity, dus wat is een leuk midi-aangestuurd mixertje om de kanalen terug de MPC in te sturen, met automated faders of volumeknoppen? Is dit de juiste manier? Zou bijvoorbeeld een Faderport 8 het werk kunnen doen? Zijn er nog meer kleine (4 tot 8 stereo kanalen), niet al te kostbare automated mixers waar ik nog niet vanaf weet die dit kunnen of hebben jullie wellicht andere tips?
 
Laatst gewijzigd:
Ik vrees dat automated fader speeltjes luisteren naar n DAW.
Andere sequencer? Die volume wijzigingen doet? Tja dat is dan natuurlijk velocity.
 
Ik vrees dat automated fader speeltjes luisteren naar n DAW.
Andere sequencer? Die volume wijzigingen doet? Tja dat is dan natuurlijk velocity.
Hmmm... Nee, ik wil de outputlevels van de synths onafhankelijk van de velocity hebben. Want de velocity kan ik ook gebruiken voor filternuances etc. bij het spelen en klanksynthese. Ik wil heel simpel de outputlevels van de synths het liefst met midi kunnen bepalen met een volume envelope zoals je met je vingers normaal een fadertje verschuift of aan een knop draait . Is daar niks voor op de markt? Kan het me niet voorstellen, dat moet toch wel bestaan??
 
Als een synth met midi te besturen is kan je waarschijnlijk ook het output level met midi beïnvloeden. Het zal sowieso door je sequencer moeten gebeuren, een mixer gaan je daar op zichzelf niet mee helpen.
 
Als een synth met midi te besturen is kan je waarschijnlijk ook het output level met midi beïnvloeden. Het zal sowieso door je sequencer moeten gebeuren, een mixer gaan je daar op zichzelf niet mee helpen.
Nope, zon beetje alle settings van de synths kan ik via cc, nrpn, etc. praktisch binnenstebuiten keren, maar iets van general output level staat nergens in de lijsten van de manuals 😅
 
ik denk dat je met een mpc live op t touchscreen mss wel een mix qua volume kan tweaken. Maar je audio uit je mpc halen ,door n mixer en dan weer terug in de mpc? Lijkt me niet de manier. Ik veronderstel dat je gewoon faders wil die midi spuwen. Misschien dan zoiets? Dat tweakt natuurlijk enkel midi. Dat voldoet dan uiteraard nt aan je send wens.
Misschien wil je gewoon n hardware deftige mixer en kom je handen te kort, in zo'n dawless jam. Dat begrijp ik dan weer 100%

Schermafbeelding 2024-01-27 om 22.25.27.png

 
ik denk dat je met een mpc live op t touchscreen mss wel een mix qua volume kan tweaken. Maar je audio uit je mpc halen ,door n mixer en dan weer terug in de mpc? Lijkt me niet de manier. Ik veronderstel dat je gewoon faders wil die midi spuwen. Misschien dan zoiets? Dat tweakt natuurlijk enkel midi. Dat voldoet dan uiteraard nt aan je send wens.
Misschien wil je gewoon n hardware deftige mixer en kom je handen te kort, in zo'n dawless jam. Dat begrijp ik dan weer 100%

Bekijk bijlage 3844597

Nee, het gaat om de output van mijn externe synths die ik terug de MPC in wil hebben, ook voor sampling van de geluiden etc.
Heb inmiddels via Reddit een interessant draadje gevonden van iemand die dit ook wil, en dan komt dit ding naar voren:
Artikel is uit 1987, vraag me af of die nog ergens te krijgen is, maar het schema ziet er exact uit zoals ik het in gedachten heb 😁
 
Laatst gewijzigd:
Nope, zon beetje alle settings van de synths kan ik via cc, nrpn, etc. praktisch binnenstebuiten keren, maar iets van general output level staat nergens in de lijsten van de manuals 😅
Probeer eens midi cc 07. En op de summit hen je mixer patch level ( zie manual)
 
Probeer eens midi cc 07. En op de summit hen je mixer patch level ( zie manual)
Midi cc 07 doet helaas niks, had ik al geprobeerd. Mix patch level heb ik over het hoofd gezien, ga ik morgen later eens proberen, thanks voor de tip. Lig nu net op bed, doe mee aan een hardloopwedstrijd morgen dus moet ff goed slapen 😉
 
ik denk dat je met een mpc live op t touchscreen mss wel een mix qua volume kan tweaken. Maar je audio uit je mpc halen ,door n mixer en dan weer terug in de mpc? Lijkt me niet de manier. Ik veronderstel dat je gewoon faders wil die midi spuwen. Misschien dan zoiets? Dat tweakt natuurlijk enkel midi. Dat voldoet dan uiteraard nt aan je send wens.
Misschien wil je gewoon n hardware deftige mixer en kom je handen te kort, in zo'n dawless jam. Dat begrijp ik dan weer 100%

Bekijk bijlage 3844597

Hey Klinkske, was gisteren wat kort door de bocht omdat ik al op bed lag en op mijn telefoon zat te typen... Thanks voor je input, maar het is dus exact andersom. Ik wil niet midi aansturen met faders, ik wil juist (audiovolume)-faders (of ander soort knopjes) aansturen met midi. Dus ik waardeer de suggesties, maar midicontrollers heb ik al zat. Thanks anyways ;)
 
Ik heb nog maar sinds 2 dagen een MPC in huis en ben dus nog in de ´configurariefase´ maar ik heb het even voor je geprobeerd.

Een Montage en EMU E4 hange via DIN MIDI kabels aan beide MIDI paren. Voor de EMU gebruik ik een M-audio keystation 3 en Alesis Q49 waarbij hun sider gekoppeld is aan CC7. Voor de Montage gebruik ik de volumeschuiven van de synth.

Voor beide toestellen werkt de opname van volumeregelingen. Let wel dat je in trackmode op de MPC de monitorfunctie niet op IN hebt staan, want dan worden die niet opgenomen. Op AUTO en MERGE wel. Hetzelfde geldt voor panautomatisaties.

Als het niet blijft werken, kan je eens de midiflow monitoren (MENU en dan bovenaan in de statusbalk op het IO icoontje drukken). Ben een dan de controller die jij aan CC7 gekoppeld hebt en kijk of dit in de monitoring voor komt.

Mochten er toch nog problemen blijven wil ik je gerust verder helpen zoeken maar vandaag heb ik helaas geen tijd.

Succes in ieder geval 👍
 
Is de 1010music bluebox niet iets? Die
kun je helemaal midi aansturen.
 
Ik heb nog maar sinds 2 dagen een MPC in huis en ben dus nog in de ´configurariefase´ maar ik heb het even voor je geprobeerd.

Een Montage en EMU E4 hange via DIN MIDI kabels aan beide MIDI paren. Voor de EMU gebruik ik een M-audio keystation 3 en Alesis Q49 waarbij hun sider gekoppeld is aan CC7. Voor de Montage gebruik ik de volumeschuiven van de synth.

Voor beide toestellen werkt de opname van volumeregelingen. Let wel dat je in trackmode op de MPC de monitorfunctie niet op IN hebt staan, want dan worden die niet opgenomen. Op AUTO en MERGE wel. Hetzelfde geldt voor panautomatisaties.

Als het niet blijft werken, kan je eens de midiflow monitoren (MENU en dan bovenaan in de statusbalk op het IO icoontje drukken). Ben een dan de controller die jij aan CC7 gekoppeld hebt en kijk of dit in de monitoring voor komt.

Mochten er toch nog problemen blijven wil ik je gerust verder helpen zoeken maar vandaag heb ik helaas geen tijd.

Succes in ieder geval 👍
Thanks Danny!
Ik heb m'n MPC al een paar jaar in huis, maar heb pas sinds enkele weken de mentale rust om er werkelijk wat mee te doen (da's een persoonlijk verhaal, heb ik in een andere thread al eens wat meer over verteld) dus voor mij is het ook vrij nieuw allemaal. En wat zit ik te kloten zeg. Af en toe frustrerend, maar als ik een vrije avond of dag heb zoals vandaag, dan ook wel heel leuk.

Zowel bij m'n X-station als Summit zijn de fysieke main-volumeknoppen op de synths niet gekoppeld aan een CC, anders had ik die -zoals jij ook al suggereerde- wel in de midi-monitor voorbij zien komen :)
However, door Kobuz z'n opmerking ben ik toch maar eens wat beter naar de CC-lijsten van de manuals gaan kijken. Voor de X-station zou cc 7 een 'volume MSB' voor 'part volume' zijn, een (Q-link) koppeling naar CC07 doet echter niks. Een CC in de lijst zonder MSB indicatie, zoals 105 voor filter cutoff werkt verder prima. Ik vermoed dat het ergens in die MSB-aanduiding zit, maar hoe ik dat moet regelen in de MPC probeer ik nog te ontdekken. Tot nu toe heb ik de MSB en LSB-termen en instellingen alleen in de MIDI-program (in betreffende track) gezien voor het instellen van de Program Change.

En dan belanden we bij de NRPN, want de Summit wil voor het patch-volume een setting 0:41 aangewezen hebben. Hoe dat moet is me nog een raadsel en ook daar moet ik nog in duiken, want dat is voor de MPC blijkbaar nog niet zo voordehandliggend. Weet jij daar misschien wat meer over?

ps: Dit is btw zo langzamerhand een heel andere thread aan het worden :D
 
Nou, uitgebreid gecheckt, voor zover ik het begrijp is deze niet als midi-slave te gebruiken, dus heb ik er niet zoveel aan. Maar thanks voor de suggestie.
Uit de handleiding van de 1010music blackbox.
 

Attachments

  • IMG_9213.png
    IMG_9213.png
    389,6 KB · Bekeken: 31
Ja volgens mij volgt hij ook een midiclock, maar mss bedoel je iets anders met het slave zijn. Of snap ik de hele vraag niet, dat kan ook ;)
 
Ja volgens mij volgt hij ook een midiclock, maar mss bedoel je iets anders met het slave zijn. Of snap ik de hele vraag niet, dat kan ook ;)

Thanks man, maar ik bedoel inderdaad wat anders inderdaad ;) Geeft niks, ik ben al de hele dag aan het zoeken en wat ik ook probeer en hoe vaak ik mijn vraag opnieuw formuleer: Google snapt me niet, Youtube snapt me niet, en zelfs een zgn. AI als chatGPT en Google-BARD snappen mij niet. Toch is mijn vraag (denk ik) niet zo moeilijk:

Ik zoek een audiomixer, waarvan ik de volumelevels van de audiokanalen d.m.v. MIDI kan aansturen, ik wil die mixer dus kunnen aansturen met de midi-out van mijn sequencer.
Ik zoek dus GEEN midicontroller of mixer om MIDI mee te versturen :D

Het beste wat ik kan vinden waarvan ik denk dat het doet wat ik wil, is de AIR-XR serie van Behringer:
Behringer | Catalog | Product Categories

Maar van mij mag het zelfs simpeler, zonder apps, wifi of ethernet. Enkel hardware is prima! Als iemand alternatieven weet...? Ik houd me warm aanbevolen.
 
Back
Top