Studio bouwen in garage.

northernlight, ik moet je toch heel even bedanken voor die site, want dat was dus waar ik al lang naar op zoek ben;) ik ga namelijk ook wat bouwen, maar ik wist niet wat de *beste* afmetingen waren..
 
northernlight, ik moet je toch heel even bedanken voor die site, want dat was dus waar ik al lang naar op zoek ben;) ik ga namelijk ook wat bouwen, maar ik wist niet wat de *beste* afmetingen waren..

Check deze site dan ook even: http://www.bobgolds.com/Mode/RoomModes.htm

Daar wordt weergegeven op welke frequenties je last gaat krijgen bij bepaalde afmetingen van je ruimte. Er is nog een andere tool die het ook duidelijk weergeeft maar die kon ik zo snel niet vinden.
 
Oké weer wat foto's.

Folie ook bij de ruit geplaatst

Afb077.jpg


Hier komt de deur, geraamte verstevigd met hout.

Afb078.jpg


En een drempeltje...

Afb079.jpg
 
Ga je er ook nog iets inmaken van een airco ? Anders gaan jij en je gear het erg warm krijgen in de zomer ben ik bang :)
 
Die airco is inderdaad een aanrader! Heb zelf ook een studio laten bouwen en was de airco vergeten. 3 jaar spijt van gehad en nu toch eentje laten plaatsen! Geloof me zonder airco is het geen pretje om te werken!
 
Ik heb 2 jaar terug mijn studio naar de schuur verplaatst, alles netjes geisoleerd etc. behalve de vloer.... Die ligt rechtreeks op het zand, zonder isolatie. Had na +/- 2 week de condens achter het scherm van mijn mac zitten, rel. vochtigheid >90%. Noodgedwongen staat er nu een luchtdroger in. (werkt wel goed sinds ik 'm op een afvoer heb aangesloten)
 
Elektriciteit is aangelegd en de steenwol is geplaatst.

Nu komt er nog dampdichte en waterdichte folie tegenaan en hierna de gipsvezelplaten.

Afb120.jpg


Afb121.jpg


Afb122.jpg
 
Wat betreft een studio bouwen kun je alle kanten op.

Sowieso zijn gipsplaten wel leuk, ik heb het voordeel dat in mijn nieuwe woning, gipse muren zitten. Heb er veel gekloot mee gehad, maar mbt muziek/demping is gips wel het beste wat er is.

Wel zijn er een aantal dingen waar je flink rekening mee moet houden.



Isoleeer zowieso je afluisterd gedeelte niet teveeel. Dit werkt namelijk vaak erg nadelig.

Plaats basetraps ed, maar gebruik als je er aan kunt komen: Baffels.


Dat heb ik ook gedaan en is ideaal. Ik heb mijn hele plafond volgehangen met baffels :-)

Dat zijn platen die absorberen het geluid, maar zorgen niet dat je ruimte dood gaat klinken. Heeeeel erg leuk spul :-)


Wat ook belangrijk is, is gewoon luisteren.

Je kunt van te voren wel zeggen ik ga dit of dat maken, vaak zijn sommige dingen helemaal niet nodig.

Gewoon gaan bouwen en dan kijken hoe het het beste werkte in jouw situatie.


Ik wilde zelf ook persee een booth met een deur erin, achteraf was dat dus helemaal niet nodig :-)

Wel is symmetrie erg belangrijk in je afluister gedeelte.


Ook in je booth bijvoorbeeld. Je ziet op Gearslutz vaak mensen die hun booth vol plakken met dat zwarte noppen spul. Geloof me voor een zanger is dat echt niet prettig. Dan heb je het idee alsof je een druk op je oren hebt van hier tot tokio.


Wat wel weer goed werkt, is dat je baffels voor dat zwarte isolatie spul hangt. Dan krijg je toch weer een open geluid, maar vooral een echt geluid, dat toch niet dood klinkt
Hieronder ff wat fototjes ;-)

plafond1.jpg

plafond2.jpg

wandiso.jpg


zangbooth1.jpg

zangbooth2.jpg

zangbooth3.jpg



Heb nu het grootste werk achter de rug.. Kan nu eindelijk me spullen allemaal gaan terug zetten :-)
 
Wat een woord.... baffel.... hahaha
Ziet er netjes uit hoor!, neem ik zeker mee in mijn project!
Laat nog eens wat foto's zien van die ruimte als je wilt...

Ik wil ook een vocal booth.... maar jij raadt het af?
 
Moah ligt helemaal aan je setup natuurlijk en je ruimte.

Bij mij staat de zanger nu als hij in het hok staat met ze gezicht richting het raam.

Al die nare reflexties van de ramen zijn weg. Tevens de geluiden wat er toch nog doorheen komt. Er komen nog wel gordijnen voor.

Maargoed als je in het hok staat hoor je al niks meer. Dus waarom zou je hem helemaal dichtmaken als het niet hoeft? :)

Let wel je hebt verschillende soorten baffels.

Wat ze soms ook wel baffel noemen, zijn van die dunnne plastic achtig aanvoelende (een soort schuim) panelen. Meestal zitten die in een lijst.

Die hangen ze vaak in machinehallen op om reflecties tegen te gaan. Maar dan hangen ze er een stuk of 10 naast elkaar ||||||| zo dus. Bij mij hangen ze ______ aan het plafond.

Schrik alleen niet als je de prijs ziet :). Je moet net een partij op te kop kunnen tikken. Ik heb hierbij erg geluk gehad.

Kijk wat het is, als ik aan het opnemen ben met een artiest, zet ik af en toe de koptelefoon op 1 oor om mee te luisteren, maar verder luister ik naar de zanger zelf.

Kijk wil je zelf kunnen afluisteren op je monitors terwijl iemand aan het zingen is, tja dan moet je hem dus helemaal dichtmaken. en let wel, dan moet je een beste constructie maken.

Dus het hangt helemaal af hoe je het zelf wil, wat je werkwijze is en dergelijke.

Ook is het belangrijk dus hoe je je audiomeubel gaat plaatsen en welke kant je monitors opgericht worden.

Je kunt die muren niet zomaar vol gaan hangen met dat noppenfolie, met baffels daar in tegen wel.

Je kunt je vriendin met een spiegel aan de linkerkant en aan de rechterkant van de muur laten lopen. En op alle plekken waar je je monitors nog in de spiegel ziet, daar plaats je een baffel ;-). Is echt een verbetering voor je afluistering.

Vaak bouwen mensen een booth en dan is hun afluister ruimte gewoon naatje. Ik heb mijn afluisterruimte dus helemaal aangepakt, en daarin staat dus me vocal booth in :-)
 
hye met die spiegel is wel een goeje... nooit van gehoord!

Thanx voor je uitleg, is erg duidelijk.

Kun je wat foto's posten???

bedankt!
 
Fotos van mij staan hierboven :-)

Daar zie je dus ook die baffels. DIe van mij zijn 120 bij 120 :-)

Als alles af is en me rack en alles staat er en aangesloten dan zal ik nog ff wat posten ;-)
 
Het dak van de garage wat er al 35 jaar op lag, bleek niet meer zo goed te zijn.

We gaan deze week een nieuw dak plaatsen... *(@&$*(^!$)

money money money .... had het liever aan wat anders uitgegeven maargoed...
 
Back
Top