zolder verbouwen tot studio

Ross

Stamgast
Lid sinds
22 september 2004
Berichten
306
Locatie
Bourgondisch Limburg
hallo luitjes,

ik loop al een tijdje met het plan rond een dedicated ruimte te gaan maken voor mijn studio. Denk aan kernwoorden zoals: sfeer, akoestisch verantwoord, enigszins geluidsgeisoleerd.

Op dit moment zit ik op een zolderverdieping boven de garage met schuin dak. Deze zolder is opgesplitst in twee delen die van elkaar gescheiden zijn door een gipsplatenwand. Het grote gedeelte ( 2/3) is volledig betimmerd met mdf panelen met zo'n kunstof laagje er over heen. Er is een dakkapel geplaatst die het nodige licht naar binnen werpt.
In dit grote gedeelte zit ik nu, maar je begrijpt dat de akoestiek hier niet optimaal is. De harde wanden zorgen voor de nodige reflecties en mn opstelling is ook niet bepaald ideaal.
Zang opnames zijn moeilijk (lees: niet!) te maken vanwege het geluid van tikkende radiatoren en de reflectieve eigenschappen van de ruimte.

Nou heb ik besloten het kleine gedeelte om te gaan bouwen tot dedicated studio ruimte. Dit voornamenlijk omdat het akoestisch aanpassen van de grote ruimte erg veel middelen gaat kosten en zo'n grote aanpassingen gaat vergen, dat het niet rendabel is en ook nog zonde van de mooi betimmerde dakwanden.

Dus op naar het kleine gedeelte: typische zolderverdieping, met puntdak en door dat hellend dak, slecht beperkte loopruimte. Toch is er mijns inziens genoeg plaats om hier iets leuks te bouwen. Nou zal ik zo meteen nog een schets bijvoegen zodat alles wat duidelijker wordt, maar ik zit met een aantal vragen, vooral wat betreft akoestiek. Doordat het dak de vloer inloopt als het ware zit ik natuurlijk met een enorm bass probleem. T spreekt voor zich dat er een voorzetwandje komt, of een kasten systeem zodat de ruimte daarachter toch goed benut wordt.
in de hoek achter mn luisterpositie wilde ik een soort grote bass-trap maken. Een bevriend akoestisch adviseur stelde voor om die voorzetwand van een plaat mfd te maken en daarin in vele gaten te boren en de ruimte er achter op te vullen met een flinke laag steenwol tegen het dak, wand en vloer.

Ten tweede een verlaagd plafond. De ruimte tussen de kepers moeten nog opgevuld worden met steenwol platen of rollen. Hier tegenaan komt dan een dubbele gipsplaat laag met dampremmende folie er tussen. De gipsplaat wordt vervolgens voorzien van strategisch geplaatse akoestische elementen zoals die auralex zooi.

Er zit geen raam in deze ruimte en dat wou ik ook zo houden, voor frisse lucht zet ik wel een deur open naar het andere gedeelte. Ook plaats ik hier geen verwarming, zodat het tikken en ander geruis vermeden wordt. Wellicht dat het dak in de nieuwe situatie voldoende is geisoleerd om swinters een aangename temp te creeeren door de deur naar het ander gedeelte open te zetten of af en toe een kacheltje aan te zetten. Anders kan ik er altijd nog een radiator bij plaatsen.

De vloer zit ik nog over te twijfelen, vloerbedekking of laminaat. Zal er aan liggen hoe de ruimte klinkt als de gipsplaten met schuimplaten erin zitten.

Wat denken jullie van bovengenoemde voorstellen? Ik ben benieuwd naar do's of juist don'ts met betrekking tot deze ruimte. Ik zal wat foto's en schetsen posten zodat jullie een beter idee krijgen hoe de ruimte er uit ziet/ gaat zien.

Als ik er aan ga beginnen , zal hier een uitgebreid bouwverslag komen. Met foto's enzo :P

maarten
 
De do's (niet paralle-wanden) en don'ts (laminaat) zijn denk al uitvoerig besproken op het forum. Ik stel voor dat je deze eerst even opzoekt.
Ik ben reuze benieuwd naar de voortgang.
 
Re: zolder verbouwen tot studio

Origineel geplaatst door Ross
Doordat het dak de vloer inloopt als het ware zit ik natuurlijk met een enorm bass probleem.


Misschien kun je dat uitleggen. Mij is het niet vanzelfsprekend dat een dergelijk driehoek een basprobleem geeft.

Een bevriend akoestisch adviseur stelde voor om die voorzetwand van een plaat mfd te maken en daarin in vele gaten te boren en de ruimte er achter op te vullen met een flinke laag steenwol tegen het dak, wand en vloer.

Klinkt als een plan. Je kunt op die manier een dode frequentie krijgen. Als je een voorzetwand maakt. Zorg er dan voor dat deze met geen enkele andere wand parallel staat.

Ten tweede een verlaagd plafond. De ruimte tussen de kepers moeten nog opgevuld worden met steenwol platen of rollen. Hier tegenaan komt dan een dubbele gipsplaat laag met dampremmende folie er tussen. De gipsplaat wordt vervolgens voorzien van strategisch geplaatse akoestische elementen zoals die auralex zooi.

Niet handig om juist parallel aan de vloer een plafond te maken. Dit geeft vervelende staande golven. En ja , dan heb je rotzooi zoals Auralexspullen nodig.

De vloer zit ik nog over te twijfelen, vloerbedekking of laminaat.
altijd vloerbedekking !
 
ff wat foto's voor de duidelijkheid:

PICT0003.JPG

huidige setup
PICT0006.JPG

achteraanzicht met blik op deur naar te verbouwen gedeelte
PICT0007.JPG

andcer achteraanzicht met rechts de dakkapel
PICT0008.JPG

blik naar binnen
PICT0012.JPG

blik naar rechts vanuit achterwand. tijdelijke isolatie aangebracht in de tijd van de verbouwing van het grote gedeelte. deze ruimte wordt als rommelhok gebruikt.
PICT0013.JPG

achterwand rechts. let op de schouw die over de muur loopt.(links op de foto)
PICT0015.JPG

blik naar grote gedeelte
 
Re: Re: zolder verbouwen tot studio

Re: Re: zolder verbouwen tot studio

Origineel geplaatst door matt second
Misschien kun je dat uitleggen. Mij is het niet vanzelfsprekend dat een dergelijk driehoek een basprobleem geeft.


het dak loopt in een punt omlaag, lijkt mij dat je hier bass versterking krijgt. of ik moet t mis hebben natuurlijk. het dak en vloer raken elkaar trouwens niet helemaal, zit zeg maar een halve meter rechtopstaande wand tussen

Klinkt als een plan. Je kunt op die manier een dode frequentie krijgen. Als je een voorzetwand maakt. Zorg er dan voor dat deze met geen enkele andere wand parallel staat.
dode frequentie, je bedoelt dat ik een frequentie op deze manier per ongeluk kan elimineren? door interferentie?

Niet handig om juist parallel aan de vloer een plafond te maken. Dit geeft vervelende staande golven. En ja , dan heb je rotzooi zoals Auralexspullen nodig.

is het beter het puntdak te handhaven dan? ik wou het plafond sowieso richting mijn luisterpositie laten overhellen, zoals je dat in meer studios ziet.
altijd vloerbedekking !
staat genoteerd!

bedankt voor de snelle tips! wellicht is een en ander nog nie helemaal duidelijk gemaakt, dit zal ik in verdere posts doen.
 
hier een klein schetsje van het zijaanzicht.

het hellende plafond staat aangegeven, evneals de voorzet wand aan de rechtkant. Luisterpositie is niet in verhouding, maar goed, hopenlijk is het idee duidelijk.
 

Attachments

  • schets.gif
    schets.gif
    23,8 KB · Bekeken: 145
Re: Re: Re: zolder verbouwen tot studio

Re: Re: Re: zolder verbouwen tot studio

Origineel geplaatst door Ross
dode frequentie, je bedoelt dat ik een frequentie op deze manier per ongeluk kan elimineren? door interferentie?

is het beter het puntdak te handhaven dan? ik wou het plafond sowieso richting mijn luisterpositie laten overhellen, zoals je dat in meer studios ziet.

Die geperforeerde plaat is ook wel bekend als een Helmholtz absorber.
De frequentie die geabsorbeerd zal worden is idd berekenbaar...
http://www.saecollege.de/reference_material/images/Helmholtz.xls
http://www.saecollege.de/reference_material/pages/Low Mid Frequencies.htm

Parallelle oppervlakte is een no-no want dan krijg je staande golven en gaan bepaalde frequenties versterkt worden...
Meer info vind je ook hier: http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?p=746

PS: Zoveel roken is ongezond... Als je niet voor jezelf stopt, doe het dan voor je gear :D
 
het bgrip staande golven is mij bekend en zoals je ziet op de schets was een parallelle oppervlakte ook niet de bedoeling. is deze oplossing dan wel verantwoord?

Wat betreft parallelle oppervlakte, de enige die ik heb ik tussen de buitenmuur en de tussenwand naar de andere zolder. zou hier ook iets aan gedaan moeten worden om 1 wand onder een hoek te zetten of kan ik hier volstaan met schuim aan weerskanten van mn luisterpositie?

het proibleem met berekenen is dat de formules vaak alleen gelden voor vierkante ruimtes, heb al veel info gezocht, maar over dit soort toepassingen is weinig info te vinden helaas. zal ook absoluut niet ideaal zijn, maar ik kan niks anders en wil toch het beste er uit halen.


en dat roken.....:o: ik wil stoppen.....snap je.... ik wil wel.... maar..... zucht...... ik moet....aaargh....ander onderwerp!
 
Volgens mij mag je juist blij zijn dat je geen vierkant hok hebt maar een driehoekig dak? Dat is denk ik juist gunstig t.o.v. knoopvorming etc. Ik heb een aantal keer bij mensen met een 'studio' onder een puntdak kunnen luisteren, en het klonk me goed in de oren hoor..


R
 
vrinden van mij hebben ook een studio op een zolder, beetje tapijt tegen de schuine muren en tapijt op de grond, klinkt dikke prima. het kan vast beter, zoals jij en matt willen/bedoelen, maar het hoeft niet...
 
Studio op zolder

Studio op zolder

Ben nu ook op de zolder een studio aan het inrichten. Nu ja, met de afwerking bezig, dan inrichten.

Wat ik me vooral afvraag is laminaat of vloerbedekking. In andere threads over dit onderwerp staat laminaat, wat je ook veel in professionele studio's ziet. In deze thread wordt gesproken over vloerbedekking. Wat is het nu? Ik zou denken laminaat en wat van die grijze piramides van Cheops tegen het schuine gedeelte achter de mixpositie.
 
Thuis neem je toch lekker vloerbedekking, gewoon gezellig en lekker warm aan de voeten:) volgens mij is dat ook wel beter in een ruimte waar je gebruik maakt van nearfield speakers. En eigenlijk altijd in de gouden driekhoek moet monitoren. Vloerbedekking geeft minder weerkaatsing lijkt me...


Succes ermee
 
wat een onzin weer allemaal...

een houten vloer of laminaat kan best, veel boeken over akoestiek schrijven zelfs een harde vloer voor ;)

en topicstarter... héél véél geluk, want ik ben blij als ik uit deze ruimte waar ik nu zat vertrokken ben (zolder met een puntdak) want wat ik ook geprobeerd heb het laatste 1,5 jaar, NIKS hielp om het overshot aan laag weg te krijgen.
 
mocht je nog veel last hebben van lage frequenties probeer dan of je ergens een bass trap kan maken
het zal wel een groot gat worden maar ja als je het daarmee opgelost zou krijgen...

succes iig en het is altijd leuk om iemand zijn eigen studiotje te zien bouwen :D
 
Back
Top