Ook ik heb een slaapkamer

1991adb.tt.p12.11

Nieuwkomer
Lid sinds
29 oktober 2022
Berichten
3
Locatie
Nederland
..die ik maar al te graag wil omtoveren tot een enigszins werkende (lees: akoestisch degelijk klinkende) studio. Het gaat er bij mij voornamelijk om dat ik (rap)vocals kan opnemen. Momenteel heeft mijn kamer weinig/geen absorbtie en pikt mijn Rôde NT1-A heel veel ongewenst geluid op (echo's, het klinkt allemaal erg "opgenomen", "boomy", ook na uitgebreide chirurgische EQ, en als je dat weer teveel doet klinkt het weer te dun). Op de foto kun je zien dat ik ook een reflectiescherm heb én zo'n foamcube wat je over de mic heen kunt doen in de hoop dat.. maar eigenlijk wist ik al wel dat die twee objecten nihiele verschillen zouden geven en misschien zelfs nadelige gevolgen hebben.

Ik fietste vanochtend langs de praxis en zag deze geluidsisolatieplaten liggen en vroeg me af of dit een mogelijke oplossing kan zijn om mijn kamer mee te behangen. Ik zat te denken om een aantal tussen de balkon van de entresol boven mijn bureau te bevestigen, achter de monitors en links en rechts op de muren. Ik ben benieuwd of jullie mij kunnen voorzien van tips en inzichten omtrent de plaatsing, en of het uberhaupt de moeite waard is om van zulke isolatieplaten te kopen. Ze zijn redelijk dun maar hebben wel een densiteit van 80kg/m3. Verder heb ik in een opwelling gisteravond zo'n Adam Hall "akoestisch theaterdoek" (https://www.bax-shop.nl/theaterdoeken/adam-hall-0160x43-akoestisch-doek-4x3-meter-zwart) gekocht met het idee om die aan het eind van de entresol te hangen zodat ik me wellicht minder zorgen hoef te maken om de muren/plafond daarachter? Alhoewel het wellicht alleen de echte lage frequenties niet zal tegenhouden..?

Enfin. Ik heb er niet veel verstand van ondanks dat ik er inmiddels redelijk wat informatie over heb opgezocht, gelezen en bekeken. Het is de bedoeling dat ik clean vocals op kan nemen, maar het gebruiken van mijn monitors in de ruimte zonder dat het echt helemaal poep klinkt zou toch ook wel fijn zijn. Momenteel mix ik vooral alles op mijn koptelefoon, wat ik fijn vind maar ook daar zitten natuurlijk weer nadelen aan.

De afmetingen van de ruimte zijn:

2,90m breed
3,50m lang
3,95m hoog (vloer tot plafond)

Foto's van de betreffende kamer en die geluidsisolatieplaten hier:

Tycho Posthumus sent you 5 items

Sorry voor nóg een topic over slaapkamer DIY akoestiek maar zoals elk mens is ook elke slaapkamersituatie uniek (de vergelijking gaat niet helemaal op maar u begrijpt wat ik bedoel).

Groet,

William.
 
Bobby Owinski heeft tutorials op youtube staan waar ik van heb geleerd voor mijn eigen slaapkamer . Op basis daarvan:
- iets van de muur afkomen met je tafel, als dat kan qua ruimte.
- zorgen dat reflecties op de plek waar je luistert (en inzingt) minimaal zijn. Kan met platen tegen plafond en twee zijwanden. Check tutorials voor bepalen van de positie en het goede materiaal.
- absorptie achterwand. Bv boekenkast naast die wasbak. Iets in de hoeken voor de bas. En die tegels van de wasbak reflecteren natuurlijk ook. Je zou ook kunnen proberen op te nemen met een matras achter je, dus aan de kant van de wasbak. Met of zonder reflectiefilter.

Dit vanuit mijn basale kennis, ymmv...
 
Misschien vraag ik dit omdat ik èrg lui ben maar sporadisch eigen vocals wil opnemen: heb je de optie overwogen om (eindeloos) op laag volume te oefenen en wanneer je er klaar voor bent een opnameruimte te huren? Wellicht op termijn goedkoper en zeker minder gedoe.
 
Ja, dat is ook een mogelijkheid wat @snitch zegt. Kan zijn dat behandeling van de kamer e.e.a. nog wat zal verbeteren, maar een condensatormicrofoon is vaak nu eenmaal gevoelig. Zelf heb ik, toen ik voor de keuze stond, gekozen voor een dynamische microfoon met supercardioïde karakteristiek. Niet zo gevoelig voor geluiden wat verder af de microfoon, en in alle richtingen behalve de voorkant behoorlijk doof. Zo'n condensator komt wellicht in de beleving wat professioneler over dan een microfoon die je vooral op een podium verwacht, maar ongehoord is het ook niet voor opnamen.
 
@snitch uiteraard heeft deze gedachte mij meermaals gepasseerd, echter denk ik niet dat het op de lange termijn goedkoper is, eerder andersom. Ik neem best vaak vocals op. Daarbij heeft het voor mij ook te maken met een bepaalde artistieke directheid. Elke dag ben ik thuis en op elk moment kan ik geinspireerd raken om iets op te nemen, dan wil ik dat wel direct doen en niet afhankelijk zijn van een tijd en plaats.

@Disharmonic wat betreft de keuze van de mic: dit is mijn eerste mic die ik 3 jaar geleden ofzo heb gekocht, in de veronderstelling dat hij goed voor mij zou werken, maar eigenlijk heb ik er altijd enorm mee lopen ruzieen. Misschien inderdaad een idee om naar zoiets als een shure sm7b over te stappen.

@Tim R Ik heb inmiddels duizenden tutorials gekeken, vergeleken en gedaan. Op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer. Vandaar dat ik nu actief de vraag stel middels een forum.
Ik denk dat ik het maar gewoon ga kopen en kijken wat het oplevert. De kamer is inderdaad ook nog wel wat kaal aangezien ik pas ben verhuisd.

Dank allen voor de reactie.
 
Kun je niet een kleine booth bouwen met zware lakens, tapijtje op de vloer, groot kussen erop? In een hoek oid?

Op youtube staan wel mooie voorbeelden van diy booths en tips voor opnames.


 
Kun je niet een kleine booth bouwen met zware lakens, tapijtje op de vloer, groot kussen erop? In een hoek oid?


Of misschien zo eentje ergens tweedehands op de kop tikken en van binnen behandelen.


Dixi.jpg

Wel eerst heel goed schoonmaken... :D
 
Het probleem met akoestiek is dat je het niet "een beetje" kunt aanpakken en dan goede resultaten verwachten. Je zult een ruimte in zijn geheel moeten behandelen om echt een goed resultaat te krijgen. Heel duur hoeft dat niet te zijn als je handig bent. Het neemt wel ruimte in, want hoe lager de frequentie die je wilt behandelen, des te dikker dient je oplossing te zijn.

Zo te lezen heb je best veel ruimte in de hoogte. Kun je daar iets mee? Verlaagd plafond bouwen en vol stoppen met minerale wol? Dat aangevuld met wat bescheiden bass traps in de hoeken en wat broadband absorbers op de muren op strategische plaatsen zou best een aardig resultaat kunnen geven.
 
Dr is een docu over Amy Winehouse.. als je die booth ziet waarin Mark Ronson vocals trackte... paar matrassen en wat dekens meen k.
 
Dr is een docu over Amy Winehouse.. als je die booth ziet waarin Mark Ronson vocals trackte... paar matrassen en wat dekens meen k.
Niet te vergelijken. Die "matrassen" zijn dikke broadband absorbers en die ad hoc booth staat in de verder behandelde opname ruimte. Ze zingt ook de ruimte in waardoor je veel minder last hebt van reflecties.
 
Dat is voor de akoestiek toch helemaal niet nodig :D

Daar zit wat in... maar toch. :D Klein verhaaltje in de kantlijn, de aller- aller- allersmerigste dixie's die ik ooit heb gezien was tijdens Dynamo Open Air 1995. Volgens hier met 118 000 bezoekers nog steeds het grootse meerdaagse evenement in Nederland. En druk dat het was, heel erg druk. Zo druk dat de faciliteiten volkomen ontoereikend waren. Je voelt 'm al aankomen, dat was ook geval voor de toiletvoorzieningen. Er waren ook van die dixie's, ondanks dat ze steeds smeriger werden maakten mensen er nog steeds gebruik van, je moet toch wat. Tot het echt niet meer ging. Ik zal je verdere details besparen, maar het was zo smerig dat mensen foto's maakten (met ouderwetste camera's en fotorolletjes, pre-smartphone tijd immers) van de enorme grote bult viezigheid binnenin zo'n hokje... Van het festival zelf staat Type O Negative me nog goed bij. Een paar weken later stond in de krant dat ze in de grond van het festivalterrein een zware vliegtuigbom hadden gevonden uit WO2.
 
Daar zit wat in... maar toch. :D Klein verhaaltje in de kantlijn, de aller- aller- allersmerigste dixie's die ik ooit heb gezien was tijdens Dynamo Open Air 1995. Volgens hier met 118 000 bezoekers nog steeds het grootse meerdaagse evenement in Nederland. En druk dat het was, heel erg druk. Zo druk dat de faciliteiten volkomen ontoereikend waren. Je voelt 'm al aankomen, dat was ook geval voor de toiletvoorzieningen. Er waren ook van die dixie's, ondanks dat ze steeds smeriger werden maakten mensen er nog steeds gebruik van, je moet toch wat. Tot het echt niet meer ging. Ik zal je verdere details besparen, maar het was zo smerig dat mensen foto's maakten (met ouderwetste camera's en fotorolletjes, pre-smartphone tijd immers) van de enorme grote bult viezigheid binnenin zo'n hokje... Van het festival zelf staat Type O Negative me nog goed bij. Een paar weken later stond in de krant dat ze in de grond van het festivalterrein een zware vliegtuigbom hadden gevonden uit WO2.
Ik ben nog nooit naar een festival geweest waar er geen stromend water toiletten waren. Houden zo 8)
 
Hola,
Wat voor microfoon gebruik je!
Ik heb 2 rode en alles is glad hier tot tegels toe op de vloer!
Wel zijn mijn wanden achter het gipsplaat geisoleerd, verder niets!
Ook geen plopfilter,

Groeten van Andreos!
 
Microfoon onder je dekbed en dan lekker gillen.
 
Back
Top