Raphie's nieuwe studio: bouwadvies gevraagd

de lengte van mijn ruimte is 8m
de breedte is 3.50m
met een schuin dak aan beide kanten (voor / achter want ik ga overdwars zitten)
nokhoogte is 2.90m

asymetrische muur is evt optie aan de studiokant, m'n vriendin vermoord me als er een "scheve muur" op zolder komt :) dus gibo diagonaal plaatsen is geen optie

maar ik hoop met het dak en een tussenmuur om bergruimte te creeeren er al dusdanige asymetrie komt dat staande golven het sowieso al moeiijlker krijgen (effectief vloer lengte worst dan 6.5m)

De ideale "golden ratio" qua vloeroppervlak zal ook moelijk worden aangezien ik dan moet gaan beknibbelen op de breedte (<3.50m ) om ratio te winnen, is dus eigenlijk ook geen optie.

ff snel een "tekening" gemaakt om het e.e.a. te verduidelijken

hou dus na aftrek bergruimte nog 6.5 meter lengte over

wand achter meubel is dan 1.60 hoog
tegenovergestelde wand is dan 65cm hoog

nok is dan op 15% van midden, net achter de luisterpositie (welke 2/3 is)
dus komt op de zijwanden na qua ratio's redelijk uit.
ik kan m'n auralex hergebruiken voor reflectiepunten en ik heb natuurlijk al rockwool basstraps voor de hoeken (waarbij de bergruimte natuurlijk ook 1 grote basstrap wordt. :)

al met al zo'n 23m2 tot m'n beschikking (t.o.v. de 10.3m nu)


Schiet maar!
 
Laatst gewijzigd:
ff een update van mijn kant:

de offertes zijn getekend en de bouw kan gaan beginnen :D

wat gaat er gebeuren?

open zolder wordt over de breedte voorzien van 10cm dikke GIBO wand
komt een zware multiplex/metalen "hospital grade" deur in met 38db demping!!
studio oppervlakte (8 * 3.5m) wordt voorzien van zwevende vloer
In in schuine wand worden 2 VELUX dak klap ramen geplaatst (2* 80cm * 100cm) voor lekker veel licht
zekering van groep wordt vervangen van 16AMP naar 24AMP
vloer wordt voorzien van electra met 12 geaarde vloerklapcontactdozen + 2 UTP aansluitdozen voor GB LAN

Daarna spach/spuitwerk in kleur voor de complete binnenruimte
keuze laminaat (waarschijn "canadees eiken" of iets anders van dik luxe modern laminaat met groef)
Alternatief "project vloerbedekking"

M'n Auralex ga ik met behangkrabber van de huidige muur verwijderen en opnieuw inzetten in de studio
Rockwool basstrapps worden achter gipsrachelwerk blind verwerkt

wanden en kozijnen worden verder volledig afgekit.

de 20ste gaat de bouw beginnen, ik hoop voor Augustus klaar te zijn

Als mensen nog DO of DON't tips hebben: Nu is het moment :D:D
 
planning ziet er goed uit ...

persoonlijk zou ik de muren laten stuccen met schuurwerk,
spach/spuitwerk word zo snel lelijk (persoonlijke mening) en is klote wanneer e.e.a. overgeschilderd moet worden,

"schuur stuc" is direct klaar voor gebruik en evt heel gemakkelijk over te texen na verloop van tijd,

we zijn benieuwd Raphie, houd ons op de hoogte, liefst foto's hé ! :P

:okdan:

euhm, dakkapel ???

:)
 
Je bent op de hoogte van het bestaan van spach met akoestische eigenschappen? (met name HF / slap demping).
 
ERG interessant, linkje?

kan ik dat door m'n eigen spachter laten opbrengen?
 
Misschien een idee om de wanden en het plafond te bekleden met rockwool en daar een mooi stofje over heen te spannen.
 
Ik ben nu op zoek naar vloerbedekking voor de de zwevende vloer.

Ik kan natuurlijk kiezen uit project vloerbedekking of laminaat

wat zouden jullie doen en waarom?
Welke leveranciers zijn goed in project vloerbedekking?
 
ERG interessant, linkje?
kan ik dat door m'n eigen spachter laten opbrengen?

Er zijn inmiddels een aantal verschillende produkten, waarvan ik niet kan beoordelen of daar onderling verschil in zit. Ik heb laatst ergens een Brander Acoustuc installatie gezien (voor en na het aanbrengen) en dat scheelde behoorlijk in vervelende galmerigheid (nou was het in een volbetonnen doos, dus dan kan je je wat voorstellen).
Was ook niet heel goedkoop, wel door de spachter zelf aan te brengen en ook in kleur te krijgen, dacht ik. Het ziet er in basis uit als een soort 'sneeuw'.

Even googlen op "akoestisch pleister".
 
Even een update van mijn kant:

De 10cm Gibo muur staat inmiddels, het hardhouten kozijn voor de deur zit er ook al in. de dakramen zijn geplaatst en worden morgen afgetimmerd

heb aluminum inbouwwandcontactdozen gevonden welke in de zwevende vloer zullen worden ingebouwd.

Gigabit ethernet is inmiddels naar zolder doorgetrokken en zal onder de zwevende vloer door worden aangelegd met 4 UTP dozen (1 in iedere hoek van de kamer)

vrijdag wordt alles afgeplakt en zaterdag gaan ze spacken.

Morgen gaan ze ook beginnen met de zwevende vloer.

m'n verdiepingsvloer is een bettonnen cementdekvloer met hierop isolerend folie en laminaat met zo'n groene backing. Dit laat ik liggen als primaire demping. hierop komt een raamwerk van vuren balken (4cm hoog) welke d.m.v. dubbelzijdig isolatietape van het laminaat ontkoppelt zal worden. het raamwerk zal worden opgevuld met rockwool

Hierbovenop komen 2 lagen 18mm OSB verlijmd.
daarbovenop komt het folie van het nieuwe laminaat met uiteindelijk een heel luxe project laminaat in donkergrijs eiken (bijna Wengékleur)
de complete vloer incl bestaand laminaat komt hierdoor dus zon 10cm omhoog. Alles natuurlijk volledig los van de zijwanden.

heeft iemand nog een goede tip voor dunne tochstrippen voor in de studiodeur? hoewel de deur zelf al 56KG is :D wil ik hem eigenlijk zo luchtdicht mogelijk hebben. Zowel de Gibo muur als het kozijn is ook volledig volgepurd.

Ik hoop dus medio volgende week het e.e.a. te hebben afgerond en te kunnen gaan beginnen met verhuizen.

Als iemand nog goede tips heeft of dingen anders zou doen, brand maar los! :okdan:
 
Ik zou ipv een zwevende vloer, een vliegend tapijt kiezen :erm:

Dan krijg je nog eens wat zuurstof binnen. Het lijkt mij dat je weinig frisse (als in verse!)lucht binnen krijgt in je nieuwe studio. Of doe je dan gewoon de ramen lekker open? Dan is het weer zonde van je investeringen om het geluidsniveau voor omwonenden te minimaliseren. Wat voor glas komt er trouwens in die Velux-ramen? Of heb ik daar overheen gelezen? Dit omdat ramen bij dit soort projectjes nog wel eens de zwakste schakel (geluidsisolatietechnisch) zijn.
 
Last edited by a moderator:
Je kan natuurlijk ook vrijstaand gaan wonen.
Hier mijn (voormalig vervallen garage) herriehok:
 

Attachments

  • schuurtje_voor.jpg
    schuurtje_voor.jpg
    62,1 KB · Bekeken: 100
  • schuurtje_na.jpg
    schuurtje_na.jpg
    77,2 KB · Bekeken: 93
de velux zijn hr-dubbel en deze kunnen i.d.d. open
De bekisting van de ramen is een verhaal appart. "standaard" plankje tegen het schot gaat hier ook niet gebeuren. eerst weer netjes opvullen met Isover, dan ruwhout kist met PUR isolatie, daaroverheen de afwerking die in zicht is welke weer volledig luchtdicht gekit gaat worden met siloconen kit. Ik heb i.d.d. de keuze geluidsdicht of frisse lucht, maar als het hard moet kan het raam dus dicht:D

Misschien nog niet helemaal duidelijk, maar mijn doel is zowel isolatie naar buiten als akoustiek IN de studio.
 
Even een update van mijn kant:

De 10cm Gibo muur staat inmiddels, het hardhouten kozijn voor de deur zit er ook al in. de dakramen zijn geplaatst en worden morgen afgetimmerd

heb aluminum inbouwwandcontactdozen gevonden welke in de zwevende vloer zullen worden ingebouwd.

Gigabit ethernet is inmiddels naar zolder doorgetrokken en zal onder de zwevende vloer door worden aangelegd met 4 UTP dozen (1 in iedere hoek van de kamer)

vrijdag wordt alles afgeplakt en zaterdag gaan ze spacken.

Morgen gaan ze ook beginnen met de zwevende vloer.

m'n verdiepingsvloer is een bettonnen cementdekvloer met hierop isolerend folie en laminaat met zo'n groene backing. Dit laat ik liggen als primaire demping. hierop komt een raamwerk van vuren balken (4cm hoog) welke d.m.v. dubbelzijdig isolatietape van het laminaat ontkoppelt zal worden. het raamwerk zal worden opgevuld met rockwool

Hierbovenop komen 2 lagen 18mm OSB verlijmd.
daarbovenop komt het folie van het nieuwe laminaat met uiteindelijk een heel luxe project laminaat in donkergrijs eiken (bijna Wengékleur)
de complete vloer incl bestaand laminaat komt hierdoor dus zon 10cm omhoog. Alles natuurlijk volledig los van de zijwanden.

heeft iemand nog een goede tip voor dunne tochstrippen voor in de studiodeur? hoewel de deur zelf al 56KG is :D wil ik hem eigenlijk zo luchtdicht mogelijk hebben. Zowel de Gibo muur als het kozijn is ook volledig volgepurd.

Ik hoop dus medio volgende week het e.e.a. te hebben afgerond en te kunnen gaan beginnen met verhuizen.

Als iemand nog goede tips heeft of dingen anders zou doen, brand maar los! :okdan:

Ben wel benieuwd, heb je ook foto's gemaakt die je ons kunt laten zien?
 
fotos fotos fotos :smeris:
 
Back
Top