Studio bouwen op zolder: tips aub

cemonvicta

Stamgast
Lid sinds
1 december 2009
Berichten
152
Hallo mensen.

Ik woon in een huis (goh) met een zolder en een punten dak.
Nu wil ik op die zolder mijn studio gaan bouwen, met isolatie en al zodat de buren geen last hebben.

Eerste waar ik tegen aanloop is het dak dus, en hij loopt ook niet symetrisch, maar ene kant loopt schuiner weg dan de andere.

in de bijlage de tekeningen.
wat adviseren jullie?

een vierkant maken?
of juist lekker ruim houden en zo hoog als kan en dan schuin, hoeveel invloedt heeft het daadwerkelijk?
ik zat zelf te denken:
rug naar raam.
gebruik maken van het schuine stuk.
in dat schuine stuk waar je net kan staan de speakers neerzetten.

ben benieuwd naar jullie ideeen hierover.

tenk joe al alvast.

edit: die lijn van vrij ruimte links is een grote balk die mee loopt in de vorm van het dak.
 

Attachments

  • zij aanzicht zolder.jpg
    zij aanzicht zolder.jpg
    12,7 KB · Bekeken: 309
  • boven aanzicht zolder.jpg
    boven aanzicht zolder.jpg
    13,7 KB · Bekeken: 208
heel snel enkele opmn.:

Geen vierkant maken in ieder geval. puntdak net goed want geen symmetrische wanden.
Ga je ook dakisolatie plaatsen? Rockwool is relatief goedkoop maar houdt in de zomer weinig warmte tegen, er zijn betere (duurdere) alternatieven.
Geloof me, het is *niet* leuk in het putje van de zomer op een loeihete zolder te moeten gaan zitten...

ivm rug naar het raam: niet goed als je met beeldschermen werkt overdag, is een beetje een vuistegel qua ergonomie op kantoren (en dus ook studio's)
 
heel snel enkele opmn.:

Geen vierkant maken in ieder geval. puntdak net goed want geen symmetrische wanden.
Ga je ook dakisolatie plaatsen? Rockwool is relatief goedkoop maar houdt in de zomer weinig warmte tegen, er zijn betere (duurdere) alternatieven.
Geloof me, het is *niet* leuk in het putje van de zomer op een loeihete zolder te moeten gaan zitten...

ivm rug naar het raam: niet goed als je met beeldschermen werkt overdag, is een beetje een vuistegel qua ergonomie op kantoren (en dus ook studio's)

hoi,

thanks voor je antwoord, ok, ga ik dus denk ik dicht timmeren, maar de vorm behouden.
dat raam valt straks buiten de zolder :) bedoelde meer als indicatie waar ik ga zitten :)

het verhaal is dat het nu volledig open is. dus ga hem nog timmeren. betekent dus iso in de schuine wand. dan links en rechts een extra wand neerzetten, ene komt tegen de muur dan en de andere tegen die balk.
blij dat schuin juist goed is :)

wat voor prijzen moet ik aan denken bij rockwool en de duurdere alternatieven?

qua vloer had ik het volgende idee.

die groen onder platen als eerste en dan daarop vloerbedeking.
nu lees ik dat er ook nog verschil zit in hoogpolig en laagpolig.
wat is dan beter?

de linker kant, waar ik zeg maar me speakers wil gaan zetten, mag ik dat wel afrechten of zeg je, zoveel mogelijk de vorm behouden? bedoel dat 3 meter stuk.
 
Lees dit draadje anders even door.

Ok, zie idd veel gemeimer over prijs, of het wel of geen nut heeft, hoever issoleer je.

ik produceer hardcore/drumandbaas en alles wat onmogelijk is.
ik heb dus geen bandje.
heb geen zeikerige buren, daarbij werk ik savonds meer met hoofdtelefoon.

wat is jullie advies hierin dan?
dan zit ik zelf te denken:

de linker open kant dicht timmeren, muurtje ertussen of platen en iso. dat is dus twijfel.
andere kant de grote muur naar de buren weet ik nog niet.
zit te denken aan vlakschuim voor de akoestiek.
dan met platen het schuine dak aftimmeren met houten of gipsen platen, wat is handig? met daar iso tussen.

vloer met die groene platen en dan vloerbedekking lijkt mij voldoende.

ik ben er dus achter dat het mij vooral om akoestiek gaat, de buren, zoals gezegd, zeiken niet zo.

wat zeggen jullie?
 
Back
Top