Geluidsoverlast nieuwe studio (subwoofer)

er gebeuren volgens mij 2 zaken

1 - je hebt een staande golf deze is bij jou 60hz? en zou het gevolg moeten zijn van de afmetingen van je kamer, door lengte, breedte, of hoogte, of een combi, of als je een L vorm in je kamer hebt zijn er nog meer factoren die kunnen verklaren wat je meet

2- je hebt gelijk met de harmonischen, dus de multiples van de funamental die per octaaf steeds meer afvallen,
maar als eerste moet je dan wel een analyzer hebben die genoeg resolutie heeft om deze te zien (1/3db per oct smoothing laat dit bij al niet meer zien) ten 2e is hun impact veel kleiner dan de versterking v/d staande golf welke wel tot 40db kan oplopen op sommige pieken. wat je ziet op je grafiek geeft volgens mij alleen maar aan dat je niet in de ruimte zelf zit, omdat de minder sterke frequenties ook veel harder afvallen.

Zeg maar het gevoel van buiten voor een discotheek te staan, dan hoor je ook die dreun ipv van het volle frequency bereik, terwijl je binnen een veel vlakkere respons hebt.
ander voorbeeld is dat je op de luisterplek denkt op normaal volume te luisteren terwijl in de keuken je kopjes toch ratelen. (nooit gehad?)

beter kan ik het niet uitleggen
 
deze over decoupling is ook wel handig, is namelijk onderdeel v/d versterking richting jouw kamer

http://en.wikipedia.org/wiki/Acoustic_quieting
 
een staande golf is nooit een perfecte sinus van 1 frequentie. doordat de oppervlaktes van de wanden als het ware werken als filters (eq bandjes) wordt er een q-factor geintroduceerd, wat resulteert in een breder frequentiebereik.

het gaat al fout in je meting, die is veel te grof om uberhaupt iets zinnigs over frequenties te kunnen zeggen. doe eens een meting in 1/24e octaven ipv 1/3e.

die "60 hz" is gemeten bij de ontvanger, niet bij de zender. je kan er niks zinnigs over zeggen op deze manier, want je weet niet welk deel van die 60 hz bij de zender vandaan komt, en ook niet welke zender, en ook niet hoe het bij jou komt, via flanking of contactgeluid of via een spouw die z'n werk niet doet.
 
er gebeuren volgens mij 2 zaken

1 - je hebt een staande golf deze is bij jou 60hz? en zou het gevolg moeten zijn van de afmetingen van je kamer, door lengte, breedte, of hoogte, of een combi, of als je een L vorm in je kamer hebt zijn er nog meer factoren die kunnen verklaren wat je meet

2- je hebt gelijk met de harmonischen, dus de multiples van de funamental die per octaaf steeds meer afvallen,
maar als eerste moet je dan wel een analyzer hebben die genoeg resolutie heeft om deze te zien (1/3db per oct smoothing laat dit bij al niet meer zien) ten 2e is hun impact veel kleiner dan de versterking v/d staande golf welke wel tot 40db kan oplopen op sommige pieken. wat je ziet op je grafiek geeft volgens mij alleen maar aan dat je niet in de ruimte zelf zit, omdat de minder sterke frequenties ook veel harder afvallen.

Zeg maar het gevoel van buiten voor een discotheek te staan, dan hoor je ook die dreun ipv van het volle frequency bereik, terwijl je binnen een veel vlakkere respons hebt.
ander voorbeeld is dat je op de luisterplek denkt op normaal volume te luisteren terwijl in de keuken je kopjes toch ratelen. (nooit gehad?)

beter kan ik het niet uitleggen


bedankt voor al je (google zoektocht!) moeite....en je uitleg..

alleen ga je volkomen voorbij aan alles wat ik heb gezegd en omschreven en dus ook voorbij aan mijn vraag/probleem. Mijn situatie en alles heb ik toch duidelijk genoeg omschreven dacht ik zo..


helaas..
 
bedankt voor al je (google zoektocht!) moeite....en je uitleg..

alleen ga je volkomen voorbij aan alles wat ik heb gezegd en omschreven en dus ook voorbij aan mijn vraag/probleem. Mijn situatie en alles heb ik toch duidelijk genoeg omschreven dacht ik zo..


helaas..
Is geen google zoektocht hoor, is gewoon mijzelf besparen het hele verhaal uit te typen. PMX zet net exact zetzelfde neer, kan je wel lekker pedant lopen doen, maar daarmee los je je probleem niet op.

Ik heb je gewoon geprobeerd te helpen, jij hoopte lekker wat spijkers op laag water te kunnen zoeken en dat lukt je niet, nu ben je gepikeerd en begin je zo.
lelijk gedrag is dat, proberen vliegen te vangen. suk6 met je buurvrouw :engel:
 
een staande golf is nooit een perfecte sinus van 1 frequentie. doordat de oppervlaktes van de wanden als het ware werken als filters (eq bandjes) wordt er een q-factor geintroduceerd, wat resulteert in een breder frequentiebereik.

het gaat al fout in je meting, die is veel te grof om uberhaupt iets zinnigs over frequenties te kunnen zeggen. doe eens een meting in 1/24e octaven ipv 1/3e.

die "60 hz" is gemeten bij de ontvanger, niet bij de zender. je kan er niks zinnigs over zeggen op deze manier, want je weet niet welk deel van die 60 hz bij de zender vandaan komt, en ook niet welke zender, en ook niet hoe het bij jou komt, via flanking of contactgeluid of via een spouw die z'n werk niet doet.

en hoe breed ongeveer zou die q-factor kunnen zijn? dat zal wel weer frequentie-afghankelijk zijn.. maar de q-factor/freq. band bij 60 Herz bijvoorbeeld?

het lijkt nu alsof een perfecte meting zo noodzakelijk is en dat is het helemaal niet. het gaat hier niet over staande golven en frequenties maar over de vraag wat de buurvrouw geflikt heeft waardoor ik eerst zeer linear en nu dus alleen zware bassen hoor zonder hoog.
Die meting was gewoon om te kijken of mijn oren me niet bedrogen en inderdaad dat ik erg veel bas hoor klopt dus...

het zouden staande golven kunnen zij doordat ze de boxen heeft verplaatst, maar in onze kleine huisjes valt er niet veel te verplaatsen en de muziek komt nog steeds van dezelfde plek vandaan. echte desastreuze verplaatsingen zij niet mogelijk. in een keer hoog helemaal weg kan ook niet door de ruimte komen.

ik denk dat ze misschien wel iets opzettelijks heeft gedaan (bas harder) omdat de politie haar heeft verteld dat bastonen het ergste overlast bezorgen.
bassen harder betekent meer volume, dus zet je volume wat zachter en vandaar het hoog in een keer weg want het is nu veel zwakker.
 
Is geen google zoektocht hoor, is gewoon mijzelf besparen het hele verhaal uit te typen. PMX zet net exact zetzelfde neer, kan je wel lekker pedant lopen doen, maar daarmee los je je probleem niet op.

Ik heb je gewoon geprobeerd te helpen, jij hoopte lekker wat spijkers op laag water te kunnen zoeken en dat lukt je niet, nu ben je gepikeerd en begin je zo.
lelijk gedrag is dat, proberen vliegen te vangen. suk6 met je buurvrouw :engel:

iemand helpen is goed luisteren naar zijn vraag en dat wat hij beschrijft. ik heb het gevoel helemaal niet dat me probeert te helpen. eerder dat je me overlaad met feitjes en kennisdingetjes die er niet toe doen.

en dat is niet de eerste keer hier op het forum...deze vorm van communiceren die je gebruikt op het forum

maar toch evengoed bedankt voor je moeite! :walker:
 
Ik overlaadt je niet met feitjes, jij meet iets en trekt een conclusie "buurvrouw heeft bass harder gezet" terwijl dat helemaal niet de conclusie hoeft te zijn, om te begrijpen wat er gebeurt geef ik je aan welke oorzaken er aan jouw probleem ten grondslag kunnen liggen. Toen dacht je van "owh is best wel moeilijk, laat ik eens doorvragen en kijken of ik hem klem kan lullen" dat lukt je niet en dan ga je lelijk doen.

PMX heeft hetzelfde aangegeven, krijgt die zo ook nog een sneer?
 
verder heb ik geen erg leuk contact met dat wezen onder me dus vragen wat er aan de hand is gaat in geen 100 jaar gebeuren.
haar installatie is niet verplaatst, maar de politie heeft haar gewezen op de bassen. ik verdenk haar erop de bassen nu juist harder te hebben gezet als pesterij...

Meer energie steken in het creëren van een 'normaal' contact met 'dat wezen'. Je hoeft niet elkaar beste maatjes te worden, maar probeer begrip te tonen voor haar situatie, dan is de kans groot dat ze uiteindelijk ook begrip gaat tonen voor jou situatie.

Dit is makkelijker gezegd dan gedaan.

Als dit echt niet mogelijk is; geluidsdicht isoleren of verhuizen.

Succes!


Cursus Zen meditatie oid niet iets voor je?

Edit: en wat Flying Panther hieronder zegt... ;)
 
Laatst gewijzigd:
Volgens mij kan je rekenen tot je een ons weegt, maar dat gaat het probleem niet oplossen. Misschien is het expres gedaan, misschien heeft ze het volume lager gezet en de toonregeling anders ingesteld in de veronderstelling dat ze nu minder overlast veroorzaakt of misschien is er nog wel iets anders aan de hand. Feit is dat je haar zal moeten vertellen dat er sprake is van overlast (op een constructieve manier, dus niet vol frustratie/boos het gesprek aangaan), anders gaat de situatie niet veranderen. Uitnodigen om bij jou te komen luisteren is inderdaad een goede tip.

Als praten echt onmogelijk is kan je de politie erbij halen of op een andere manier bemiddeling zoeken, maar ook dan zou ik eerst bij je buurvrouw aangeven dat je dit gaat doen als er binnen een paar dagen geen normaal gesprek is geweest of oplossing is gevonden. Dan geef je haar in ieder geval de kans het op te lossen zonder de politie of externe partijen.

Edit: en wat BIAM zegt, probeer je ook in haar situatie te verplaatsen!
 
Ik overlaadt je niet met feitjes, jij meet iets en trekt een conclusie "buurvrouw heeft bass harder gezet" terwijl dat helemaal niet de conclusie hoeft te zijn, om te begrijpen wat er gebeurt geef ik je aan welke oorzaken er aan jouw probleem ten grondslag kunnen liggen. Toen dacht je van "owh is best wel moeilijk, laat ik eens doorvragen en kijken of ik hem klem kan lullen" dat lukt je niet en dan ga je lelijk doen.

PMX heeft hetzelfde aangegeven, krijgt die zo ook nog een sneer?

zoek maar iemand anders hier op het forum Raphie om mee te 'spelen'.
Dit is niet de eerste keer dat je laat blijken niet in staat te zijn op een leuke en aardige manier hier met anderen om te kunnen gaan. Je lijkt steeds weer op zoek naar confrontaties.
Je lijkt steeds weer alles op te willen voeren tot negatieviteiten en lokt reacties uit.
ik pas hier voor...drie keer in een week al weer. ik hou hier helemaal niet van.

voortaan ga ik je mijden. en ik ben niet de eerste die daar voor kiest en bovenstaande verhalen van je heb ik ook al vaker gelezen van je.
 
Ik speel niet, jij speelt! getuige de quotes hierboven.
Maar goed, denk dat alles hier al wel gezegd is, ga lekker bij "dat wezen" op de koffie en praat het uit....
 
voordat iedereen, goed bedoeld met tips aan komt:

het hele verhaal ga ik hier niet vertellen .dat is veel te ingewikkeld en dan krijg ik 1000 verschillende tips en menigeen. dat gaat niet werken.
De zaak is allang zo ver geëscaleerd dat ik er uiteindelijk een advocate bij heb betrokken.

ik laat het liever hierbij want de hulpvraag wordt nu bijna als een soort wetenschapsvraag behandeld en ik zie dat meerdere mensen
hier op inhaken zonde de belangrijke details te weten en ik wil ook niet meer details kwijt

en ps: als je toch dit wilt begrijpen begin dan aub bij post 26 te lezen
 
Ik speel niet, jij speelt! getuige de quotes hierboven.
Maar goed, denk dat alles hier al wel gezegd is, ga lekker bij "dat wezen" op de koffie en praat het uit....


Rahpie, de laatste dagen zit je echt in mijn nek te hijgen hier op het forum..overal waar ik iets plaats moet jij iets tegengesteld of confronterend uitlokkend plaatsen.
Dat is wat ik bedoel.......graag daar nu mee ophouden.
 
voordat iedereen, goed bedoeld met tips aan komt:

het hele verhaal ga ik hier niet vertellen .dat is veel te ingewikkeld en dan krijg ik 1000 verschillende tips en menigeen. dat gaat niet werken.
De zaak is allang zo ver geëscaleerd dat ik er uiteindelijk een advocate bij heb betrokken.

ik laat het liever hierbij want de hulpvraag wordt nu bijna als een soort wetenschapsvraag behandeld en ik zie dat meerdere mensen
hier op inhaken zonde de belangrijke details te weten en ik wil ook niet meer details kwijt

en ps: als je toch dit wilt begrijpen begin dan aub bij post 26 te lezen

Ik ken inderdaad de situatie niet, maar hoop dat je tot een redelijke oplossing kan komen met je buurvrouw. Succes in ieder geval met de situatie!
 
Heb meer het gevoel dat het andersom is, bijv m'n slow motion topic, staan me geen topics bij waar ik op jou in haak? Linkje?
 
Ik ken inderdaad de situatie niet, maar hoop dat je tot een redelijke oplossing kan komen met je buurvrouw. Succes in ieder geval met de situatie!

bedankt!

met de buurman/vrouw tot een oplossing komen gaat niet. ik heb echt alles al geprobeerd.
het is een transgender/prostituee die uit een wel heel ander hout dan ik is gesneden. het is nogal een scheld dreig ruzie hormonen op hol type..ik ben meer een verlegen lief hippy peace ventje.

geen enkele instantie of wat dat ook helpt me dus toen uitiendelijk een juriste erbij gehaald. Amsterdam is echt een rot stad wat betreft hulpinstanties.
verhuizen kan nog even duren want ik wil met vriendin samenwonen ergens omgeving provincie Utrecht.
en voorgoed dat waardeloze Amsterdam uit!
 
Heb meer het gevoel dat het andersom is, bijv m'n slow motion topic, staan me geen topics bij waar ik op jou in haak? Linkje?

Gozer, hou eens op met zielig doen... Ik volg een hoop threads hier op sf, maar bijna elke thread waar jij in betrokken bent vliegt uit de bocht. Ligt dat aan alle andere mensen hier op sf?
 
Back
Top