Tb-303 Devil Fish, Do or Don’t

penik ettek

>&#9786;&#9787;&#9786;&#9787;&#9786;&#9787;<
Lid sinds
6 november 2002
Berichten
429
Locatie
Eindhoven
Op het vervolg van de Tb-303 thread, dan nu de mods.

Allereerst wil ik voorop stellen dat ik geen voorstander ben van modificaties die het “zicht “ van oude cult/analoge bakken “beschadigen”. Ik kan best begrijpen dat mensen het onderste uit de kan van hun synth willen behalen, en dat gaat soms blijkbaar gepaard gaat met het boren van gaten in hun synth. Soms volstaat een interne modificatie ook “maar als er meer is dan doe dat ook maar” lijkt het soms wel, al gaat dat ten kosten van het uiterlijk van de synth. Al enige tijd gaat de de Devil Fish mod mee. Toch vraag ik me af wat sommige mensen er toe drijft deze modificatie uit te laten voeren. Is het het geluid, en is dat niet anders op te lossen (denk externe filters oid), en doet het uiterlijk er niet meer toe? Maakt het jou niet uit hoe je 303 er uit ziet als hij maar doet wat hij al kon, en nog meer. Het is dat specifieke geluid waar vele naar zoeken dus is het dan toch niet dat 303 geluid… Als we het hebben over het uiterlijk, wat mij persoonlijk vaak erg charmeert, dan is de Devil Fish niet echt een beauty wat mij betreft. Valt alleen mij dat op of denken velen…het maakt een 303 geluid en het is een DF! Persoonlijk vind ik de sticker al op een lelijke manier op de 303 geplaatst. Hij zit te dicht op de mode switch opdruk en ligt hij over de richel die in de 303 zit. En dan wil ik het niet eens hebben over het gebruik van de lettertypes. Ook de draaiknoppen die op de 303 zitten zijn van zichzelf al erg klein, wat te denken van de nog kleinere draaiknoppen die op de DevilFish mod zitten. Zijn die überhaupt te bedienen?
Daarnaast zou ik ook wel eens willen weten wat die scale om de pots is. Die loopt namelijk van 0 t/m 8. Waarom is dat, en niet bv 0 t/m 10. Rond de slide time staat ook 0 t/m 8. Als het over “time“ gaat zou je verwachten dat het over tijd gaat, maar zijn dat dan secondes, msec of uren of is dat ook zomaar uit de lucht gegrepen?

Zomaar wat vragen, en opmerkingen, waar ik erg benieuwd naar ben . Het gaat mij vooral om het uiterlijk maar wat is toch die meerwaarde? Het is ieder voor zich. Daarnaast lijkt het me dat het, het geluid is waar je verliefd op wordt.
 
Uit een 303DF haal je geluiden die je niet uit een normale 303 komen..
van kwakende eenden/kikkers tot de sounds waar de 303 bekend om staat :)

Kijk ff bij Robin Whittle op zn website lees het eea door en een groot gedeelte van je technische vragen worden beantwoord....

Dat je wat kritischer bent over het uiterlijk+innerlijk van je vriendin stel ik me goed voor...
maar de rest moet gewoon functioneel zijn....

mint-gear-in-the-box is zo 2007 :P

Als je twijfelt om de DF van Tekno te kopen kan ik je het aanraden!
Die van Tekno klinkt iig beter dan die van mij.. iig behoorlijk sterk in het laag...
en ziet er ook nog es als nieuw uit ;)
 
Persoonlijk denk ik dat de TB303 gewoon een muziekinstrument is en als je dit wilt verbeteren dan moet je dit vooral doen. Er zijn echter puristen die dit heiligschennis vinden maar meestal maken die mensen geen muziek maar verzamelen ze synths. Prima natuurlijk...ieder zijn ding maar voor mij zijn synths gewoon gereedschap die een klus moeten klaren.
Ik heb laatst mijn 303 laten modificeren met CV/Gate en heb het gevoel dat ik er een extra module bij heb. Zoveel extra mogelijkheden en het gemak. Ikzelf heb geen devilfish maar hij klinkt wel erg bijzonder.
Hoe die er uitziet....tja...niet echt belangrijk...toch? ;)
 
heb zelf niet echt interesse in devil fish

kgooi er liever externe processing op (sherman filter, acid screamer,...)
daarmee kan ik al genoeg sounds maken, en moet ik niet gaan prutsen om terug een cleane sound te hebben, of als ik een kleine repair moet uitvoeren (want kapot gaan die dingen wel es afentoe).

maar ben niet een purist in de zin dat devil fish heiligschennis zou zijn ofzo.. heb er gewoon zelf de centen niet voor over :)


edit: CV/GATE in zit nu ook op mijn 303.. nuttig!
 
Uit een 303DF haal je geluiden die je niet uit een normale 303 komen..
van kwakende eenden/kikkers tot de sounds waar de 303 bekend om staat :)

Kijk ff bij Robin Whittle op zn website lees het eea door en een groot gedeelte van je technische vragen worden beantwoord....

Dat je wat kritischer bent over het uiterlijk+innerlijk van je vriendin stel ik me goed voor...
maar de rest moet gewoon functioneel zijn....

mint-gear-in-the-box is zo 2007 :P

Als je twijfelt om de DF van Tekno te kopen kan ik je het aanraden!
Die van Tekno klinkt iig beter dan die van mij.. iig behoorlijk sterk in het laag...
en ziet er ook nog es als nieuw uit ;)

Het idee kwam idd bij me op eens wat nader onderzoek te doen naar de DF aan de hand van de DF van Tekno. Ik twijfel er niet aan...nog niet misschien. Ik heb al vaker demo's gehoord en ook al meerdere malen de site van RW gelezen maar snapte het "pots" verhaal niet. Maar die kwakende kikkers zijn dus niet te krijgen uit een 303 met bv wat effecten? Doe je dan wel je best :P

Persoonlijk denk ik dat de TB303 gewoon een muziekinstrument is en als je dit wilt verbeteren dan moet je dit vooral doen. Er zijn echter puristen die dit heiligschennis vinden maar meestal maken die mensen geen muziek maar verzamelen ze synths. Prima natuurlijk...ieder zijn ding maar voor mij zijn synths gewoon gereedschap die een klus moeten klaren.

Hoe die er uitziet....tja...niet echt belangrijk...toch? ;)

Dit riedeltje heb ik al vaker gehoord. Ik beschouw mezelf zeker als purist maar vind toch dat ik er wel muziek mee kan maken zonder de mods op mijn 303's. Het ging mij ook vooral om het uiterlijk wat me niet aanspreekt en als ik die demo's hoor, raak ik niet erg geïnspireerd, andere misschien wel. Ik vroeg me gewoon af of het het zijn geld waard is, wat mensen denken over de DF en het "orginele" 303 geluid. Ook gelet op de cosmetische "bij"effecten :biertje:
 
al steek je 'em in de fik, maakt voor het uiterlijk niks uit, mss verbeterd een 303 dan wel zelfs, als het 1 gesmolten pak plastic is. ff serieus, het is maar een apparaat hoor :)

Of je nu wel mods doet of niet is jouw keuze, volgens mij zijn er best een aantal liefhebbers van die develfish mod, ook van het uiterlijk
 
Uit een 303DF haal je geluiden die je niet uit een normale 303 komen..
van kwakende eenden/kikkers tot de sounds waar de 303 bekend om staat :))

hmm ja maar dat haal je toch ook uit synths veel goedkoper dan 2000 euro wat zo'n devilfish opbrengt?
 
hmm ja maar dat haal je toch ook uit synths veel goedkoper dan 2000 euro wat zo'n devilfish opbrengt?

2000. staar nu eentje voor1200.- reken uitje winst asje m direct op ebay zet zijn egt gekken !!
idd
..
best waarde vast denkik soon devil fish zijn der niet egt veel namelijk
 
df

df

trotse bezitter van een (D)evilfish.

Prachtig apparaat..
Blijft het karakter van een 303 behouden, maar komt hoofdzakelijk door de sequencer.
Ze hebben alle componenten los gemaakt zodat je deze afzonderlijk kunt tweeken.
Ben je echter lauter geïnteresseerd in de "wow wow" typical 303 sound, zie ik geen toegevoegde waarde voor een Devilfish.. Je moet alles eigenlijk afstemmen naar de natuurlijke configuratie van het apparaat om de authentieke sound te krijgen.
Wil je echter een stap verder willen kunnen, en soms het gevoel hebben tegen beperkingen van de machine aan te lopen, is het de moeite waard.

Ik heb sounds eruit gekregen die echt niet meer van deze wereld zijn, en in combinatie met een goed afgestelde tape echo, wordt alle lust tot produceren ontnomen, en ben je voor je het weet 6 uur verder, trippend op de frequenties.
 
Heb de devilfish mod mogen bewonderen bij een kennis van me, ik vond het een erg goeie mod, filters gaan toch wat dieper in de bass, en het one trick pony effect is ook gelijk niks meer van over.
Als je overigens een beetje verstand hebt van de circuits in de 303 schijnt het heel simpel te zijn om de devilfish mods zelf te maken. Schematics zijn wel te vinden op internet.
Helaas heb ik hier zelf niet zo veel verstand van, maargoed het schijnt best zelf te doen te zijn in een weekje tijd, scheelt wel een hoop duiten.
 
"simpel" is relatief..

er komt heel wat kennis bij te kijken om al die dingen in het kleine doosje te passen
ook is de voeding onvoldoende om de mods van stroom te voorzien

tegenwoordig met die x0x en x0xI0 zijn veel veel mods te vinden door te googelen.
 
Ik vind het ook zonde om zo'n mooie originele 303 te modden. Als je zijn eigen sound al helemaal gaat verbasteren doe het dan op een xoxI0, meer van te vinden idd en minder te verliezen.
 
ja wat is al wist maar ik wilde er toch even naar kijken



ik luisterde drie minuten en ja de orginele 303 was toch op een paar punten liever een zoeter en perfecter ( vele malen )

hoe ze het nou voor elkaar krijgen een slechte kloon te maken snap ik ook helemaal niet ha ha
 
heb zelf niet echt interesse in devil fish

kgooi er liever externe processing op (sherman filter, acid screamer,...)
daarmee kan ik al genoeg sounds maken, en moet ik niet gaan prutsen om terug een cleane sound te hebben, of als ik een kleine repair moet uitvoeren (want kapot gaan die dingen wel es afentoe).

maar ben niet een purist in de zin dat devil fish heiligschennis zou zijn ofzo.. heb er gewoon zelf de centen niet voor over :)


edit: CV/GATE in zit nu ook op mijn 303.. nuttig!
cv gate rop komt wel gelijk ten goede aan sturen van de synth

http://soundcloud.com/groffuil/juur-ron-live-groffuil-freeparty-22-mei-2010

wordt de 303 net cv aan gestuurd ...vindt leuker /veelzijdiger
vindt ook asje gaat modden neem dan indd soon xoxbox met dit
http://soundcloud.com/groffuil/juur-ron-live-groffuil-freeparty-22-mei-2010

vette mods ook priijzig
hoop centen nog
 
ik luisterde drie minuten en ja de orginele 303 was toch op een paar punten liever een zoeter en perfecter ( vele malen )
hoe ze het nou voor elkaar krijgen een slechte kloon te maken snap ik ook helemaal niet ha ha
zet 10 TB's naast elkaar en hoor het onderlinge verschil.... ;)

samen met Tekno heb ik een paar jaar geleden onze 303DF's vergeleken. Tekno's DF klonk veel krachtiger in het laag. Dit kwam zeker niet door de DF mods maar door onderling klankvershil.

de x0x is net geen TB, maar voldoet imo op meerdere vlakken goed genoeg om te zeggen dat het een goed alternatief is voor een originele 303

als ik moet kiezen tussen een TB voor 1100 euri of een bijna net zo klinkende 2e hands x0x voor een derde van de prijs, dan wordt het de x0x als aanvulling op mn 303DF.... en als op de x0x net zo'n uitgebreide midi/cv gate interface als op de Syntecno TeeBee zou zitten stond ie erg hoog op mn wishlist :)

@RVOOH:
goed besluit en mooie aankoop :okdan:
 
Back
Top