Behringer TD3 MO “Modded Out”

td-3-mo-aufmacher.jpg



Maandag 5 juli 2021 - Teaser​


Deze vrijdag is het dan zo ver:




Vrijdag 9 juli 2021 - Aankondiging​


"Voor lezers die niet bekend zijn met de Devil Fish Mod, kan deze wijziging worden omschreven als een "bundel" van wijzigingen. Deze modificatie werd aangeboden door Robin Whittle voor de TB-303, gemodificeerde TB-303 zijn geprijsd in de range van 2.500-3.500 euro en zijn moeilijk te verkrijgen.

Of en hoe er een samenwerking met Robin Whittle tot stand is gekomen is niet bekend en niet bepalend voor deze test.De focus van dit artikel ligt op het geleverde testapparaat en zijn functie, afwerking, geluid. Onderwerpen als duurzaamheid, bedrijfscultuur, auteursrecht etc. van de kant van Behringer zijn bewust vermeden, omdat deze onderwerpen belangrijk zijn, maar al te vaak aan de orde zijn geweest in de context van tests en het resultaat zal geen brede consensus zijn. Bij de TD-3-MO staat de "MO" voor Modded Out (volgens de bijgevoegde handleiding), waarom verschillende mediaberichten over Murdered Out mij te boven gaan. Wat Behringer met de TD-3-MO levert en of de extra functies in de praktijk een meerwaarde bieden, moet dit artikel laten zien.

Een eerste blik: Behringer TD-3-MO
Het apparaat wordt geleverd in een eenvoudige verpakking inclusief handleiding, voeding en typische Behringer sticker. De handleiding is deels in het Duits geschreven, verder voor de Europese markt. Het apparaat is licht met ca. 900 g en het formaat is al net als de TD-3 met 305 x 165 x 56 mm (BxLxH) ongeveer zo groot als een Roland TB-303, die verrast is. De behuizing bestaat uit twee kunststof delen, het bovendeel en de onderzijde, de onderzijde is donker en transparant. Het apparaat is torsiestijf, de potmeterdoppen zijn eenvoudig gemaakt en van kunststof, maar liggen toch lekker tussen de vingers doordat ze licht gegroefd zijn. De potten wiebelen niet, hier worden gesloten 9 mm potten geplaatst. U kunt ze ook later zelf aan de behuizing vastschroeven, mits de moeren daarvoor geschikt zijn."


fabrikant: Behringer | Product | TD-3-MO-AM
bron: Test: Behringer TD-3-MO, TB-303-Devil-Fish - AMAZONA.de

video:



Edit 11 juli 2021: samenvoeging openingsposts van @MonoTron en @Mde
 
Last edited by a moderator:
de nieuwe M.O. staan beide toch aan zelfde prijs, de gele is alleen nog voorlopig niet leverbaar. was/is bij de gewone TD-3 Yellow die iets duurder is omdat daar een smiley staat inplaats van het B logo ;) dat dan idd meer waard is :)
;)
 
De MO zou ik alleen al willen hebben voor de accent out, dat maakt het natuurlijk super cool om zo'n beetje iedere CV/Gate bak die ook nog bijvoorbeeld mod wheel in ondersteunt als een 303 te sequencen. Heeft iemand een idee of het probleem met de gate level ten opzichte van de Pro~One opgelost is? De originele TD-3 kon hem niet triggeren.
 
Heb de grijze laten schieten ga toch maar voor de gele.
 
Ik krijg zojuist mail dat er een gele onderweg is naar me.
Maargoed... die had ik dan ook een maand of 7 terug besteld.
 
Ik kreeg hem vandaag binnen, na bijna tien maanden pre-order. Ingewired en nu uitvogelen want echt een ander beest sonically. Hij maakte ook geen geluid in eerste instantie, veilige fabriek-settings haha! Wel mooi, heb een hattrick nu met een echte, een fris klinkende TD-3 en nu deze nasty herriebak. Super complementair imho.
 
Heb m ook eindelijk binnen gekregen vandaag maar nog geen tijd voor gehad om m te proberen. Ziet er wel een stuk leuker uit dan de TD-3 vind ik (heb de zilveren)
 
Hebben ze dat filter probleem nu ook opgelost? Was toch iets mee dat het niet ver genoeg dicht kon?
 
Bij de TD3 had ik al een beetje dat het echt "losse nootjes" zijn, ten opzichte van het aaneengesloten zingende van een echte 303.
Dit heb ik bij de MO nog iets meer. Het zijn echt staccato nootjes. Is niet direct slecht, maar hierdoor mist het nog een beetje de drive en swing die een acid lijn hoort te hebben.
Ook de filter FM klinkt wat minder dan ik had gehoopt. Die op mijn X0Xi0 klinkt veel muzikaler. Geen idee hoe het op de devilfish mod klinkt trouwens.

Kan ook aan mij liggen, heb er nog niet lang mee kunnen spelen.

Verder ziet ie er wel mooi uit!
 
Klopt, hij komt bij mij ook nog niet lekker in de flow, met de reso of chirp óf niets.
zonder chrip klinkt die ook donkerder, minder vloeiend Dan de TD-3, deze blijft er dan voorlopig ook nog even naast.
 
Bij de TD3 had ik al een beetje dat het echt "losse nootjes" zijn, ten opzichte van het aaneengesloten zingende van een echte 303.
Dit heb ik bij de MO nog iets meer. Het zijn echt staccato nootjes. Is niet direct slecht, maar hierdoor mist het nog een beetje de drive en swing die een acid lijn hoort te hebben.

ik zat van de week deze video te kijken en dit viel me ook op.. de td-3 klinkt 'hakkeriger'.. de gate van de noten is korter lijkt het wel..

 
Ik kreeg hem vandaag binnen, na bijna tien maanden pre-order. Ingewired en nu uitvogelen want echt een ander beest sonically. Hij maakte ook geen geluid in eerste instantie, veilige fabriek-settings haha! Wel mooi, heb een hattrick nu met een echte, een fris klinkende TD-3 en nu deze nasty herriebak. Super complementair imho.
Van de week ook de MO besteld en gisteren binnen gekregen. Na aanzetten ook niet direct geluid :-). Na wat knoppen gedraai, kwam er inderdaad geluid uit, maar in eerste instantie niet wat ik verwachte. Dacht dat hij kapot was :-). Kon er geen fatsoenlijke acidlijn uit krijgen. Even rustig voor gaan zitten en in de manual gekeken wat de extra knoppen doen (heb al 2 normale TD-3's) etc. en toen werd het duidelijk. Heel blij met de aankoop. Ik vind het wel een aanvulling op mijn normale TD-3's en geen vervanging. Is echt wel een ander apparaat, welke een heel andere response geeft op de diverse draaiknoppen etc. Ik heb op dit moment 2 dingen waar ik nog nog niet helemaal tevreden over ben en nog mee aan het stoeien ben.
Als je het filter bijna dicht draait, is het geluid helemaal weg (daar ben ik juist blij mee), echter hoor je op elke "note step/de step waar het gate lampje op knippert" een ruis getriggerd worden. Deze viind ik vrij hard/heftig. Zeker als je een distortion pedaal erachter gekoppeld hebt. Als je het filter open draait en het geluid erbij komt valt dit uiteraard minder op.
Ten tweede vind ik het distortion pedaal erachter helemaal niet lekker klinken. (MXR in mij geval). Ik denk dat dit te maken heeft met de routing door de " overdrive" van de MO zelf. Als ik de overdrive amper open draai, gaat het nog wel, maar met de overdrive knop half open, klinkt de combinatie met de MXR voor geen meter.

Biijgevoegd een voorbeeld van de " ruis" met filter dicht
 

Attachments

  • Audio 01_03a.wav
    4,5 MB
Laatst gewijzigd:
Jeemig, ik heb je demo niet geluisterd, maar ik geloof je gelijk. Ruis is toch wel een terugkerend probleem bij Behringer synths, de Poly D die ik had had ook ruis issues, de Monopoly geloof ik ook, en nu de TD3 MO dus ook weer.. jammer..
 
Back
Top