Behringer TD3 MO “Modded Out”

td-3-mo-aufmacher.jpg



Maandag 5 juli 2021 - Teaser​


Deze vrijdag is het dan zo ver:




Vrijdag 9 juli 2021 - Aankondiging​


"Voor lezers die niet bekend zijn met de Devil Fish Mod, kan deze wijziging worden omschreven als een "bundel" van wijzigingen. Deze modificatie werd aangeboden door Robin Whittle voor de TB-303, gemodificeerde TB-303 zijn geprijsd in de range van 2.500-3.500 euro en zijn moeilijk te verkrijgen.

Of en hoe er een samenwerking met Robin Whittle tot stand is gekomen is niet bekend en niet bepalend voor deze test.De focus van dit artikel ligt op het geleverde testapparaat en zijn functie, afwerking, geluid. Onderwerpen als duurzaamheid, bedrijfscultuur, auteursrecht etc. van de kant van Behringer zijn bewust vermeden, omdat deze onderwerpen belangrijk zijn, maar al te vaak aan de orde zijn geweest in de context van tests en het resultaat zal geen brede consensus zijn. Bij de TD-3-MO staat de "MO" voor Modded Out (volgens de bijgevoegde handleiding), waarom verschillende mediaberichten over Murdered Out mij te boven gaan. Wat Behringer met de TD-3-MO levert en of de extra functies in de praktijk een meerwaarde bieden, moet dit artikel laten zien.

Een eerste blik: Behringer TD-3-MO
Het apparaat wordt geleverd in een eenvoudige verpakking inclusief handleiding, voeding en typische Behringer sticker. De handleiding is deels in het Duits geschreven, verder voor de Europese markt. Het apparaat is licht met ca. 900 g en het formaat is al net als de TD-3 met 305 x 165 x 56 mm (BxLxH) ongeveer zo groot als een Roland TB-303, die verrast is. De behuizing bestaat uit twee kunststof delen, het bovendeel en de onderzijde, de onderzijde is donker en transparant. Het apparaat is torsiestijf, de potmeterdoppen zijn eenvoudig gemaakt en van kunststof, maar liggen toch lekker tussen de vingers doordat ze licht gegroefd zijn. De potten wiebelen niet, hier worden gesloten 9 mm potten geplaatst. U kunt ze ook later zelf aan de behuizing vastschroeven, mits de moeren daarvoor geschikt zijn."


fabrikant: Behringer | Product | TD-3-MO-AM
bron: Test: Behringer TD-3-MO, TB-303-Devil-Fish - AMAZONA.de

video:



Edit 11 juli 2021: samenvoeging openingsposts van @MonoTron en @Mde
 
Last edited by a moderator:
ik kan niks met al die sequencers in die dingen, daar komt op 1 of andere manier altijd een sloot noten uit die me na 30 seconden gaan vervelen. voor mij zit de kracht van goeie acid naast de herhaling ook in de eenvoud, en op 1 of andere manier krijg ik dat voor mijn gevoel alleen voor elkaar op een gewoon keyboard. dus ik maak mijn acid tracks al 25+ jaar op de uncoole manier: met een masterkeyboard, cubase en de good old syntechno teebee mk1.



@ruuud Heb je deze ook op die manier gemaakt?

Die heb ik echt grijs gedraaid, eerst van cassette opgenomen van VPRO radio.
Later heb ik bij toeval ook het vinyl te pakken gekregen.
Fantastisch dat geluksmoment in de platenzaak als het nummer herkend bij neerzetten van de naald!
 
Een vergelijking tussen de TD-3 MO en de 303 met de DF mod:



net als met die rd-9 lijkt het wel alsof de sequencer houteriger speelt. Niet lekker grooved... Meer machinaal. De sound kunnen ze bij Behringer goed clonen, maar de flow van de sequencer niet lijkt het wel... Het kan aan mij liggen hoor maar dat soort dingen vallen me meestal snel op..
 
net als met die rd-9 lijkt het wel alsof de sequencer houteriger speelt. Niet lekker grooved... Meer machinaal. De sound kunnen ze bij Behringer goed clonen, maar de flow van de sequencer niet lijkt het wel... Het kan aan mij liggen hoor maar dat soort dingen vallen me meestal snel op..

dat had ik dus ook, zie mijn post eerder als reactie op dezelfde video, post #43 op pagina 3. Het klinkt heel statisch met de Behringer, minder muzikaal en vloeiend. Ook de accenten klinken anders. En de sound is veel doffer, minder open. Ik vind het verschil vrij groot. Maar het lijkt wel of mensen dat niet willen horen en alleen naar de prijs kijken...
 
Laatst gewijzigd:
Het kan aan mij liggen hoor

Denk het niet. Ik ben absoluut geen kenner van het origineel met DF mod, maar het verschil is duidelijk. Wat @barend ook al zegt, de Behringer is niet heel vloeiend. Het geluid van het origineel is ook beter, imo.
 


@ruuud Heb je deze ook op die manier gemaakt?

Die heb ik echt grijs gedraaid, eerst van cassette opgenomen van VPRO radio.
Later heb ik bij toeval ook het vinyl te pakken gekregen.
Fantastisch dat geluksmoment in de platenzaak als het nummer herkend bij neerzetten van de naald!

ha ha, leuk om te horen ;-) deze is zelfs nog van voor die tijd, met de atari. ik denk 909 en zon tupperwaredoosje dat robbie bouwde voordat ie echt met de rackmount syntecnos begon. een gele met groene knoppen. en steeds de track met de hand stoppen, video of cassette instarten met de samples, en dan track weer aan. ik had een ensoniq mirage maar die kon die lange samplestukken echt niet aan.
 
Denk het niet. Ik ben absoluut geen kenner van het origineel met DF mod, maar het verschil is duidelijk. Wat @barend ook al zegt, de Behringer is niet heel vloeiend. Het geluid van het origineel is ook beter, imo.
Ja, dat meen ik ook te horen. Ik ken de mods vrij goed, heb ook zelf een TD-3 uitgebreid gemod en veel met Roland-fiters geëxperimenteerd. Ik wil steeds niet té kritisch zijn, maar het bloed kruipt waar het niet kan gaan. Misschien weer eens een goede dubbelblind doen. Maar uiteindelijk is het denk ik een ziekte.. Ik moet nodig weer een stevige acidkuur :engel:
 
zo'n tupperwaredoosje dat robbie bouwde voordat ie echt met de rackmount syntecnos begon. een gele met groene knoppen....
Met een behuizing van plexi? zo'ja dan had ik een doorzichtige... noten, slides and accent via velocity op de atari intekenen :D
Had jij niet een soort Tell Sell acid tune op 1 van je Bunker releases? Helaas staat ie niet op youtube maar die vond ik zo vet :okdan:

edit:
de bekende 303's mods; DF, Borg en The Beast
volgens mij heeft @cuba7000 ooit een Borg 303 gehad?!?!?
is er iemand op SF die een The Beast 303 heeft? Ben altijd benieuwd geweest wat deze mods inhouden en verschillend zijn tov een DF...
 
Laatst gewijzigd:
Met een behuizing van plexi? zo'ja dan had ik een doorzichtige... noten, slides and accent via velocity op de atari intekenen :D
Had jij niet een soort Tell Sell acid tune op 1 van je Bunker releases? Helaas staat ie niet op youtube maar die vond ik zo vet :okdan:

edit:
de bekende 303's mods; DF, Borg en The Beast
volgens mij heeft @cuba7000 ooit een Borg 303 gehad?!?!?
is er iemand op SF die een The Beast 303 heeft? Ben altijd benieuwd geweest wat deze mods inhouden en verschillend zijn tov een DF...
ja ja, zo doe ik het dus nog steeds met slides ;-) en velocities bijtekenen idd. ik vind de sound van de mk1 teebee gewoon het allerlekkerst. daar kan geen kloon of zelfs veel originelen tegenop ;-)

ha ha, die tellsell track stond op Speedster 001, inmiddels ook 25 jaar oud. hier digitaal:

 
is er iemand op SF die een The Beast 303 heeft? Ben altijd benieuwd geweest wat deze mods inhouden en verschillend zijn tov een DF...

Ik heb ooit een x0xb0x laten bouwen door The Beast maar die is gewoon bog-standard aan de binnenkant. De gegraveerde bovenplaat draagt wel zijn logo onder Adafruit. Deze thread geeft mij wel even een zetje om mijn gele TeeBee weer eens aan te slingeren overigens!
 
Dsl man had n review met filmpje op yt en omg wat was dat saai. Zijn tekst staat op amazona dacht ik.
ik ga er niet verder naar luisteren want geen zin in yt beh videos die me langs alle kanten worden aangespamed op yt. Maar ik heb vandaag lekker koppig de TT303 mkii besteld (20% korting tot eind juli) in t zwart 😅
 
Dat is nog een understatement........

Ik moest meteen aan deze video denken, omdat-ie net zo oud zijn, maar een totaal andere 'groove' hebben:



Die comment sectie ook.
One day two burglars broke into a house and stumbled across a studio with much vintage awesomeness. Having need seen anything like it before, they were amazed at the blinking lights, jumbles of patch cords & plethora of knobs and decided to investigate further. The following CCTV footage shows the awesome jam that followed.

They tried every button but still couldn't turn the burglar alarm off.

:mega:

En sweetwater slaat de plank inderdaad wel heel erg mis.
 
Back
Top