Behringer TD3 MO “Modded Out”

td-3-mo-aufmacher.jpg



Maandag 5 juli 2021 - Teaser​


Deze vrijdag is het dan zo ver:




Vrijdag 9 juli 2021 - Aankondiging​


"Voor lezers die niet bekend zijn met de Devil Fish Mod, kan deze wijziging worden omschreven als een "bundel" van wijzigingen. Deze modificatie werd aangeboden door Robin Whittle voor de TB-303, gemodificeerde TB-303 zijn geprijsd in de range van 2.500-3.500 euro en zijn moeilijk te verkrijgen.

Of en hoe er een samenwerking met Robin Whittle tot stand is gekomen is niet bekend en niet bepalend voor deze test.De focus van dit artikel ligt op het geleverde testapparaat en zijn functie, afwerking, geluid. Onderwerpen als duurzaamheid, bedrijfscultuur, auteursrecht etc. van de kant van Behringer zijn bewust vermeden, omdat deze onderwerpen belangrijk zijn, maar al te vaak aan de orde zijn geweest in de context van tests en het resultaat zal geen brede consensus zijn. Bij de TD-3-MO staat de "MO" voor Modded Out (volgens de bijgevoegde handleiding), waarom verschillende mediaberichten over Murdered Out mij te boven gaan. Wat Behringer met de TD-3-MO levert en of de extra functies in de praktijk een meerwaarde bieden, moet dit artikel laten zien.

Een eerste blik: Behringer TD-3-MO
Het apparaat wordt geleverd in een eenvoudige verpakking inclusief handleiding, voeding en typische Behringer sticker. De handleiding is deels in het Duits geschreven, verder voor de Europese markt. Het apparaat is licht met ca. 900 g en het formaat is al net als de TD-3 met 305 x 165 x 56 mm (BxLxH) ongeveer zo groot als een Roland TB-303, die verrast is. De behuizing bestaat uit twee kunststof delen, het bovendeel en de onderzijde, de onderzijde is donker en transparant. Het apparaat is torsiestijf, de potmeterdoppen zijn eenvoudig gemaakt en van kunststof, maar liggen toch lekker tussen de vingers doordat ze licht gegroefd zijn. De potten wiebelen niet, hier worden gesloten 9 mm potten geplaatst. U kunt ze ook later zelf aan de behuizing vastschroeven, mits de moeren daarvoor geschikt zijn."


fabrikant: Behringer | Product | TD-3-MO-AM
bron: Test: Behringer TD-3-MO, TB-303-Devil-Fish - AMAZONA.de

video:



Edit 11 juli 2021: samenvoeging openingsposts van @MonoTron en @Mde
 
Last edited by a moderator:
Zal toch niet aan de voedingsadapter liggen die behringer meelevert bij zijn synthesizers ?
Ik ben nu hier ook bezig met wat gear aan het uitzoeken met de bijbehorende adapter , en het viel me op dat sommigen wat ruis op de achtergrond gaven [geen 50 hz brom].
Dus ik maak erachter een extra afvlakking en rimpelfilter, dan is het weg.
Zelfs de duurdere boss adapters gaven een ruis op de achtergrond ... filter er tussen en weg was het probleem.

Enkele voeding adapters waren van fabriek uit wel goed afgevlakt en ontstoord.
Wie de mogelijkheid heeft ... probeer dus de adapter eens om te wisselen.
!!! Natuurlijk wel kijken of deze passend is !!! dus spanning ,- ac of dc .
 
Ben er nog niet helemaal uit met m'n MO
Cutoff staat op 10 voor al dicht
geluid is donkerder
De envelope gaat van dull naar duller. nog geen open midrange gehoord. Alleen maar of dof, of bleep bleep chirp chirp.
volume zonder overdrive is veel te laag
met overdrive wordt die te dik
de reso is irritant of alleen chirp chirp of niets
Heeft niet die vloeibare sweet spots van de TD-3
de reso chirp klinkt als een soort van 3 ritmische OSC er bovenop en loopt dan qua timing niet echt lekker
de accent is alles of niets, met grote volume verschillen
Heb nu een sweet spot gevonden die ik lekker vind grooven, maar die doet de TD-3 net zo goed en m'n AS-1 ook.
hij klinkt idd als een saaie mono die door het modden vernaggelt is.
Als het niet snel beter wordt, gaat ie retour.
Maar ik hou dan ook niet van noise, distortion, ear-piercing sound design.
Had meer verwacht, maar lijkt nu een beetje one trick pony.
 
TD-3
vind hem een beetje muf in de midrange, TD-3 klinkt daar beter.
 
De adapter bij de TD-3-MO is juist steeds van hetzelfde type (universeel met regionaal opschuifstukje voor pootjes van de stekker) maar het is deze keer wel met een draad van fatsoenlijke dikte. Dat voelt wel wat beter aan dan het eerdere dunne stroomdraad.

Heb in het verleden inderdaad vaker gemerkt dat goedkope adapters meer storingen/ruis gaven @Hilltree. Officiële boss psa adapters waren altijd de oplossing. Duurder maar wel kwaliteit
 
Jeemig, ik heb je demo niet geluisterd, maar ik geloof je gelijk. Ruis is toch wel een terugkerend probleem bij Behringer synths, de Poly D die ik had had ook ruis issues, de Monopoly geloof ik ook, en nu de TD3 MO dus ook weer.. jammer..
Het is geen constante ruis. Die vind ik heel erg meevallen, maar een ruis die getriggerd wordt op de steps waar noten geprogrammeerd zijn met het filter (bijna/helemaal) dicht, zoals in mij demo te horen is. Zal wel aan het design/routing liggen/circuit door de "overdive"oid. Geen heel groot probleem hoor. Als je het filter iets open draai, is het bijna niet meer te horen.
 
Ik had het begrepen zoals je het omschreef. Maar in principe wil je een instrument over het hele bereik van alle knoppen kunnen gebruiken zonder dat je bij effecten hebt als bijvoorbeeld ruis.
Maar nu schijnt er nog wel meer mis te zijn met deze MO versie zoals ik lees hierboven, noten die afgekapt worden, resonance die alles of niets is. Zonde.
 
TD-3
vind hem een beetje muf in de midrange, TD-3 klinkt daar beter.
Bekijk bijlage 3820779

Obvious question, de Muffler-switch rechts staat uit? Maar je hebt gelijk, de reguliere TD-3 klinkt helderder. En je moet goed opletten met de settings, anders verdwijnt geluid of gaat ie van nul naar extreem swiesj. Had de MO eerst voor me staan in m'n studio (op ouwe plek TD-3) maar toch weer omgewisseld, omdat ik de MO verwacht minder te gebruiken, naast m'n echte TB-303. Die klinkt ook wat zompiger maar daarmee is de frisse TD-3 een prima partner.

Ben nog niet heel diep in de MO gedoken omdat ik mijn eerste modulaire systeem aan het bouwen was. 8~
 
Bax denkt laat ik de prijzen ook maar verhogen van € 199 naar € 239.
 
Bax denkt laat ik de prijzen ook maar verhogen van € 199 naar € 239.
Niet alleen Bax, Thomann etc ook.
Het gekke was dat Bax van de week de prijzen van de zilveren MO met een levertijd van weken al had verhoogd, terwijl de gele met een levertijd van enkele dagen nog op 199 stond.
Ondertussen is ook de gele verhoogd en zo te zien nog niet leverbaar...
 
Beetje off-topic, maar ik kreeg een mailtje dat Yamaha de prijzen v.a. April verhoogd, neem aan dat ze niet de enige zijn..
 
Beetje off-topic, maar ik kreeg een mailtje dat Yamaha de prijzen v.a. April verhoogd, neem aan dat ze niet de enige zijn..
Overal inderdaad. Op mijn werk ook de ene na de andere leverancier die hogere kosten moeten verwerken in de prijzen.
 
Overal inderdaad. Op mijn werk ook de ene na de andere leverancier die hogere kosten moeten verwerken in de prijzen.
Ja hier ook al. Sommige leveranciers voeren algehele prijsverhogingen door van 20%.. ik geloof dat ons geld over een paar jaar niks meer waard is op deze manier :/
 
Ten tweede vind ik het distortion pedaal erachter helemaal niet lekker klinken. (MXR in mij geval). Ik denk dat dit te maken heeft met de routing door de " overdrive" van de MO zelf. Als ik de overdrive amper open draai, gaat het nog wel, maar met de overdrive knop half open, klinkt de combinatie met de MXR voor geen meter.
Ik moet toch een beetje terugkomen op mijn eigen punt dat de MO niet lekker klinkt door een distortion pedal. Na wat avondjes gepiel en testen/proberen, kan ik steeds meer de sound benaderen die ik zoek/wil, en klinkt de MO ook lekker door de MXR.
Oordeel zelf: :-) (1 bar loopje met wat ge-tweak, geen mastering o.i.d.)

De eerste acid sound is de TD-3 MO door de MXR,
De tweede acid sound, welke erbij komt, is de standaard TD-3 met de "internal distortion" aan.
 

Attachments

  • 303 test 2022.mp3
    4 MB
Ja hier ook al. Sommige leveranciers voeren algehele prijsverhogingen door van 20%.. ik geloof dat ons geld over een paar jaar niks meer waard is op deze manier :/

Dat zijn stuiptrekkingen,daarna moeten ze zakken,tot onder de oorspronkelijke prijs want de verkoop gaat nu al niet te best..
 
Dat zijn stuiptrekkingen,daarna moeten ze zakken,tot onder de oorspronkelijke prijs want de verkoop gaat nu al niet te best..

De enige hoop die je hebt is een salarisverhoging van 10%, en dat brengt je koopkracht op de dag dat je die krijgt terug tot op het niveau dat je een jaar daarvoor had.

Deze inflatie is permanent, zat er al heel lang aan te komen en gaat ten koste van jouw koopkracht.

Een ander verhaal is er niet.
 
De enige hoop die je hebt is een salarisverhoging van 10%, en dat brengt je koopkracht op de dag dat je die krijgt terug tot op het niveau dat je een jaar daarvoor had.

Deze inflatie is permanent, zat er al heel lang aan te komen en gaat ten koste van jouw koopkracht.

Een ander verhaal is er niet.
Dat is maar een deel van het verhaal,het begin,nu moet je niet kopen.
 
Dat zijn stuiptrekkingen,daarna moeten ze zakken,tot onder de oorspronkelijke prijs want de verkoop gaat nu al niet te best..
Prijzen zakken niet meer als ze eenmaal omhoog zijn gegaan. De ijzeren wet van de "vrije" markt.
 
Prijzen zakken niet meer als ze eenmaal omhoog zijn gegaan. De ijzeren wet van de "vrije" markt.

Precies.. het inflatie zal alleen maar toenemen gezien de situatie... hyperinflatie is al voorspeld.
 
Back
Top