Nieuwe (digitale) Mellotron

digitalMELLOTRON.jpg


Een 'officieel' nieuw model, wordt geintroduceerd op de NAMM 2010.
Zo te zien van de hand van de Zweedse Mellotron-guru Markus Resch.

http://www.mellotron.com/digital-mellotron.html
 
Is wel in, een nieuwe mellotron maken zeg! Een paar maanden geleden is deze ook al geïntroduceerd. Maar die is natuurlijk niet van de originele firma.
 
Ik zie toch niet in wat het nut is van zo'n digitale versie t.o.v. de reeds bestaande software sample libraries.
Zelf gebruik ik regelmatig mellotron samples en die lees ik dan gewoon in in mijn sampler. Volgens mij precies hetzelfde resultaat als dit, alleen stukken goedkoper.
En als je niet met software samplers of een vsti wil werken, dan kun je je mellotron samples toch ook gewoon in je workstation (motif XS, M3 etc.) laden.
In mijn ogen dus een totaal zinloze remake.
 
Ik vind die schermpjes wel vaag.
Lijkt niets programmeerbaars achter te zitten... zijn het gewoon half doorzichtige plaatjes met een backlight ?
Dus eigenlijk overbodig ?
En een compact flash memory kaart slot achterop ?
 
Ik zie toch niet in wat het nut is van zo'n digitale versie t.o.v. de reeds bestaande software sample libraries.
Dat is er ook niet, tenzij ze wat extra saus hebben toegevoegd voor de wow/flutter van de tapes, de interferentie, etc.

Aan de andere kant zijn dat volgens mij eigenschappen die je over het algemeen -niet- erbij wil hebben. Maar goed, dat zei men van VCO-instabiliteit en non-lineaire vervorming in analoge filters ook ;).
 
Ik vind het maar een lelijk ding, hij is zo diep, dat had wel met de helft minder gekunt volgens mij.... of zit er ergens achterin nog steeds een tape? :D
 
Ik zie ook het praktisch nut er niet van in... hetzelfde veel te kleine klavier.

Zouden ze ook de 8 seconde tape-tijd hebben aangehouden?? eerlijk is eerlijk, die hoort er dan ook bij. Als je dat eindeloos maakt is het hek van de dam, en kan je net zo goed het klavier vergroten, USB erop etc etc :P
 
Ik vind die schermpjes wel vaag.
Lijkt niets programmeerbaars achter te zitten... zijn het gewoon half doorzichtige plaatjes met een backlight ?

Ik denk toch echt dat je daarop de 'preset' ziet, die je kiest met de knoppen ernaast (A en B).
Zullen wel een soort van alpha-dials zijn, let bijv. maar op het ontbreken van een 'wijzertje' op deze 2 knoppen, i.t.t. de andere knoppen.
Overigens lijkt me dat wat je het 'doorzichtige plaatje met backlight' noemt me nou typisch een OLED schermpje. Zou helemaal passen in de high-end approach natuurlijk.
 
Is wel in, een nieuwe mellotron maken zeg! Een paar maanden geleden is deze ook al geïntroduceerd. Maar die is natuurlijk niet van de originele firma.


Ja, dacht ook al dat er een bestond..

Maar affijn.. ik vind 'm er wel geinig uitzien :)

Ben benieuwd naar klank en (vooral) prijs.
 
Ik zie toch niet in wat het nut is van zo'n digitale versie t.o.v. de reeds bestaande software sample libraries.
Zelf gebruik ik regelmatig mellotron samples en die lees ik dan gewoon in in mijn sampler. Volgens mij precies hetzelfde resultaat als dit, alleen stukken goedkoper.
En als je niet met software samplers of een vsti wil werken, dan kun je je mellotron samples toch ook gewoon in je workstation (motif XS, M3 etc.) laden.
In mijn ogen dus een totaal zinloze remake.

gewoon voor opt podium patsen ipv samplertja tog cooldinghoor
 
Misschien omdat er maar 1 library is (Mtron serie) die in de buurt komt, of eigenlijk erg goed is.
Misschien omdat een mellotron-sound met een te overduidelijk mooie strakke loop uit je sample met te duidelijk looppunt voorbij gaat aan een goede imitatie
Misschien omdat dit een stabiel platform is
Misschien voor de looks
Misschien omdat deze wel klinkt als een echte
Misschien ivm de kwaliteit van de hardware (output circuit enz...)
Misschien omdat de beperking van dit kleine klavier juist meedraagt aan hoe je een Mellotron bespeelt, dus met het gelimiteerde bereik
Misschien omdat je bij dit apparaat wel wat terugkrijgt zoals bij het spelen op een origineel (net als achter een echte Hammond orgel zitten, een echte Rhodes een echte vleugel enz...)
Misschien misschien...enz...enz...

Niet te vergeten (en voor misschien de meeste van jullie niet van belang maar voor sommige wel) de looks
 
Te mooi om waar te zijn.
Ik hoop dat hij de echte kan evenaren.
Zou deze betaalbaar zijn?
Of...een Hoax?
 
Een dedicated machine is imho wat praktischer en leuker in gebruik. En op zich is een goede remake van de Mellotron wel een erg leuk iets wat een leuke toevoeging zou kunnen zijn aan mijn setup. Alleen ben ik bang dat de prijs wat hoog zal zijn. (Die andere remake die hiervoor gelinkt wordt gaat voor bijna E2000,-).
 
.......een robot zal waarschijnlijk ook nooit volledig op een echt mens gaan lijken.......
 
Back
Top