Nieuwe (digitale) Mellotron

digitalMELLOTRON.jpg


Een 'officieel' nieuw model, wordt geintroduceerd op de NAMM 2010.
Zo te zien van de hand van de Zweedse Mellotron-guru Markus Resch.

http://www.mellotron.com/digital-mellotron.html
 
het enige instrument waar ik echt heel erg blij mee zou zijn qua imitaite-simulatie is een echte zanger/ es!

een soort robot die echt kan zingen. zet je in de studio voor een goede microfoon, en via midi en software kan je tekst, noten, expressie, enz naar de zangrobot sturen.

en vooral ook in te stellen zijn: man, vrouw, kind, hond, vogelklanken, verschillende leeftijden, emoties, karakters, afkomstig uit verschillende landen, talen, enzxovoort..

kom maar op. die wil ik!!
 
Ik vond de Manikin Memotron het meest nutteloze instrument van de laatste jaren. Hieroboven is al gezegd waarom. Alleen als deze mellotron wat daaraan toevoegt, is hij misschien interessant: al was het maar aftertouch op het volume, bij hehaaldelijk indrukken van een toets verschuiving van het sample startpunt, zoals bij de echte mellotron, en random wow en flutter. Ik gebruik al jaren de samples van Mike Pinder van de Moody Blues en die voldoen uitstekend.
 
We hebben het bij deze nieuwe digitale versie wel over DE persoon die al jaren groot onderhoud doet aan de meeste Mellotrons die er rondzwerven. Veel heeft geleverd aan grote artiesten, alle verbeteringen die in de mkVI zitten zelf heeft ontwikkeld n.a.v. jaren lange ervaring met de oude bakkies. Je zou toch zeggen dat ie best wel aan het een en ander gedacht heeft bij het maken of z'n naam zetten onder deze nieuwe uitvoering. Ben benieuwd, kan dit jaar helaas niet NAMM'n
 
Pech voor de mensen van Manikin, pech voor meneer Resch dat hij te laat kwam... ik denk wel niet dat er vraag voor nog´n Mellotron clone zou bestaan maar wat weet ik veel?
 
Pech voor de mensen van Manikin, pech voor meneer Resch dat hij te laat kwam... ik denk wel niet dat er vraag voor nog´n Mellotron clone zou bestaan maar wat weet ik veel?

Is een grotere markt dan je denkt...niet hier op synthforum maar studio's, pro muzikanten. Zijn bekende bands waarbij je ze niet op hun platen hoort maar ze wel 2 400's in hun studio hebben staan.
Gaan ook niet zozeer om een zoveelste clone maar een 'echt' alternatief voor een origineel exemplaar...da's een andere benadering, subtiel verschil maar groot voor spelers
 
Beetje nutteloos toch. Maak er dan 1 met de originele techniek, anders kan je inderdaad beter samples gebruiken.
 
Is een grotere markt dan je denkt...niet hier op synthforum maar studio's, pro muzikanten. Zijn bekende bands waarbij je ze niet op hun platen hoort maar ze wel 2 400's in hun studio hebben staan.
Gaan ook niet zozeer om een zoveelste clone maar een 'echt' alternatief voor een origineel exemplaar...da's een andere benadering, subtiel verschil maar groot voor spelers

Het is misschien in de verkooppraat een andere benadering. Maar als je het apparaat sec bekijkt dan blijft het gewoon een digitale sampleplayer. En zolang het niet met echte tapes werkt blijft het geen toegevoegde waarde hebben op alle libraries die op de markt uit zijn.

In plaats van digitaal te gaan hadden ze beter de mellotron van vroeger kunnen verbeteren. De dingen die hem instabiel en onhandelbaar maken stabiel krijgen zoals betere motor, betere circuits etc.

Wat die bekende musici betreft; de mellotron tapes komen vaker voorbij dan menig mensen denken. Vaak ook om te layeren.
 
Het is misschien in de verkooppraat een andere benadering. Maar als je het apparaat sec bekijkt dan blijft het gewoon een digitale sampleplayer. En zolang het niet met echte tapes werkt blijft het geen toegevoegde waarde hebben op alle libraries die op de markt uit zijn.

In plaats van digitaal te gaan hadden ze beter de mellotron van vroeger kunnen verbeteren. De dingen die hem instabiel en onhandelbaar maken stabiel krijgen zoals betere motor, betere circuits etc.

Wat die bekende musici betreft; de mellotron tapes komen vaker voorbij dan menig mensen denken. Vaak ook om te layeren.


Maar die vernieuwde verbeterde versie heeft Markus al lang uitgebracht tot grote vreugde van al velen die hem hebben staan!! Check de info ff op de site. Heb m ook onder mn vingers gehad in een studio. De mkVI!!

Wat betreft iets sec bekijken; da's allemaal leuk maar slaat nergens op. Da's hetzelfde als dat elke pc sec bekeken hetzelfde zijn want ze bestaan allemaal uit dit dat + dat.
Hoe iets in elkaargrijpt en een eindproduct wordt is juist waar fabrikanten juist de mist in gaan, maar wat wel belangrijk is. Niet elke digitale piano is hetzelfde, niet elke akoestische vleugel is hetzelfde, zo ook met dedicated sampleplayers als je het dan zo wilt noemen. Apparaten, ook digitale hebben ook als het goed in elkaar zit een karakter ansich. Helaas komt er te veel troep uit de laatste jaren maar net zoals met analoge synths zijn er ook digitale klassieker vanwege hun karakter.

Dat kan heel goed met dit ding ook zo zijn.

Het spelen op een goede stagepiano met misschien net iets mindere samples kan een betere pianopartij op een album of podium opleveren dan Ivory draaiend op watvoor platvorm dan ook met een geluidskaart en midikeyboard. Dit verschil in spelen, directheid merk je al tussen mijn Macbook met Apogee en Ivory (om hier maar even bij te blijven) en een Muse Receptor met Ivory erop!! Helaas wordt dit altijd over het hoofd gezien.
Drumsamples en beats programmeren met een MPC of PC kan verschillende resultaten opleveren puur door sound maar ook door wat je terugkrijgt van het apparaat en de manier van werken. Net zoals de ene akoestische gitaar of de andere, zelfs van hetzelfde merk zelfde type!

enz...enz...
 
wat een onnuttig flauwekul produkt... alsof er iemand zit te wachten op wat basically een dure sampler in een raar kastje is. Maak dan een echte remake !
 
wat een onnuttig flauwekul produkt... alsof er iemand zit te wachten op wat basically een dure sampler in een raar kastje is. Maak dan een echte remake !

Hey is zo typerend voor de algemene houding hier op het forum. Lijkt wel een soort uitlaatklep voor de frustraties opgebouwd in het 'echte leven'. Doe eens wat onderzoek, klik eens ff de site aan en zie dan wie Markus Resch is en lees dan ook gelijk even dat hij al heeeeeeeeeeeeeeeeel laaaaaaaang een goede echte remake op de markt heeft gebracht!! Waaron alle zwakke punten van het origineel zijn aangepakt! Daarom, deze man mag je toch best iets van verwachten als het gaat om een digitale versie.

Ik zeg niet dat het wat wordt, eerst zien horen en voelen maar lees ff in in de materie voor dat iedereen los gaat!!
 
Waaron alle zwakke punten van het origineel zijn aangepakt!
hehe het zwakste punt was zeker de tapes en die 8 sec speeltijd.. de reden dat het ding zo klonk, en dat je op een bepaalde manier moest spelen (walking spider) .. maar maakt verder niet uit :D

Zoiets van "ik heb de fiets verbeterd, zo lastig die trappers, heb er een motor op gezet hoef je niet meer te trappen!"
Vwb onderhoud wordt je vast blij van deze nieuwe mellotron, ik geloof wel degelijk dat er markt voor is..

Is een grotere markt dan je denkt...niet hier op synthforum maar studio's, pro muzikanten. Zijn bekende bands waarbij je ze niet op hun platen hoort maar ze wel 2 400's in hun studio hebben staan.
Hij lijkt me verder redelijk zwaar, dus inderdaad de pro-bands die goed uitgeslapen roadies hebben.. btw, wie zegt dat hier op 't forum geen pro's zitten :P

Deze vind ik ook wel vet (op 't onderste plaatje).. had er nog nooit van gehoord: http://web.archive.org/web/20071017053025/http://hollowsun.com/vintage/orchestron/
 
hehe het zwakste punt was zeker de tapes en die 8 sec speeltijd.. de reden dat het ding zo klonk, en dat je op een bepaalde manier moest spelen (walking spider) .. maar maakt verder niet uit :D

Hij lijkt me verder redelijk zwaar, dus inderdaad de pro-bands die goed uitgeslapen roadies hebben.. btw, wie zegt dat hier op 't forum geen pro's zitten :P

Die 'zwakke punten' die je noemt zijn juist onderdeel waarom het zo te gek is om met een origineel te spelen:D

Zwaar valt wel mee nog, een kilo of 50 / 60. Ene uitgeslapen roadies bestaan niet he;-) hahaha

Heb je mij horen zeggen dat er hier geen pro's zitten? Nee hoor, ik weet zeker van een paar, en tussen al die andere zullen er nog wel meer rondlopen. Helaas zijn de reacties vaak overduidelijk niet van die groep mensen heb ik het idee:P
 
Net eentje besteld bij Markus...eind juni/begin juli weten we of het wat is of niet;-)
Kan niet wachten...iemand hier btw een 'oude' M400 staan toevallig?
 
digitalMELLOTRON.jpg


Een 'officieel' nieuw model, wordt geintroduceerd op de NAMM 2010.
Zo te zien van de hand van de Zweedse Mellotron-guru Markus Resch.

http://www.mellotron.com/digital-mellotron.html
De nieuwe digitale mellotron bestaat al langer namelijk ook als memotron volgens mij van Manikin Electronic uit Duitsland de prijs is zo rond de 1900,- euro tenminste toen ik dat voor ongeveer twee jaar geleden opzocht.
 
Nee, ja dat was een poging tot...deze van mellotron.com komt vanuit de 'officiele kanalen' en ook wel een andere benadering, andere kwaliteit zowel qua sound als qua hardware
 
Ik zie toch niet in wat het nut is van zo'n digitale versie t.o.v. de reeds bestaande software sample libraries.
Zelf gebruik ik regelmatig mellotron samples en die lees ik dan gewoon in in mijn sampler. Volgens mij precies hetzelfde resultaat als dit, alleen stukken goedkoper.
En als je niet met software samplers of een vsti wil werken, dan kun je je mellotron samples toch ook gewoon in je workstation (motif XS, M3 etc.) laden.
In mijn ogen dus een totaal zinloze remake.
100% mee eens.

*insert rant over decadente rotzooi aan VA synths e.d. die de laatste tijd wordt gemaakt*
 
100% mee eens.

*insert rant over decadente rotzooi aan VA synths e.d. die de laatste tijd wordt gemaakt*

"decadente ruk IMO" heb je weggedit zie ik LOL

Maare niet iedereen doet dezelfde dingen, niet iedereen gebruikt z'n apparatuur alleen voor producties, sommige van de mensen hier zijn spelers, staan op het podium, zijn geen voorstander van laptops/macbooks onstage, vinden dat de samples die er zijn niet geven wat de sound zou moeten hebben, vinden de beperking van het klavier en de feel van het klavier belangrijk,hebben wel wat te besteden aan iets anders dan een gedownload sample ceedeetjuh of gekocht pakket, vinden de looks belangrijk, en vinden deze bak gewoon veeeeeeeeeeeeeeeeel realistischer dan de andere dingen die er uit zijn. Wat mede komt door degene die hem ontwikkeld heeft. En soms is het gewoon leuk om nieuwe spullen te hebben, of met iets anders op het podium te staan dan andere collega's en dan ook nog eens klinken als een tiet...tsja, doet mij meer dan andere opties en ik heb toch wat Mellotron opties staan hier maar 't is het allemaal net niet naast een origineel.

Als het geen apparaat voor 'jou' is is het toch niet gelijk overbodig, onzin, slecht en decadent? (dit is geen quote maar hoe ik sommige reacties lees hier)
 
Back
Top