Nieuwe (digitale) Mellotron

digitalMELLOTRON.jpg


Een 'officieel' nieuw model, wordt geintroduceerd op de NAMM 2010.
Zo te zien van de hand van de Zweedse Mellotron-guru Markus Resch.

http://www.mellotron.com/digital-mellotron.html
 
Volkomen zinloos dit. Met een Microsampler kun je precies hetzelfde met veel meer mogelijkheden. Dus ook per toets een andere sample (in sample-mode) enzo...
 
Volkomen zinloos dit. Met een Microsampler kun je precies hetzelfde met veel meer mogelijkheden. Dus ook per toets een andere sample (in sample-mode) enzo...

Hoe kun je zulke domme opmerkingen uit je strot/vingers krijgen? Een Microsampler is een te gek stuk gear maar de vergelijk raakt echt kant nog wal...bizar!
 
Ik ben het eigenlijk wel eens met Manu deze keer.

Ik vraag me toch af hoe het komt dat zowat alle "digitale" remakes van oude instrumenten worden afgekraakt?
 
Ik ben het eigenlijk wel eens met Manu deze keer.

Ik vraag me toch af hoe het komt dat zowat alle "digitale" remakes van oude instrumenten worden afgekraakt?

Hey wat een verrassing hahaha.
Waarom kunnen 2 apparaten niet allebei gaaf zijn, bestaansrecht hebben en beide goed? Het zijn gewoon 2 verschillende apparaten, die beide gemaakt zijn om 1 ding goed te doen, 1 doelgroep etc.
Hetzelfde heb je bij de Moog Voyager vd Minimoog en er zijn nog meer voorbeelden. Ook daar is niet de ene beter dan de andere maar ze hebben allebei hun karakter, Mini's onderling verschillen ook, de Voyager kan dingen die je met een Mini niet kan, de Mini kan misschien qua sound weer dieper dan de Voyager maar ze bijten elkaar niet, concurreren niet onderling alleen vinden mensen het maar wat interessant om vaak de remakes af te kraken.

De Mellotron ook is ontwikkeld door iemand die jaren en jaren Mellotron reviseerd, bouwt en doorontwikkeld...allemaal met diepe passie en liefde voor de instrumenten. Daar rolt dan uiteindelijk dit apparaat uit wat hij niet heeft ontwikkeld om te concurreren met de ouwe types of zijn eigen 'nieuwe' analoge/buizen MKVI...maar als te gek alternatief voor mensen die meer dan 3 sounds nodig hebben maar wel de feel en sound van het origineel. Dat is toch ideaal?!

Mevrouw Rianne houdt er altijd aparte eigenzinnige meningen op na m.b.t. oude synths vs Yamaha PSR homekeyboards en Roland Juno DI's bijvoorbeeld. Die vergelijkingen slaan continue de plank mis, wat niet wil zeggen dat de PSR keyboards van tegenwoordig volwaardige instrumenten zijn en voor sommige mensen beter inzetbaar en te gekker dan een Minimoog, hetzelfde geldt voor een Juno DI MAAR blijf wel reeel en kritisch naar wat je tikt en schreeuwt.
 
Ik denk dat een digitale Mellotron een leuk hebbedingetje voor de rijke toetsenist is die sowieso van alles in zijn verzameling heeft staan. Als ik soms wat geld had en ik niet zou weten wat ik daarmee moest beginnen, ik zou waarschijnlijk de Zweedse Tron kopen omdat er ook Chamberlin-klanken bijzitten.

Stephen (voormalige Mellotron fanaat met opnames op ondermeer de ex-Edgar Froese Novatron Mk. 5 ser. # 127A en de M-400 van Peter Baumann).
 
Ik heb ooit eens op een NEW hammond B3 mogen spelen de nieuwe digitale versie van de oude B3, en dat ding klinkt dus echt te gek. Ik snap dus niet waarom altijd maar weer alles wat een remake, reissue of weetikveel is maar meteen KUT gevonden moet worden. Hetzelfde met nieuwe VA synths, die zijn ook meteen maar kut omdat ze een VA zijn.

Je hoeft het allemaal toch niet te kopen zeker ?

En ik denk ook dat die nieuwe digitale mellotron een leuk ding is, tenminste niet zo zwaar als de originele ;)
 
digitaal is gewoon karakterloos t.o.v. het origineel
 
digitaal is gewoon karakterloos t.o.v. het origineel

Die reactie had ik wel verwacht van jou, zat er op te wachten...dat is precies wat ik bedoelde in mijn eerdere post. Waarom niet een Nord Lead 1 naast je CS-Juno_MS? Waarom niet een Little Phatty naast je Pro One-Poly Six? Waarom niet een Nord Stage naast je Hammond X5 en Wurlitzer? Een V-piano live en vleugel thuis? Waarom altijd die verzuurde posts...schijnt de zon niet door een kiertje bij jou op je zolderkamer of grot?

Een deel van de charme van de oude troep heeft zeker te maken met analoge circuits...een ander deel met speelfeel van het apparaat, layout van de knoppen, gevoel van de toetsen/terugslag etc...ik ben heel erg een liefhebber van originele spullen maar als ik geen roadies mee heb blijft m'n B3 met Leslie 122 toch echt staan en gaat er een alternatief mee waar ik op het podium in dat geval net zo blij van wordt. Spelen zal altijd op die B3 met Leslie een genot zijn en torenhoog boven de rest uitsteken en mijn voorkeur ligt daar maar wat ben ik blij met de sound en mogelijkheden van mijn Nord C2 of mijn oude Korg CX3 met Roland/Boss RT-20, of mijn Motion Sound R3-147 19" leslie simulator, of m'n X5 met leslie 760 in sommige andere gevallen. Het ene apparataat is complementair aan de andere en niet beter dan!
 
och al mijn synths zijn ook digitaal :P
maar toch
 
ja, maar wel lekker betaalbaar :D

nou ja ik hou van "niet mainstream" synths moet ik zeggen hoor, die zijn vaak (nog) goedkoop
 
ja, maar wel lekker betaalbaar :D

nou ja ik hou van "niet mainstream" synths moet ik zeggen hoor, die zijn vaak (nog) goedkoop

Bij gaat muziekmaken niet om schoppen tegen de maatschappij en de barricades op maar op sound en feel. Een synth of piece of gear moet dus lekker werken en te gekke sound hebben...en dat kan werkelijk van alles zijn!! En wat als de spullen van jouw keuze nou mainstream worden, is het dan tijd voor een compleet andere setup? Dat je synth veel gebruikt wordt zegt toch niets over jou, jij bent dan toch niet ineens mainstream en je kan alsnog met je synth doen wat je wilt, je eigen signature sound proberen te creeeren?

Spullen zijn maar spullen, gaat erom wat je ermee doet

En goedkoop of duur hangt ook niet samen met digitaal of analoog. De analoge synths die ik heb gehad heb ik allemaal voor lage bedragen (lees: normale) gekocht en niet voor de prijzen van tegenwoordig. Komt nog eens bij dat je qua moderne synths te gekke bakken kan kopen nu op de 2e hands markt die veeeeeeele malen gaver zijn (mijns inziens) dan sommige top-of-the-line apparaten die er uit zijn.
 
ja, maar wel lekker betaalbaar :D

nou ja ik hou van "niet mainstream" synths moet ik zeggen hoor, die zijn vaak (nog) goedkoop


Dat vind ik maar een raare opmerking, je gaat niet "ineens" spelen als een super virituoos als je een hele dure synth koopt toch ? Of mis ik nu iets, of snap ik het niet !?!??
 
Dat vind ik maar een raare opmerking, je gaat niet "ineens" spelen als een super virituoos als je een hele dure synth koopt toch ? Of mis ik nu iets, of snap ik het niet !?!??

Bass wel...hij is eigenlijk geniaal! Dat kunnen wij ook niet snappen.
 
Dat vind ik maar een raare opmerking, je gaat niet "ineens" spelen als een super virituoos als je een hele dure synth koopt toch ? Of mis ik nu iets, of snap ik het niet !?!??

je snapt het niet ;)
het gaat niet om het spelen-skills maar om andere soort gear
 
owww.. nee jullie snappen me niet

het ging mij alleen om :

muziek maken is voor mij een hobby, en mijn gearlust is wel redelijk weg dus ik heb gewoon niet echt "gangbare" synths omdat die niet zo populair zijn en daarom niet duur...

volledig offtopic maargoed
 
Ik begin hem langzaam te vatten................... denk ik 8>:?

haha nou neem bv deze 3 :

Emu Morpheus
Ensoniq VFX
Yamaha TG77

die zijn toch een stuk minder "populair" dan bv Roland, Access Virus en Korg spul of ligt het aan mij? :?
 
Back
Top