Roland SH-201 of Roland JP 8000

Een Korg MS2000 moet je voor minder wel kunnen scoren

Ik vind de Korg MS200 te weinig toetsen hebben. Ik speel zelf al een aantal jaar piano dus ik zou graag 4-5 octaven hebben.

Alvast bedankt,
 
http://link.marktplaats.nl/241473279

een NL2 kb voor een belachelijke prijs. Met een beetje geluk kan je er dan nog een andere synth bij kopen ook voor de resterende 265 euries. Het is dat ik zelf al een NL2 rack heb, anders kocht ik hem zelf ;)
 
Ik vind sommige commentaar op de SH-201 een beetje overdreven. Toegegeven, het is geen Nord Lead, Access Virus of RADIAS, en al evenmin een JP-8000. Maar om het nu te gaan vergelijken met kinderspeelgoed?

Ik heb een tijdje geleden een half uurtje kunnen spelen met een SH-201 en ik vond 'm toch fun. Maar ik zou het ook nooit kopen.
 
Danku voor alle commentaren. Maar zijn Korg en Nord Lead al niet veel duurder dan Roland?

Kijk maar gewoon eens naar de prijzen bij Thomann in plaats van af te gaan op gut feelings. Zeker op 2ehandsgebied is er een hoop gelijkgetrokken, en daar wordt er voor een JP8080 gek genoeg meer gevraagd dan voor een Nord Rack 2.
 
Als je geen Roland wilt, kun je ook aan een Yamaha AN1x denken. Daar is overigens ook een JP8000 bank voor te downloaden. Daar hebben ze de standaard patches van de JP8000 nagemaakt op de AN1x. Heb deze overigens onderling nog nooit naast elkaar gelegd. De JP is overigens wel veel handiger in gebruik. Maar voor je budget kun je ook aan een Nord Lead denken (geen onboard effecten) of een Virus. WIl je trouwens een synth met toetsen of een rack. Als je een rack wilt heb je nog meer keuze (qua budget vs. synth power)
 
Als je geen Roland wilt, kun je ook aan een Yamaha AN1x denken.

Het moet niet echt een Roland zijn. Ik heb een budget van 600 euro , het mag 2de hands zijn. Als je er goede electro mee kan maken is het goed. En goede feedback heeft. Het moet een goed beginners synth zijn. Ik ben nog maar een beginner.

Alvast bedankt,
 
Ik zou voor een Waldorf Blofeld (€399,-) en [bijv.] een keystation 61es (€169,-) en een MIDI-kabel (1M: €1,-, 2,5M: €2,- of 5M: €3,-) gaan.
Totaal nieuwprijs: +/- 570,-

prijzen van deze site

Dan heb je echt een heeel fijn setje!
 
Het moet niet echt een Roland zijn. Ik heb een budget van 600 euro , het mag 2de hands zijn. Als je er goede electro mee kan maken is het goed. En goede feedback heeft. Het moet een goed beginners synth zijn. Ik ben nog maar een beginner.

Alvast bedankt,

Heb je wel een pc? Of wat heb je eigenlijk wel?

Als je nog niks hebt kom je met alleen 1 synth niet echt ver productiegewijs.
Kun je beter een allround groovebak kopen zoals een mc909 of een rs7000

Als je een pc hebt kun je gewoon een goeie geluidskaart en een vette controller kopen en met software gaan producen.
 
Heb je wel een pc? Of wat heb je eigenlijk wel?

Als je nog niks hebt kom je met alleen 1 synth niet echt ver productiegewijs.
Kun je beter een allround groovebak kopen zoals een mc909 of een rs7000

Als je een pc hebt kun je gewoon een goeie geluidskaart en een vette controller kopen en met software gaan producen.

natuurlijk heb ik een pc, hoe kan ik anders hier op dit forum posten ?
Ik zou liever echt met een synthesizer werken, ik speel ondertussen al 8jaar piano, waarom zou ik dan in een keer met software beginnen ?
Weet je , ik zal mijn vraag veranderen. Omdat ik nu al weet dat een Sh201 een niet zo goede synth is: Welke synth is het meest geschikt voor Electro ?
 
Is al gezegd hoor. Wel goed lezen he.
Ik zou je een dikke vette modular aansmeren. Kan je alle kanten mee op.
Echter wordt electro gemaakt door de man achter de knoppen.
Heb je de synthengine achter de SH-101 wel es ontleed?
Wat heb je dan nodig denk je?
Enigste verschil zit m vaak in kleur van de filters en/of gainstage.
Dit geeft synths wel een eigen karakter en of dit bij .... past is een kwestie van smaak.
Succes met je keuze. :walker:
 
natuurlijk heb ik een pc, hoe kan ik anders hier op dit forum posten ?
Ik zou liever echt met een synthesizer werken, ik speel ondertussen al 8jaar piano, waarom zou ik dan in een keer met software beginnen ?
Weet je , ik zal mijn vraag veranderen. Omdat ik nu al weet dat een Sh201 een niet zo goede synth is: Welke synth is het meest geschikt voor Electro ?

Uhhh,...De pc van je vader? gheheh,.. Je zal de eerste niet zijn.
Nee ik bedoel meer heb je een pc die je gebruikt om muziek mee te maken?
Ik speel al 28 jaar toetsen en heb veel synths gehad door de jaren heen en t middelpunt van 90% van de productiestudios is toch echt een daw in de vorm van een pc of mac. Met een synth alleen maak je echt geen electro,.. zul je toch minstens nog en drumbak moeten hebben.
En dan nog,.. met alleen 1 synth en 1 drumbakkie maak je wel heel minimal electro,.
Voor een beetje fatsoenlijke productie moet je echt met meer gear komen.
Vandaar dat ik zeg,.. koop een controller,.. voor mijn part met 81 gewogen hameractie toetsen omdat je zo verknocht bent aan je piano,.. en haal je geluiden uit de ruime keus aan softsynths,.. samplers en drumdingesen die de digitale wereld je biedt. (Veelal gratis te vinden zelfs)
Wil je nou echt niet aan de pc dan zul je nog steeds moeten sequencen
en dan zou je dus een heel eind zijn met een mc909 of een rs7000 hardware bak waarin je gelijk een sequencer, synths, sampler en drumsounds hebt.

En om even je geherformuleerde vraag te beantwoorden.
Een synth speciaal voor electro bestaat niet.
Een beetje producer is in staat om met welke synth dan ook om het even welke stijl neer te leggen.
Electro gaat veel meer om de stijl van arrangeren en producen.
Als je je gaat verdiepen in electro zul je zien dat er een heel grote verscheidenheid is in sounds die de verschillende producers gebruiken.

Wat je kunt doen is op de cdcovers van je electro collectie kijken.
Daar staat regelmatig te lezen welke gear er gebruikt is.
Vaak is dat een heel arsenaal aan vintage meuk dat je al gauw een kapitaal kost maar er wordt ook prachtige electro gemaakt in t digitale domein.
Je kunt ook je favoriete producers op t net opzoeken (op de pc van je pa 8o) )
en op hun site staat vaak ook een gearlist.

Ga maar zoeken,.. Doe je research,..zul je zien dat ik geen poep praat. :geslaagd:
 
Uit het gehele verhaal krijg ik geen hoogte of er nou eigenlijk een echte synth gezocht wordt of dat er ook gebruik gemaakt kan worden van een workstation (Roland GW-7 of vergelijkbaar) of zelfs een toplevel keyboard zoals de Roland E serie.
Ik krijg ook geen hoogte of de topicstarter veel ervaring heeft met datgene wat een synthesizer juist zo leuk maakt t.o.v. een workstation/keyboard. Als hij een beginner is, dan is juist de SH-201 een goede keus, niet te duur en het synth gedeelte is extreem simpel in gebruik, mocht het niks zijn, dan is er geen man overboord.
Daarnaast is het de creativiteit van de persoon die het hem doet, met een creatief persoon klinkt zelfs een Casio PT-1 goed.
 
Als ik je een synth mag aansmeren, zou ik zeggen: Koop een synth met een duidelijke lay out waardoor je synthese leert begrijpen.

Dus geen synth met menu's, alpha dials' matrix bediening als in de an1x etc

Dus dan kom je al snel uit bij inderdaad een jp8000, de ms2000 komt ook wel aardig in die buurt, al vind ik de jp8000 dan wel stukken duidelijker kwa layout. Het heeft een logische layout osc > filter > amp zonder menu gegraaf.

Synth's als een anx1 vind ik helemaal niet aantrekkelijk voor beginners, ook al is hij heel erg handson, hij heeft geen duidelijke lay out en gebruikt de draaiknoppen voor meerdere functies, in de praktijk komt het er op neer dat je vooral naar presets zult graaien en een beetje gaat aanpassen. Dit soort synths met onduidelijke layouts is interresant als je synthese kent en de knoppen gaat draaien die je ook wilt draaien, dan kun je hier ook snel mee werken.
 
met alleen 1 synth en 1 drumbakkie maak je wel heel minimal electro,. Voor een beetje fatsoenlijke productie moet je echt met meer gear komen.

Hmm... jij speelt dus al 5 jaar langer dan ik uberhaupt op deze planeet rondloop? Sorry hoor :dubbel:

Nee ff serieus, als je een beetje verstand van programmeren, compositie en mixage hebt kan je dus echt wel hele DIKKE shit maken met 1 synth en 1 drumbakkie.
 
Hmm... jij speelt dus al 5 jaar langer dan ik uberhaupt op deze planeet rondloop? Sorry hoor :dubbel:

Nee ff serieus, als je een beetje verstand van programmeren, compositie en mixage hebt kan je dus echt wel hele DIKKE shit maken met 1 synth en 1 drumbakkie.

Jups,.. ouwe garde,..kocht mn eerste synth rond 1980 (ms20) en die heb ik nog steeds.
Jaren daarvoor speelde ik trouwens al drums.

En je hebt volkomen gelijk,.. ik freak aardig weg met alleen een 303 en een 606,.maar een complete liveset van een uur trek ik r niet mee,..of t publiek iig niet,.
En we hebben t hier over iemand met wat jaren pianopingelervaring die zn eerste synth gaat kopen en een poging wil wagen om electro te gaan producen geloof ik?
Kan t ook mis hebben want ik weet nou nog steeds niet eens of ie wel of niet een daw heeft of watvoor gear dan ook.
 
Jups,.. ouwe garde,..kocht mn eerste synth rond 1980 (ms20) en die heb ik nog steeds.
Jaren daarvoor speelde ik trouwens al drums.

En je hebt volkomen gelijk,.. ik freak aardig weg met alleen een 303 en een 606,.maar een complete liveset van een uur trek ik r niet mee,..of t publiek iig niet,.
En we hebben t hier over iemand met wat jaren pianopingelervaring die zn eerste synth gaat kopen en een poging wil wagen om electro te gaan producen geloof ik?
Kan t ook mis hebben want ik weet nou nog steeds niet eens of ie wel of niet een daw heeft of watvoor gear dan ook.

ten eerste: ms20 :halleluja

Ik zou zelf ook knetter gek worden als ik een uur lang alleen een 303 en een 606 aan zou moeten horen. De vraag was gelukkig ook niet 'wat is de beste allround synth voor een elektro live set'. Ben het er gewoon niet mee eens dat je veel gear nodig hebt om een dikke productie neer te zetten, met alleen een jp8080, ms2000 oid en de nodige creativiteit lukt het prima... das alles.
 
ten eerste: ms20 :halleluja

Ik zou zelf ook knetter gek worden als ik een uur lang alleen een 303 en een 606 aan zou moeten horen. De vraag was gelukkig ook niet 'wat is de beste allround synth voor een elektro live set'. Ben het er gewoon niet mee eens dat je veel gear nodig hebt om een dikke productie neer te zetten, met alleen een jp8080, ms2000 oid en de nodige creativiteit lukt het prima... das alles.

Hmm,. zoiets schreef ik toch al?,..

met alleen 1 synth en 1 drumbakkie maak je wel heel minimal electro.

Dat was trouwens mn eerste setup,.. na die ms20 kocht ik mn 606
met die tom outputs triggerde ik die ms20,. en maandenlang feest op mn kamertje.

Kan ook vet zijn! Maar meer geluid maakt t leven een stuk makkelijker en leuker!

Toch???

Maar met alleen een jp? of ms2000?
Een vette nacht freaken,.. okee,.. maar een dikke productie?
Moet je toch minstens een sequencer hebben en audioopname mogelijkheden.

Zou wel een goeie thread zijn trouwens,..

Maak een dikke productie met alleen 1 polysynth met 1 voice,.. gheheh
 
Hmm,. zoiets schreef ik toch al?,..

met alleen 1 synth en 1 drumbakkie maak je wel heel minimal electro.

Dat was trouwens mn eerste setup,.. na die ms20 kocht ik mn 606
met die tom outputs triggerde ik die ms20,. en maandenlang feest op mn kamertje.

Kan ook vet zijn! Maar meer geluid maakt t leven een stuk makkelijker en leuker!

Toch???

Maar met alleen een jp? of ms2000?
Een vette nacht freaken,.. okee,.. maar een dikke productie?
Moet je toch minstens een sequencer hebben en audioopname mogelijkheden.

Zou wel een goeie thread zijn trouwens,..

Maak een dikke productie met alleen 1 polysynth met 1 voice,.. gheheh

Jij bent waarschijnlijk toch ook met 1 synth en 1 drumbakje begonnen. Als ik meer geld had zou ik direct meer gear aankopen maar dat geld heb ik niet.
 
Back
Top