advies/meedenken orgel, hammond geluid, module of toch ...

Renee

Music is my first love
Lid sinds
19 december 2011
Berichten
180
Ik ben opzoek naar een “orgel”, met o.a. Hammond geluid, natuurlijk met drawbars. Omdat het afgelopen jaar de prijzen sterk zijn gestegen denk ik aan de Crumar Mojo Desktop of Viscount Legend Expander. Dit wordt mijn eerste “orgel” aankoop.
Muziekstijl die ik wil gaan spelen: Jazz, Soul en Pop/rock. En wie weet gaan gebruiken in een dikke vette Dance track. ;)

Ik heb nergens een vergelijking kunnen vinden van deze twee modules. Op youtube heb ik veel video’s bekeken maar door het slechte geluid van yt weet ik niet hoe ze werkelijk klinken. En ik heb geen verstand van orgels.
De Ferrofish B4000+ lijkt niet op de plaats te blijven als de drawbars worden gebruikt vandaar dat deze is afgevallen.

Heb je een van deze modules, gehad, zou je dan je ervaring willen delen? Zoals:
- Hoe is het geluid? Lijkt het op een Hammond?
- Hoe zijn de functies die het orgelgeluid maken? Drawbars, Vibrato/Chorus, Leslie Rotating, Speaker, Organ Percussion, Distortion/Overdrive, Keyclick en Tonewheel Leakage
- Hoe is de bediening van deze modules? De Crumar Mojo Desktop bevat menu’s, moet je veel doorklikken?
- Wat vind je positief/negatief?
- Wat mis je aan de module?
- Heb je er wel eens twee verschillende keyboards op aangesloten? Werkt dit goed/slecht?
- Gebruik je en pedaal? Zo, ja welke en werkt het goed/slecht?
En alles wat je er meer over kwijt wilt.

Nog wat info:
- Het is voor thuisgebruik.
- Ik heb twee midi keyboards en een Roland DP-2 (om de Rotary optie aan/uit te zetten?)

Heb veel positieve verhalen gelezen over de Nord Electro. Ik heb een digitale piano. Voor mijn gevoel betaal ik dan weer voor de piano en sample gedeeltes. Of zeg je aan een Nord Electro 4D/5D 61, Yamaha YC61 of een andere heb je met betrekking tot het orgel gedeelte veel meer plezier omdat deze meer waarheidsgetrouw is en beter/meer opties heeft dan de Crumar Mojo Desktop of Viscount Legend Expander?

Alvast bedankt voor het het delen en meedenken.
 
ik gebruik een roland vk8m met stevige bijpassende standaard . Geluiden bediening zijn goed . Wel heb ik een externe losse leslie erbij ( dynacord cls222 en dls 300, en geprepareerde preset voor de vk8m ) omdat ik het leslie effect daarvan natuurlijker vind klinken . Dit is de meest portable set die ik kon bedenken . Als pedaal had ik eerst een pk5 van roland eraan , nu een t3 .Als ik voor een kb versie had gegaan dan was het waarschijnlijk de nieuwere korg cx3 of de kb’s van hammond /yamaha geweest, die klinken m.i.prima en lijken ook goed afgewerkt . Een oude (niet gemidificeerd ) cx3/bx3 klinkt ook zeker niet verkeerd met een leslie . De electro’s zie je veel live dus zullen waarschijnlijk ook wel oke zijn.
 
Laatst gewijzigd:
Keyboardpartner hx3 is misschien ook de moeite waard om te checken.

Bedankt voor je reactie.
De Keyboardpartner HX3 klink, zover te beoordelen via yt, erg goed. Moet ik wel een oplossing voor de drawbars vinden.
 

Dit kan een oplossing voor je drawbars zijn. Combineer je dit met de twee midi keyboards die je al hebt, dan kun je ook naar software opties kijken zoals GSI VB3-II (zit ook in de crumar mojo).
 
Voor thuisgebruik kun je ook nog een plugin overwegen. De Hammond van IK Multimedia klinkt fenomenaal, ook de leslie. Voor live gebruik ik tegenwoordig een Nord Stage 2. Keyboard zelf voor de piano's en een lichte midimasterkeyboard met faders voor de Hammond sounds. Faders controleren de drawbars. Werkt voor mij prima, en mijn oude Electro gaat daarom binnenkort in de verkoop. Hoewel je goede resultaten kunt krijgen met de ingebouwde leslie sims vind ik bij de Nord, Yamaha en Roland orgels het gebruik van een Neo Ventilator wel meerwaarde hebben.
Oh ja, die van IK is er ook voor de ipad
 

Dit kan een oplossing voor je drawbars zijn. Combineer je dit met de twee midi keyboards die je al hebt, dan kun je ook naar software opties kijken zoals GSI VB3-II (zit ook in de crumar mojo).

Ik zat net naar de Crumar D9X Drawbar Controller te kijken. Deze kan ik later nog uitbreiden met de door jou geadviseerde D9U, als ik het helemaal bont wil maken :)
Hardware is een bewuste keuze.

Voor de DIY'ers. De D9X en D9U kunnen als DIY worden besteld.


Voor thuisgebruik kun je ook nog een plugin overwegen. De Hammond van IK Multimedia klinkt fenomenaal, ook de leslie. Voor live gebruik ik tegenwoordig een Nord Stage 2. Keyboard zelf voor de piano's en een lichte midimasterkeyboard met faders voor de Hammond sounds. Faders controleren de drawbars. Werkt voor mij prima, en mijn oude Electro gaat daarom binnenkort in de verkoop. Hoewel je goede resultaten kunt krijgen met de ingebouwde leslie sims vind ik bij de Nord, Yamaha en Roland orgels het gebruik van een Neo Ventilator wel meerwaarde hebben.
Oh ja, die van IK is er ook voor de ipad

Ik kies bewust voor hardware.

Over de Keyboardpartner HX3 las ik dat in de laatse versie een nieuwe Leslie sim zit. Als je tijd hebt zou je willen luisteren? Hierbij de yt link.
 
'k Zit pas kort aan dit soort sounds te snuffelen, dus wellicht is m'n toevoeging naast de plank:

Yamaha CK61/CK88

 
Hammond sk2 ?



Bv ( niet van mij ) :

 
Crumar Mojo is fantastisch! Maar heb geen ervaring wat de module betreft. Ook lees ik weleens dat de module beetje buggy is. De Crumar Mojo heb ik destijds geen bugs ervaren. Voor een idee te krijgen van het geluid zou je een demo van VSTi kunnen downloaden waar de Crumar Mojo op is gebaseerd: GSI VB3 II.

De Viscount Legend is gebaseerd op een andere engine genaamd KeyB.

Crumar vs Nord, is iets dat jezelf in een muziekzaak wilt proberen (over speakers).

(Ik ben zelf niet meer in bezit van Nord of Crumar. Reden is dat ze niet meer passen in m'n workflow. Dat is bijzaak)
 
Hammond sk2 ?



Bv ( niet van mij ) :



Klinkt goed en het lijkt me fantastisch om dagelijks op te kunnen spelen echter heb ik daar geen plaats voor.
Bedankt voor het meedenken :)
 
Crumar Mojo is fantastisch! Maar heb geen ervaring wat de module betreft. Ook lees ik weleens dat de module beetje buggy is. De Crumar Mojo heb ik destijds geen bugs ervaren. Voor een idee te krijgen van het geluid zou je een demo van VSTi kunnen downloaden waar de Crumar Mojo op is gebaseerd: GSI VB3 II.

De Viscount Legend is gebaseerd op een andere engine genaamd KeyB.

Crumar vs Nord, is iets dat jezelf in een muziekzaak wilt proberen (over speakers).

(Ik ben zelf niet meer in bezit van Nord of Crumar. Reden is dat ze niet meer passen in m'n workflow. Dat is bijzaak)

De Viscount Legend Expander is afgevallen. Dat van de software problemen, Crumar Mojo Desktop, heb ik ook gelezen. Dit zou sinds de update in 2021 zijn verholpen. Sinds die tijd zijn de reviews bij o.a. Thomann positief.

Momenteel heeft mijn voorkeur de KeyboardPartner HX3. Wat een geluid komt daar uit zeg. Er worden onderdelen gebruikt die ook in de Hammond orgels zitten. De latency van deze module zou minder zijn. Er worden nog steeds aan verbeteringen gewerkt, die door middel van updates beschikbaar komen.

Echter vind ik kopen bij een bedrijf als KeyboardPartner wel een risico. Achter Crumar zit een groter bedrijf, bij KeyboardPartner is dit niet het geval.

Ook komen de drawbars er extra bij. "Elk nadeel heb zijn voordeel." De drawbars kan ik dan plaatsen waar ik zelf wil, die zitten niet aan de module vast en kan ik ook voor andere dingen gebruiken.

GSI VB3 II downloaden is een goede tip.
Bedankt.
 
  • Duimpje
Duimpjes: L3N
Misschien heeft iemand er ooit iets aan.

Ik heb voor de volgende combinatie gekozen:
- Keyboardpartner HX3.6 MIDI Expander
- Crumar/GMLAB D9UX drawbar controller
- Yamaha FC-7 volume en expressie pedaal (De FC-7 is best prijzig. Waar ik met de Moog EP-3 altijd zat/zit te klooien is het met de FC-7 plug en play.)

Hierbij ga ik twee midi keyboards gebruiken, al in bezit. Of de Roland DP-2 er nog bij kan moet ik nog uitzoeken als alles compleet is en aangesloten.

Nogmaals bedankt voor jullie inbreng.
 
Back
Top