hoe maak je een Moby string zoals in het nummer Go

beun_co

Stamgast
Lid sinds
18 september 2008
Berichten
207
Yo, weet er soms iemand hoe je zo'n digital stringsound maakt zoals van moby in zijn nummer Go.

ik werk met reason en ableton, ik weet niet of je het daarmee kan maken?

veel greetz
 
Hint: Luister eens naar Laura Palmers Theme uit de serie Twin Peaks (componist: Angelo Badalamenti)
Ik meen in een interview ooit gelezen te hebben dat hij er een Roland D20 of U20 voor gebruikt heeft...in ieder geval een el cheapo Roland synth
 
De strings van het nummer Go zijn letterlijk gesampled uit Laura Palmer's theme.

De typische Moby-strings die hij in meeste andere tracks gebruikt, komen uit de Yamaha SY-reeks (Moby zelf heeft de SY22, SY35 en SY85).
 
Moby heeft ook een SY-99 (gehad). In de tijd dat 'Go' uitkwam waren de D-20 en D-50 nog bakken die behoorlijk wat geld opbrachten en aangezien Moby in die tijd echt een hele goedkope setup had met bv. Yamaha's NS-10 als mixing monitoren :-) kan ik me uit een interview met Future Music herinneren, weet ik niet of hij ook de LA-Synths heeft gebruikt. Ik heb echter altijd vernomen dat hij vrijwel de hele SY-serie van Yamaha heeft gebruikt en bij bevriende muzikanten heb ik op de SY-85 patches gehoord die precies klonken als de Twin-Peaks/Go sound. Wel kan ik me herinneren dat die SY-85 en SY-99 na zijn succes met GO en Voodoochild in zijn setup kwamen (waren ook behoorlijk prijzig in die tijd).

Dus als je een FM-softsynth probeert zoals de NI FM7 moet het zeker lukken als je als basis-patch een stringsound en door trial and error de sound probeert te benaderen. Sorry dat ik je niet verder in FM-synthesis kan helpen maar naast het feit dat het in Brian Eno en Front 242 platen werd gebruikt wil ik niets met FM-synthesis te maken hebben en het zo snel mogelijk vergeten ;-)
 
De SY-85 had wel echt hele bekende stringsounds in ieder geval. Vond het wel wat weg hebben van oude UR ook.
 
SY-22 for sure.
 
SY-85 en SY-99

Dus als je een FM-softsynth probeert zoals de NI FM7 moet het zeker lukken

Eh, de SY-85 was puur sample-based, the SY-99 combineerde FM met samples. Strings zijn nou juist iets waar pure FM synths niet goed in zijn. Echter, FM7/FM8 kan ook een gesamplede zaagtand als golfvorm gebruiken, maar daar krijg je zeker nog niet de SY strings mee.

Ik kan onze topicstarter echter wel een belangrijke tip geven:

ik werk met reason en ableton
Ik snap wel waarom je dit er bij zet, maar dit is niet waarmee je iets "maakt". Reason zou wat uit kunnen maken (omdat daar standaard een lading synths en samples in zitten).

Ableton niet. Ableton boeit niet, net als Cubase of Sonar of Tracktion niet boeit. Die dingen maken geen geluid. De plugins die je er bij krijgt, die maken geluid! :)

Het enige wat er bij een kale installatie van Ableton bij zit waar je iets mee kunt is Simpler, en dat maakt ook niks uit want da's een sampler, dus die doet niks als je er niks inlaadt. Dus blijft Reason over, maar aangezien de SY-35 gesamplede strings heeft maakt dat ook niks uit.

Verder zou je even kunnen laten zien wat je zelf al hebt geprobeerd :).
 
Laatst gewijzigd:
Is een SY22 presetje.
Da's zo'n beetje het enige waar deze bastaard zoon van de Wavestation van bekend is.
 
Back
Top