Hoeveel VST's en fx-plugins zonder heropnemen?

pjeut

Ouwe rot
Lid sinds
14 Maart 2003
Berichten
2.109
Locatie
Emmeloord
Misschien een beetje een cryptische vraag, maar dit is wat ik bedoel. Als ik aan het producen ben, laat ik m'n VST's gelaten/actief. Maar op een moment ga ik toch die track recorden. Dus bij mixen werk ik alleen nog maar met audio tracks. Met FX-plugins loopt dat vaak wat anders. Sommige effecten, zoals EQ, reverb en compressie, wil je kunnen aanpassen in de mix- en masterfase, dus die hou ik actief. Maar sommige effecten zijn meer muzikaal, meer kleurend, zoals modulatie, distortion, etc., is toch een ander verhaal.

Ik zit vaak te dubben of ik dit zal heropnemen met dit fx op een nieuwe track, of toch de track met de plugin zo houden.
Hoe gaan jullie daarmee om? Hoeveel fx-plugins, maar ook VST's, houden jullie actief of gaan jullie recorden zodat de plugin inactief kan worden? En wat zijn hierbij jullie overwegingen? Speelt het maximum aantal plugins en de latency hierbij een rol?
Graag jullie reacties.
Groeten, Pjeut.
 
In Studio One zit de optie Transform to audio track. Als ik dat kies, maakt hij er kale audio van en houdt hij de insert-effects op hetzelfde kanaal. Dat scheelt fors in de CPU van de plugin. Bovendien kan ik weer 'terug' transformen, als ik dat laren wil, bijvoorbeeld om nog wat midi-noten aan te passen.

Vuistregel voor mij is wel dat ik snel knopen wil doorhakken. Als ik tevreden ben over een spoor, maak ik er zo snel mogelijk audio van. Anders blijf ik tweaken en komt een nummer nooit af. Bovendien is mijn pc al wat ouder 👍
 
Zinvolle info bombario. Ik heb ook Studio One Artist, maar van deze optie was ik nog niet op de hoogte.

Maar als ik jou goed begrijp, laat je de insert-effecten, zoals compressie en EQ, zitten tot aan het mixen/masteren?
 
Als ik ga mixen bounce ik alle losse tracks naar audio en die laadt ik in een mix template. EQ en Compressie doe ik dan ook bijna niet tijdens het creatieve proces van een track, behalve wat ruw werk en side-chaining. Send fx als reverb en delay doe ik opnieuw tijdens het mixen.
 
Ik bounce in ieder geval snel de tracks naar audio die (voorlopig) niet meer gewijzigd worden en tracks met CPU vretende FX.
 
In Studio One zit de optie Transform to audio track. Als ik dat kies, maakt hij er kale audio van en houdt hij de insert-effects op hetzelfde kanaal. Dat scheelt fors in de CPU van de plugin. Bovendien kan ik weer 'terug' transformen, als ik dat laren wil, bijvoorbeeld om nog wat midi-noten aan te passen.

Vuistregel voor mij is wel dat ik snel knopen wil doorhakken. Als ik tevreden ben over een spoor, maak ik er zo snel mogelijk audio van. Anders blijf ik tweaken en komt een nummer nooit af. Bovendien is mijn pc al wat ouder 👍
Weet iemand of dit ook kan in Ableton?
 
Ik gebruik noch een computer noch plugins maar wel een DAW. De Tascam SX-1 is een hardware DAW. Ik houd tot aan de eindmix alle effecten "actief", zoals de TS dit noemt. Dit geldt overigens ook voor alles met midi. Op die manier kan ik altijd alles nog veranderen voordat ik de eindmix maak. Bovendien kost audio me veel geheugen op de harde schijf.
Het nadeel is wel dat als ik een apparaat verkoop, ik mijn werk niet meer helemaal kan reproduceren, maar naarmate ik ouder word, heb ik minder de behoefte om oud werk opnieuw op te nemen en te mixen. Sommige luisteraars willen dit ook niet.
Bij het masteren komen andere apparaten in gebruik. Ik houd dan zowel de eindmix als de master. Zo kan ik altijd opnieuw (laten) masteren.
Rekenkracht en latentie (1 msec) spelen geen rol van betekenis bij de SX-1. Geheugen op de harde schijf wel, zeker na 18 jaar.
 
Oké, dus toch zoveel mogelijk ont-pluggen als daar de mogelijkheid en gelegenheid toe is, dus. Dan een andere vraag, bij het mixen, en later het masteren, met hoeveel plugins werken jullie gemiddeld? En wat is een beetje de top5 bij mixen en welk bij masteren?
 
Dan een andere vraag, bij het mixen, en later het masteren, met hoeveel plugins werken jullie gemiddeld? En wat is een beetje de top5 bij mixen en welk bij masteren?
Dat is een onmogelijke - en wat mij betreft - ook verkeerde vraag 😊

Het is heel verleidelijk om meteen naar plugins te grijpen, maar wat wil je ermee bereiken? Het belangrijkste is goed leren luisteren. Als iets meteen goed klinkt, hoef je het niet te repareren. Dan ben je snel klaar met mixen. Heb je een drukke track met veel overlappende frequenties, dan moet je harder werker. Soms lost het probleem zich direct op en de andere keer heb je meer plugins nodig.

Mijn ervaring is dat je via kleine stapjes het beste resultaat krijgt. Vaak gebruik ik wel 5 plugins per kanaal, die allemaal een klein beetje doen. EQ, compressie, sculpting etc. Maar uitgangspunt is dat het nummer goed klinkt. Als er geen 'probleem' is, gebruik ik bijna niets. Alleen een beetje EQ en soms wat compressie.

De grootste stappen maak je nog steeds met een gebalanceerde compositie en volume, panning, reverb en delay. Daarna duik je in de details.
 
Of het is een complementaire vraag. Als je weet hoeveel plugins je max kan gebruiken op jouw PC, weet je ook hoeveel je niet kunt doen.
Maar je hebt gelijk dat het altijd begint met de recording en de compositie.
 
Of het is een complementaire vraag. Als je weet hoeveel plugins je max kan gebruiken op jouw PC, weet je ook hoeveel je niet kunt doen.
Maar je hebt gelijk dat het altijd begint met de recording en de compositie.
Luisteren vooral. Je hoeft iets niets te fixen, als het niet kapot is. Dat begint vaak al bij het kiezen van geluiden. Kies je sounds die elkaar niet of nauwelijks in de weg zitten, dan hoef je niet veel bij te schaven. Of programmeer patroontjes net wat anders, zodat ze elkaar niet overlappen.

Daarin kan ik mezelf ook nog heel erg verbeteren. Het is zo verleidelijk om overal maar effecten op te gooien, of wat aan een EQ-knop te draaien. Maar waarom? Wat wil ik ermee bereiken?
 
Elektronische muziek krijgt vaak veel van z'n appeal van effecten. Neem jij dan vooral gewoon audio op?
 
Ik denk dat je wel een verschil moet zien tussen mixen en creatief bezig zijn. Het klinkt alsof jij met effecten zaken bedoelt die het karakter van geluiden bepalen. Dat heeft -mijn inziens- niet zoveel met mixen te maken. Mixen doe je pas als eigenlijk alles klaar is en klinkt zoals je wilt. Bij het mixen ga je vervolgens ervoor zorgen dat alles netjes bij elkaar past (volumes, eq, compressie) en zijn eigen plek in de mix heeft (panning, reverb, delay).

Uiteraard kan dat voor iedereen anders zijn en uiteindelijk is alles goed als het goed klinkt, maar bovenstaande is volgens mij wel gebruikelijk.
 
Eeeeuuuhhh.... volgens mij is dat precies wat ik zeg. Als fx het karakter van het geluid verandert, hoort dit nog in de produce-fase. zoals gitaareffecten dat ook doen.
 
Ik freeze/ bounce helemaal niks. Vind ik vervelend. Daarom heb ik wel een upgrade uitgevoerd naar en AMD Ryzen 5950X voor mijn studio PC. Maar nu kan ik alles doen op 70+ sporen zonder te moeten freezen / bouncen.
 
Ik freeze/ bounce helemaal niks. Vind ik vervelend. Daarom heb ik wel een upgrade uitgevoerd naar en AMD Ryzen 5950X voor mijn studio PC. Maar nu kan ik alles doen op 70+ sporen zonder te moeten freezen / bouncen.
Het is maar precies wat je fijn vindt. Ik houd erg van knopen doorhakken, anders blijf ik tweaken.

Voor de eindmix zet ik vrijwel alles om naar audio en knip ik soms ook in loopjes. Ik vind dat ook ideaal om bijvoorbeeld een reverb-staart abrupt af te kappen. Knip en klaar. Met automation kost dat meer moeite.
 
Bedoel je schijfruimte of echt geheugen? Of moet de Tascam juist heel veel geheugen steeds wegschrijven? Is dat geen goede reden om over te stappen?
Schijfruimte bedoel ik daarmee. Het interne geheugen is 512 MB en daar heb ik nooit problemen mee gehad. Ik stap niet over. Ik heb alle projecten gekopieerd naar compact flash en een aantal naar cd. Daarom kan ik af en toe een project op de interne harde schijf van 32 GB wissen.
 
Back
Top