Hoeveel VST's en fx-plugins zonder heropnemen?

Als ik ga mixen bounce ik alle losse tracks naar audio en die laadt ik in een mix template. EQ en Compressie doe ik dan ook bijna niet tijdens het creatieve proces van een track, behalve wat ruw werk en side-chaining. Send fx als reverb en delay doe ik opnieuw tijdens het mixen.
Juist, hier hetzelfde: Ik maak sowieso bussen aan voor reverb en delay. Bijna alle tracks worden daar naar toe gezonden.
Voor mij de regel: Als ik een bepaalde fx plugin in meer dan 3 kanalen heb, dan wordt die ook als bus aangemaakt.
Voor de rest freeze ik niet in een DAW.



Als ik een track af heb (zonder plugins in de master sectie), wordt hij gerenderd naar 32 bit flow wav format en master ik hem daarna in Wavelab.
Dus componeren, arrangeren en mixen in DAW, masteren in Wavelab.
 
Freezen ,liefst niet omdat dit SOMS de kwalitiet beinvloed van de track in kwestie.

SOMS dus,en voor wie het niet kan horen en denkt dat het gegarandeerd idem is,NOT! ,bruute pech dan maar.
 
Misschien een beetje een cryptische vraag, maar dit is wat ik bedoel. Als ik aan het producen ben, laat ik m'n VST's gelaten/actief. Maar op een moment ga ik toch die track recorden. Dus bij mixen werk ik alleen nog maar met audio tracks. Met FX-plugins loopt dat vaak wat anders. Sommige effecten, zoals EQ, reverb en compressie, wil je kunnen aanpassen in de mix- en masterfase, dus die hou ik actief. Maar sommige effecten zijn meer muzikaal, meer kleurend, zoals modulatie, distortion, etc., is toch een ander verhaal.

Ik zit vaak te dubben of ik dit zal heropnemen met dit fx op een nieuwe track, of toch de track met de plugin zo houden.
Hoe gaan jullie daarmee om? Hoeveel fx-plugins, maar ook VST's, houden jullie actief of gaan jullie recorden zodat de plugin inactief kan worden? En wat zijn hierbij jullie overwegingen? Speelt het maximum aantal plugins en de latency hierbij een rol?
Graag jullie reacties.
Groeten, Pjeut.
dat deed ik vroeger inderdaad ook. Maar tegenwoordig zet ik alles zo snel mogelijk om naar audio wat ik inspeel (wel zonder effecten overigens). Ik vind dat ik creatiever wordt in mijn tracks als ik puur met audio werk. Dat zal ook wel komen omdat ik nu met name ableton gebruik en vroeger cubase. Effecten zet ik er altijd wel los op. Dat kunnen er echt heel veel zijn overigens in mijn projecten. Maar goed, in de huidige tijd merk je daar toch niks van met die cpu.

Dus samenvattend.
VST instrumenten zet ik tegenwoordig voornamelijk om naar audio en werk vanaf daar verder. VST plugins laat ik altijd intakt (wat ook handig is voor automation en zo als je het arrangement aan het bouwen bent).
 
Ik werk het liefst met midi/VST's en audio files door elkaar.
En alle effecten "live" tot het einde.
In de regel is het één audiospoor per HW synth en deze worden omgezet naar Wav zodra het kan, om latency issues te voorkomen of kraken omdat mijn buffer grootte heel laag staat als er HW bij komt kikken.
 
Ik laat in Reason in principe 'alles' virtueel. Omdat ik gedurende het project nog vaak wat wijzig. Gelukkig zijn de meeste stock instrumenten van Reason erg goed en niet zo intensief.
Ga ik veel met VST's aan de slag (Analog Lab voorname) dan 'moet' ik wel bouncen.
Dat gaat dan in Reason om de kale audio (zonder FX). Die staan gewoon nog aan.
De master plugin etc. laat ik uit tijdens het maken van muziek. Anders wordt het heel snel druk in de CPU.
 
Een ander voordeel van omzetten naar audio is dat je veel beter visueel hebt wat er qua volume gebeurt. In midi blijft dat toch wat abstract. Ook vind ik flow en timing makkelijker aan te passen in audio (ableton warpt altijd erg gebruiksvriendelijk) dan via de piano roll. Zo'n midi grid is handig als het 100% strak moet zijn, maar funken doet 't moeilijker.
 
Ik lees veel dat er sporen worden omgezet naar een Wav vanwege cpu-slurpende fx plugins.
Weleens gedacht aan VST3-plugins? Wanneer er geen signaal uit een VST3-plugin komt, wordt er ook niks vanuit cpu belast.
 
In Studio One zit de optie Transform to audio track. Als ik dat kies, maakt hij er kale audio van en houdt hij de insert-effects op hetzelfde kanaal. Dat scheelt fors in de CPU van de plugin. Bovendien kan ik weer 'terug' transformen, als ik dat laren wil, bijvoorbeeld om nog wat midi-noten aan te passen.

Vuistregel voor mij is wel dat ik snel knopen wil doorhakken. Als ik tevreden ben over een spoor, maak ik er zo snel mogelijk audio van. Anders blijf ik tweaken en komt een nummer nooit af. Bovendien is mijn pc al wat ouder 👍
In Logic Pro kun je een track ‘freezen’. Dan wordt het een audiotrack die je later kunt unfreezen als je iets wilt aanpassen.
 
In Logic Pro kun je een track ‘freezen’. Dan wordt het een audiotrack die je later kunt unfreezen als je iets wilt aanpassen.
FL Studio heeft al enige tijd de optie om een track te exporteren en daarna de midi/VST track op mute te zetten, in 1 beweging.
Dus bewerken blijft ook daar altijd mogelijk.
Ik verwacht dat iedere DAW die zichzelf enigsinds serieus neemt, deze optie wel kent op één of ander manier.
 
FL Studio heeft al enige tijd de optie om een track te exporteren en daarna de midi/VST track op mute te zetten, in 1 beweging.
Dus bewerken blijft ook daar altijd mogelijk.
Ik verwacht dat iedere DAW die zichzelf enigsinds serieus neemt, deze optie wel kent op één of ander manier.
Dat kan inderdaad ook, een instrumenttrack bouncen naar een audiotrack. Voordeel van het freezen is dat het op dezelfde track gebeurt en je geen audiofiles hoeft te managen. Dat gebeurt allemaal automatisch. Als je unfreezet ia de audio weer weg.
 
Back
Top