Cursus afmixen?

Dit is toch niet zo'n statement van:
Als ik maar dezelfde gear heb als die en die bekende producer, wordt ik ook wel een bekende producer. Want als ik maar dezelde spullen heb, komt het wel goed.

En zo'n Logic vs Cubase statement slaat ook gewoon nergens op. Net als de Mac vs PC discussies, hardware vs software discussies etcetera.

Als je creatief bent, en verstand van zaken, maak je je eigen afgewogen keuzes. Goede muzikanten kunnen gewoon muziek maken, onafhankelijk van merk/type/prijs etcetera.

Als je niet weet hoe je met de spullen om moet gaan, kun je de gaafste studio met de duurste gear hebben, en er komt nooit wat goeds uit. Je hebt mensen met het mooiste spul, wat niet eens goed is aangesloten. Waar ben je dan mee bezig.

[edit]Maar ik wil wel een 909, want Jeff Mills heeft er (minstens) één.[/edit]

Concentreer je maar op het maken van de muziek op zich. Als dat niet OK is, hoeft de rest ook niet. Is de muziek goed, ga je verder kijken. Maar staar je dus vooral niet blind op wat anderen hebben. Dat is net zo als met de TR-909. Als je er geen hebt, kun je nu wel meteen stoppen............:D


P.S. Ik doe niet aan 'producen' en heb ook GEEN TR-909.

Om een lange quote te beamen. Ik haat het woord "producen", ik HAAT het, ik HAAT het, ik HAAT het.
dfe5a287dae7b5bf5c8fc648f62af071.jpg


Gagarin
 
Dit is toch niet zo'n statement van:
Als ik maar dezelfde gear heb als die en die bekende producer, wordt ik ook wel een bekende producer. Want als ik maar dezelde spullen heb, komt het wel goed.

En zo'n Logic vs Cubase statement slaat ook gewoon nergens op. Net als de Mac vs PC discussies, hardware vs software discussies etcetera.

Als je creatief bent, en verstand van zaken, maak je je eigen afgewogen keuzes. Goede muzikanten kunnen gewoon muziek maken, onafhankelijk van merk/type/prijs etcetera.

Als je niet weet hoe je met de spullen om moet gaan, kun je de gaafste studio met de duurste gear hebben, en er komt nooit wat goeds uit. Je hebt mensen met het mooiste spul, wat niet eens goed is aangesloten. Waar ben je dan mee bezig.

Concentreer je maar op het maken van de muziek op zich. Als dat niet OK is, hoeft de rest ook niet. Is de muziek goed, ga je verder kijken. Maar staar je dus vooral niet blind op wat anderen hebben. Dat is net zo als met de TR-909. Als je er geen hebt, kun je nu wel meteen stoppen............:D


P.S. Ik doe niet aan 'producen' en heb ook GEEN TR-909.

Om een lange quote te beamen. Ik haat het woord "producen", ik HAAT het, ik HAAT het, ik HAAT het.
dfe5a287dae7b5bf5c8fc648f62af071.jpg


Gagarin


[edit]Wil wel een 909, want Jeff Mills heeft er (minstens) één.[/edit]
 
het is logisch dat iedereen alles wil kunnen, alleen dan kun je nog uitblinken bij al die blauwe-maandag-werkers
 
@ Sander:
Ik ben wel inmiddels een stapje verder.

Ik heb het over producers zoals Fedde le Grand, Chocolate pumma, Steve Angello en Cris Lake. En zo zijn er nog velen.

Ze gebruiken allemaal een mac met Logic audio.
Dit in combinatie met een goede geluidskaart,monitor speakers en de juiste plugins kom je een heel eind!

Sommigen zullen me wel tegen spreken, maar uit Logic audio en Cubase zit gewoon een verschil.
Je krijgt daar gewoon "makkelijker" een beter geluid uit als uit Cubase.
En hun tracks worden allemaal gemasterd door de juiste mensen die dat goed kunnen.

Ik heb wel een paar nieuwe plug-ins, en als je die juist toepast scheelt dat echt goed in de kwaliteit van het geluid.
Heb nu Crysonic.Spectralive, Crysonic.newB, en wat goede eq plugins.

Maar het ligt ook grotendeels aan de kwaliteiten van de producer zelf!

Even Fedde la grand eruit lichten.. die werkt samen met een andere producer, en reken maar van Yes dat ze hardware gebruiken.

Maar het belangrijkste, en dat zal je ook lezen in interviews met Fedde, is het samenspel tussen Fedde en z'n compagnon.. dat is krachtiger dan welke tool dan ook.

De korte klappen die je kan maken, als jij het niet weet dan komt de ander weer met iets, als iets ontzettend goed is en je springt allebei een gat in de lucht, dat is een dynamiek waar je echt wat aan hebt.

En ook Fedde geeft in een interview min-of-meer toe dat hij bij dingen waar hij minder goed in is, iemand anders erbij haalt, niks raars aan inderdaad.

http://innercity.id-t.com/2006/index.php?option=com_content&task=view&id=52&Itemid=37
 
het is logisch dat iedereen alles wil kunnen, alleen dan kun je nog uitblinken bij al die blauwe-maandag-werkers

tuurlijk niet,.

Ik werk ook in 3dgraphs,.. bij grote projecten heeft iedereen in t team een specialiteit. Eentje doetarchitectuur,.. ander landscapingm, ander maakt textures ander modelled de figuren,. iemand is rigger en zet de botjes en kinematics in de models,. en ga zo maar door.
Als er al iemand bestaat die al die disciplines beheerst zou ie gewoon jaren aan t werk zijn en werden er nooit deadlines gehaald.
 
ben het er niet mee eens:) dan moet je lekker in een rockbandje gaan spelen, als je electronische muziek maakt moet je dr gewoon voor gaan om alles zelf te doen, anders word het wel heel simpel, ik kan dit dus doe ook alleen dit de ander doet de rest maar, als je gewoon een echte doorzetter bent gaat afmixen en componeren op de pc ofzelfs met hardware echt wel lukken, ik kon dr ook nooit een drol van, nu na acht jaar net iets meer, maar blijven doorgaan dan lukt het wel, en kun je echt helemaal je eigen producties maken. want dat willen ''''electronisten'''''toch ook??

ik maak liever een simpel nummer helemaal zelf. als een serieus en niet iets mooier nummer die dan niet heemaal van je zelf is
 
ik kon dr ook nooit een drol van, nu na acht jaar net iets meer, maar blijven doorgaan dan lukt het wel, en kun je echt helemaal je eigen producties maken

Misschien dat ik er ook zo over denk als ik 8 jaar muziek maak! ;)

Trouwens,..
als je electronische muziek maakt moet je dr gewoon voor gaan om alles zelf te doen, anders word het wel heel simpel,

Als je niks anders ambieert dan simpele muziek maken misschien,.. net alsof electronische muziek per definitie simpel is en niet door virtuoze muzikanten kan worden gemaakt,. En niet verder kan gaan dan loopbased musiceren.
Als je bedoelt met electronische muziek,.. atonale stamphouse,.. waar ik ook al een tijdje met plezier mijn portie van produceer,..hmm,. dan kan ik r nog wel inkomen,..dan hou je wel wat uurtjes over. Maar ik maak ook jazz soul funk house elektro dub kaseko en een heleboel andere stijlen,. allemaal hoofdzakelijk electronisch. Bovendien schrijf ik lyrics voor veel producties.
Als je nog nooit een vette solo hebt neergelegd en dat ook niet ambieert dan heb je misschien tijd om af te gaan zitten mixen.
Anders zul je gewoon muziektheorie moeten studeren en oefenen.
Ik heb niet echt t gevoel dat,. als ik een reggeatune met zesstemmige blaaspartijen en 4 stemmige vocals heb gecomponeert en die heb opgenomen en gearrangeerd waarvoor ik ook nog es de teksten heb geschreven, alle muzikanten bijeen heb gezocht,dat een engineer dan een overbodige luxe is en dat t dan niet meer mijn song is omdat iemand t heeft afgemixt.,..
En daar denken ze bij de buma stemra precies zo over trouwens.
Verder zijn er gewoon mensen die voor hun brood niks anders doen dan mixen.
En dan ook misschien al 8 jaar of soms al langer! Die zijn er misschien wel veeeel beter in dan jij en ik!
 
Hey is ook wel waar wat meerdere hier zeggen, dat vele bekende producers ook hulp krijgen.
Maar als je net als ik alleen muziek maakt, en niet veel mensen kent die dat ook doen is het best lastig om iemand te vinden waarmee je samen iets kunt maken.
Je moet maar net de juiste persoon tegen komen,en mocht je wat opsturen, moet je ook maar net geluk hebben dat ze je tracks goed genoeg vinden.

Maar dat het met de pc alleen kan dat is iets wat ik zeker weet!
Wil je echt verder komen, moet je ook gewoon de juiste mensen kennen.
 
ik bedoelde idd echt electronische muziek ja, als je echt muziekkant bent natuurlijk hoef je dan niet alles zelf te doen. anders hadden er ook geen producers hoeven te bestaan

maar ik vind toch wel als je muziek maakt waarbij je weinig hoeft in te spelen op echte instrumenten, en je moet dan nog iemand vragen het af te mixen, nee dan ben je niet serieus bezig (masteren kan nutuurlijk niet iedereen leren, maar afmixen moet toch zeker lukken op ten duur)
 
Vind het voor mezelf in ieder geval wel belangrijk om de kwaliteit van de muziek zo goed mogelijk te krijgen.
Dat is iets waar ik me momenteel toch aardig in verdiep en naast het muziek maken mee bezig hou.
Vaak hoor ik commentaren op de kwaliteit.
Drums klinken niet goed, te weinig laag, etc.
Het is verder een interesse om te kunnen mixen en dat lijkt me nog het meest belangrijk.
 
Helemaal mee eens.

Ik vind het ook belangrijk dat je wel een track maakt die van goede kwaliteit is.
En het kunnen mixen is dan gewoon nodig!
Het masteren kan je altijd nog laten doen.
 
pff gelukkig ben dus niet de enige die mixen JUist erg belangrijk vind, vooral in deze tijd zeg.. iedereen kan wel wat samples onder elkaar plakken in Fl en het dan aan hoe je het noemt een mix nerd sturen
 
pff gelukkig ben dus niet de enige die mixen JUist erg belangrijk vind, vooral in deze tijd zeg.. iedereen kan wel wat samples onder elkaar plakken in Fl en het dan aan hoe je het noemt een mix nerd sturen

Tsja,..Als je samples plakken muziek maken vindt,.. dan hou je idd wel tijd over voor een afmix!
 
Haha... ik ben zo'n mixnerd. verdien er wel een leuke boterham mee. Het laten mixen is zeer gebruikelijk in de pro wereld. Ieder z'n vak. Mijn muziek wordt overigens ook gemaakt door samen te werken met zoals Mario010 al heeft gezegd mensen en gelijkgestemden die iets beter kunnen dan jijzelf. Ik speel nou niet echt geweldig trompet, sax ofzo. Daar laat ik dus muzikanten voor komen.
Ik leg altijd alleen een basis neer van drums, bass, en begeleiding. De rest laat ik inspelen met echte instrumenten en bijbehorende muzikanten die het instrument zeer goed beheersen.
En idd samples plakken is geen muziek maken, maar net zoals vroegah... tape knippen en plakken. Erg simpel en valt ook niet veel aan af te mixen.
 
ik had het over producermuziek (dance etc)en niet over op een trompet blazen oid

lijkt me trouwens erg mleuk om zo te kunnen mixen als mn bovenbuurman
 
Back
Top