Cursus afmixen?

Ik wil binnenkort misschien eens wat demo's gaan opsturen.
Daarom wil en dus ook een zo goed mogelijke kwaliteit afleveren, en ook voor me zelf wil ik dat.

Ik denk wel dat als een track bij een label in de smaak valt en de kwaliteit kan beter dat ze je daar dan heus wel mee helpen, maar als een track gewoon niet klinkt dan gaat je cd denk ik sneller de prullenbak in.

Wat gijs zegt ben ik het mee eens ja, als je een goede track en arrangement kan maken, klinkt die ook goed, al hoewel ik dat best moeilijk vind!

eigenlijk zeg je alles al! Als een label een track goed vindt dan gaan ze niet zo snel je cd in de prullenbak gooien! Wat jij goed vindt klinken kan bij een label wel helemaal verkeerd uitpakken. Ga jezelf daarom niet blind staren op het uitmixen etc. Dat kan je later alsnog doen zorg gewoon eerst dat de basis van een track goed is en dat je zegt kijk hier heb ik wat. Voor hetzelfde geldt ben je nog een week of maand bezig met een track om het in jou oren goed te laten klinken. Terwijl een label wel zegt ja of nee! Kortom zonde van je tijd, om je helemaal blind te staren op het uitmixen. Veelal moet de track toch nog gemastered worden en dat doen de labels 9 van de 10x zelf!!!!
 
zo waar. Ik betrap me er zelf ook op dat ik eindeloos veel tijd kwijt ben aan het mixen en de beoefening van deze kunst. Dus deze zin is voor mezelf bedoelt voor later: FOCUS JE OP HET ARRANGEMENT!:)
 
Daar hebben jullie ook wel een punt.
Maar het kom ook dat je een zo goed mogelijke mix wilt afleveren, en je zit je dan soms op de verkeerde dingen helemaal blind te staren.
Plus dat heb ik, ik luister naar tracks van bekende producers en de kwaliteit ervan, en dan "probeer" je dat zelf ook zo af te leveren.
Maar toch vind ik het interessant er meer over te weten.
 
Plus dat heb ik, ik luister naar tracks van bekende producers en de kwaliteit ervan, en dan "probeer" je dat zelf ook zo af te leveren.

Dit doe ik dus precies hetzelfde, en ondanks dat hierdoor mijn mixen op zich wel aantoonbaar beter zijn geworden, merk ik wel dat het enigszins ten koste gaat van de creativiteit. Hoe meer ik bezig ben met het tweaken van sounds en het maken van een goede mix, hoe minder ik bezig ben met de muziek zelf.. Muziek moet eigenlijk de basis zijn en daarna het mixen/masteren. Een goede balans hiertussen is natuurlijk het streven.
 
"Ik denk wel dat als een track bij een label in de smaak valt en de kwaliteit kan beter dat ze je daar dan heus wel mee helpen""""

nou ik denk dat als ze het plaatje leuk vinden, maar de kwaliteit noiet ok vinden, dat ze zeggen; leuke plaat, maar ga hem nog maar eens oppoetsen.

een label gaat je echt niet helpen met het opvijzelen van je track...ze hebben wel wat anders te doen.

eventueel kunnen ze de boel laten masteren door hun mannetje, maar daar houdt het ook mee op.
 
Een track moet als je hem aan het bouwen bent al gewoon zo goed mogelijk klinken.
Achteraf gaan oppoetsen is imho een verloren zaak.
Hij moet voor je dat (afmixen) doet al echt geweldig klinken, en staan als een huis.

maar das mijn bescheiden mening...
 
"Ik denk wel dat als een track bij een label in de smaak valt en de kwaliteit kan beter dat ze je daar dan heus wel mee helpen""""

nou ik denk dat als ze het plaatje leuk vinden, maar de kwaliteit noiet ok vinden, dat ze zeggen; leuke plaat, maar ga hem nog maar eens oppoetsen.

een label gaat je echt niet helpen met het opvijzelen van je track...ze hebben wel wat anders te doen.

eventueel kunnen ze de boel laten masteren door hun mannetje, maar daar houdt het ook mee op.

een "fastoenlijk" label of manager kan wel punten aangeven dan ben je al verder dan het soort van 3e wiel uitvinden voor sommigen hier. Oppoetsen is 1, maar je moet wel weten wat je moet oppoetsen!
 
een "fastoenlijk" label of manager kan wel punten aangeven dan ben je al verder dan het soort van 3e wiel uitvinden voor sommigen hier. Oppoetsen is 1, maar je moet wel weten wat je moet oppoetsen!


En dat is nou net het gene wat ik lastig vind, het weten wat je moet oppoetsen!

Ik denk dat het toch ook te maken heb, dat je moet weten welke plug-ins je hoe moet gebruiken.
Ik denk ook dat eq-en,compressie enz veel doet, maar het is niet het enige wat je nodig heb voor een goede mix.

Daarom lijkt het mij leuk en leerzaam eens een cursus te volgen met een beetje de basis en de trucjes hiervan.
Ik weet ook wel dat je dat zo niet in 2 dagen leert, maar als je een begin heb kan je zelf ook een hoop uitvogelen.

En wat cns zegt, ik wil ook niet al mijn tijd besteden aan het uitmixen, maar vind het wel belangrijk dat het wel naar je zin klinkt.
 
Reken niet op een label.

Mixen begint al bij de keuze van het arrangement. In feite zou het al leuk moeten klinken zonder EQ, compressie en andere truukjes. Behalve als je voor iets zeer specifieks gaat.

En dat is nou net het gene wat ik lastig vind, het weten wat je moet oppoetsen!

Zoals ik reeds zei, beginnen met de basis. Als je een arrangement gemaakt hebt, zet alles op mute en zorg ervoor dat de basis goed klinkt (drums, bas, lead). Hoe meer geluiden je er bijgooit, hoe ingewikkelder het wordt. En je moet niet enkel oppoetsen, maar soms eerder ...eerr onderpoetsen. Frequenties wegnemen is meestal beter dan frequenties boosten om er uit te steken.

Persoonlijk vind ik een cursus niets. Gewoon een boek lezen en de tijd ervoor nemen om toe te passen wat er geschreven wordt. Maar ieder heeft een andere manier van leren. Over de basis is er meer dan genoeg info te vinden op het internet. Als je links wil, vraag maar. Een goed startpunt is uren-dagenlang de artikles op sospubs.co.uk uitpluizen. In feite staat daar alles al op...

Als volgorde om bepaalde technieken te leren, zou ik aanraden: eerst delay effecten (chorus, delay, flanger), dan EQ, dan compressie. Idem bij het toepassen op een arrangement, wanneer je het maakt.
 
Dank je wel JugJug,

Ik ga zeker je advies opvolgen!
Ga morgen eens een dagje googelen en kijken wat ik tegen kom!
 
Een track moet als je hem aan het bouwen bent al gewoon zo goed mogelijk klinken.
Achteraf gaan oppoetsen is imho een verloren zaak.
Hij moet voor je dat (afmixen) doet al echt geweldig klinken, en staan als een huis.

maar das mijn bescheiden mening...

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Ik werk aan het arrangement en "afmixen" tegelijkertijd. Als ik een nieuwe geluidje in mijn arrangement zet dat "tweak" ik deze tot ik hem in het arrangement vind passen. Ik maak veelvuldig gebruik van multi-bank compressors/expanders ipv EQ's, dat maakt je geluid veel voller en scherper. EQ's gebruik ik om zinloze frequenties uit te filteren.

Het op het einde afmixen beperkt zich bij mij tot volume veranderingen.
 
hey razor ik zoek nog een cursus pensioenen verkopen
whaha
maar ff on topic ik ben de mening toegedaan dat de basis van je track gewoon uit top sounds bestaat samples of zelf ingespeeld en niet teveel compressie toepast voor het masteren is het een stuk makkelijker om een stabiele eindmix te krijgen en voor het geluid van profi producties moet je toch een profi mastering er op los laten
grtz
 
ik focus me de laatste tijd juist heel veel op het mixen en niet arrangement,maak vrij simpele style muziek, en vind het erg belangrijk dat de sound vet klinkt, mooie pompende bass,volle lead en gewoon helder
 
Het zijn producers waarvan ik weet dat ze alles met de pc /mac doen, en bijna geen hardware gebruiken.

En waar halen zij hun geluiden dan vandaan? Sample-CD's met voorbewerkte (kant-en-mix-klare) beats, baslijnen, etc?

Is het wel een eerlijke vergelijking wil ik hier mee zeggen.. bijv. terwijl jij met allerlei dure en ingewikkelde hardware probeert een resultaat te bereiken, zetten die gasten een nummer in elkaar met voorgebakken samples.. dat zou toch zomaar kunnen.

Of zouden ze ergens anders hun eigen samples bakken, en die gebruiken om een nummer volledig op PC/MAC te maken? Of puur en alleen soft-synths, met outboard analoge compressoren/galmen/limiters/'mastering-equipment' ?

Noem eens zo'n producer?

(sorry dat zijn een hoop vragen zie ik hehe)
 
@ Sander:

Ik ben wel inmiddels een stapje verder.

Ik heb het over producers zoals Fedde le Grand, Chocolate pumma, Steve Angello en Cris Lake. En zo zijn er nog velen.

Ze gebruiken allemaal een mac met Logic audio.
Dit in combinatie met een goede geluidskaart,monitor speakers en de juiste plugins kom je een heel eind!

Sommigen zullen me wel tegen spreken, maar uit Logic audio en Cubase zit gewoon een verschil.
Je krijgt daar gewoon "makkelijker" een beter geluid uit als uit Cubase.
En hun tracks worden allemaal gemasterd door de juiste mensen die dat goed kunnen.

Ik heb wel een paar nieuwe plug-ins, en als je die juist toepast scheelt dat echt goed in de kwaliteit van het geluid.

Heb nu Crysonic.Spectralive, Crysonic.newB, en wat goede eq plugins.

Maar het ligt ook grotendeels aan de kwaliteiten van de producer zelf!
 
@ Sander:

Ik ben wel inmiddels een stapje verder.

Ik heb het over producers zoals Fedde le Grand, Chocolate pumma, Steve Angello en Cris Lake. En zo zijn er nog velen.

Ze gebruiken allemaal een mac met Logic audio.
Dit in combinatie met een goede geluidskaart,monitor speakers en de juiste plugins kom je een heel eind!

Sommigen zullen me wel tegen spreken, maar uit Logic audio en Cubase zit gewoon een verschil.
Je krijgt daar gewoon "makkelijker" een beter geluid uit als uit Cubase.
En hun tracks worden allemaal gemasterd door de juiste mensen die dat goed kunnen.

Ik heb wel een paar nieuwe plug-ins, en als je die juist toepast scheelt dat echt goed in de kwaliteit van het geluid.

Heb nu Crysonic.Spectralive, Crysonic.newB, en wat goede eq plugins.

Maar het ligt ook grotendeels aan de kwaliteiten van de producer zelf!

Dit is toch niet zo'n statement van:
Als ik maar dezelfde gear heb als die en die bekende producer, wordt ik ook wel een bekende producer. Want als ik maar dezelde spullen heb, komt het wel goed.

En zo'n Logic vs Cubase statement slaat ook gewoon nergens op. Net als de Mac vs PC discussies, hardware vs software discussies etcetera.

Als je creatief bent, en verstand van zaken, maak je je eigen afgewogen keuzes. Goede muzikanten kunnen gewoon muziek maken, onafhankelijk van merk/type/prijs etcetera.

Als je niet weet hoe je met de spullen om moet gaan, kun je de gaafste studio met de duurste gear hebben, en er komt nooit wat goeds uit. Je hebt mensen met het mooiste spul, wat niet eens goed is aangesloten. Waar ben je dan mee bezig.

Concentreer je maar op het maken van de muziek op zich. Als dat niet OK is, hoeft de rest ook niet. Is de muziek goed, ga je verder kijken. Maar staar je dus vooral niet blind op wat anderen hebben. Dat is net zo als met de TR-909. Als je er geen hebt, kun je nu wel meteen stoppen............:D


P.S. Ik doe niet aan 'producen' en heb ook GEEN TR-909.
 
Allereest,..Ik heb nog nooit meegemaakt dat ze bij een label van iets anders verstand hebben als platen persen en muzikanten uitmelken.
Als iets slecht klinkt schudden ze gewoon met hun hoofd en krijg je domme redenen waarom ze t niks vinden om uit te brengen.
Ik heb soms met mn beste tracks bot gevangen en b-tracks,.. die ik eigenlijk niet eens wilde laten horen,. werden dan wel gereleased. Maar nog nooit dat een label heeft gezegd,. hee,.. we hebben een goeie engineer,.. die zal er wel wat moois van breien.


Verder is het natuurlijk een combi van de juiste gear en de kennis en ervaring die je daar zelf in stopt.
Dat kan voor iedereen een andere combi zijn.
Er zijn steengoeie (lees steenrijke) hiphop producers in America die gewoon met fruity of met een dikke gepimpte MPC werken.
T is maar wat t voor jou persoonlijk doet.
Afmixen heeft ook alles te maken met persoonlijke smaak.
Als je gewoon werkt met de sounds die voor jou lekker met elkaar combineren dan heb je de helft van t werk al gedaan.
Wat mij heel erg helpt is samen werken met mensen die beter zijn dan ikzelf op de gebieden waar ik niet zo in uitblink.
Ik heb heel veel geleerd door producers uit te nodigen met meer mixervaring als ik zelf.
Ik vind er eigenlijk ook geen reet aan en maak liever muziek.
Dus als iets niet lekker in de mix ligt ga ik naar een mix-nerd en laat hem ff een paar uurtjes aan de track klooien.
Ik heb nu bv een vocal die ik niet goed in de track krijg gemixed.
Is goed gezongen,.. beregoeie zanger,.. arrangement staat als een huis,.maar de kombi is t net niet,. het ligt er niet in maar op als je begrijpt wat ik bedoel.
Dan kan ik wel dagen gaan proberen,. maar als ik m ff naar meeneem naar een vriendje,. dan komt t goed en kan ik nu gewoon verder met arrangen.
Ik merk steeds vaker dat iedereen alles wil kunnen,. tot afmasteren toe,.. maar mensen vergeten dat al die kunstjes gepaard gaan met jarenlange ervaring, passie en persoonlijke talenten.
Ik ben goed in arrangen en songs schrijven. Dat doe ik ook t liefst.
Waarom zou ik dan gaan klooien met iets wat me niet helemaal ligt.
Als er flamenco gitaar moet worden ingespeeld ga ik toch ook niet naar 10 jaar in spanje naar t conservatorium.
Ik vraag gewoon iemand die dat beheerst.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top