geluid in FL-studio ten opzichte van Cubase...

Hega

Stamgast
Lid sinds
9 september 2008
Berichten
300
Locatie
Groningen
Zostraks heb ik even een aantal songs van mezelf weer teruggehoord in FL-studio en om heel eerlijk te zijn schrok ik wel een beetje van het matige geluid.
Het klinkt allemaal erg ingeblikt; de drums klinken erg hakkelig en de synths erg vlak (oa pads etc).
Ik heb het gevoel dat ten opzichte van Cubase (SX in mijn geval) het allemaal een stuk minder klinkt in FL-studio.
Zou dit waar kunnen zijn of zou dit niet moeten uitmaken?
 
Er zijn al veel discussies over geweest of de ene DAW beter klinkt dan de andere; theoretisch gezien zou het niet zo moeten uitmaken. In de praktijk echter horen veel mensen wel verschil. Ik heb dezelfde ervaring als jij met FL hebt ten opzichte van Cubase. FL klinkt doffer en rommeliger en Cubase helderder en sprankelender. Dit kan natuurlijk ook te maken hebben met de standaardplugins die bij FL en Cubase geleverd worden die hierin wellicht het verschil maken. Ik ben naar aanleiding hiervan in ieder geval overgestapt op Cubase.
 
juistum. goede fx plugs gebruiken. De bijgeleverde plugs van FL zijn zeker
niet slecht mits je veel moeite doet om ze af te stellen. Ik ben er de laatste tijd
ook meer in gaan verdiepen en maak een positieve ontwikkeling door wat betreft
het draaien aan FX plugs. Keyword is : weet wat je doet. Om diepte te krijgen
moet je bijvoorbeeld niet een stereo enhancher, een doorgalmende reverb en een
delay effect tegelijk gebruiken. Zorg vooral voor stereobeeld contrast.
pads en strings in de achtergrond, leads en bas meer naar voren... bijvoorbeeld.
 
Zostraks heb ik even een aantal songs van mezelf weer teruggehoord in FL-studio en om heel eerlijk te zijn schrok ik wel een beetje van het matige geluid.
Het klinkt allemaal erg ingeblikt; de drums klinken erg hakkelig en de synths erg vlak (oa pads etc).
Ik heb het gevoel dat ten opzichte van Cubase (SX in mijn geval) het allemaal een stuk minder klinkt in FL-studio.
Zou dit waar kunnen zijn of zou dit niet moeten uitmaken?

Wat had je als monitoring ten tijde van je tracks die gemaakt werden in FL?
Wat had je als kennis van mixing, programming, sounddesign en mastering ten tijde van je tracks die gemaakt werden in FL?
Hoe lang is het geleden dat je die tracks hebt gehoord?
Komen de synths uit dezelfde plugin, of gebruik je nu andere?

Het is heel makkelijk om FL af te doen als speeltje en te miepen over summing, en dat gaat hoogstwaarschijnlijk ook een hele ris mensen gelijk doen als ze dit verhaal zouden lezen, maar eerst bovenstaande vragen beantwoorden :P
 
En zoals altijd zal wel weer gelden dat een pro een 1000x beter geluid uit FL krijgt dan ik (of 80% van de producerende wannabe producers, waaronder ik mezelf dus ook reken) uit de beste en duurste software en gebruikmakend van de allerbestse randapparatuur die je je maar kunt voorstellen.

Paul
 
Zostraks heb ik even een aantal songs van mezelf weer teruggehoord in FL-studio en om heel eerlijk te zijn schrok ik wel een beetje van het matige geluid.
Het klinkt allemaal erg ingeblikt; de drums klinken erg hakkelig en de synths erg vlak (oa pads etc).
Ik heb het gevoel dat ten opzichte van Cubase (SX in mijn geval) het allemaal een stuk minder klinkt in FL-studio.
Zou dit waar kunnen zijn of zou dit niet moeten uitmaken?

ga maar eens zoeken naar de discussie van reason als standalone of als rewire in cubase :frons:

ook ik heb vol verbazing de reacties zitten bekijken omtrent de soundengine want daar gaat het dus om...

Misschien dat in jou geval ook wel sprake is van andere VSTi's dus laat dat eens weten...

Maar dus je vraag zou dit waar kunnen zijn? Ja ook al kan ik er zelf nog niet echt wat mee... Wellicht dat Niel nog eens eens een stukje kan posten met reason als standalone en als rewire ;) als hij tenminste al weer beide armen normaal kan gebruiken...
 
Het beste is te kiezen voor één Daw (en een legale dan) en dan eerst leren daarmee het beste geluid eruit te krijgen.
Het geluid heeft niets met je Daw te maken, maar alles met je ervaring.

Je oren moet namelijk ook flink getrained worden om te horen wat beter is en wat slechter en als je dan na enige studie begrijpt hoe plugins werken en je eigen presets gaat gebruiken, dan komt die kwaliteit pas echt.
Duurt zeker een paar jaar en bij sommige komt het helaas nooit.

De meeste kwaliteits problemen komen echter door het gebrek aan transparantie van je mix. Dit komt wegens het niet consequent alle er niet toe dienende frequenties te verwijderen.
Beginners gaan meestal juist op de boosting toer, wat het probleem alleen maar erger maakt.

Op mijn site staat er een beginners cursers voor het gebruik van de voornaamste VST's in het engels en het nederlands.

Groeten
wim
 
Het meest geloofwaardige antwoord dat ik heb gelezen stond hier

http://forum.cakewalk.com/tm.aspx?m=1184416&high=DAWs+sound+engine!+is+there+any+difference?
lees de reply van Yep

of wacht, ik kopieer zijn antwoord wel even..

[qoute]
In sane, sensible, real-world practice there is no measurable difference between them. If you rig a test specifically to wring out the differences between how tiny decimals are rounded or truncated then you might be able to get a miniscule detectible (but not audible) difference between say 32-bit fixed-point results and 64-bit floating point. You can check out Lynn Fuston's Awesome DAWsum CD to compare a bunch of different analog and digital summing, but I can save you the trouble and tell you that among the digital summing busses, there is no difference.

So... what's with all the people who swear that DAW X sounds better than Y? Some of this is plain old "placebo effect," and some of it is user error, and some of it is a third thing I'll get to in a sec. There are several "hidden" ways in which users can very easily and unknowingly make invalid comparisons of what they *think* should be a simple A/B test. One is having dither, or a different type of dither enabled or disabled on one DAW but not the other-- this can give one DAW smoother-sounding tails and greater low-level detail, or another a slightly "veiled" sound with less sense of audio "black space" between notes-- exactly the kind of slight, ephemeral "lower quality" that people often refer to with one vs another. Another far more dramatic, but also easy-to-misunderstand difference is pan law. If you move the exact same project files from one DAW to another, and one of them has a different default pan law, then the difference in size, loudness, apparent detail, stereo spread, and instrument clarity could be pretty dramatic, although still within the realm of stuff that could be mis-heard as "better quality." These kinds of mistakes are easy to make if you don't really know what you're doing.

The one area where there *might* be a real difference is plugin handling. Theoretically all this stuff has specs that the plugin developers and the DAW developers should be following, but most of us are aware that not all plugins get on equally with all hosts. This is technically a *bug* and not a difference in the audio engine, but it's there.

For the record, it is pretty easy to perform a null test (as long as you know exactly what you're doing) to compare DAWs, and they all null completely when used sensibly. If you really push the limits and try to force a project to reveal differences, then you might get microscopic variations down at like -132dB from a 32-bit fixed engine vs a 64-bit float engine, but nothing that is going to be audible in a real double-blind listening test. It's also worth mentioning that fixed-point engines are susceptible to intersample distortion if you were to run all your levels right up to 0dB, but again, in sensible real-world practice it's not going to make any difference, and cakewalk users have nothing to fear since they have 64-bit float, which is the best you can get anyway.

Digital audio engines are just performing mathematical operations, like a calculator. If you plug in 4+4 on your calculator and I plug in 4+4 on mine they should both always spit out 8, unless one is outright broken. The microscopic differences between fixed point and floating-point and 64-bit vs 32-bit are basically like calculators that have 80 decimal places instead of 60, or that chop off the decimals that won't fit vs rounding them. So for instance if you divide 2/3 in one, it might spit out 0.66666666666666666666666666667, and the other might spit out 0.666666666666666666666666666. Those are generally not meaningful audible differences, and they are certainly not the kind of across-the-board "better quality" that is implied in many debates.

These kinds of things come up often on internet message boards, and lots and lots of theories from the brilliant to the preposterous get tossed around, and lots of flames and accusations and ill-will often gets expended before anyone actually goes to the small trouble of posting a reproducable null test, and then it invariably turns out that they are the same.

Cheers. [/qoute]

Vooral het argument dat audio engines eigenlijk alleen maar rekensommetjes doen vond ik sterk, of je nu een goedkope of hele dure hebt, 2+2 = altijd 4 tenzij demachine kapot is... maar goed lees het maar door ik vond dit de meest geloofwaardige post over dit ondewerp dat ik tot nu toe ben tegengekomen op het net. Maar mischien heeft ie het wel fout hee:)
 
Heeft het niet met opname te maken, dus audio via de inputs van je geluidskaart in je DAW?

Als ik iets opneem met Reaper en vervolgens afspeel met Reaper, klinkt het slechter dan als ik het opneem met Renoise en vervolgens afspeel met Reaper. Vandaar dat ik eerst sample in Renoise en deze eventueel in Reaper afspeel om verder te sequencen, dan is het geluid wel goed in Reaper.

Ableton klinkt ook slechter als Renoise, na opname in Abelton dus. Alleen opname in Cubase is vergelijkbaar met Renoise. Het afspelen ansich (jawohl) in de verschillende pakketten heb ik geen verschil in gemerkt. FruityLoops heb ik nooit gebruikt, maar misschien heb je hier wat aan.
 
Laatst gewijzigd:
"Beter klinken" kan al vaak iets lulligs zijn als +0.3dB verschil.
 
Ik neem altijd op op hetzelfde niveau op en het "klinkt beter" als ik in Renoise opneem dan als ik dat doe in Ableton of Reaper. Dan moet ik toch in Renoise opnemen of niet?
 
Het is al een beetje gezegd, maar ik doe het nogmaals. Ik ben net van FL naar Pro Tools gegaan en natuurlijk hoorde ik ook een enorm verschil, maar waar ligt dat aan? Het lijkt mij idd ook sterk dat zoiets als een sound engine van FL (whatever that me be) anders klinkt, maar het kom imho doordat in FL:

- bijna iedereen gebruikt de standaard sample player
- bijna iedereen gebruikt de standaard plugins
- bijna iedereen gebruikt de standaard FX

In Pro Tools gebruikte ik andere synths en FX en tja dat was wel wat andere koek dan het spul dat standaard in FL zit. Niet dat je er geen goede sound mee neer kunt zetten met die plugs, maar het kostte mij wel meer moeite om er een even lekkere sound uit te krijgen als uit andere plugins.
 
FL heeft ook heel wat tune mogelijkheden. Standaard staat hij op de 6 heremetijd dinges (zie opties-> audio instellingen) maar dat kun je ten nadele van het CPU gebruikt nog heel wat kwalitatief verhogen. Heeft TS daar al eens mee gespeeld? Ik nog nooit namelijk.
 
dit is onzin.. ik werk met cubase sinds de atari met hardware.. later met cubase st met vsts en ben juist over gestapt op FL studio.... mijn eerste producties klonken exact zoals het geluid gegenereerd wordt.. zonder "reason " achtige module die het geluid op krikt want dat zit niet standaard in FL studio.. mijn eerste tracks klinken kaal en droog.. tot ik gewoon goed gebruik maakte van met name de EQ en een goede dosering van de effecten.. Kortom als het niet goed klinkt ligt het aan jezelf... ik heb een geluidskaart an 12 euro.. en klink qua geluidskwaliteit exact als de dure kaarten :)
 
dit is onzin.. ik werk met cubase sinds de atari met hardware.. later met cubase st met vsts en ben juist over gestapt op FL studio.... mijn eerste producties klonken exact zoals het geluid gegenereerd wordt.. zonder "reason " achtige module die het geluid op krikt want dat zit niet standaard in FL studio.. mijn eerste tracks klinken kaal en droog.. tot ik gewoon goed gebruik maakte van met name de EQ en een goede dosering van de effecten.. Kortom als het niet goed klinkt ligt het aan jezelf... ik heb een geluidskaart an 12 euro.. en klink qua geluidskwaliteit exact als de dure kaarten :)

Kun je eens een voorbeeldje plaatsen? Ik ben wel benieuwd. Ik heb namelijk bij je verhaal nog wat andere vermoedens...
 
ik heb een geluidskaart an 12 euro.. en klink qua geluidskwaliteit exact als de dure kaarten :)

Of je hebt echt voor een prikkie een kaart gescoord ergens of er is iets met je oren...
Je kunt me heeeeeel veeeel wijs maken en misschien geloof ik het nog ook,maar er is echt wel een hoorbaar merkbaar verschil tussen de goedkopere en duurdere kaarten.
 
dan is er wat mis met mijn oren.. ik bedoel.. Reason etc. dat geluid is niet kaal dat wordt standaard door een processor getrokken waardoor het "ander"s klinkt.. en ik ben er geen liefhebber van.. ik vermijd het juist.. het hangt er natuurlijk ook maar net af wat voor muziek je maakt..

http://mandezz.hyves.nl/ luister hier de track Keep it music in de hyves player.. persoonlijk vind ik de track heerlijk warm en vol klinken.. en betreft de geluidskwaliteit heb ik er weinig op of aanmerkingen op, ook Don't Slow Down vind ik qua eindmix vol en open klinken..

Als ik met Reason werk dan hebben die synths een compleet andere klank door de processor die over de eindmix heen zit dat heeft verder niks met FL studio te maken want het brongeluid is hetzelfde tot je er een effectprocessor overheen gooit en dat is naar mijn inziens het daadwerkelijke verschil.

Ik heb ook met Cubase SX gewerkt maar daar heb ik hier geen tracks meer van liggen.. dat was een uitprobeer periode en dat kwam niet concreet resultaat.. ik vond het niet prettig werken (FL Studio pianoroll is naar mijn mening beter) en FL studio werkt ook vlotter (naar mijn mening :D Qua geluidskwaliteit vind ik er 0,0 verschil in zitten.. En dan hangt het er ook nog van af welke synths je gebruikt.. die hebben ook allemaal weer een andere klank.. dus een echte vergelijking valt praktisch niet te maken.. Vroeger werkte ik ook al met Roland en Yamaha.. Beide goede apparatuur.. Roland was een stuk rauwer en Yamaha klonk erg "netjes" maar is de 1 dan beter dan de andere ?

FL Studio = qua sound dus Kaal tot je er zelf wat aan veranderd... Reason = Bijvoorbaat al bewerkt wat ik nadeling vind omdat het je sound op voorhand beinvloed (zet die processor maar eens uit..

En je moet ook de schoonheid in kunnen zien van iets wat niet zo opgepoetst klinkt.

Ik werk idd met een kaart van 12 euro.. Merkloos maar wel een schot in de roos.. geen ruis of niks (dat was vroeger wel anders met die goedkope kaarten)..

Luister Unpleasant Surprise.. Marco V had hier interesse in voor In Charge records.. dit ging helaas niet door.. maar als er iets mis zou zijn met de geluidskwaliteit dan had ik daar wel iets over gehoord :D

p.s. ik gebruik overigens FL studio 5 en de standaard plugins voor reverb en EQ etc..
 
Laatst gewijzigd:
Ja zolang je alles ITB doet en dus geen analoge audio opneemt maakt een 12€ kaart idd niet (veel) uit. Hooguit hoor je minder goed wat je doet maar dat hoeft een leuke mix idd niet in de weg te staan.
 
FL studio geeft wel problemen als ik VST's en Hardware combineer.. het loopt nooit normaal strak.. is geen latency probleem maar het verspringt en loopt totaal niet gelijk.. ik weet niet of nieuwe versies dat niet meer hebben maar ik gebruik idd 100% software als m.b.t. het bovenstaande.. Als ik wel zou combineren dan render ik de tracks niet meer dan neem ik ze gewoon op en dan loopt de hardware via een analoge mixer en de output gaat naar een recorder.. in mijn geval MD (minidisc) maar dat gebruik ik al jaren niet meer.. Als ik weer aktief met hardware aan de slag ga zoek ik daar een Hogere kwaliteitsoplossing voor.
 
Back
Top