€550 Voor Kleine Hardcore Setup

Origineel geplaatst door Leendert
Resonance zei dat een mixer wel goedkoper kon zijn een tijd geleden dacht ik. Reso? weetje iets?

wat betreft t oversturen op een mixer is t heel persoonlijk..

ik weet niet of de andere spirit mixers net zo oversturen als mn spirit lx7 2 maar persoonlijk vind ik dat de gains iets te snel gaan clippen op een kick.. resultaat is wel dat je een hele vieze kick krijgt

opzich is t bovenstaande voor mij geen probleem aangezien ik ook gewoon kicks makkelijk kan oversturen op mn compressor dus ik zit er niet altijd aan vast om alleen maar smerige kicks uit de mengert te halen

maar wil je een kick met veel punch zonder dat alles over zn nek gaat zou je kunnen kijken naar een mackie persoonlijk heb ik alleen ervaring met de VLZ serie van mackie maar het schijnt dat het extreme gain gedrag op de andere mackies (en dan niet de onyx) ongeveer t zelfde is.. maar goed misschien dat iemand met andere mackie types dit beter ff kan bevestigen of niet bevestigen want dit is iets wat ik hier en daar heb opgepikt

als alternatief kun je kijken voor behringer mixers maar die raad ik je af.. heb mee gemaakt op verschillende behringer mixers dat als je ook maar een beetje overstuurde kick heb je er al gelijk niks meer tussen krijgt .. de MX 8000 / 9000 schijnen opzich wel redelijk te zijn en zijn ook best geliefde mixers in de hardcore scene alleen veel mensen die ze gehad hebben zijn allemaal overgestapt (al hoor je ze verder weinig negatiefs zeggen over die bakken, behalve de duurzaamheid is net zoals de meeste behringer produkten van korte duur).. maar ik denk dat t wel een beetje een overkill zou zijn om nu gelijk zo'n bak in huis te halen als je verder nog niks heb staan

als ik persoonlijk met jouw budget iets moest gaan kopen zou ik een 2e hands mackie kopen en echt smerige kicks door middel van gitaar pedaaltjes o.i.d. maken..

maar goed ik denk niet dat je makkelijk voor 550 euro een goeie geluidskaart koopt + monitors + een mengert.. en ik zou ook nergens op gaan bezuinigen want daar krijg je later toch maar spijt van.. KRK is genoemd, zijn idd fijne monitors misschien dat je 2e hands een setje rp6 kan scoren en dan heb je nog geld over voor een geluidskaart.. en dan nog ff doorsparen voor een mengert :)

voor de rest kan ik zo gauw geen 2e hands goedkope bruikbare mixers verzinnen in jouw budget en genre..
misschien dat iemand anders nog wat kan toevoegen verder :)

Als je kicks maken leuk vind (en ja dat vind jij :P) dan is een mixertje toch wel een aanrader ook al heb je verder weinig staan.. heb me vroeger dagen achter elkaar kunnen vermaken met een kick uit een softsampler door mn mixertje en distortion bakkie halen.. maar goed eerst een geluidskaart en monitors :)
 
Ja maar dan moet je weer terug je PC in.....serieus, voor 550 euro koop je net een aardige tafel.

Koop nou niet drie dingen die je allemaal binnen een jaar beu bent.
 
Origineel geplaatst door anoniempje
bikkel en slydog hebben wel een goed punt. als je een mixer koopt heb je nog zoveel meer nodig om een beetje muziek te kunnen maken.

ik heb mijn eerste mixer (spirit lx7) het eerste half jaar niet eens gebruikt omdat ik toen verder alleen maar een juno 2 een cs2x een mfc42 had en een s2800. oke ik kon ze wel mixen maar zonder effecten was er toch geen drol aan en kwam het lang niet op het niveau wat me in software met alle gemakken daarvan lukte, kon ik nog alles naar de pc bouncen. plus nog ik gebruikte toen nog steeds meer de vst synths. omdat ik met die sound meer kon in mijn muziek dan de cs2x en de juno. ook de drums haalde ik merendeels nog steeds uit de pc omdat een s2800 met 4 outputs wel een beetje minimaal was. pas een hele tijd later toen ik een zooi erbij had gespaart had, had ik geen vst,s of andere software naast een sequencer nodig.

Ik denk dat dit het verhaal van veel mensen is. Ik begin pas nét een beetje lekker te kunnen werken in mijn hardware setup (maar ik moet eigenlijk toch een nieuwe mixer hebben want ik heb een te kleine Spirit die sowieso niet je van het is.....en nog wat FX zou eigenlijk want ik wil toch ook wel nog wat flangers en phasers......mja en een compressor....en eigenlijk nog een s950).
 
Origineel geplaatst door Leendert
Volgensmij is distortion op een analoge mengtafel wel veel mooier hoor. :)
Zover ik nu distortion met softsynths heb meegemaakt en laatst die gaintest
van resonance is wel een heel verschil hoor! Reso zij dat je met een vrij
goedkope al iets leuks eraan had. AL IS HET PUUR EN ALLEEN voor mooi oversturen. :)

(post maar gewoon als je m hebt gevonden!)
mjah maar met software kun je ook nog stukken mooier oversturen dan ik tot nu toe van jou gehoord heb hoor..ik overstuur zelf ook altijd met mn mixer, maar ik kan t lang niet altijd in andere tracks horen als iets softwarematig overstuurd is

volgens mij heb jij nog lang niet het onderste uit de kan gehaald met je software, dan ga je met hardware niet opeens heel veel vooruit (ik ben ervaringsdeskundige :D)

het beste kun je ervoor zorgen dat je eerst gewoon megatracks bouwt met software (en dat is mogelijk!), om daarna pas over te gaan op hardware, want dan weet je ook veel beter wat je echt nodig hebt

wat je nu wil doen is je eigen onkunde oplossen door andere apparaten te kopen en dat gaat je niet lukken, daar word je alleen maar ongelukkig van...ik zou alleen hardware kopen zodat je wat je maakt nóg beter kan maken, ipv iets wat nu matig is net even iets minder matig te maken

je bent nog maar net bezig joh, je moet nog een heel groeiproces doormaken, zonde om dat nu al te frustreren door hardware te gaan kopen, want ik voorzie dat je daarmee ook niet krijgt wat je in je hoofd hebt, waardoor je weer gaat verlangen naar andere hardware etc. etc. wat je uiteindelijk een boel geld gaat kosten en alleen maar frustraties oplevert :)
 
Origineel geplaatst door resonance

als alternatief kun je kijken voor behringer mixers maar die raad ik je af.. heb mee gemaakt op verschillende behringer mixers dat als je ook maar een beetje overstuurde kick heb je er al gelijk niks meer tussen krijgt ..
Volgens mij is dat onzin. Je moet natuurlijk niet je kanaal vol open zetten, want dan gooi je je hele headroom vol, of een kick maken met veel harmonischen want dan wordt 't ook lastig uiteraard :D
Je moet gewoon goed weten hoe je je kick moet oversturen en hoe je 'm netjes eq't, daarna kun je 'm 't beste samplen (doen de meeste producers volgens mij). Check m'n bijlage, vanmiddag gemaakt. Kick overstuurd op m'n behringer, ge-eq'd, kanaal vol open gegooid, naar een bus gestuurd en op een nieuw kanaal binnen laten komen, daar nog even de eq wat bijgedraaid en gesampled. Wat je nu hoort zijn twee stereokanalen, allemaal geluiden uit de virus en een kick en snare uit de sampler. Klinkt toch al best prima zo, terwijl de eq volledig neutraal staat.

Owja, gedaan met een Behringer Eurodesk MX2442. Nou is dit trouwens wel een redelijk cleane kick, maar met smerigere midkicks krijg ik er evengoed nog aardig wat geluid tussen :)
 

Attachments

  • stukkie.mp3
    497,9 KB · Bekeken: 76
Oke, dus goede monitors met laag en waarschijnlijk de Juli@ is dus genoeg? Welke heeft dan laag is weer de vraag voor mij maar heb nu dus meer budget voor monitors en/of geluidskaart. :D
 
Origineel geplaatst door Nightstorm
Owja, gedaan met een Behringer Eurodesk MX2442. Nou is dit trouwens wel een redelijk cleane kick, maar met smerigere midkicks krijg ik er evengoed nog aardig wat geluid tussen :)

ik had hiervoor een 3282A en een ehm 1604a ofzo? die laatste was iig al te lang geleden.. en bij die eerste mocht ik blij zijn als ik er een hi-hat tussen kreeg.. maar goed dat was wel met kicks die ver over hun huig gingen .. gain stond iig helemaal open, en ik kreeg er amper meer wat tussen.. op mackie en soundcraft tafels heb je iig meer headroom wat te verklaren is omdat er kwalitatief betere onderdelen worden gebruikt waar behringer juist zwaar op bezuinigd..

maar idd je kan ook kicks samplen en daarmee verder gaan wat idd door de meeste mensen wordt gedaan

t hangt ervan af hoe je te werk wil gaan.. persoonlijk vindt ik t altijd mooier om een analoge kick gewoon mee te laten stampen, maar als je toch al met samples zou werken of je deze werkwijze niet bevalt kun je idd dingen die zwaar overstuurd zijn beter samplen :)
 
Origineel geplaatst door resonance
ik had hiervoor een 3282A en een ehm 1604a ofzo? die laatste was iig al te lang geleden.. en bij die eerste mocht ik blij zijn als ik er een hi-hat tussen kreeg.. maar goed dat was wel met kicks die ver over hun huig gingen .. gain stond iig helemaal open, en ik kreeg er amper meer wat tussen.. op mackie en soundcraft tafels heb je iig meer headroom wat te verklaren is omdat er kwalitatief betere onderdelen worden gebruikt waar behringer juist zwaar op bezuinigd..

maar idd je kan ook kicks samplen en daarmee verder gaan wat idd door de meeste mensen wordt gedaan

t hangt ervan af hoe je te werk wil gaan.. persoonlijk vindt ik t altijd mooier om een analoge kick gewoon mee te laten stampen, maar als je toch al met samples zou werken of je deze werkwijze niet bevalt kun je idd dingen die zwaar overstuurd zijn beter samplen :)
maar dan gooi je 'm zeker rechtstreeks naar je main mix? want als je m door zou lussen naar een ander kanaal (ik doe dat dan via m'n bus), dan kun je m weer als normaal signaal behandelen...maar dat lijkt me sowieso de handigste oplossing omdat je je kick nog wel ff wil eq-en aangezien je nogal wat laag kwijtraakt met oversturen
 
maar in leendert z'n geval zou ik dan toch aanraden om te gaan samplen, anders moet ie nog een gate kopen ook om de ruis te onderdrukken :D

maar eigenlijk vind ik dat leendert helemaal niks moet kopen en eerst maar 's lekker met z'n software moet oefenen :D
 
Origineel geplaatst door Nightstorm
maar dan gooi je 'm zeker rechtstreeks naar je main mix? want als je m door zou lussen naar een ander kanaal (ik doe dat dan via m'n bus), dan kun je m weer als normaal signaal behandelen...maar dat lijkt me sowieso de handigste oplossing omdat je je kick nog wel ff wil eq-en aangezien je nogal wat laag kwijtraakt met oversturen

ik deed t ook via bussen.. maar ik stapelde kicks op .. soms 4 kicks tegelijk.. misschien dat dat wel wat teveel van t goeie was op mn oude behringer.. want alles slipte zo goed als dicht

maar goed, wat leendert wel kan gebruiken is een stel degelijke monitors en een geluidskaart dan klinkt t iig allemaal alweer een stuk fijner en eerst maar eens kijken hoe dat bevalt..

maar goed als iemand eenmaal hardware instrumenten wil dan praat je m dat toch niet meer af..
persoonlijk pruts ik ook maar een eind aan met mn muziek, maar t is toch leuker om dat met hardware te doen als met software.. maar wat je zegt, je moet jezelf niet voor de gek gaan houden en denken dat t dan ineens allemaal stukken beter wil als met software, leuker is t wel (voor mij tenminste wel) ..
 
Origineel geplaatst door resonance
ik deed t ook via bussen.. maar ik stapelde kicks op .. soms 4 kicks tegelijk.. misschien dat dat wel wat teveel van t goeie was op mn oude behringer.. want alles slipte zo goed als dicht
Het feit dat je mix dichtslipt heeft waarschijnlijk niet zozeer te maken met de kwaliteit van je mixer maar meer hoe je je geluiden in de mix plaatst. In het boek "The art of mixing" van David Gibson wordt op visuele wijze heel goed duidelijk gemaakt hoe je mix zich als het ware visueel gedraagt.

Onderstaande afbeelding is een voorbeeld van een mix met te veel bas die nauwelijks ruimte overlaat voor andere instrumenten, hetgeen met jouw bassdrums waarschijnlijk ook het geval was (bron: The art of mixing - David Gibson):
 

Attachments

  • loudbassguitarmaskingrestofmix.jpg
    loudbassguitarmaskingrestofmix.jpg
    8,2 KB · Bekeken: 65
Origineel geplaatst door Leendert
Oke, dus goede monitors met laag en waarschijnlijk de Juli@ is dus genoeg? Welke heeft dan laag is weer de vraag voor mij maar heb nu dus meer budget voor monitors en/of geluidskaart. :D

Ik kan niks zeggen over die specifieke geluidskaart, maar inderdaad kun je het beste beginnen met een stel goede semi-pro monitoren op een semi-pro geluidskaart, en dan even doorsparen voor een goede 4 octaafs MIDI controller.

Vervolgens moet je naar mijn mening minstens één echt lekker klinkende software track gemaakt hebben voordat je verder gaat met spullen kopen, liever een Virust TI die 1:1 in je software terug komt dan die analoge mixer, want als je aan een analoge mixer begint ben je dus voorgoed verknald.
 
Origineel geplaatst door resonance
maar goed als iemand eenmaal hardware instrumenten wil dan praat je m dat toch niet meer af..
persoonlijk pruts ik ook maar een eind aan met mn muziek, maar t is toch leuker om dat met hardware te doen als met software.. maar wat je zegt, je moet jezelf niet voor de gek gaan houden en denken dat t dan ineens allemaal stukken beter wil als met software, leuker is t wel (voor mij tenminste wel) ..
Nee, mensen die muziek maken zijn altijd dwarse flikkers, ik weet het :D

En ja, hardware is leuk, maar kan ook frustrerend zijn als je niet weet wat je doet. Heb zelf ook van alles en nog wat gehad aan gear, heb laatst mn nordlead en juno verkocht en plannen gehad de rest ook te verkopen. Echter, met alleen mn virus en sampler lukt 't nu om best leuke tracks in elkaar te zetten. Lekker overzichtelijk, ken die bakken allebei redelijk dus ik weet veel beter wat ik doe en dat betaalt zich uit in resultaten. Leendert is net een paar maandjes bezig, die heeft nog maar 10% van z'n mogelijkheden benut. Nu hardware kopen is onverstandig, maakt het aantal mogelijkheden alleen maar groter, onoverzichtelijker en het muziek maken niet makkelijker.

Hoewel een goede geluidskaart en monitors op zich niet verkeerd zijn hoor. Maar ik denk eigenlijk dat je beter eerst kunt leren om vette tracks te maken, voor je je op je afmix gaat storten. Anders word je helemaal gek man, dan ga je je tegelijkertijd richten op sounddesign, je arrangement en ook nog eens op een goede mix. Dat is gewoon teveel in een te korte tijd en dat werkt gewoon niet goed :)
 
Origineel geplaatst door Nightstorm
Maar ik denk eigenlijk dat je beter eerst kunt leren om vette tracks te maken, voor je je op je afmix gaat storten. Anders word je helemaal gek man, dan ga je je tegelijkertijd richten op sounddesign, je arrangement en ook nog eens op een goede mix. Dat is gewoon teveel in een te korte tijd en dat werkt gewoon niet goed :)

Beter afwisseling af en toe toch? Anders word je ook helemaal gek! ;)
 
zo'n mic 100 / mic200 is inderdaad wel een leuk bakje voor distortions. maar koop nou niet in een keer een hele hoop spullen. een set monitors en een geluidskaart heb je voorlopig echt wel genoeg aan (en natuurlijk wat pc upgrade spul).
misschien dat er wat workshops zijn die heel leerzaam zouden kunnen zijn, dit is ook een investering !
 
Origineel geplaatst door Leendert
Beter afwisseling af en toe toch? Anders word je ook helemaal gek! ;)
Nee man, als je je gear, ook al is dat fruityloops, helemaal onder de knie hebt dan is dat zooo veel meer waard dan een dikke studio waar je niks van snapt! Da's iig mijn ervaring, maar dat heeft me wel zes jaar frustratie en een paar duizend euro gekost ;{
 
Origineel geplaatst door bikkel
Koop nou niet drie dingen die je allemaal binnen een jaar beu bent.
Juust...

Als ik jou was Leendert zou ik eerst voor betere afluistering gaan.. Ofwel een stel monitoren, en een geluidskaart..
Laat de rest eerst maar ff zitten, en probeer via software nog wat meer te leren wat alles in houd, en wat alles nou precies doet... Dan kun je later altijd nog uitbreiden met hardware..
 
Back
Top