Hoe gebruik jij je equaliser?

pjeut

Ouwe rot
Lid sinds
14 Maart 2003
Berichten
2.109
Locatie
Emmeloord
Bijna iedereen heeft er wel één in z'n setup, maar hoe gebruik jij hem? Echt als een soort van fx om bij het mixen het geluid meer kleuring te geven, of alleen bij het masteren om het "toonbeeld" in balans te brengen, of alleen maar op de monitoring om het geluid op de boxen af te stemmen?

Ik lees veel wisselende berichten over EQ, en eigenlijk zit ik me zelf ook vaak af te vragen waarvoor ik dat apparaat eigenlijk nog heb.

Groeten,
Pjeut.
 
Uuh..:confused:

Voor correctie, enhancement en creatieve redenen.
Maar ja als jij denkt het niet nodig te hebben.
 
24 op mijn 1e mengtafel voor de afstemming van de synths, en 12 op een andere mengert voor dezelfde reden ;)

1 parametrische (behringer ultragain) voor extreme gevallen (zware bassleads bijvoorbeeld)
1 parametrisch pedaaltje (yamaha) voor de basgitaar
1 2x21 bands (Ross) voor de monitoring, maar deze heb ik eigenlijk altijd uitstaan.
 
Ik gebruik de EQ's van mijn mackie 1604 hoofdzakelijk om het laag uit geluiden te snijden waar je geen laag in wilt hebben zoals hihats, claps, (soms) snares, de synthlijntjes die in het mid en hoog verkeren.
Uit basgeluiden haal ik heel vaak een klein stukje midhoog om de andere geluiden wat meer ruimte te geven.

Soms gebruik ik de midsweep ook als bandfilter om echt te sweepen. Daar kan geen bandpassfilter in een synth tegenop!

-C-
 
Precies..

Precies..

...bij zo'n parametrische eq kan ik mij goed een "creatief gebruik" voorstellen. Maar zo'n veel-bands geval is meer voor het uitpunten van je geluid. En als dat uitpunten nodig is, kun je je altijd afvragen of je dan bij de bron niet iets verkeerd heb gedaan.
Hoe kijken jullie daar tegen aan?
 
Origineel geplaatst door C738
Ik gebruik de EQ's van mijn mackie 1604 hoofdzakelijk om het laag uit geluiden te snijden waar je geen laag in wilt hebben zoals hihats, claps, (soms) snares, de synthlijntjes die in het mid en hoog verkeren.
Uit basgeluiden haal ik heel vaak een klein stukje midhoog om de andere geluiden wat meer ruimte te geven.

Soms gebruik ik de midsweep ook als bandfilter om echt te sweepen. Daar kan geen bandpassfilter in een synth tegenop!

-C-

Ik bedoelde eigenlijk niet de eq's van de mixer, maar een aparte eq waar het totaal-geluid doorheen gaat.
 
Ah ok...

'k Heb geen EQ, maar over mijn opnames zet ik een 5 bands parametrisch, met name om het sublaag wat in toom te houden en irritante piekjes in het midden iets de kop in te drukken

-C-
 
Re: Precies..

Re: Precies..

Origineel geplaatst door pjeut
...bij zo'n parametrische eq kan ik mij goed een "creatief gebruik" voorstellen. Maar zo'n veel-bands geval is meer voor het uitpunten van je geluid. En als dat uitpunten nodig is, kun je je altijd afvragen of je dan bij de bron niet iets verkeerd heb gedaan.
Hoe kijken jullie daar tegen aan?

Eens.

Dat is ook de reden dat ik hem amper gebruik voor mijn monitoring. Alleen als ik "huiskamergeluid" wil. Dan luister ik eerst een cd-tje met de EQ aan, en daarna mijn eigen mix. Puur ter vergelijking. Tijdens het produceren vind ik hem storend en een verkeerd beeld geven.

Volgens mij zijn die dingen ook meer bedoeld voor live-gebruik.
 
ik gebruik de eq alleen om freqenties te boosten of te verzwakken;)
 
ik gebruik de eq alleen om freqenties te boosten of te verzwakken
Ken je dan ook mensen die een EQ anders gebruiken ? ;)
 
Als......

Als......

Origineel geplaatst door Negative Plus
Ken je dan ook mensen die een EQ anders gebruiken ? ;)

....boekensteun, deurremmer, om je tuinstoel (en daarmee ook jezelf) voor inklappen te behoeden, ehhh......
 
ik verzwak alleen....komt denk ik dat ik een software eq (Overtone GEQ, Electri-Q posihfopit) gebruik die zijn niet de shizl voor boosten!
ik doe de boostachtige dingen met een exciter e.d.
 
Meestal op het kanaal om bepaalde frequenties van klanken te benadrukken of te verminderen. Bijv een string versterk je het hoog en verminder je het laag. Dit voorkomt bijv dat partijen teveel overlappende frequenties hebben en het daardoor wat wollig gaat klinken.

Ook gebruik ik het EQ op het kanaal om klanken te vormen naar hoe ik ze wil hebben. Toch is het vaak het beste om dit vooral met je synth te doen. Momenteel gebruik ik een behringer mixertje wat niet echt de beste EQ's heeft, maar op het moment toch goed genoeg.

Ik wil nog een 31-bands EQ voor de eindmix zodat je zo'n Smile-vorm kan maken (soort van dan) om het geheel wat meer kracht te geven door de lage tonen en hoge tonen te versterken. Nu doe ik dat software-matig.
 
Hoi Bananaworld....

Hoi Bananaworld....

Origineel geplaatst door BananaWorld
Meestal op het kanaal om bepaalde frequenties van klanken te benadrukken of te verminderen. Bijv een string versterk je het hoog en verminder je het laag. Dit voorkomt bijv dat partijen teveel overlappende frequenties hebben en het daardoor wat wollig gaat klinken.

Ook gebruik ik het EQ op het kanaal om klanken te vormen naar hoe ik ze wil hebben. Toch is het vaak het beste om dit vooral met je synth te doen. Momenteel gebruik ik een behringer mixertje wat niet echt de beste EQ's heeft, maar op het moment toch goed genoeg.

Ik wil nog een 31-bands EQ voor de eindmix zodat je zo'n Smile-vorm kan maken (soort van dan) om het geheel wat meer kracht te geven door de lage tonen en hoge tonen te versterken. Nu doe ik dat software-matig.


Interessant antwoord, en het raakt precies wat ik bedoel. Het beeld wat in de messages naar voren kwam, is dat voor soundshaping vooral compressors, limiters en de eq op je mixer wordt gebruikt, en dat de final eq alleen maar voor finetunen (en dan vooral nog afzwakken) voor het totaal geluid is.
Maar in de 70-er disco-jaren werd zéér veel gebruik gemaakt van het smile-geluid dat jij bedoelt (overigens kwam dit doordat de studio-monitoren relatief te weinig hoog doorgaven). En dit is dus duidelijk de eq als creator van een bepaald soort geluid. mijn vraag is dus; wie doet dat nog meer, wat is de algemene opinie van de final eq als sound-maker?
 
Ik kan eigenlijk maar 2 redenen verzinnen waarom je dat niet zou willen.
1 eventuele toevoeging van noise.(voor een harware eq)
2 er is in een eerder stadium al iets fout gegaan wat je nu wil compenseren.

Verder zou ik zeggen gewoon doen.
Ik zelf eq alles, ook de stereomix.


Met een smile vorm word bedoelt het boosten van hoog en laag neem ik aan ?
 
Ben benieuwd hoe het klinkt over de master
Heb je hem daar ook specifiek voor gekocht?
Ik vraag me dit af omdat zulke Eq's meestal voor live situaties gebruikt worden.
 
Op de meeste kanalen heb ik een 80hz cut omdat je behalve voor je basdrum en basgitaar toch niet onder de 80hz wilt zitten. Condensatormicrofoons hebben vaak wat veel hoog en dat haal ik met de eq van de mengtafel er weer uit.
 
Origineel geplaatst door Negative Plus
Heb je hem daar ook specifiek voor gekocht?
Ik vraag me dit af omdat zulke Eq's meestal voor live situaties gebruikt worden.

In principe wel als masterbak ja. Natuurlijk ook losch te gebruiken.
En voor live: ja, kan wel, maar ik heb redelijk chaos qua geluid, dus zal niet nodig zijn.. ;)
 
Re: Hoe gebruik jij je equaliser?

Meestal met m'n handen...vanwege de plaatsing van m'n mengtafel en dus ook de eq's wordt het met voeten erg moeilijk...
 
Back
Top