Een mooie (dance/club) kick? ( alweer)

michel_v

Stamgast
Lid sinds
1 oktober 2006
Berichten
117
Goeden avond,

Ik weet het is hier al eens beschreven maar blijf toch met wat vragen zitten.

Ik wil graag het laag in mijn tracks zo goed mogelijk hebben.
Ik probeer de kick en de subbass net zo te krijgen zoals je dit bv hoort in discotheken.
Enkele voorbeelden van tracks waarbij ik het persoonlijk lekker vind klinken zijn:

Meeste nrs van:

steve angello zoals deze



Verder:



En zo zijn er nog vele, maar gaat even om het laag.


Als je goed luistert hoor je dus een top kick, en een low kick?
En in sommige tracks dus ook nog een sub-bass.

Maar dit krijg ik niet helemaal lekker.
Ik denk dat het een kwestie is van eq-en en hi-pass en low pass filters?


Kan iemand mij wat tips geven hoe ik dit goed kan krijgen?
B.v. hoe kan ik het beste de top-kick eq-en? en de Low-Kick? en de Sub-bass? En eventueel welke filters?

Wat ik nu doe is eqen enz en zorgen dat alles op de zelfde noot zit, is dit juist?

Ben benieuwd!

Mvg Michel
 
brrrrr..... wat een muziek zeg.

Maar het is inderdaad wel handig om te weten waar je je kick uithaalt, naast lekker dansen in de discotheek natuurlijk ;)
 
Idd gewoon vengeance kickjes, zelfs de pro's gebruiken het. Maak jezelf geen illusie dat het zo bijzonder is.
 
Nou idd de vengeance kicks heb ik geprobeerd, zoals velen, en ook de EKS-9 van Synapse Audio ben ik nu aan het proberen.
Maar naar mijn iedee maakt het niet zoveel uit of je een vengeance kick neemt ofzo, of een uit de EKS-9, maar is het meer de truck het juist te mixen?
 
Een kick uit de Vengeance range kan prima maar,

- Zorg ervoor dat de kick de juiste pitch heeft.
- Sommige kicks zijn te lang waardoor het laag rommelig wordt.
- Sidechain op subbass of zo programmen dat die niet overlapt met de kick

Met Battery of Ultrabeat kun je gemakkelijk de pitch en amp envelope aanpassen (Kick korter maken)
 
Hoi Baseman.

De kick pitchen heb ik al gedaan, en uiteraard ook ge-sidechained.
En ook met battery de kick korter gemaakt.

Ik heb meer moeite met het juist eq-en enz.

Als ik bv de top kick neem, vanaf waar kan ik filteren?
En de low kick op welke frequentie kan ik ongeveer gaan zitten?
En dan de sub bass, is het belangrijk belangrijk dat ik de subbass zo filter, dat deze niet op de zelfde frequentie zit als de low kick?
 
Ik hoor in alle voorbeelden eigenlijk geen kickdrum heel aanwezig
Het is 1 en al compressiedruk
 
Misschien moet je een eigen voorbeeld toevoegen zodat we kunnen horen waarmee je zit.
 
Je kan het beste een vengeance kick nemen, die zo droog mogelijk via de master er weer uitgooien terwijl je de rest een beetje wegdrukt met sidechain compressie. Reden is dat zo'n kick al zo 'optimaal' mogelijk gemixed is dus alles wat je er dan nog aan doet maakt 'm slapper.
 
Ok, here we go: :D

1. Neem een kick van Vengeance VEC (of Metrum of NEXUS)
2. zet deze kick zonder compressie of EQ op een kanaal waar ie peaked op -8db
3. pak een saw of square bass, low cut deze rond de 80hz met 12 of 24db/oct
4 pak een sinus subass, deze mag je bijna niet meer horen, alleen voelen, low cut rond 35hz 12db/oct high cut rond de 80hz op 12db/oct
5 compress de 2 basslines samen op een subbus en als de bassline ook OnBeat is, dan gebruik je tevens de kick als sidechain trigger
6. mix nu het volume van de bewerkte bassline subbuss met de kick, waarbij waarschijnlijk beide zo rond de -8dbfs pieken.

Als je dit niet vind beuken, dan is OF je timing niet goed (NIKS in dance is recht 4/4) of je compressed te hard.

let op, alle vengeance kicks zijn al voorbewerkt om goed in de mix te "zitten" , heb je nog een te boxy sound, probeer dan zo rond de 200 <> 500hz gebied 2 of 3 db weg te scheppen in de bassline met een Q van 1.5

succes!

Owja, subby kicks werken beter met dunne (hoge) basslines
ticky kicks (zonder body) zijn perfect om een dikke clubbass goed uit te laten komen, beide laten vechten om hetzelfde frequency gebied werkt niet ;)
 
ik durf de vengeace kicks uit metrum soms nog wel te eqen, maar ik snap waarom men zegt dat dit meestal niet meer nodig is: op zich klinken die al prima in een productie, maar ik vind het geheel soms nog iets coherenter wanneer ik bv nog wat 400hz uit de kick wegfilter, soms ook een beetje hoog eruit.
 
Ik heb hier een kort loopje van een kick en een sub-bass.
Hij is wat zacht, maar zouden jullie hier eens jullie mening/commentaar over kunnen geven?

Deze had ik al, ga nu eens aan de slag met het recept van Raphie

http://www24.zippyshare.com/v/2386767/file.html

Hoor net dat de hihat niet helemaal lkr zit, maar gaat even om de kick en sub bass
 
Back
Top