NorthernLightX
Prutser
Hieronder beschrijf ik hoe ik een Techno Rumble kick maak. Het is één van de wegen naar Rome. Ik heb dit geschreven als instructie voor een SF-maat en dacht, waarom niet meteen publiek beschikbaar maken. Wellicht mag de post zelfs in de "Tutorial" sectie van de SF-mods
.
Vanwege de beperking van 5 plaatjes per bericht hak ik het verhaal in stukken.
Gebruikte spullenboel (en alternatieven):
1 DAW; ik gebruik Ableton Live 11 maar dit kun je natuurlijk in iedere DAW nadoen.
2 Kick2 van Sonic Academy als kick synthesizer; met een kick sample kun je ook beginnen.
3 Distortion / Saturatie; ik heb Decapitator (Soundtoys) gebruikt als distortion en Heavy (Ableton Live native) voor saturatie.
4 EQ; ik heb SonEQ (Sonimus (gratis!)) gebruikt als Pultec EQ en Pro-Q3 als parametrische EQ.
5 Delay; ik heb de native delay van Ableton gebruikt, any delay will do.
6 Reverb; ik heb Little Plate gebruikt van Soundtoys maar ook hier; any reverb will do.
7 Volume shaper; Shaperbox van Cable Guys is een goede maar met een compressor die getriggerd wordt door de kick kun je ook uit de voeten.
8 Drum Buss; is een native Ableton plugin, de gebruikte instellingen kun je waarschijnlijk namaken met een limiter en een EQ.
We beginnen met het maken vaan een groep kanaal (in mijn geval "Kick BUS"). Daar onder komen 2 kanelen, "Kick" en "Rumble". Het rumble kanaal krijgt straks zijn signaal uit het Kick kanaal, daarover straks meer.
Kick kanaal
Op het Kick kanaal komt Kick2 (of een sample). Ik ben begonnen met de preset "SA Techno 16" uit de DLC set "Vol 5 - Techno", en heb die aangepast naar mijn smaak. De fundamental (root note) moet overeenkomen met de key van je track zodat het later lekker gaat "gellen". Voor het tunen van je kick heb je eigenlijk een sprectrum analyzer nodig (Voxengo SPAN is gratis en goed). Met de volgende instellingen kreeg ik een mooie kick in G#.
In dit geval gebruik ik geen sub bass meer in de track; de kick is zo lang en heeft zo veel laag dat daar eigenlijk geen ruimte meer voor is. De Rumble is eigenlijk de sub bass geworden.
Vervolgens heb je distortion en EQ nodig. Die kun je in Kick2 toevoegen maar ik heb externe plugins gebruikt. Decapitator voor distortion, SonEQ voor een boost en cut in het laag (de "Pultec trick") en een Pro-Q3 voor een boost in het midden.
Als laatste nog een Utility om de kick volledig Mono te maken.

Vanwege de beperking van 5 plaatjes per bericht hak ik het verhaal in stukken.
Gebruikte spullenboel (en alternatieven):
1 DAW; ik gebruik Ableton Live 11 maar dit kun je natuurlijk in iedere DAW nadoen.
2 Kick2 van Sonic Academy als kick synthesizer; met een kick sample kun je ook beginnen.
3 Distortion / Saturatie; ik heb Decapitator (Soundtoys) gebruikt als distortion en Heavy (Ableton Live native) voor saturatie.
4 EQ; ik heb SonEQ (Sonimus (gratis!)) gebruikt als Pultec EQ en Pro-Q3 als parametrische EQ.
5 Delay; ik heb de native delay van Ableton gebruikt, any delay will do.
6 Reverb; ik heb Little Plate gebruikt van Soundtoys maar ook hier; any reverb will do.
7 Volume shaper; Shaperbox van Cable Guys is een goede maar met een compressor die getriggerd wordt door de kick kun je ook uit de voeten.
8 Drum Buss; is een native Ableton plugin, de gebruikte instellingen kun je waarschijnlijk namaken met een limiter en een EQ.
We beginnen met het maken vaan een groep kanaal (in mijn geval "Kick BUS"). Daar onder komen 2 kanelen, "Kick" en "Rumble". Het rumble kanaal krijgt straks zijn signaal uit het Kick kanaal, daarover straks meer.
Kick kanaal
Op het Kick kanaal komt Kick2 (of een sample). Ik ben begonnen met de preset "SA Techno 16" uit de DLC set "Vol 5 - Techno", en heb die aangepast naar mijn smaak. De fundamental (root note) moet overeenkomen met de key van je track zodat het later lekker gaat "gellen". Voor het tunen van je kick heb je eigenlijk een sprectrum analyzer nodig (Voxengo SPAN is gratis en goed). Met de volgende instellingen kreeg ik een mooie kick in G#.
In dit geval gebruik ik geen sub bass meer in de track; de kick is zo lang en heeft zo veel laag dat daar eigenlijk geen ruimte meer voor is. De Rumble is eigenlijk de sub bass geworden.
Vervolgens heb je distortion en EQ nodig. Die kun je in Kick2 toevoegen maar ik heb externe plugins gebruikt. Decapitator voor distortion, SonEQ voor een boost en cut in het laag (de "Pultec trick") en een Pro-Q3 voor een boost in het midden.
Als laatste nog een Utility om de kick volledig Mono te maken.
Last edited by a moderator: