Alternate Timeline [Progressive House / Electronica]

HeinRook

Despawn
Lid sinds
14 mei 2014
Berichten
105
Locatie
Geleen
Bij deze post ik na enige tijd weer eens een track. Feedback is hardstikke welkom, want ik doe vaak maar wat. Heb helaas nog niet echt met iemand kunnen samenwerken die er meer verstand van heeft, dus moet het meeste zelf uitzoeken.



Deze track heeft denk ik het typische donkere progressive house club gevoel, qua sound alsook qua opbouw.

Ik ben wel benieuwd of de mix goed is. Ik weet nog dat ik bij mijn eerste tracks jaren geleden vooral hoorde dat de mix niet goed was. Alles stond te hard. Geen EQ. Tegenwoordig heb ik op ieder spoor een EQ waarmee ik de ergste zooi er uit haal, maar toch zoals ik al zei, ik doe meestal maar wat :).

Bij deze track ben ik begonnen met de lage drone. Eerst 1 laag wat een verbouwde preset is. Later heb ik er een laag met simpele zaagtanden opgezet om het wat meer body te geven. Mogelijk is er wel een probleem met phase cancellation omdat de drones erg stereo zijn met detune/spread en wat chorus. Ik heb recent SPAN geinstalleerd en je ziet de correlatie meter soms wel onder de 0 duiken bij het bass spoor.

Daarna had ik de pad gemaakt, welke ik heb uitgebouwd tot een 2e sound wat uiteindelijk de lead / stab-achtige sound is geworden. Qua ritme zit hij volgens mij lekker tussen het aanzwellen van de pad in. Hierbij heb ik de velocity gekoppeld aan de filter cut-off en daarmee wat meer ritme gecreeerd.
Cutoff wordt geautomatiseerd om de lead op en af te bouwen.

Dan de kick, wat ik nog altijd het moeilijkste van alles vind. Zeker omdat het zo belangrijk is bij dance muziek. Deze komt trouwens uit Sonic Academy Kick drum synth, Nicky Romero edition.
De synth sounds en bass komen uit DUNE 2.

Verder vroeg ik me af of ik niet teveel reverb gebruik.

Enfin, sorry voor het lange verhaal maar wellicht dat dit interessant is om erbij te zetten. Mijn intentie is om langzaam maar zeker een demo klaar te krijgen om naar een label te sturen. Heb nu zo'n 4 tracks zo ver als klaar.


Heel erg bedankt voor het luisteren!
 
3 minuten diezelfde pulserende (sidechain) bass is wat teveel van het goede (tot aan de break), voor de rest lekkere spacy geluiden. Lekker om te chillen, maar na 5 minuten had ik het wel gehoord. De mix is goed, al staat het master volume wat stil. Maar doe zo voort man, je komt er wel :)
 
Hi Heinrook,

zeker je doel bereikt door een soort van een dark sounding vibe track tecreeren.8)

Mixing Tips: sja waaar moet ik beginnen.....je low end...je hebt daar wat trommels erin ...die bevatten veel low end en dat met de kick en synth bass samen geeft je track een dof ...log gevoel...dus sub en low end EQ cutten per instrument.

Je hihats staan tehard qua volume..

JE stereo image is ook tewijd.Ik heb dat wat smaller gemaakt.


Hier een snippet (kort stukje)als voorbeeld

De track ademt nu wat meer.


Dus ga terug naar je mix en fix it .

Wat de anderen melden mag de track zeker korter...3 minuten ofzo is prima.

Keep up the good work!
 

Attachments

  • snippet.mp3
    1,9 MB · Bekeken: 157
Veel reverb en veel hoog, dat valt me als eerste op. Het sfeertje is fijn, beetje donker en melodieus. Echt progressive dus. Na de break op 3.43 mag er wat mij betreft wel wat meer gebeuren. Het is veel van het hetzelfde en daardoor verslapt mijn aandacht. Maar ik hoor veel goede dingen en met een betere mix staat er een dikke track. Muzikaal is het al prima :okdan:
 
Back
Top