Electribe ER-1

MeneerJansen

Ouwe rot
Lid sinds
6 januari 2017
Berichten
1.448
Locatie
Lokatie
Naar aanleiding van het door mij gestarte topic "BCR-503, BCR-522 of Electribe ER-1?" heb ik een 2e hands Korg Electribe ER-1 gekocht. Het is een drum computer. Ik wil in dit topic mijn ervaringen delen en hopelijk wat leuke tips krijgen.

Korg_ER-1.jpg


Het is een klassiekertje, maar dan wel een "rare" in de positieve zin des woords (specs van Polynomila). Hij bestaat uit (gemodelleerde) "analoge" instrumenten (voor kick, snare, toms etc.) en deels uit gesamplede PCM instrumenten (hi-hats, clap etc.). Een beetje zoals de 909. Maar op de meeste analoge drummachines zijn maar een paar v/d parameters v/d instrumenten aan te passen (zoals decay en tone) en staat het geluid zelf "vast". Dat wil zeggen: wat je ook doet; de snare blijft altijd een snare en de kick drum blijft gelukkig altijd een kick. Zo niet op de ER-1. Je moet de 4 analoge instrumenten die tot je beschikking staan van de grond af zelf maken d.m.v. toonhoogte v/d oscillator (enorme range van 20 Hz tot 12 kHz!), modulatie type, mod diepte (intensiteit), mod snelheid (o.a. LFO op de pitch) en decay. Verder is er EQ voor het laag die resulteert in distortion boven de 90%. Is dat alles wat je tot je beschikking hebt? Ja. Daarom is de ER-1 zo goedkoop (ong. 180 - 200 Euro 2e hands).

Is dat dan wel genoeg? Ja en nee. De bass drum veroorzaakt een kleine aardbeving maar de snare bestaat grotendeels uit (white) noise en is wat luw. Ik weet niet hoe de 808 een lekkere snare maakte middels analoge subtractieve synthese maar ik denk dat de ER-1 veel te winnen heeft door een (high pass) filter. Doordat de instrumenten idioot ver van hun origineel af kunnen komen te staan door de parameters aan te passen kan er ook gefreaked worden met de ER-1 (vergelijk met de 303: dat moest een bass synth zijn, wordt echter gebruikt voor hypnotiserende pulserende hoge tonen). Op dat laatste aspect ligt wat mij betreft een beetje te veel de nadruk in reviews en Youtube filmpjes.

Wat mij betreft redelijk uniek voor een drum machine is het feit dat er een ring modulator op zit. Twee v/d analoge instrumenten kunnen door ring nr. 1 en er is een 2e ring beschikbaar voor een analoog instrument en de twee externe geluidsbronnen.

Er is een "truc" om de snare wat agressiever te maken met de ring modulator. Ik programmeer op part 1 (instrument 1) een "standaard" snare (ruis met een korte decay). Die laat ik moduleren door part 2 (let op: volume setting part 2 is dan nutteloos dus de moeder-snare moet op 1). Part 2 zet ik op distortion en de pitch op ong. 500 kHz (ong. 40%). Geen modulatie van part 2 en decay naar smaak. Dan klinkt een 4 on the floor snare/bass beat zo:
https://soundcloud.com/user-719598673/snare-with-ring-modulation-01

Om van de attack met een "ploink" af te komen heb ik toch wat modulatie gebruikt op de ring modulator (= part 2). Geïnspireerd op experimenten om de ring modulatie van Wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/Ring_modulation) na te doen. Ik heb het mod type op triangular gezet, pitch op 10 uur (ong. 400 kHz, gok ik), mod depth op ong. 1 uur (d.w.z. op +1; een heel klein beetje dus) en de mod speed op ong. 2 uur. Op deze instelling kom je door de sequencer de ring modulated snare af te laten spelen. Draai de mod speed knop van 0 af aan omhoog totdat je een beetje distortion hoort. Daarna heeeeeel voorzichtig de mod speed verder omhoog draaien totdat de "oscillatie" v/d distortion verdwijnt (soms hoor je een beetje een een metallic geluidje dan). Ik kom dan op een mod speed van 2 uur uit (save!). Dat klink ongeveer zo:
https://soundcloud.com/user-719598673/snare-with-ring-modulation-02

Zonder enige ring modulatie klinkt het zo:
https://soundcloud.com/user-719598673/snare-no-ring-modulation

Een andere leuke truck is het maken v/e matallic geluidje met de ring mod (zie de Wiki over ring modulatie: https://en.wikipedia.org/wiki/Ring_modulation). Ik neem dan voor de ring een basis harmonische golf met veel low EQ (gebruik geen modulatie zoals ruis of LFO) van ong. 550 kHZ (pitch draaiknop op 10 uur) en een 2e harmonische golf iets hoger (11 uur). Dat klinkt dan een beetje als een bel:
https://soundcloud.com/user-719598673/bell-4-on-the-floor

Veel plezier met de ER-1: ik geloof dat veel forum leden deze klassieker uit 1999 hebben. :) Jullie nog tips?
 
Laatst gewijzigd:
Ik wilde een tijdje terug zo'n ER1 kopen n.a.v. dit filmpje.. Dit swingt de pan uit..

 
Ik wilde een tijdje terug zo'n ER1 kopen n.a.v. dit filmpje.. Dit swingt de pan uit.
Ik denk dat het in 1999 de bedoeling van Korg is geweest om met dit apparaat een beetje in de markt te springen v/d groove machines (zoals de MC-303 uit 1996). Ik deed in die tijd niets met muziek instrumenten maar ik heb het ide dat eind jaren '90 de groove machine en de DJ die met een enkele machine een feestje bouwde in een hal of tunnel op z'n retour was. De viedeo die jij postte doet me daar aan denken. Er zijn veel knoppen om aan te draaien op de ER-1. Nodigt uit tot freaken. Blijft leuk om te proberen de patch na te maken van het instrument dat je fascineert in zo'n ER-1 video. Die "poc" met een zuchtje er in vind ik wel gaaf. Benieuwd hoe je die maakt op de ER-1.
 
Inderdaad, het was de eerste electribe en ook een van de eerste groove-drumbakjes. Digitaal welteverstaan.
Gaaf ding, heb hem jaren gehad maar ook weer weggedaan (zo gaat dat).
De grootste lol gehad met de delay functie, die kan je sequence lekker over de top laten gaan. :)

Heel herkenbare sound, no matter welke setting. Moet je willen of niet.

Verder geen tips oid, het is een straight-forward machientje.
 
Heeft die audio in? Dan kan je zoals bij de EMX output 3 of 4 gebruiken om je sound weer terug te sturen in de input.
 
Het blijft een leuke drum / percussie rhythm computer.
Samen gekocht met EA-1 en nooit spijt van gehad.
Ben je het geluid even zat dan zijn het nog hele goede sequencers.
De MFB-522 is ook een leuke bak.
Deze komt qua geluid en instellingsmogelijkheden "in de buurt" van de TR-808
(Let nu even op de reacties van TR-808 eigenaren)
 
Heeft die audio in? Dan kan je zoals bij de EMX output 3 of 4 gebruiken om je sound weer terug te sturen in de input.
Yep. Heb ik even geprobeerd. Partijtje distortion: niet normaal meer. Moet ik nog mee experimenteren, maar er zit al een distortion knop op de ER-1 (low boost voorbij de 90% draaien). Dus...
 
Ik heb er een voor me verjaardag gekregen vorige maand. Ben er nog steeds erg blij mee! Ik vind persoonlijk de sample and hold en delay heel tof. De motionsequencer is ook erg handig.

Ik vind het leuk om geen klassieke drumgeluiden na te maken met de ER-1, maar om nieuwe synthetische percussie/drums of FX te creëren.

Leuk geschreven en goed dat je er voorbeelden bij hebt gedaan :)
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb er een voor me verjaardag gekregen vorige maand. Ben er nog steeds erg blij mee! Ik vind persoonlijk de sample and hold en delay heel tof. De motionsequencer is ook erg handig.

Ik vind het leuk om geen klassieke drumgeluiden na te maken met de ER-1, maar om nieuwe synthetische percussie/drums of FX te creëren.

Leuk geschreven en goed dat je er voorbeelden bij hebt gedaan :)
Zo te horen vind je de korte "tril" setting v/d delay v/d ER-1 ook heel tof. ;) Goeie track! De ER-1 speelt er inderdaad een hoofdrol in en de track laat goed horen wat de waarde v/d ER-1 kan zijn vandaag de dag. D.w.z.: je hoeft 'm niet te zien als groove box (sooooo 90's). De hi-hat op de track die jij postte komt denk ik niet v/d ER-1, toch? Hoe jullie van Animalistic Beliefs dat hebben gedaan is me een raadsel. Een echte, fysieke, hi-hat misschien? Heb jij nog tips voor de ER-1?
 
Mijn eerste toestellen waren de EA-1 en een Tr-707. Die 707 verkocht ik snel om een ER--1 te kopen met de centen
Veel ambient en electronica gemaakt in die tijd, eens allemaal op soundcloud gezwierd: http://soundcloud.com/darffader
Meeste is echt puur electribe
 
Mijn eerste toestellen waren de EA-1 en een Tr-707. Die 707 verkocht ik snel om een ER--1 te kopen met de centen
Veel ambient en electronica gemaakt in die tijd, eens allemaal op soundcloud gezwierd: http://soundcloud.com/darffader
Meeste is echt puur electribe
Bedankt voor de Soundcloud link! Deze ambient tracks demonstreren goed wat men kan doen met een ER-1. Jij gebruikte galm. Ik neem aan dat dit niet galm v/d Delay op de ER-1 is? Onder andere de track "Crucifixion day" bevat zeer interessante synth fragmenten. Weet je nog welke synth(s) je op die tack gebruikte? Op SC lees ik dat de tracks uit 2003 zijn, wellicht moet je diep in je geheugen graven. "Crucifiction day" is erg donker: bevalt me wel.
 
Fantastisch ding, als je de juiste sweet spots vind heb je echt van die fijne bijna old school Kraftwerk ritmes

en als je op het drum synth gedeelte bent uitgekeken is het natuurlijk een asociaal handige instant TR-style hardware sequencer om je drum modules mee aan te sturen....dit op een R8M, Novation drumrack etc.etc. is instant feest :) (uh zelfs op een gewone R8 natuurlijk met die gammele Roland R serie sequencers met LCD bolletjes brrrrrr)
 
Bedankt voor de Soundcloud link! Deze ambient tracks demonstreren goed wat men kan doen met een ER-1. Jij gebruikte galm. Ik neem aan dat dit niet galm v/d Delay op de ER-1 is? Onder andere de track "Crucifixion day" bevat zeer interessante synth fragmenten. Weet je nog welke synth(s) je op die tack gebruikte? Op SC lees ik dat de tracks uit 2003 zijn, wellicht moet je diep in je geheugen graven. "Crucifiction day" is erg donker: bevalt me wel.

galm = lexicon alex

crucifixion day is onderdaad super, al zeg ik het zelf (:P) op een dag wil ik die track wel eens hermaken. Ik weet ook nog heel goed wat er gebruikt is.. de synth waarmee er gestart wordt is een Alpha Juno, live ingespeeld, want een sequencer had ik niet (maar keys spelen kan ik evenmin :D). De rest is puur electribe EA en ER. Die brute sound die erin komt op 3:31 is een motion sequence op de ER1, ik denk met de mod type knop, ben niet zeker (het is idd lang geleden).
Tracks allemaal uit de periode 1999-2003, destijds opgenomen op minidisk en paar jaar terug wat gemastered en op SC gegooid.

EDIT: naast deze track zijn "Farewell" en "Pink disk" nog mijn favo's, deze zijn puur electribe + lexicon galm. De rest doet me allemaal niet zo veel meer
 
galm = lexicon alex
Thanks.
crucifixion day is onderdaad super, al zeg ik het zelf (:P) op een dag wil ik die track wel eens hermaken. Ik weet ook nog heel goed wat er gebruikt is.. de synth waarmee er gestart wordt is een Alpha Juno, live ingespeeld, want een sequencer had ik niet (maar keys spelen kan ik evenmin :D).
Alpha Juno? Klinkt beter dan in mijn herinnering uit de jaren '80.
De rest is puur electribe EA en ER. Die brute sound die erin komt op 3:31 is een motion sequence op de ER1, ik denk met de mod type knop, ben niet zeker (het is idd lang geleden).
Een v/d mod's is een random functie: die zou 't kunnen zijn. Kan ook trigger hold motion sequence zijn v/d pitch.
 
Ik dacht dat het een motion sequence was die cyclede tussen de waveforms, maar kweet niet meer hoe de Er1 in elkaar zit.. zou graag nog eens eentje onder handen nemen :)
 
Ik dacht dat het een motion sequence was die cyclede tussen de waveforms, maar kweet niet meer hoe de Er1 in elkaar zit.. zou graag nog eens eentje onder handen nemen :)
De ER-1 heeft maar 2 wave forms: sinus (bass drum!) en triangle. En die klinken niet zo heel erg verschillend.
 
Had hem vroeger en sinds kort weer en ik hou van dat bakkie!

Wil ook nog ooit eens die MKII halen, klein verschil maar het maakt me wel nieuwsgierig
 
Had hem vroeger en sinds kort weer en ik hou van dat bakkie!
Wil ook nog ooit eens die MKII halen, klein verschil maar het maakt me wel nieuwsgierig
Ik heb mijn MK-I ingeruild voor een MK-II. Op zich niet veel verschil idd, maar de crossmodulatie is wel fijn. Overigens vond ik de presets (voorzover je die gebruikt) wel overtuigender op de MK-I. Overall vind ik de bouwkwaliteit van de MKII wat beter, voelt toch wat robuuster aan. De pots op mijn MKI waren wat wobbly.

Is de enige dedicated drumcomputer die ik nog heb, blijf het een erg leuke bak vinden! :luv:

Zijn er trouwens mensen die 'm met de iPad variant hebben vergeleken? Lijkt dat een beetje op elkaar?
 
Ik heb mijn MK-I ingeruild voor een MK-II. Op zich niet veel verschil idd, maar de crossmodulatie is wel fijn. Overigens vond ik de presets (voorzover je die gebruikt) wel overtuigender op de MK-I. Overall vind ik de bouwkwaliteit van de MKII wat beter, voelt toch wat robuuster aan. De pots op mijn MKI waren wat wobbly.
Ik ben enorm in mijn nopjes met dit ouwetje maar het is wel het lelijkste apparaat dat ik ooit kocht, ha ha. En die pots: valt mij mee dat ze 't nog doen. Ik heb op internet een keer een foto gezien van een ER-1 met donkergekleurde houten wangen. Dat scheelt een stuk, joh! Ik heb 10 metalen draaiknopjes op Aliexpress besteld en ik kan dus over 3 maanden proberen of ze passen. De Mark II is tien keer mooier!

Zijn er trouwens mensen die 'm met de iPad variant hebben vergeleken? Lijkt dat een beetje op elkaar?
Die iPad variant mist de cross/ring modulatie voor zover ik weet. Schijnt dat 'ie ook een beetje anders klinkt:
 
Ik heb er ook eentje gekregen een tijdje geleden. Ik mis helaas de originele voeding en kan hem dus niet echt gebruiken... Iemand ideeën waar je zoiets zou kunnen vinden?
 
Back
Top