Softsynths en een homestudio op Linux

rooz

Stamgast
Lid sinds
13 juli 2008
Berichten
162
Locatie
Amsterdam
Last edited by a moderator:
-> Al je softsynths waar je voor betaald waarvan er 0 op Linux draaien - PRICELESS.

muziek maken is meer dan softsynths alleen.

ik ben van plan Logic 8 aan te schaffen, voornamelijk voor de midi mogelijkheden. juist ja. Midi
 
:) blender haalt het ook niet bij Lightwave 3D van newtek.

Maar Roohv, ik heb duidelijk uitgelegd waarom ik graag betaal voor
pracht software. Niet alles draait om cheapo-cheapo.

Maar veel plezier met Ardour. Het is nu niet een programma
waar je de gemiddelde serieuze muziek bakker blij mee maakt.
 
Maar veel plezier met Ardour. Het is nu niet een programma
waar je de gemiddelde serieuze muziek bakker blij mee maakt.


waarom?

ik merk hier vooral ongenuanceerde of ongeïnformeerde reacties op

vergeet even de slagzinnen en kom op met de feiten..

uiteraard is de kwaliteit van betalende software doorgaans beter. dat spreekt voor zich.
Voor zover ik weet is Ardour voor veel hardwaregebruikende mensen best bruikbaar en voldoende.
Softsynths gebruik ik zelf nooit of zelden, en denk dat er hier nog mensen op het forum zitten die de computer enkel gebruiken als multitrack-opname device en audio/midi sequencer. Voor hen kan linux zeker volstaan.
 
muziek maken is meer dan softsynths alleen.
Maar het betekent wel een verlies in de investering. Niet alleen dat, ook een verlies aan tijd omdat je een sequencerpakket met al z'n idiosyncrasieën opnieuw moet leren.

ik ben van plan Logic 8 aan te schaffen, voornamelijk voor de midi mogelijkheden. juist ja. Midi
Wat alleen echt goed werkt als je er een AMT bij koopt, en die is niet meer in de handel.

Don't get me wrong, ik vind het prachtig dat er alternatieven zijn - des te meer, des te beter, maar je zult veruit het meeste succes boeken als je bog-standaard Windows VSTtje zonder emulatie of extra schermen draait op Linux en als je favo sequencer er op te krijgen is. Nou is porten niet zo moeilijk, maar je kunt beter de VST of AU standaard werkend op Linux krijgen. Dan kun je mensen in 1 keer over de brug krijgen om de simpele reden dat hun hele investering bewaard blijft. Het is een kip- en ei-probleem waar de driverschrijvers van de hardware overigens ook net zo hard de schuldigen zijn.

Elk alternatief moet alles kunnen wat het origineel kan en beter en meer. Als dat niet het geval is is overstappen voor elke andere reden dan pure noodzaak geen optie, en dat heeft niks met zeuren of met tegen open source zijn te maken.
 
Je komt voor mij over als een Linux user wannabe die niet meer
doet dan de embedded spelletjes spelen. Sorry, maar je moet
echt wel met argumenten komen nadat je het volgende loopt
te verkondigen :

idd, ik gebruik geen linux
enkel maar beroepsmatig dan wat geklungel op webservers,
maar daarvoor kan ik evengoed putty gebruiken op windows (gratis :D)
maar zoals ik zei, ik gebruik ook geen windows.

ik ben een mac gebruiker, een echte, sinds System 7.


mijn opmerking kwam als reactie op het feit dat jij zei dat Linux een beperking is.
Ik vind windows eerder een beperking.
Maar we bekijken het anders (jij hecht belang aan beschikbare software, ik heb het eerder over de beperkingen van een gesloten systeem).
Dus we zullen er niet uikomen. :mega:
 
Maar het betekent wel een verlies in de investering. Niet alleen dat, ook een verlies aan tijd omdat je een sequencerpakket met al z'n idiosyncrasieën opnieuw moet leren.
niemand dwingt je om over te schakelen.
en niet voor iedereen betekend dit een verlies in de investering
niet iedereen wil steeds het laatste/snelste/nieuwste/duurste

softsynths kan je ook niet echt een goede investering noemen.
is na 2 jaar al enorm gedateerd.
maar goed, we gaan geen softsynth discussie beginnen.


Wat alleen echt goed werkt als je er een AMT bij koopt, en die is niet meer in de handel.
zoals jij het nu zegt is het onbruikbaar zonder AMT. wat uiteraard niet waar is. En cubase dan moet je midex hebben zeker?
anyway, ik heb een amt en unitor, voor mij geen probleem.
 
Vertel mij dan maar eens waarom ik Linux zou moeten nemen in
plaats van Windows als het gaat om apps die serieus kunnen tippen
aan :

A. Muziek maken en produceren (Cubase, Ableton Live, FL, Sonar)
B. Desktop Publishing (QuarkXpress, Indesign)
C. Fotobewerking / Vector graphics design (Photoshop, Illustrator)
D. Video Editing (Premiere, AVIA)
E. Word processing (MS Word / Excel)
F. Presentaties (PowerPoint, Scala InfochannelDesigner)
G. 3D animatie (Lightwave 3D, 3D Studio)

.
@ koekebakker: toepasselijke nickname als je zegt dat er geen goede DAW op linux draait... en check ook Blender voor 3D.... ;)

Dan beginnen we maar eens met de DAWs/ muziekproductie tools

A. Ardour, qtractor, LMMS, EnergyXT2 (met VST support), Traverso, Jamin (mastering), Audacity, Rosegarden (midi and record)...
B. Scribus
C. Gimp (check de nieuwste verbeterde versie!), Openoffice Tekenen
D. Kdenlive, Cinelerra http://en.wikipedia.org/wiki/Cinelerra ,
E. Openoffice.org Writer / Spreadsheet of Gnumeric
F. Openoffice.org Presentation
G. Blender



Zeer goede alternatieven, dus kom nu niet zeggen dat het allemaal flut software is op Linux, vaak is het kwalitatief van zeer hoog nivo, het manko ligt voor (met name windowsgebruikers) soms in de gebruiksvriendelijkheid... En uiteraard nog meer zoals Firefox, Amarok, Thunderbird en voor muziek:

linuxsampler
musescore
tuxguitar
mixxx
etc.

Het lijkt me niet echt handig om een flamewar hier te organiseren. Gelieve beargumenteren en respecteren...

Ik kan een ieder aanraden om met een open kijk Linux (bijv Ubuntu) eens te proberen, het bevalt mij zeer goed!

edit: en open source of 'free' betekent NIET automatisch gratis...
Commericiele software draait ook op linux. Het klopt dat VST wat lastig is, maar dat ligt niet zozeer aan linux maar aan de bedrijven die de software niet beschikbaar stellen voor dit platform... kan meneer Linux niet helpen...
commeriele software op linux:
http://wiki.linuxmusicians.com/doku...pps&DokuWiki=b5abf266f4d0b85953c85ce7ac04615b

Uiteraard is een dualboot met Windows/ Mac en Linux ook altijd een goede optie. Het beste van verschillende werelden! :luv:
 
Laatst gewijzigd:
Bericht door een moderator:
opgeruimd.
 
Ik zit nu in een tussenfase met windows gebruik en linux gebruik. Wat volgens mij het grootste probleem is dat je een nieuw OS moet leren gebruiken. Dus momenteel ff 1 schijf windows, de andere ubuntu. Ik wil uiteindelijk totaal kunnen overstappen op linux, wat is er nou mooier dan een systeem dat voor iedereen toegankelijk is om aan te passen, te modificeren etc. Zo maak je pas echt gebruik van de totale kennis op de planeet mbt tot OS'n. Windows is niet aan te passen naar je beste wensen wat betreft OS, linux daar in tegen wel. Wij maken het tot het ultieme besturings systeem, leve open source!:verkoght:
 
Xp werkt aardig, maar is zeker niet perfect, ik mis multi-user, multi-threaded apps, goede shell, check ook eens de specs van BeOS, zeker voor een multimedia platform kan d'r nog een boel verbeterd worden.
 
Ik ga alleen over wanneer er net zulke goede ondersteuning is als voor windows. Dus Cubase geport, Komplete +Kore2. ASIO drivers, USB drivers voor Virus TI, Waldorf Blofeld, Mackie control Universal pro etc.....

Linux is op dit moment GEEN alternatief voor een fatsoenlijke studio

Kan me voorstellen mensen die niet geinvesteerd hebben in apps en fatsoenlijke hardware hiermee gaan experimenteren, maar de fabrikanten support is gewoon belabberd.......
 
Ik ga alleen over wanneer er net zulke goede ondersteuning is als voor windows. Dus Cubase geport, Komplete +Kore2. ASIO drivers, USB drivers voor Virus TI, Waldorf Blofeld, Mackie control Universal pro etc.....

Linux is op dit moment GEEN alternatief voor een fatsoenlijke studio

Kan me voorstellen mensen die niet geinvesteerd hebben in apps en fatsoenlijke hardware hiermee gaan experimenteren, maar de fabrikanten support is gewoon belabberd.......

Lekker op windows blijven! Zeker als je honderden euro's gespendeerd hebt in software waar ook goede alternatieven voor zijn, kan het pijnlijk zijn om te constateren dat het geld niet waard is geweest ;)

Het is maar net wat je een fatsoenlijke studio noemt.

Is een CPU zuinig (in tegenstelling tot Windows Vista), stabiel en veilig systeem, met een lage latency, een systeem wat niet langzaam dichtslibt, alle problemen oplosbaar via terminal (geen vage problemen waar niemand wat mee kan), met directe support van de software ontwikkelaars en andere slimme geeks, zonder commerciele bullshit en met de volgende hardware en software geen fatsoenlijke studio?:

- RME soundcard/preamp

- Ardour DAW
- energyxt daw
- Renoise
- Reaper
- Ultramixer
- Qtractor
- Rosegarden
- Jamin
- Zynaddsubfx
- LADSPA
- jconv
- Linuxsampler
- Jack
- hydrogen
- tuxguitar
- LMMS
- plus de apps die met een emulator perfect werken zoals Guitar Rig, Addictive Drums, sibelius etc.
- plus de apps die perfect werken, maar voor de echte geeks zijn (kleine tools zonder gui, die wel zeer bruikbaar zijn als je ermee leert werken zoals jconv)
- etc.

kom op!
Hier een klein voorbeeldje: http://linuxmusicians.com/viewtopic.php?f=18&t=101

Zonder linux is je studio niet compleet!

edit: en ik zie dat je trance maakt... er zijn veel mensen die op linux soortgelijke elektronische muziek maken, maar vaak wel op een wat creatievere manier...
(je hebt daarvoor ook allerlei software waar ik nog weinig verstand van heb zoals puredata, Csound, supercollider, qtractor)

een voorbeeldje (heb het zelf nog niet beluisterd)
http://ccmixter.org/people/sharp/uploads

ander voorbeeldje: http://www.last.fm/music/everamzah
 
Laatst gewijzigd:
mijn oma is 87 en gebruikt Linux. Omdat ik het onverantwoord en onveilig vind indien ze met Windows op internet zat.
Bovendien draait het een stuk sneller en betrouwbaarder voor wat zij ermee doet.

mijn oma maakt wel (nog) geen muziek..
 
mijn oma is 87 en gebruikt Linux. Omdat ik het onverantwoord en onveilig vind indien ze met Windows op internet zat.
Bovendien draait het een stuk sneller en betrouwbaarder voor wat zij ermee doet.

mijn oma maakt wel (nog) geen muziek..

Kijk, wijsheid door de jaren... ;)

Trouwens, Linux niet geschikt voor studio? Hier is een portable Linux Studio:

http://www.indamixx.com/

made with indamixx:
http://www.cutchemist.com/cut_content.htm

en deze gebruikt het ook:
http://www.myspace.com/donaldglaude
 
Back
Top